XXL Nutrition

gym stilzwijgend verlengt? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Falcor

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
30 jun 2009
Berichten
1.702
Waardering
129
Lengte
1m86
weet iemand of het stilzwijgend verlengen ook geldt als je in 2011 een jaarcontract afgesloten hebt? Ik weet dat het verbod stilzwijgend verlengen voor oa sportscholen is opgelegt maar weet niet of dat ook geldt voor eerdere contracten.

Iemand?
 
Per 1 december 2012 gelden de nieuwe regels voor het opzeggen en verlengen van abonnementen ook voor 'oude' abonnementen. Dat wil zeggen: abonnementen die zijn afgesloten vóór 1 december 2011. Door een overgangsregeling golden de regels tot nu toe alleen voor 'nieuwe' abonnementen die na 1-12-2011 zijn afgesloten.
..
 
Wordt toch standaard verlengd? Met de nieuwe wet kun je na 1 jaar maandelijks opzeggen, voorheen zat je er weer met 1 jaar aan vast.
 
Wordt toch standaard verlengd? Met de nieuwe wet kun je na 1 jaar maandelijks opzeggen, voorheen zat je er weer met 1 jaar aan vast.

Is hier in België ook zo, maar als je na 12 maanden al wil stoppen dan vragen veel ketens 2-3 maand opzegperiode. Je moet er dus vroeg bij zijn. Na dat jaar kan je dan maandelijks opzeggen, verplicht door de wetgeving, maar sommige fitnesscentra proberen dan nog altijd 2 maand te vragen. Ook is hierdoor een cultuur ontstaan van de zogenaamde "opzegprocedures". Zo kan je dan bijvoorbeeld opzeggen via een opzegbrief waar bepaalde vermeldingen in moeten voorkomen. Als je dan niet duidelijk genoeg bent in je opzegbrief of je bent hem vergeten ondertekenen dan laten ze niks horen. Jij denkt dat dat alles in orde is omdat je een aangetekende opzegbrief verstuurd hebt, maar ondertussen wordt maandelijks nog altijd geld van je rekening gehaald. De eerste maand denk je, dit klopt want je moest een maand op voorhand opzeggen. De volgende maand (als je het al opmerkt) merk je dat er opnieuw geld van je bank is gegaan. Je belt, ze gaan het nakijken, maar ze houden je bewust enkele weken of zelfs langer aan het lijntje. Na enkele telefoon/mails krijg je te horen dat je handtekening er niet op stond waardoor de opzegbrief niet geldig was. Je moet opnieuw een brief versturen, ondertussen is alweer een maand verstreken en heb je alweer een maand betaald. Nu moet je nog opnieuw een aangetekende brief versturen en opnieuw de opzegperiode van 1 maand respecteren en hopsa, je hebt ondertussen het fitnesscentrum enkele extra maanden betaald.

Dit is slechts 1 van de verschillende technieken die gebruikt worden om de laatste centen uit je te krijgen. Lees daarom altijd goed de verkoopsvoorwaarden en vraag altijd een kopie bij de inschrijving of vraag waar je de volledige verkoopsvoorwaarden kan downloaden. Ze zijn verplicht deze te geven.
 
Ja het mag nog steeds stilzwijgend verlengt worden, maar niet meer met een jaar.
Bij fit for free neem je bijvoorbeeld jaar abo, en na het jaar is het maandelijks opzegbaar.
 
Je kan ook gewoon je abbo op tijd opzeggen.
 
Is hier in België ook zo, maar als je na 12 maanden al wil stoppen dan vragen veel ketens 2-3 maand opzegperiode. Je moet er dus vroeg bij zijn. Na dat jaar kan je dan maandelijks opzeggen, verplicht door de wetgeving, maar sommige fitnesscentra proberen dan nog altijd 2 maand te vragen. Ook is hierdoor een cultuur ontstaan van de zogenaamde "opzegprocedures". Zo kan je dan bijvoorbeeld opzeggen via een opzegbrief waar bepaalde vermeldingen in moeten voorkomen. Als je dan niet duidelijk genoeg bent in je opzegbrief of je bent hem vergeten ondertekenen dan laten ze niks horen. Jij denkt dat dat alles in orde is omdat je een aangetekende opzegbrief verstuurd hebt, maar ondertussen wordt maandelijks nog altijd geld van je rekening gehaald. De eerste maand denk je, dit klopt want je moest een maand op voorhand opzeggen. De volgende maand (als je het al opmerkt) merk je dat er opnieuw geld van je bank is gegaan. Je belt, ze gaan het nakijken, maar ze houden je bewust enkele weken of zelfs langer aan het lijntje. Na enkele telefoon/mails krijg je te horen dat je handtekening er niet op stond waardoor de opzegbrief niet geldig was. Je moet opnieuw een brief versturen, ondertussen is alweer een maand verstreken en heb je alweer een maand betaald. Nu moet je nog opnieuw een aangetekende brief versturen en opnieuw de opzegperiode van 1 maand respecteren en hopsa, je hebt ondertussen het fitnesscentrum enkele extra maanden betaald.

Dit is slechts 1 van de verschillende technieken die gebruikt worden om de laatste centen uit je te krijgen. Lees daarom altijd goed de verkoopsvoorwaarden en vraag altijd een kopie bij de inschrijving of vraag waar je de volledige verkoopsvoorwaarden kan downloaden. Ze zijn verplicht deze te geven.


wtf man, wat voor geldwolven zijn dat...

bij de gym waar ik ging betaalde je gewoon ieder jaar je geld en that was it, geen contracten en shit. Waarmee zijn die mensen bezig
 
wtf man, wat voor geldwolven zijn dat...

bij de gym waar ik ging betaalde je gewoon ieder jaar je geld en that was it, geen contracten en shit. Waarmee zijn die mensen bezig


Test-aankoop (consumentenorganisatie) heeft 2 maanden geleden nog enkele ketens in gebreke gesteld voor hun contractvoorwaarden en in een undercoverreportage van Volt van 2 weken geleden werd dit nogmaals bevestigd. Er werd toen niet ingegaan op de opzegpraktijken maar wel werden toen enkele contractvoorwaarden in vraag gesteld. Zo kan je bij HealthCity wel je abonnement opzeggen als je verhuist omdat dit overmacht is, wat op het eerste zicht een correcte voorwaarde lijkt. Maar als je dan verder leest in de voorwaarden moet je minstens 15 kilometer van om het even welke andere vestiging van HealthCity gaan wonen, wat op zich al vrij moeilijk is aangezien ze vele tientallen vestigingen in Vlaanderen hebben, en dan is de ene HC-vestiging ook nog niet hetzelfde als een andere HC-vestiging.

Zulke dingen dus, maar als je de contractvoorwaarden leest, dan weet je gewoon waar je aan toe bent. En als je dan een artikeltje googlet over de wetgeving dan weet je ook meteen welke clausules niet wettelijk zijn.
 
Test-aankoop (consumentenorganisatie) heeft 2 maanden geleden nog enkele ketens in gebreke gesteld voor hun contractvoorwaarden en in een undercoverreportage van Volt van 2 weken geleden werd dit nogmaals bevestigd. Er werd toen niet ingegaan op de opzegpraktijken maar wel werden toen enkele contractvoorwaarden in vraag gesteld. Zo kan je bij HealthCity wel je abonnement opzeggen als je verhuist omdat dit overmacht is, wat op het eerste zicht een correcte voorwaarde lijkt. Maar als je dan verder leest in de voorwaarden moet je minstens 15 kilometer van om het even welke andere vestiging van HealthCity gaan wonen, wat op zich al vrij moeilijk is aangezien ze vele tientallen vestigingen in Vlaanderen hebben, en dan is de ene HC-vestiging ook nog niet hetzelfde als een andere HC-vestiging.

Zulke dingen dus, maar als je de contractvoorwaarden leest, dan weet je gewoon waar je aan toe bent. En als je dan een artikeltje googlet over de wetgeving dan weet je ook meteen welke clausules niet wettelijk zijn.


dat is gewoon absurd... voor een gym

de mensen die die shit opstellen trainen dan nog 99% zeker niet, iemand zou ze voor mijn part een 38kg dumbbell in hun reet mogen douwen. Ben ik blij dat ik thuis train: no stupid shit like that, altijd open, vriendelijk personeel...
 
dat is gewoon absurd... voor een gym

de mensen die die shit opstellen trainen dan nog 99% zeker niet, iemand zou ze voor mijn part een 38kg dumbbell in hun reet mogen douwen. Ben ik blij dat ik thuis train: no stupid shit like that, altijd open, vriendelijk personeel...


Maar thuis heb je nog minder materiaal dan in het fitnesscentrum :p
En dat kan ook perfect in een fitnesscentrum hoor. Het zijn niet alle fitnesscentra die klantonvriendelijk zijn.
Het beleid wordt gewoon opgesteld door het management en het personeel moet braaf volgen.
 
Back
Naar boven