XXL Nutrition

GZCLP Verstandig?

Bezoekers in dit topic

cuban

Novice
Lid geworden
16 apr 2017
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
63kg
Hey, ik had een vraagje, Ik train nu al zo 6 maanden ongeveer. De eerste 3 maanden trainde ik op een schema wat ik kreeg bij de sportschool dus 1x alle spiergroepen per week trainen gewoon een bro split met 3 dagen, met niet letten op voeding. Ik had geen resultaat. Dus de andere 3maanden deed ik fullbody 3x per week en lette ik op me voeding. 7Kg aangekomen en mooi resultaat dat andere mensen ook zien. Maar ik heb een gevoel dat het toch beter kan. Want ik ga nu naar de sportschool pak de gewicht wat ik normaal altijd deed en dan doe ik 4x12 en doe ik mijn gewicht soms omhoog.

Ik wil dat niet meer doen dus wil ik een echt schema, ik keek naar GZCLP en het leek me best wel een leuk schema. Zou dit geschikt zijn voor een 15 jarige met slecht postuur? Want ik heb nog nooit geprobeerd om te deadliften en ik weet niet of het wel handig is om dat te doen als ik slecht postuur heb door te veel zitten gamen. Ook kan ik 2 extra oefeningen erbij doen, wat zal ik het beste erbij doen? Mijn doel is massa optebouwen

68093f3e48.png
 
Je kan prima 4x per week gaan sporten, maar dan zou ik eerder een ub/lb gaan doen. Vier maal per week full body is niet heel verstandig. Je groeit door het herstel na een workout, niet tijdens een workout. Ik zou eerder gaan kijken naar een schema als greyskull lp of als je vier keer per week wilt Candito's Linear Program en laag in gewicht te beginnen op de grote lifts. Dit klinkt misschien niet super aantrekkelijk, maar het is belangrijk dat je de grote lifts goed aanleert. En als je te snel omhoog wilt gaan leer je jezelf sneller slechte gewoontes aan in je uitvoering. Bovengenoemde schema's zijn gratis en genoeg informatie over te vinden op internet.

Qua postuur kan je misschien filmpjes kijken van athlean-x op youtube. Deze behandeld veel 'problemen' wat betreft postuur.

tl;dr niet te snel willen. Je hebt er op lange termijn meer aan om gewicht rustig te verhogen zodat je uitvoering goed blijft.
 
Je kan prima 4x per week gaan sporten, maar dan zou ik eerder een ub/lb gaan doen. Vier maal per week full body is niet heel verstandig.
tl;dr niet te snel willen. Je hebt er op lange termijn meer aan om gewicht rustig te verhogen zodat je uitvoering goed blijft.
GZCLp is gebaseerd op 4 verschillende trainingen, maar op 3 trainingsdagen in de week.

Als je wel 4 dagen in de week traint, dan wordt het een UB/LB waar de paren SQ/DL en BP/OHP zijn.

Goede uitvoering > te snel omhoog, daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.
 
Hey, ik had een vraagje, Ik train nu al zo 6 maanden ongeveer. De eerste 3 maanden trainde ik op een schema wat ik kreeg bij de sportschool dus 1x alle spiergroepen per week trainen gewoon een bro split met 3 dagen, met niet letten op voeding. Ik had geen resultaat. Dus de andere 3maanden deed ik fullbody 3x per week en lette ik op me voeding. 7Kg aangekomen en mooi resultaat dat andere mensen ook zien. Maar ik heb een gevoel dat het toch beter kan. Want ik ga nu naar de sportschool pak de gewicht wat ik normaal altijd deed en dan doe ik 4x12 en doe ik mijn gewicht soms omhoog.

Ik wil dat niet meer doen dus wil ik een echt schema, ik keek naar GZCLP en het leek me best wel een leuk schema. Zou dit geschikt zijn voor een 15 jarige met slecht postuur? Want ik heb nog nooit geprobeerd om te deadliften en ik weet niet of het wel handig is om dat te doen als ik slecht postuur heb door te veel zitten gamen. Ook kan ik 2 extra oefeningen erbij doen, wat zal ik het beste erbij doen? Mijn doel is massa optebouwen

68093f3e48.png
Als je naar beneden scrollt op onderstaande pagina's krijg je een aantal suggesties welke oefeningen je erbij zou kunnen doen in welke situatie:
https://saynotobroscience.com/gzclp-for-hypertrophy-spreadsheet/
Meer uitleg:
https://saynotobroscience.com/gzclp-routine-linear-progression-beginners-infographic/

Voor een slecht postuur zijn Face Pulls altijd wel goed, zoek ook eens op youtube naar het Wonky Shoulders filmje met Alan Thrall, die leert je over YWTLs met een bandje.

Een ander beginnersschema, zie stickies op dit forum, kan ook prima.

Overigens zou je je, zeker in het begin, tot 1 soort row kunnen beperken bij dit programma, als je helemaal geen ervaring hebt en niemand in de buurt die je dat goed kan uitleggen dan is een programma met minder oefeningen (Greyskull LP, Stronglifts) misschien beter om mee te beginnen. Schroom ook niet om met de lege stang te beginnen en de oefeningen goed te oefenen. Film eventueel jezelf en kijk dit terug.

Voor een goede uitvoering is er veel op internet en youtube te vinden:
Alan Thrall, Rippetoe, Barbell Medicine, Art of Manliness Rippetoe.
Succes!
 
Allemaal goede antwoorden, maar TS is pas 15 en spreekt daarnaast van een slecht postuur. Ik geloof niet zo in bodybuilding bij pubers. In de groei kom je sowieso al spiermassa aan ongeacht wat je doet, dus allerlei statische lifts doen met gewichten om hypertrofie te veroorzaken is een beetje zinloos naar mijn idee. Ik zeg overigens niet dat liften je groei in de weg zou zitten!

Je kan beter twee jaar pakken om echt heel fit te worden en om een goede sportbasis te hebben om op voort te borduren. Ga een teamsport doen waarbinnen je kan groeien als sporter en probeer daarbinnen het meeste progressie te maken. Ik zie in je profielfoto dat je basketbal doet? Misschien kan je je daar op focussen met extra cardio, HIIT en plyometrics.

Vervolgens heb je tussen de 17-23 gewoon zes jaar om een echt beest te worden waar iedereen naar omkijkt. Je hebt nog zoveel tijd om echt breed te worden.

De mensen die ik ken die van een sterke sportieve basis komen en in hun adolescentie zijn gaan bodybuilden, zijn een stuk succesvoller en breder dan de jongens die een beetje vanaf hun veertiende aanklootten met zware gewichten die later vervolgens niet echt progressie konden boeken door vervelende knieblessures of constante tightness in hun rug als ze ooit weer proberen te deadliften
 
Aangaande je postuurprobleem, lijkt het me verstandig dat je oefeningen als shoulder pulls, face pulls, hyperextensions en row varianten (alles behalve bent over row of dumbell row). Je kan een instructeur in je gym vragen om de oefeningen een keer uit te leggen. Lijkt me verstandig dat je op elke trainingsdag 1 oefening doet om dit probleem aan te pakken, maar begin eerst maar eens met 1 oefening per week en bouw dit op naar 3. Goed op je houding letten tijdens andere oefeningen doet ook wonderen trouwens.
 
Back
Naar boven