XXL Nutrition

hacksquat of 45º leg press

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid sinds
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
wat is precies t verschil in spierbelasting van deze oefeningen?

beide gericht op quadriceps maar met t verschil dat je bij de leg press werkt tegen de zwaartekracht in en met de hack jezelf omhoog moet ziet te liften als een squat dus

maar in hoeverre kan je (indien mogelijk) een verschil noemen op de belasting vd spieren gezien de zwaartekracht en dus een evt andere weerstand:dunno:

we hebben tevns zon horizontale leg press maar dat lijkt me toch beetje in t niet te valle vergeleken met eerdergenoemde of heb ik t mis?
 
Voor mij is hack squat meer een variant op de front barbble squat.

Die horizontale leg press laat ge maar voor wat het is. Dikke brol in mijn ogen, juist goed om kuiten op te doen en dan nog.

Ik zou voor 45° leg press gaan :)
 
Ik doe de hack squat nu ook al zo'n weekje of 6 maar heb nog steeds niet echt het idee dat ik hem correct uitvoer. Heb al op exr en biomec gekeken maar het is de enige oefening die ik niet met correcte techniek kan uitvoeren. Jammer genoeg hebben we er geen machine voor dus wou ik er eigenlijk een vervangende oefening voor doen. Heb het al vaker gelezen dat dit idd de front squat is?

Sorry voor threadhijack dandy :p
 
goede vraag tussendoor. zit er bijv ook verschil in de belasting op de zgn. 'druppel' op je quads?
 
dandyman zei:
goede vraag tussendoor.
Is het niet ? :)

dandyman zei:
zit er bijv ook verschil in de belasting op de zgn. 'druppel' op je quads?

Druppel?

imo:
leg extension nadruk ok vastus intermedius.
alle overige oefeningen (squat/leg press): vastus lateralis, medialis & rectus femoris.

Volgens mij is het onmogelijk om nadruk te leggen op een van de 4koppen van de quad door de voetpositie/stand voeten te wijzigen. Wat wel bepalend is voor goede ontwikkeling is maximale rom.

Enkel op je glutes/hamstrings zal wijzigen van positie & stand voeten invloed hebben, maar niet op de quads.
 
M4yD4y zei:
Is het niet ? :).
zeker

M4yD4y zei:
Druppel?

imo:
leg extension nadruk ok vastus intermedius.
alle overige oefeningen (squat/leg press): vastus lateralis, medialis & rectus femoris.

Volgens mij is het onmogelijk om nadruk te leggen op een van de 4koppen van de quad door de voetpositie/stand voeten te wijzigen. Wat wel bepalend is voor goede ontwikkeling is maximale rom.

Enkel op je glutes/hamstrings zal wijzigen van positie & stand voeten invloed hebben, maar niet op de quads.
ik doel meer op de vastus medialis gezien de ondertse afbeelding
[Abeelding niet meer beschikbaar]
[Abeelding niet meer beschikbaar]

vreemd, bij die onderste zie ik de intermedius erniet tussen staan
 
M4yD4y zei:
Np.

Nu we toch bezig zijn, zijn er onder jullie die varieren met voetpositie/stand voeten?

ja bij leg press voeten op de bovenste buitenkanten van de plateau
bij de hack squat voeten tegen elkaar
 
Bij de leg extrension.

Voeten naar binnen /\ vastus lateralis, voeten naar buiten \/ vastus medialis, voeten recht || alle koppen.
Vastus intermedius word bij alle posities gebruikt.


Voor de LP/HS

Wijde stand (voeten) shuin naar buiten medialis + aductors, smalle stand lateralis


Het gaat natuurlijk om het accent. J kan niet echt 1 kop appart trainen
 
dandyman zei:
zeker


ik doel meer op de vastus medialis gezien de ondertse afbeelding
[Abeelding niet meer beschikbaar]
[Abeelding niet meer beschikbaar]

vreemd, bij die onderste zie ik de intermedius erniet tussen staan

intermedius zit achter rectus femoris.
 
3XL zei:
Bij de leg extrension.

Voeten naar binnen /\ vastus lateralis, voeten naar buiten \/ vastus medialis, voeten recht || alle koppen.
Vastus intermedius word bij alle posities gebruikt.


Voor de LP/HS

Wijde stand (voeten) shuin naar buiten medialis + aductors, smalle stand lateralis


Het gaat natuurlijk om het accent. J kan niet echt 1 kop appart trainen


Is het dat "accent" waard? Maakt het echt iets uit? Vooral bij het uitvoeren van LP/HS met wijde stand gaat veel macht verloren vind ik persoonlijk...
 
Ik moet er altijd op letten dat ik de koppen zoveel mogelijk in dezelfde mate train. Een jaar geleden nog fysiotherapie mogen doen omdat die niet even sterk waren. Gevolg : knieschijf wordt niet mooi centraal gehouden en doet soms behoorlijk pijn.
 
Heb persoonlijk afgelopen zomer leg press breed/boven & hack squat small gedaan.

Vind dat je veel meer haalt uit een neutrale positie. Vooral bij leg press breed/boven verloor ik veel macht (scheelde hem bij 1rpm 80kg). Ook wat spierpijn betreft was dit veel minder.

Train nu weer met neutrale voetpositie en vind het veel beter.
 
Back
Naar boven