MuscleMeat

Hallo allemaal,

Bezoekers in dit topic

Brenda1986

Novice
Lid geworden
13 jun 2020
Berichten
2
Waardering
1
Lengte
1m86
Hallo,


Ik weet niet of ik dit hier goed post, maar ik zit met het volgende probleem. Helaas heb ik niet de juiste kontakten om dit aan te vragen, en op het internet wordt steeds weer iets anders beweerd. Het zit namelijk zo, ik heb een gezond gewicht. Alleen heb ik teveel buikvet, ik heb mijn eiwit inname verhoogd binnen mijn mogelijkheden, ook eet ik behoorlijk minder suiker. Maar wat moet ik nu doen om buikvet te verliezen? Cardio of krachttraining? Of beide? En hoe lang dan van beide? Ik zit in een rolstoel, dus ik gebruik voor mijn cardio een thuistrainer. Zo'n draagbaar ding, waarmee ik dus fiets, alleen dan met mijn handen.

Mvg Brenda
 
Ik denk beide. Hoelang? Tsja... tot je zelf tevreden bent.
het is wel aangeraden je kcal bij te houden en zorgen dat je een klein tekort hebt om vet te verliezen. In de voedings-sectie staan veel nuttige tips
 
Al denk ik dat als je geen elektrische rolstoel hebt en een actief persoon bent je al best wel wat cardio doet.
 
Ik heb een handbewogen rolstoel ja:) Maar bedankt voor de tip. Zal de voedingssectie ook even doorlezen.
 
Buikvet verliezen is net als met over het algemeen vet verliezen minder eten dan je verbruikt. Het is dus ook de vraag in hoeverre, met betrekking tot je beperking, je medisch gezien onder je onderhoud kan gaan zitten om af te vallen. Daarbij is het natuurlijk ook zo dat buikspieren groter worden met trainen en zichtbaarder door het vet weg te werken door onder onderhoud te eten. Maar dan is ook fe vraag in hoeverre je buikspieren kan trainen (als je dat al doet).
Buikspieren heb je sowieso dus wel omdat je anders niet zou kunnen zitten. Maar met afvallen verlies je ook altijd wat spieren naast vet. Dus je moet echt kijken wat er mogelijk is en wat kan in jouw situatie.

Is het verantwoord om af te vallen dan kan je dat doen door je voeding wat bij te gaan houden en kijken of je aankomt of afvalt op wat je nu eet. Blijft je gewicht gelijk dan eet je op onderhoud. Val je af dan eet je onder onderhoud. Maar zorg ervoor als je afvalt dat het niet te snel gaat om spieren te sparen.

In deze sticky staat veel informatie over voeding en afvallen en aankomen. Ook in de excel van post 2 kan je een indicatie van je onderhoud berekenen. Maar dan is de vraag in hoeverre de formules ook gelden voor jouw persoonlijke situatie. Het kan zijn dat de berekening af zal wijken omdat je toch "anders" actief bent omdat je in een rolstoel zit.
Je benen zijn de grootste spiergroep en vergen de meeste energie. De berekeningen zijn gebasseerd op gemiddelde personen en de activiteit uiteraard ook. Dus het is denk ik lastig om formules te gebruiken ter indicatie.
Je zou de spreadsheet wel kunnen gebruiken om te berekenen wat je nu eet en te kijken wat je gewicht nu doet. Je onderhoud bepalen moet toch altijd met trial and error gebeuren.

Qua trainen zou ik dan wel richten op krachttraining en aanvullend cardio omdat je toch je spieren sterk wil houden.

Dus echt een gericht antwoord kan ik je niet geven. Maar wel wat handvatten om het aan te pakken.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Vragen staat vrij! :)
 
Back
Naar boven