AndroidHealthClinic

Hamstrings

Bezoekers in dit topic

tonbors

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
175
Waardering
0
Klopt het als je de legg press doet, dat je ook je hamstrings indirect meetraint? Sinds ik weer een stuk zwaarder train, vol ik mijn hamstrings twee dagen erna nog. Ik laat mijn knieën bijna tot mijn borst zakken. Zal dit de oorzaak zijn?
 
Alle strek bewegingen in je heup betrekt de hamstrings. Dus ook leg press
 
Nu train ik mijn hamstring apart. wel hou ik twee dagen rust. Is het niet beter om je hamstrings met de voorkant mee te trainen of is apart beter? De derde dag is de pijn wel verdwenen maar ik vraag me af of ze al hersteld zijn.
 
Originally posted by 3XL
Alle strek bewegingen in je heup betrekt de hamstrings. Dus ook leg press

Moet je eens een trekbeweging ermee proberen... ;)
 
Voor alle spiergroepen geldt dat je variatie in je trainingen moet brengen om ze optimaal te trainen voor kracht en groei. De hamstrings dus ook. Met de legpress kun je trouwens door middel van het op verschillende manieren van plaatsen van de voeten bepaalde beenspieren zwaarder trainen. Plaats je de voeten hoog: nadruk op bilspieren en hamstrings;
laag: nadruk op de quadriceps;
ver uitelkaar: nadruk op de adductoren (binnenzijde dij);
dicht bijelkaar: nadruk op de abductoren (buitenzijde dij);

Bij de legpress worden de hamstrings overigens niet alleen ingezet bij de strekking in de heup, ze werken ook stabiliserend voor het heupgewricht. Zouden de hamstrings tijdens het strekken in de heup niet stabiliserend werken dan zouden je benen flink gaan zwabberen. Vaak wordt aangeraden benen maar 1 keer in de week te trainen. Je moet ze zeker niet gaan trainen wanneer je nog spierpijn van de vorige keer hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Originally posted by tonbors
Klopt het als je de legg press doet, dat je ook je hamstrings indirect meetraint? Sinds ik weer een stuk zwaarder train, vol ik mijn hamstrings twee dagen erna nog. Ik laat mijn knieën bijna tot mijn borst zakken. Zal dit de oorzaak zijn?
Voeten hoger plaatsen = hams voeten lager plaatsen = quads.
Hetzelfde verhaal voor de hack squat mashine.

[edit]sorry had vorig bericht nog niet gelezen :) [/edit]
 
bij de leg press geldt; hoe dieper, hoe zwaarder.
als je dieper gaat krijgen je knieen meer te verwerken (niet voorbij de tenen laten gaan ivm je enkels) en je pakt je bil spieren ook meer. als je dieper gaat gebruik je ook meer je hamstrings om je benen van uit "diep" weer over die hoek van 90 graden te krijgen
 
Ik heb juist het gevoel dat ik meer kracht kan zetten als ik dieper ga bij de leg press. Ik raak steeds bijna m'n borst met m'n knieen.
 
euhm, ben ik de enige die hier doorheeft dat je enkel adductoren heeft? en dat abductoren eigenlijk niet bestaan?
 
Originally posted by Spike
euhm, ben ik de enige die hier doorheeft dat je enkel adductoren heeft? en dat abductoren eigenlijk niet bestaan?

Wat bedoel je? De enkelbewegingen worden geen abductie en adductie genoemd, maar pronatie en supinatie. De enkel heeft dus pronatoren en supinatoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hij bedoelt bovenbeenspieren aan de laterale en mediale zijde...denk ik
 
jep idd BOS. laterale dan. de spier die ervoor zorgt dat je je benen open doet is volgens mij de kleine bilspier + nog een andere. maar abductoren zie ik nergens in het menselijk spierstelsel
 
Als ik het goed heb begrepen wordt met de abductors Gluteus Medius en Gluteus Minimus bedoeld.
 
Originally posted by Bandiet
Als ik het goed heb begrepen wordt met de abductors Gluteus Medius en Gluteus Minimus bedoeld.

Klopt plus de Tensor Fasciae Latae en het bovenste gedeelte van de Gluteus Maximus:cool:
 
Als we toch bezig zijn laten we dan ook de sartorius niet vergeten.


Abductor staat gewoon voor elke spier die voor abductie zorgt

Abduction
Lateral movement away from the midline of the body; moving the thigh outward with hip straight.

Transverse Abduction
Lateral movement away from the midline of the body in a horizontal plane; moving the thigh outward with hip bent.
 
Back
Naar boven