MuscleMeat

Hard trainen is goed? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

benchMarc

AKA The Jesus
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
25 nov 2002
Berichten
14.932
Waardering
552
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Ik vroeg me eigenlijk iets af. De dag(en) na het trainen (vooral squatten) heb ik altijd vrij veel spierpijn, m'n benen meestal 4 dagen lang ofzo, als het er geen 5 zijn.

Wat ik me dus afvraag is of dat nou allemaal zo goed is? Ik train dus eigenlijk meestal wat ik kan. Ik pak net iets onder m'n max waar ik dan nog net met moeite 6 reps uit kan halen. Ik probeer er altijd alles uit te gooien. Is dit nu de goeie manier van trainen? Of is het nodig dat je af en toe rustig aan doet?
Want kan het zo zijn dat je bijv beter groeit wanneer je rustiger aan doet, nog steeds wel 6-8 reps, maar dat je die makkelijker haalt, zonder op het einde liggen te steunen en kreunen? :)

Het kwam zo in me op omdat ik dus altijd vrij lang spierpijn in m'n benen heb. Ik bedoel, ik train maandag benen, de week erop zijn ze weer aan de beurt. Nu heb ik meerstal 4-5 dagen spierpijn, dan zijn ze dus de scheurtjes aan het herstellen. Dan hebben ze nog 2-3 dagen om sterker te worden en zich weer klaar te maken voor de komende maandag. Is zoiets niet te kort? Hebben ze niet meer tijd nodig voor de supercompensatie enz? Zou het dus niet beter zijn dat ze wel wat op hun flikker krijgen, maar niet zoveel? Dan hebben ze veel meer tijd om zich te herstellen en sterker te maken voor de volgende keer. Ze zullen zich misschien iets minder sterk maken omdat ze weten dat je iets minder hard traint, maar dan zijn ze wel klaar met het sterk maken, door het hard trainen is misschien 7 dagen rust te kort?

Ik lees hier overal van: knallen met die gewichten :) Voluit rossen enzo. Maar werkt dat nu ook het beste?
Dit is verder geen sissy uiting ofzo, want die spierpijn neem ik graag voor lief als ik maar groei :) Ik dacht er gewoon toevallig over na.
 
Dat is de reden waarom ik benen per 2 wkn 1x train.
Heb ook 5dagen spierpijn en dat was voor mij amper te combineren met American Football. Dan liep ik week in week uit met vermoeide poten met spierpijn cq ze kwamen niet meer aan hun rust...

Dit heb ik dus maar op gevangen om de weken dat ik geen benen training heb zwaar de dl-en en voorals nog kan ik elke 2wkn wat meer gewicht aan :)
 
Ok, dat is voor benen, maar what about biceps en andere spieren, kan je die wel elke week vol gas trainen ? Of is soms een rustige training ook niet verkeerd? (naast de rustweken he )
 
Benen doen meestal gewoon langer pijn bij de meesten,
maar dat wil niet zeggen dat de supercompensatie nog niet bezig is hoor. ;)
 
ik ga wel voluit in mijn training maar doe weinig werksets, bijv. eerst deed ik voor borst 9 sets en dat was voor mij veel te veel. Nu doe ik 5-6 sets waarvan 2 of 3 isolatie en werkt veel beter. de rest doe ik ook minder sets als voorheen.
 
Ik heb dit dus heel erg met mijn kuiten, maar ik blijf gewoon doorknallen, ik doe 3 sets voor mijn kuiten.
 
Ik heb de laatste tijd ook zo mijn twijfels.. sinds ik echt die hard aan het trainen ben (dus dat ik supervermoeid thuis kom enzo) heb ik steeds vaker klachten aan gewrichten en pezen. Of ik train verkeerd, of ik train te hard. Kunnen dus 2 dingen zijn :)

En ik wil het ook wel eens weten, misschien dat het beter is om een week keihard te trainen, en een weekje hogere reps, tot de 15 ofzo (Waardoor je dus ook lichtere gewichten kunt pakken).
 
De algemene opvatting van als je spieren nog zuur/stijf zijn is de supercompensatie nog niet bezig is ook achterhaald : ik citeer even iemand die vertelt over Phil Hernon, een schitterende pro met oa een graad in fysiologie

"he says that he rarely gets to sore from this workout but, that soreness is not an indicator of a muscle readiness to be worked again. even if a muscle has slight soreness to it, it does not mean you cant train it. he says that if you are very sore two days later then you have done much to much volume. he went into detail here so i will give you the short version. he says that muscular growth occurs within 36 hours of stimulous. that is when protein synthesis is at its highest. he is basing this on many studies that he researched when he was going to the university."
 
Moen zei:
De algemene opvatting van als je spieren nog zuur/stijf zijn is de supercompensatie nog niet bezig is ook achterhaald : ik citeer even iemand die vertelt over Phil Hernon, een schitterende pro met oa een graad in fysiologie
Het was meer iets wat ik zelf had verzonnen. Ik dacht gewoon van: als ze nog bezig zijn met herstellen komt daarna pas de supercompensatie, maargoed, dat is dus ws niet zo :)

Over dat grote artikel... Waarom zie ik hier zoveel standaard schema's? Dwz, alles 1x per week trainen. Is hier niemand die op die manier zoals staat beschreven traint?

Maar misschien gaan we nu ietwat offtopic. Is het het beste om (ervanuitgaande dat je 1x per week spiergroepen traint) gewoon vol te knallen steeds? Of soms toch lichter te pakken?
 
onder het mom van 3 dubbeltjes is meer dan een kwartje :)

Let wel, je doet veel minder setjes uiteraard per training, dus de totale belasting in sets per week is vergelijkbaar.

Maar de traditionele split is waarmee alle GROTEN der aarde groot zijn geworden, dus zo slecht zal dat heus niet zijn :)
 
De vraag waar deze topic om draait heeft nog niemand goed kunnen beantwoorden tot nu toe.... :)
 
Nee idd... Constant blijven beuken of ook rustig aan doen is de vraag :P
 
Misschien afwisselen....? Ik lijk nu ook te zijn gestrand na enkele jaartjes met een split te hebben gewerkt.

Heb laatst es een mix van hst door mn schema gesmeten, en ben eindelijk mn plateau door.. Hst lijkt me a-ok, al is het wel voor een korte periode, althans voor mezelf.

Volgens mij raak je de manier van trainen snel beu, elke keer +- dezelfde workout, dezelfde spiergoepen. Bovendien, door de hoge intensteit, raak je snel uitgeput.
Het doet me denken aan de eerste workouts. Snel, oefeningen, sets, herhalingen met hoge frequentie, en groeien als een beest. Maar na verloop van tijd, beland je voor de eerste maal, maar niet de laatste, op een plateau.

'Je traint in 1ste versnelling, je raakt snel in hoge toeren.'

;)
 
ik zou zeggen; kijk naar je gains.. Het is denk ik per persoon verschillend. Ik groei retehard op steeds tegen mijn max aan trainen en de ander groeit weer op veel herhalingen, maar met een lagere intensiteit.
 
benchMarc zei:
Nee idd... Constant blijven beuken of ook rustig aan doen is de vraag :P

Ook rustig aan doen...

Maar hee, ik doe HST, wat bestaat uit:

1 rustweek (of 2 zelfs)
dan in 2 weken in stapjes van 2,5 of 5 kilo naar je max voor 15 HH
dan in 2 weken in stapjes van 2,5 of 5 kilo naar je max voor 10 HH
dan in 2 weken in stapjes van 2,5 of 5 kilo naar je max voor 5 HH
dan 2 weken negatives of 5 HH uitbouwen.

en dan weer een rustweek.
 
ik heb een 4-daagse split, maae train 3x per week. Op die manier train ik alles om de 9-10 dagen. works for me ;).
 
Ik kom net van de fysiotherapeut, en heb het er eens met hem over gehad. Hij zei dat het eigenlijk beter is, een tijdje het pyramide systeem aan te houden, en daarna over te gaan op lichtere trainingen. Zeker voor als je nog wat jonger bent, je pezen zijn nog niet volgroeid, en je hebt dan kans dat je ze overbelast (waar ik dus op het moment erg hard mee bezig ben :p). En na een paar weken die lichtere trainingen gedaan te hebben kan je weer even zwaarder gaan, vervolgens weer lichter. Ik ga dat eens proberen denk ik.
 
OF je kan je totaalvolume drastisch terugschroeven en gewoon altijd zwaar gaan
Ik kies sowieso voor mijn optie in dit geval :)
 
Back
Naar boven