Fitness Seller

Hardlopen belasting enkel

Bezoekers in dit topic

wllmzhn

Novice
Lid geworden
25 mei 2020
Berichten
7
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
111kg
Sinds afgelopen week wil ik mijn conditie verbeteren door te gaan hardlopen met Evy. Ik merk dat qua conditie ik het nu nog prima bijhoud maar dat mijn enkels voornamelijk aan de bovenkant en zijkant enorm gaan steken.

Relevant misschien is dat ik nu 105kg weeg en ik doorgaans al veel loop (elke dag 10.000 stappen, 40 minuten fietsen om naar het station te komen).

Is deze enkelpijn vanzelfsprekend bij beginners (en gaat dit vanzelf weg als gevolg van het versterken van deze spieren) of moet ik hardlopen voor nu laten voor wat het is om overbelasting te voorkomen?
 
Heb het ook in mijn enkels, maar dat is omdat ik te hard neer kom. Ik stamp precies op de grond elke keer, ook gewoon met joggen. Opgemerkt toen ik switch maakte naar een loopband een keer.
Verkeerde schoenen bij het lopen kan ook natuurlijk.
Bij platte schoenen heb ik bijvoorbeeld meer last dan bij loopschoenen met foam erin.
 
Ik zou mij laten informeren bij een betrouwbare hardloop winkel.
Schoenen kunnen het verschil maken, bij een hardloop clinic kun je ook veel leren over loop techniek.
Echter boven de 100 kg en hardlopen, waarom ? Nu zijn het je enkels straks je knieën of je voeten. Ga zwemmen, wandelen of fietsen om je lichaam niet te overbelasten.
 
Ik ben 98 kilo en ik loop ook hard. Boven je enkels (voorkant) klinkt als (beginnende) shin splint en misschien wat andereoverbelasting. Met hardlopen ben je sowieso met een sport bezig die heel blessuregevoelig is. Vuitregel is dat je niet meer dan 10% aan volume per week mag toevoegen. Daarnaast moet je echt voldoende rust nemen om pezen, banden en spieren te laten herstellen. Je gebruikt itt fitness met hardlopen heel veel core voor je balans en om klappen op te vangen. En omdat je heel veel stappen (sprongen eigenlijk) maakt is het volume sowieso erg hoog.

Dus rustig aan, zorg dat je herstelt. Zorg dat je een warming-up doet. Niet lopen met pijn en heel langzaam opbouwen. Ik zou als ik jou was een weekje rust houden en dan langzaam weer wat lopen. In tussentijd kun je fietsen of weer naa de gym om wat te blijven doen. Laatste tip: lees je even in en kijk wat filmpjes op youtube over hardlopen en welke techniek en vorm je moet gebruiken. Verkeerd hardlopen is net als verkeerd benchen, na een tijdje doet dat verrot veel pijn.
 
Offroad hardlopen, overpronatie schoenen (doorgezakte enkels), hardloop techniek, gewicht en (lees: 'erg' als je overgewicht hebt) langzame trainingsopbouw qua intensiteit, duur en aantal keer per week zijn allemaal dingen die verbetering op kunnen leveren.

Maar ik zou het advies van RonnReeves opvolgen en iets anders uitkiezen wat minder belastend is voor je lichaam. Die blessures zijn motivatie killers. Dus ook geen HIIT, maar lekker op lage intensiteit beginnen.
 
Heb je een hardloopachtergrond?

Ik ga uit van de vuistregel dat je lengte in cm minus 100 + 10% je max gewicht is om te gaan hardlopen, heb ik van Andrew Read.

Je bent nu nog wat mij betreft te zwaar voor hardlopen.

Conditie is voor beginners zelden het probleem.
 
Ik heb op 113 kg hardlopen en geen probleem.

Goed schoeisel, looptechniek en ondergrond zijn belangrijk. Daarnaast rustig opbouwn. "Nog wat te zwaar" vind ik onzin, als je daarnaast krachttraining/bodybuilding doet, moet je nou eenmaal leven met dat BW. De vraag is natuurlijk wat je doel is. Indien je krachttraining/PL/bb doet, vind ik fietsen/crosstrainer/hometrainer/roeien/wandelen(snel) minder belasterende vormen van cardio en beter te combineren (of zwemmen, maar dat is niet mijn ding en kan niet zomaar overal).
 
Ik heb op 113 kg hardlopen en geen probleem.

Goed schoeisel, looptechniek en ondergrond zijn belangrijk. Daarnaast rustig opbouwn. "Nog wat te zwaar" vind ik onzin, als je daarnaast krachttraining/bodybuilding doet, moet je nou eenmaal leven met dat BW. De vraag is natuurlijk wat je doel is. Indien je krachttraining/PL/bb doet, vind ik fietsen/crosstrainer/hometrainer/roeien/wandelen(snel) minder belasterende vormen van cardio en beter te combineren (of zwemmen, maar dat is niet mijn ding en kan niet zomaar overal).
Hardlopen is wel supereffectief om conditie te krijgen. Het voegt daarmee voor mij wel wat toe.

Maar helemaal eens dat het allemaal high impact en hoog volume is, 3x je lichaamsgewicht per stap op sommige onderdelen. Ik denk dat voor vrijwel iedereen geldt dat rustig opbouwen ook echt rustig is. En kijkend naar mezelf, ik ben daar ook slecht in, sport veel, goede conditie, dus tsja, ik heb het idee dat vrijwel iedereen te ver en te hard loopt als hij begint.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Heb het ook in mijn enkels, maar dat is omdat ik te hard neer kom. Ik stamp precies op de grond elke keer, ook gewoon met joggen. Opgemerkt toen ik switch maakte naar een loopband een keer.
Verkeerde schoenen bij het lopen kan ook natuurlijk.
Bij platte schoenen heb ik bijvoorbeeld meer last dan bij loopschoenen met foam erin.
Land je op je hiel, middenvoet of voorvoet? Kijk op youtube eens wat filmpjes.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik heb op 113 kg hardlopen en geen probleem.

Goed schoeisel, looptechniek en ondergrond zijn belangrijk. Daarnaast rustig opbouwn. "Nog wat te zwaar" vind ik onzin, als je daarnaast krachttraining/bodybuilding doet, moet je nou eenmaal leven met dat BW. De vraag is natuurlijk wat je doel is. Indien je krachttraining/PL/bb doet, vind ik fietsen/crosstrainer/hometrainer/roeien/wandelen(snel) minder belasterende vormen van cardio en beter te combineren (of zwemmen, maar dat is niet mijn ding en kan niet zomaar overal).
Ben je met op dat gewicht begonnen, of had je al veel loop ervaring, dat scheelt een slok op een borrel.
 
Ben je met op dat gewicht begonnen, of had je al veel loop ervaring, dat scheelt een slok op een borrel.
Loopervaring, maar wel 2 jaar niet gelopen en 15 kg aangekomen.
 
Overgewicht is wel degelijk een (extra) risicofactor voor blessures bij hardlopen. Je kunt je dan afvragen of je beslist wilt gaan hardlopen of dat je je doelen ook op een andere manier kunt bereiken. Als je het hardlopen ziet als middel om af te vallen, zijn er alternatieven die minder blessuregevoelig zijn
 
Bij TS is het gezien zijn andere topic waarschijnlijk niet al teveel spier.

Een belangrijke factor vind ik echt of iemand een hardloopachtergrond heeft, als je dat niet hebt vind ik dat je daar te makkelijk aan zou moeten beginnen.

Anekdotische verhalen van mensen die dat ook doen van 190 cm of langer met meer spieren en een hardloopachtergrond dragen m.i. niet bij aan het antwoord voor TS.

Doen alsof iedereen zomaar kan gaan hardlopen is ook zoiets, het wachten is nu op de eerste die gaat suggereren dat voor een snelle conditieopbouw sprints veel beter zijn.

 
het wachten is nu op de eerste die gaat suggereren dat voor een snelle conditieopbouw sprints veel beter zijn
Nou, een beetje intervallen kan toch best. :)
 
Nou, een beetje intervallen kan toch best. :)
Ga eerst maar eens gewoon een half uur heel rustig kunnen lopen. Opgebouwd in minuten per week met een beginnersschema.

Ik vind dat als je niet een uur kunt lopen je niet eens na hoeft te denken over intervals of sprints. Maar dat ben ik.

En het duurt echt even voordat je dit kunt. Als je een goede basis hebt zeker tien en anders meer dan twintig weken met 3x per week trainen en overgewicht kwijtraken.
 
Nou, een beetje intervallen kan toch best. :)
Wandelen en sneller wandelen zijn ook intervallen. :)

Ga eerst maar eens gewoon een half uur heel rustig kunnen lopen. Opgebouwd in minuten per week met een beginnersschema.

Ik vind dat als je niet een uur kunt lopen je niet eens na hoeft te denken over intervals of sprints. Maar dat ben ik.

En het duurt echt even voordat je dit kunt. Als je een goede basis hebt zeker tien en anders meer dan twintig weken met 3x per week trainen en overgewicht kwijtraken.
Hij zit gewoon te stoken, laat gaan.
 
Ik vind dat als je niet een uur kunt lopen je niet eens na hoeft te denken over intervals of sprints. Maar dat ben ik.
Ik ben nooit een goede loper geweest, een uur vind ik overdreven, maar met gemak een half uurtje kunnen hardlopen moet je eerste doel zijn imo.
 
Voor sommigen is een uur lopen echt horror.
Als je een half uur kan hardlopen, waarom zou je dan niet kunnen trainen om een uur kunnen hardlopen?

Dat je het niet leuk vindt of dat het niet snel genoeg gaat is ff een tweede.
 
Back
Naar boven