AndroidHealthClinic

Hardlopen en full body trainen combineren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
5 okt 2022
Berichten
7
Waardering
5
Lengte
1m62
Hoi!
Ik train 3x in de week full body, krachttraining.
nu wil ik hier 3x hardlopen aan toe voegen.
Kan ik de dag dat ik geen krachttraining doe gaan hardlopen of heb ik dan te weinig rust voor mn benen?

dus:
maandag: full body
dinsdag: hardlopen
woensdag: full body
donderdag: hardlopen
vrijdag: full body
zaterdag: hardlopen
zondag: rust/wandelen

Zijn er meer mensen die 3x full body day combineren met hardlopen? hoe doen jullie dit?
😊
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zeg is alleen voor als je wilt hardlopen voor je gezondheid of om af te vallen, niet als je er prestatiegerichte doelen in hebt:

De belasting laag houden door geen extreme duraties of tempos te doen. Bijvoorbeeld 5-10km resp. 30-60 minuten.

Als je het uithoudingsvermogen daar nog niet voor hebt dit rustig opbouwen met een standaard programma zoals couch-2-5k.

Eens je dat kunt en gewend bent en voeding en slaap in orde zijn zou ik geen problemen verwachten voor benen trainen.
 
Hoi!
Ik train 3x in de week full body, krachttraining.
nu wil ik hier 3x hardlopen aan toe voegen.
Kan ik de dag dat ik geen krachttraining doe gaan hardlopen of heb ik dan te weinig rust voor mn benen?

Zijn er meer mensen die 3x full body day combineren met hardlopen? hoe doen jullie dit?
😊
Ik loop 2x per week 10400m ronde, en train nu op Kracht
 
Wat ik zeg is alleen voor als je wilt hardlopen voor je gezondheid of om af te vallen, niet als je er prestatiegerichte doelen in hebt:

De belasting laag houden door geen extreme duraties of tempos te doen. Bijvoorbeeld 5-10km resp. 30-60 minuten.

Als je het uithoudingsvermogen daar nog niet voor hebt dit rustig opbouwen met een standaard programma zoals couch-2-5k.

Eens je dat kunt en gewend bent en voeding en slaap in orde zijn zou ik geen problemen verwachten voor benen trainen.

full body train ik al bijna een jaar 3x in de week, dus dat ben ik gewend. nu wil ik 3x in de week hardlopen toevoegen. Rond de 5a6km opbouwen, eerst met lopen ertussen.

maandag: full body
dinsdag: hardlopen
woensdag: full body
donderdag: hardlopen
vrijdag: full body
zaterdag: hardlopen
zondag: rust/wandelen

kan dit?
 
Hoe ziet je Fullbody eruit? Jaren lang aan rugby gedaan met als basis 3x pw fullbody in combinatie met LITT en HITT cardio en dat was prima te doen.
 
Begin eens met 1x pw hardlopen ipv gelijk 3x. Bij fullbody belast je je benen ook al 3x pw dus verdubbeling kan weleens teveel zijn.
 
full body train ik al bijna een jaar 3x in de week, dus dat ben ik gewend. nu wil ik 3x in de week hardlopen toevoegen. Rond de 5a6km opbouwen, eerst met lopen ertussen.

maandag: full body
dinsdag: hardlopen
woensdag: full body
donderdag: hardlopen
vrijdag: full body
zaterdag: hardlopen
zondag: rust/wandelen

kan dit?
Zou inderdaad in dat formaat moeten kunnen.

Op de rustdagen van fullbody krachttraining naar die 5km opbouwen met zoiets heb ik fijne ervaringen mee gehad en gezien:

1327282917936.jpg
 
Hoi!
Ik train 3x in de week full body, krachttraining.
nu wil ik hier 3x hardlopen aan toe voegen.
Kan ik de dag dat ik geen krachttraining doe gaan hardlopen of heb ik dan te weinig rust voor mn benen?

dus:
maandag: full body
dinsdag: hardlopen
woensdag: full body
donderdag: hardlopen
vrijdag: full body
zaterdag: hardlopen
zondag: rust/wandelen

Zijn er meer mensen die 3x full body day combineren met hardlopen? hoe doen jullie dit?
😊
Het simpele antwoord is nee, kan niet. Niet als je optimaal wilt presteren in een van beide iig.
Het ligt natuurlijk aan wat je doel/doelen is/zijn.
Vanuit krachtsport gezien (dit is tenslotte een bb forum) kun je cardio het beste na de krachttraining doen. Rustdagen zijn precies dat: rustdagen. En die heb je keihard nodig als je een fullbody schema draait zoals het bedoeld is.
 
Begin gewoon eens op donderdag met joggen. hardlopen zit er de 1e tijd nog niet in, dat moet je aanleren. Je kunt zelf bekijken hoe dat voelt in de rest van je trainingen.
 
Vanuit krachtsport gezien (dit is tenslotte een bb forum) kun je cardio het beste na de krachttraining doen.
Dan krijg je juist meer een interference effect dan wanneer je elk op apparte dagen doet. Om te optimaliseren zou je zoveel mogelijk ruimte voor rust en herstel tussen beide vormen van training willen.

Maar voor recreatief krachttrainen/fitnessen en een half uurtje rond sjoggen is dat allemaal niet merkbaar.
 
Zijn er meer mensen die 3x full body day combineren met hardlopen? hoe doen jullie dit?
De ene voet voor de andere...

In beginsel geen probleem, hangt er vanaf wat je wilt met hardlopen.

3x per week squatten en dan trainen met tempoloopjes of versnellingen wordt een beetje zeuren.

Hardlopen rusitg opbouwen van 0 naar 3x per week een uur op een tempo dat je nog een gesprek kan voeren hoeft geen probleem te zijn.
 
Ik heb precies hetzelfde schema met 3 x per week hardlopen (buiten) in de vrije dagen. Dit schema heb ik afgelopen voorjaar t/m eind zomer gedaan/afgerond.
Mijn hardloopschema zijn: 10 km gemiddeld 58 minuten intensief zonder break, puur conditie gericht. Natuurlijk zijn er dagen dat ik 1u08 loop, dan loop ik vrij rustig. Ik kan je aanraden dat dit best pittig is.
Je lichaam weet zelf ook niet wat je wilt. Tijdens je krachtrainingen wil je spiermassa opbouwen en bij het hardlopen afvallen/conditie.

Nu jog ik twee keer per week en ligt de focus op krachttraingen.
 
Goede teksten van Alan Thrall.
 
Back
Naar boven