AndroidHealthClinic

Hardlopen naast krachttraining

Bezoekers in dit topic

Zelfs middelmatig presteren gaat niet goed samen. Middelmatig in squat is echt wel 200+ en middelmatig op een 5km run is ook echt wel een tijd waarvoor je niet simpelweg een jog tempo aanhoudt. Ik ben nu aan het boksen geslagen en geloof me ijzer voor strength is gewoon compleet useless voor boxen. Als ik zou zijn doorgelift was ik nu nog steeds sloom snel uitgeblust etc en dan zit ik nog.niet eens op middelmatig niveau kwa boxen. Ook niet na een jaar lang c.a. 6x per week box training.

Je voelt en snapt op een gegeven moment dat het elkaar gaat tegenwerken. Dan maak je de keus: accept je dat of wil je liever goed in iets worden.
 
Middelmatig 200+ lol ik ben blij als ik dit jaar weer 100 squat haha
 
Hardlopen moet je aan magere Ethiopiërs over laten.

Me knieën moeten nog langer mee.
 
Middelmatig 200+ lol ik ben blij als ik dit jaar weer 100 squat haha

Voor powerlift begrippen is 200 echt laag gemiddeld zelfs :(. 300+ dan ben je op weg naar goed zijn imo.. (heavy weight class)
 
Voor powerlift begrippen is 200 echt laag gemiddeld zelfs :(. 300+ dan ben je op weg naar goed zijn imo.. (heavy weight class)
Maar de vraag is van iemand die net met sl5x5 is begonnen en jaren niet heeft hardgelopen.

Prima om dan rustig te beginnen. Ik zou me om effect op trainen en prestaties minder zorgen maken dan mogelijk blessures door overbelasting.
 
Maar de vraag is van iemand die net met sl5x5 is begonnen en jaren niet heeft hardgelopen.

Prima om dan rustig te beginnen. Ik zou me om effect op trainen en prestaties minder zorgen maken dan mogelijk blessures door overbelasting.

Kzou gelijk goed van start willen gaan. 5x5 is fucking zwaar ook voor een beginner. 3x per week squatten als beginner is echt slopend. Je bent vaak nog lang niet hersteld als je weer begint met squatten. Heb het zelf ook gedaan. Blij dat ik daarnaast niet hardliep. Begon op 100 100 100. Op een gegeven moment voel je het overal en dan moet je schema aanpassen. Texas method oid. Kijk op een gegeven moment kun je zo zwaar squatten en amper spierpijn hebben maar in het begin ga je juist naar de klote en als je dan ook nog je benen uitput met hardlopen loop je meer risico op blessures.
 
Ik heb dan weer jarenlang dagelijks gesquat en gejogt zonder problemen. Niet dat ik ergens goed in ben maar rondjes lopen ging prima.
 
Hier en daar wat hardlopen om je conditie te verbeteren is wel even heel wat anders dan meedoen aan een cityrun, though.
 
Ik doe zelf 3x per week mountainbiken (gewoon fietsen op asfalt, niks bijzonders).

Ik merk dat wanneer ik echt gas geef, dus de intensiteit hoog houd, dit gevolgen heeft voor mijn kracht/uithoudingsvermogen tijdens zware compounds en voornamelijk de squat.

Wanneer ik gewoon normaal doe op de fiets dan heeft dit weinig tot geen belemmering voor mijn krachtsessies.

Dus met andere woorden: het heeft degelijk wel invloed op je krachttraining. Alleen moet je zelf uitvinden welke intensiteit met hardlopen voor jou het beste is zonder dat dit gevolgen heeft voor je bodybuild of powerlift doelen.
 
Hier en daar wat hardlopen om je conditie te verbeteren is wel even heel wat anders dan meedoen aan een cityrun, though.
Hoe bedoel je dat? Cityrun is toch niet anders dan wat je alledaags kunt joggen? Of bedoel je proberen te winnen?
 
Hoe bedoel je dat? Cityrun is toch niet anders dan wat je alledaags kunt joggen? Of bedoel je proberen te winnen?

Dat er verschil zit tussen volle bak gaan en 21km lopen, Of je jogt 5km.
 
Wat is je doel op een city run? Welke afstand, welke tijd??
Train zelf om op 10km terug in de buurt van 42 minuten te raken (ben 48, dus dat is niet zo enorm traag). In die zin bedoelde ik in mijn vorige post dat het niet goed samen gaat bij mij. Als je gewoon wil uitlopen en niet helemaal achterin klassement wil komen kan dat natuurlijk wel.
 
Voor een goede overall gezondheid Is cardio en krachttraining prima te combineren, sterker nog: aan te raden!
 
Volledig afhankelijk van niveau dat je in beide sporten nastreeft. Ik volg zelf ook 5x5, naast looptraining 6x per week. Houd bewust de gewichten laag met krachttraining (squat bijv. 80kg), omdat mijn loopprestaties eronder lijden als ik met zwaardere gewichten train. Mijn niveau met hardlopen is inmiddels redelijk (10km in 34.42), maar dat betekent tegelijkertijd dat mijn niveau met krachttraining momenteel om te huilen is. Zoals eerder gezegd: het is maar net waar je je prioriteiten legt.
 
Volledig afhankelijk van niveau dat je in beide sporten nastreeft. Ik volg zelf ook 5x5, naast looptraining 6x per week. Houd bewust de gewichten laag met krachttraining (squat bijv. 80kg), omdat mijn loopprestaties eronder lijden als ik met zwaardere gewichten train. Mijn niveau met hardlopen is inmiddels redelijk (10km in 34.42), maar dat betekent tegelijkertijd dat mijn niveau met krachttraining momenteel om te huilen is. Zoals eerder gezegd: het is maar net waar je je prioriteiten legt.
Dat is niet redelijk, dat is echt retesnel. Knap.
 
Ik heb nog een beetje moeite om beide op elkaar af te stemmen. Vooral omdat ik als een complete beginner aan het hardlopen startte. Ik heb geen concrete doelen, maar ik wil wel bovengemiddeld goed worden met lopen. En dan is de balans vinden met krachttraining best lastig. Maar ik begin het te leren.

Ik raad om vooral het volume van je krachttraining laag te houden. En doe iets simpels als Wendler 531 als basis en zet de weights laag in. Maak gebruik van de mogelijkheid om AMRAPs te doen. Zo profiteer je van een goede dag, maar ga je niet naar de tyfus op mindere dagen. Een hardcore powerlift program met voorgeprogrammeerde weights is dus niet echt handig.

Zelfde met hardlopen. Doe minstens 1 ‘slow pace’ training, langere afstand. Eén dag wat vrijer zoals een vaartspel, waarbij je het tempo helemaal zelf bepaalt. En dan 1 training waar je harder gaat. Stem deze zwaartste training logisch af met je weight training.
 
Laatst bewerkt:
2 à 3 per week zo'n 25 à 30 minuten cardio gaat je gains niet tegenwerken integendeel. Echter een half jaar trainen voor een cityrun is een ander paar mouwen.
 
Ikzelf wissel af. Ik ga 3x per naar de sportschool en geef dat ook de prio. Dan 3x per week een duursport. Hardlopen of wielrennen, soms een keer wandelen. Ik ga dan niet all out maar zie het als ‘cardio’. Ik loop 10 km in 53 minuten bijvoorbeeld, dat is niet enorm snel, maar wel een prima niveau qua conditie. Zelfde met wielrennen, ik fiets we vaak wat langer (goed voor de vetverbranding) maar wat minder intensief dan met hardlopen, waar ik regelmatig een tempo 5-8 km loop.

dit is prima te combineren. Maar als je echt in een van de sporten goed wilt worden zul je we wat moeten aanpassen. Denk dat een beetje cardio erbij voor de meeste kracht sporters hee gezond zou zijn. En andersom zie ik veel duursporters die enorm veel baat zouden hebben van wat slimme krachttraining.
 
Door blessures uit het verleden en mijn werk heb ik de afgelopen vijf jaar niet meer hard gelopen. Ik wil eigenlijk wel weer proberen te gaan hardlopen. Mijn conditie is nu belabberd dus dat moet ik dan langzaam opbouwen.
Het lijkt me leuk om over een half jaartje bijvoorbeeld mee te kunnen doen aan een city-run zonder een modderfiguur te slaan.

Ik ben echter ook net een nieuw 5x5 programma gestart om weer sterker te worden. Er zijn 3 trainingsdagen per week met steeds 1 of 2 rustdag(en). Door mijn werk moet ik regelmatig een trainingsdag uitstellen dus dan heb ik wel eens 3 of 4 rustdagen.

Waar moet ik op letten als ik ga hardlopen naast de krachttraining? Kan het ten koste gaan van mijn krachttraining progressie?
Korte antwoorden:
Let erop dat je van beide trainingen kan herstellen, de meeste beginnende hardlopers lopen te snel, leer eerst vooral langzaam hardlopen.
Dit kan, en op termijn zal, in meer of minder mate ten koste gaan van je krachttraining progressie, net als de focus op een 200+kg squat je lopen wel eens zou kunnen beïnvloeden.


Opmerkingen:
Voor de meesten is het niet weggelegd om competitief te powerliften en op redelijk niveau marathons lopen. Dat wil niet zeggen dat een 1,5 BW squat en een 10k onder de 50 minuten niet samengaan, dat zijn prestaties waarbij je mijns inziens zowel in de gym als op de weg geen modderfiguur slaat.

Afhankelijk van je ambities kan het prima samen, je moet wel nadenken in welke periode je waar het accent ligt. Zolang je met allebei nog rustig aan het beginnen bent kan het prima naast elkaar, dit houdt wel op.

Zoals ik het begrepen heb zijn het vooral de intensieve hardlooptraingen (sprints, temporuns, intervallen) waarbij je last kan krijgen bij de krachttraining, iets met mTor voor als je er meer over zou willen lezen. LISS cardio heeft dit probleem minder of niet en zou zelfs een positief effect hebben op het herstel tussen de sets van je krachttraining. Als je het volume van de LISS cardio te groot maakt zal je er wel weer (meer) last van krijgen, omdat je dan mogelijk niet genoeg herstelt.

Vragen:
Hoe lang is die cityrun en wat is "geen modderfiguur slaan" voor jou?
voorbeeld: 10 km en finishen onder het uur

Hoe lang ben je, wat weeg je, wat is ongeveer je vp?
Indien je flink zwaar bent (> (lengte in cm -/- 100) x 1,1) begin je liever met wandelen (eventueel en/of andere vormen van cardio)

Welk 5x5 programma?
Bij Greyskull LP squat je maar 2x per week, doe je microlaoding en wordt vaak resetten aangemoedigd, bij 531 for beginners is de progressie langzamer en ook hier squat je maar 2x per week.


Mijn strategie, afhankelijk van je antwoorden op de vragen zou kunnen zijn:
De komende 3 maanden een focus op vooral kracht en ook liss:
1. Het 5x5 programma volgen op max 3 dagen in de week en alleen als of wanneer je merkt dat je herstel dit nodig heeft: niet te fanatiek met de squat, bij 3 dagen squat mogelijk terug naar 2 dagen of een 2 en een light day. Dit kan al zo eenvoudig zijn als van een SL of SS overstappen op GS of op 531 voor beginners;
2. Een simpel rustig opbouwend loopprogramma volgen, met 3 trainingen per week, waarbij je een schema als in de eerste link combineert met de Mafftone-methode uit de tweede link. Als je in het begin denkt dat je zo wel heel langzaam loopt dan doe je het waarschijnlijk goed:

De 3 maanden erna, of verder met vooral liss en ook kracht of focus op de specifieke loop:
1. Met bovenstaande hardloopprogramma zit je dan op 1 uur kunnen lopen, je kan er dan voor kiezen om het schema verder te volgen en één van die trainingen te verlengen. Dit is voor uitlopen voldoende. Je kan er ook voor kiezen om richting de race een afstand specifiek programma te kiezen, bijvoorbeeld van https://www.runinfo.nl/homepage.htm, hier vind je ook andere beginnersschema's
2. Als je dichter komt bij de race en/of meer volume intensiteit bij het hardlopen doet zal je op een gegeven moment je krachttraining daaraan aan moeten passen of je looptraining aan je krachttraining. Dit zou kunnen betekenen dat je bij je krachttraining tijdelijk een langzamere vooruitgang, behoud, of zelfs lichte terugval accepteert om je in die periode te focussen op je looptraining, dit zou je dan in een periode erna weer kunnen omdraaien.


Tot slot:
Blijf gezond, succes en vooral veel plezier!
 
Back
Naar boven