XXL Nutrition

Hardlopen > Verzuring kuiten, schenen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

supreme

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 mrt 2005
Berichten
4.107
Waardering
44
Lengte
1m93
Massa
83kg
Ik probeer al een tijdje hard te lopen, en snel wandelen. Alleen ik heb een probleem. Ik heb al heel lang niet hardgelopen, dus ik vermoed dat mn spieren echt moeten wennen.

Als ik dus hardloop gaan mn kuiten en schenen enorm verzuren na een minuut of 3/4/5. Ik heb goede schoenen gekocht, bij een zaak waar ze mn loop patroon helemaal gechecked hebben enzo.

Zou het een blessure kunne zijn ? zoals scheenbeenvliesontsteking ? Of moet ik mn kuiten en schenen trainen met veel herhalingen in de gym...
 
Mensen die hardlopen met overgewicht krijgen vaak deze klacht zoals jij hem beschrijft. Maar met 1.90 en 82 kg zal dit niet zo zijn. Probeer echt heel rustig op te bouwen en als je serieus last blijft houden langs je huisarts gaan.
 
supreme zei:
Ik probeer al een tijdje hard te lopen, en snel wandelen. Alleen ik heb een probleem. Ik heb al heel lang niet hardgelopen, dus ik vermoed dat mn spieren echt moeten wennen.

Als ik dus hardloop gaan mn kuiten en schenen enorm verzuren na een minuut of 3/4/5. Ik heb goede schoenen gekocht, bij een zaak waar ze mn loop patroon helemaal gechecked hebben enzo.

Zou het een blessure kunne zijn ? zoals scheenbeenvliesontsteking ? Of moet ik mn kuiten en schenen trainen met veel herhalingen in de gym...

Dat heeft niets met 'n blessure uit te staan zo uit je verhaal te lezen, je benen zijn gewoon niet gewend om hard te lopen.

Rustig beginnen waarbij je eerst wandelt en vervolgens even 'n 200 honderd meter op 'n rustig tempo hardlopen en weer gaan wandelen. Op die manier moet je het rustig opbouwen. Niemand loopt vanuit het niets 10 km in 35 minuten.

Succes,
 
Ik heb er zelf ook last van, loop nu bijv 3 series van 5 min met 2 min rust ertussen. na de tweede sessie begint de boel ook ernstig te verzuren en af en toe is het scheenbeen ook wat geirriteerd. Gaat langszaam beter maar rustig opbouwen.
 
Thanks gasten! Ik ga het rustig opbouwen
 
heb net hetzelfde, ik heb nooit gelopen en als je nu dan toch begint zijn die spieren niet gewoon van dergelijke belasting...
 
ik heb het ook, een soort kramp in mijn kuiten. begint al na een paar minuten maar ik kan het wel een uur volhouden. het is dus erg irtritand. overigens loop ik ook niet veel hard dus zal het aan de ongetraindheid liggen
 
Simpel beginnen.

1 minuut lopen, 1 minuut wandelen is zo'n beetje de basis. Check runnersweb voor beginnersprogramma's.
 
heb dit ook altijd gehad, zelf na 2 maanden bijna dagelijks lopen had ik er nog last van, ik hou het nu vooral bij de stationbike, heel af en toe ga ik nog eens lopen, dacht altijd dat mijn pesen te kort waren (?)
 
Dat je pezen te kort zouden zijn heeft het naar mijn ervaring weinig mee te maken.
Is puur ongetraindheid en ik vermoed dat de meesten van jullie op de weg of op de stoep lopen. Begin met lopen op gras of een bospaadje met houtsnippers ofzo.
 
daarom fiets ik veel:D
 
maniac zei:
Simpel beginnen.

1 minuut lopen, 1 minuut wandelen is zo'n beetje de basis. Check runnersweb voor beginnersprogramma's.
Precies, zo ben ik een paar weken geleden ook begonnen. Buiten nog wel, en nog nooit eerder hardgelopen. Gewoon elke keer een minuutje langer hardlopen. Loop nu al 's ochtens op nuchtere maag zo'n 35 minuten hard, en dan om de 8 minuten even een minuutje rustig lopen. Kwestie van rustig opbouwen.

Succes ermee! :D
 
Same story ... rustig opbouwen ... ik loop driemaal daags... in het begin last .. eenmaal gestart om de 500 meter effe minuutje rust en weer gaan ...

Loop nu 1 km en dan weer minuutje rust gaat steeds beter, ik woon precies naast een stukje bos, lekker bospad (1 nadeel er lopen nogal eens honden)

Na het lopen komt die kramp wel weer terug, beetje "reflex" soort tijgerbalsem doet ook wonderen ...

Na kwartier ofzo trekt het vanzelf weg.

Succes ! vooral niet stoppen :p :eyebrow:
 
Gewoon opbouwen zoals al gezegd, zorg dat je van te voren voldoende water drinks aangezien dit kramp kan voorkomen of uitstellen. Bouw het op met interval training, je kunt je kuiten ook nog extra belasten door tegen een ligte helling te gaan lopen. Wanneer je dan buiten zonder helling gaat lopen gaat het allemaal makelijker.
 
Ik ben nu al een maand aan het opbouwen, je conditie wordt in het begin rap beter hoor. Ik heb nog steeds in het begin een beetje pijn in m'n schenen, geen idee wat t is.
 
supreme zei:
Ik probeer al een tijdje hard te lopen, en snel wandelen. Alleen ik heb een probleem. Ik heb al heel lang niet hardgelopen, dus ik vermoed dat mn spieren echt moeten wennen.

Als ik dus hardloop gaan mn kuiten en schenen enorm verzuren na een minuut of 3/4/5. Ik heb goede schoenen gekocht, bij een zaak waar ze mn loop patroon helemaal gechecked hebben enzo.

Zou het een blessure kunne zijn ? zoals scheenbeenvliesontsteking ? Of moet ik mn kuiten en schenen trainen met veel herhalingen in de gym...
Is vaak wennen...

En anders proberen met andere schoenen idd, of houding wat aanpassen.

Ik heb het telkens ik de helling verhoog van de treadmill dus het heeft meestal met wennen te maken.
 
En mss je tibialis trainen als je last hebt van je schenen.
 
Belangrijk is om ontspannen te lopen, goed afwikkelen en zoals gezegd rustig opbouwen. Het probleem bij hardlopen is dat als je wat zwaarder bent en nooit gelopen hebt, je daardoor je tibialis snel overbelast en dan shin splints ontwikkeld.
Zelf heb ik ongeveer 1 jaar last van scheenbeenvliesontsteking gehad, geen pretje.
 
ik merk dat ik daar last van krijg als ik redelijk veel voorover loop. Misschien loop je niet helemaal rechtop, wat trouwens ook beter voor je ademhaling is
 
Had ik ook... eerste week vooral héél erg (en dat was dan nog maar 1 min wandelen, 1 min lopen). Ik voer gewoon elke week rustig op (normaal het nike running schema, maar dat ging te snel voor mij, dus gewoon elke week een minuut lopen erbij...) en na die eerste 2 dagen van elke week is de pijn veel minder...

Wat je ook zeer zeker moet doen is HEEL goed stretchen na het lopen... en het er liefst ook even af wandelen.
 
Back
Naar boven