Fitness Seller

Hardlopen/zwemmen op rustdagen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

KidGoku

Novice
Lid geworden
9 feb 2019
Berichten
15
Waardering
1
Lengte
2m
Massa
105kg
Vetpercentage
20%
Hoi,

Ik probeer de laatste kilo's er voor de zomer af te krijgen en ben sinds drie weken op rustdagen aan het hardlopen of aan het zwemmen. 7 dagen per week minstens een uur aan het sporten dus. Tot nu toe bevalt het, en lijkt mijn lichaam het goed aan te kunnen. Ik heb het gevoel goed hersteld te zijn als ik de dag erop weer in de sportschool sta.

Zitten er ook risico's aan of kan ik er mee doorgaan zolang het goed voelt?
 
Weet je zelf wss het best, voel je je fit? Herstel je gewoon goed?
Eet je genoeg? hoeveel val je af?
Verder actief werk of iets dergelijks?

Hangt van een aantal factoren wel af maar het lijkt me niet dat het kwaad kan.
Zelf sport/beweeg ik veel meer in mijn cutperiode in de vorm van cardio.
Doe dat echter maar de laatste weken, zou dat niet lang volhouden in combinatie met een caloriedeficit.
Maar als je genoeg eet moet het zeker geen kwaad kunnen lijkt me
 
Bedankt voor je input. Geen actief werk, dus lekker om na het werk de energie in het sporten kwijt te kunnen.
Ik merk zelf ook dat voeding erg belangrijk is, bij een te grote deficit voel ik me niet meer chill, gestrest. Niet vol te houden dan.

Ik doe nu op rustdagen een uur cardio en op trainingsdagen 10-20 min cardio voor de workout maar vooral om warm te worden.
Hoe ziet dat bij jou eruit in je cutperiode?
 
Dat moet te doen zijn dan lijkt me.

Ik heb 4 a 5 keer krachttraining in de week afhankelijk van hoe ik me voel, hoe druk ik het heb etc. Sowieso altijd 4, soms 5.
In de cut begin ik dan na een paar weken met 20-30 minuten cardio na elke training behalve bij benen.
Naarmate de cut vordert voeg ik steeds meer cardio toe omdat ik van binnen een dikkerd ben en niet lager dan 2500 calorien ga per dag met eten.
Meestal komt dat dan neer op elke dag 1 uur cardio hellinglopen 15% 4,5 km per uur en dus 4 a 5 keer kracht.
Dat doe ik max een maand ofzo en dan weer een tijdje op onderhoud want dan ben ik wel op haha
 
Ik denk dat 7 dagen per week sporten op de duur tot oververmoeidheid zal leiden. Probeer toch een dag rust per week te nemen.

Je bent natuurlijk maar 26, ik ben 10 jaar ouder :P Voor mij is 7 dagen sporten per week fysiek niet uit te houden.
 
Gewoon doorgaan zolang je het aan kan en een dagje cardio skippen als je te vermoeid bent.
Ik ga ook 2x/week hardlopen en 4x/week trainen, neem standaard een dag rust om mijn benen te laten herstellen.
Als ik me dan wat minder fit voel (of minder energie heb door het cutten) skip ik gewoon een dagje lopen :)
 
Hoi,

Ik probeer de laatste kilo's er voor de zomer af te krijgen en ben sinds drie weken op rustdagen aan het hardlopen of aan het zwemmen. 7 dagen per week minstens een uur aan het sporten dus. Tot nu toe bevalt het, en lijkt mijn lichaam het goed aan te kunnen. Ik heb het gevoel goed hersteld te zijn als ik de dag erop weer in de sportschool sta.

Zitten er ook risico's aan of kan ik er mee doorgaan zolang het goed voelt?

Dat je goed hersteld en dat het bevalt zou mij meer zeggen dan welke onderzoek of mening van welke goeroe dan ook.

Dat gezegd hebbende is dit een mooi moment om even leuk artikel erin te gooien dat ik laatst las ;).

Low-Intensity Steady State cardio heeft wel een interference effect zoals ze dat noemen (Robineau et al., Specif training effects of concurrent earobic and strength exercises...). Kort samengevat remt cardio in het ergste geval je gains, in jouw geval lijkt me dit om verschillende reden niet van toepassing. Vanwege wat je zelf aangeeft, veruit het belangrijkste argument en dat het onderzoek aangeeft dat als je je cardio training minstens 6 uur na je krachttraining doet de interference significant minder is. Waarbij een dag ertussen de optimale situatie is, wat toevallig precies is wat jij doet.

Daarnaast moeten we ook de voordelen van cardio meenemen in dit verhaal (zijn veel onderzoeken over), waardoor je vermoedelijk onder de streep op een 0 situatie uitkomt met de cardio dat je nu doet (dus geen negatief effect, maar wel de voordelen).

Moet er wel bij zeggen dat deze onderzoeken niet plaats vonden op mensen in een cut, dat zou heel andere resultaten kunnen geven. Zou hierom extra goed monitoren hoe je je voelt, energiek, geduld, zin om dingen op te pakken, etc. En matige als het minder gaat.
 
Back
Naar boven