MuscleMeat

Harris-Benedict methode + dagelijkse activiteit

Bezoekers in dit topic

GrunnPower

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
14
Waardering
0
Ik worstel met een vraag over het berekenen van je Energiebehoefte volgens de Harris-Benedict methode, zoals door T in een Sticky is geplaatst:


http://forum.dutchbodybuilding.com/...k-berekenen-bmr-vetverlies-voorspellen-34649/


Wanneer ik mijn gegevens er op loslaat, kom ik tot de volgende berekening:

GEWICHT = 88.0 kg x 13,8 = 1214.4
LENGTE = 186.0 cm x 5 = 930
LEEFTIJD = 47 x 6,8 = 319.6
67 - 319.6 = -252.6

+ --------------------------------------

2211.4 kcal


Okay, maar dan zie ik in diverse andere rekenmethode's bijvoorbeel dook staan, dat je er wat kunt bijtellen voor sporten en voor je dagelijkse lichamelijke activiteit. En dààr kom ik dus niet goed uit ...

Ik ben dus 47 jaar, ben taxichauffeur van beroep en ga 3x per week naar de sportschool, waar ik meestal zwaar train. Hòe kun je nu met deze gegevens bepalen in welke categorie ik val? (VVM is trouwens ca. 16.5%)

Kijk je bijv. naar de methode op onderstaande link, dan zie je wat ik bedoel m.b.t. activiteiten.
Wie zou mij hier mee even kunnen helpen? Ik kom er zelf niet uit ...


http://forum.bodynet.nl/sticky-onderwerpen/16955-uitrekenen-caloriebehoefte.html


Alvast bedankt voor het meedenken ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor de meesten geld een vermenigvuldiging van 1.5x de kcal voor sporttoeslag (3 tot 5 keer per week trainen).

Let er wel op dat dit een redelijk goeie richtlijn is, maar niet per persoon exact is.
 
Voor de meesten geld een vermenigvuldiging van 1.5x de kcal voor sporttoeslag (3 tot 5 keer per week trainen).

Let er wel op dat dit een redelijk goeie richtlijn is, maar niet per persoon exact is.


En hoe zit het dan met de dagelijkse activiteit waar je in diverse berekeningen zo vaak over leest? Of is dat met deze HB-methode niet van toepassing? Ik doel dan met name over mijn zittend beroep als taxichauffeur. Ik vraag me af of dat ook nog invloed heeft ...
 
Ik zou geen energieverbruik rekenen voor een zittend beroep waar weinig handenarbeid aan te pas komt, dat verbruik is zo laag dat het niet relevant is.
 
Ik zou geen energieverbruik rekenen voor een zittend beroep waar weinig handenarbeid aan te pas komt, dat verbruik is zo laag dat het niet relevant is.

Nou ja, het beperkt zich wat mijn werk betreft bij het in- en uitladen van koffers etc. Op onze Chrysler 300C zit bovendien stuurbekrachtiging zoals de meeste auto's inmiddels hebben, dus dat zal het ook niet zijn.

Als ik het goed heb zit mijn EB dus zo tegen de 3400 Kcal. Echter, tussen een nachtdienst en de daar op volgende vrije dag, is mijn dag minder lang en heb ik dus minder tijd om al die cal. naar binnen te werken. Zo kom ik vandaag bijv. op ca. 2500 Kcal uit. Op trainingsdagen is het geen probleem, dan haal ik die 3400 Kcal met gemak. Is het een drama als je eens een dag - zoals nu - heel wat minder cal. binnen krijgt?
 
Ik kon nog niet opmaken uit je posts (tenzij ik erover heb gelezen) wat je korte en lange termijn doelen zijn. Maar naar behoud toe eten is natuurlijk voor beide doelen (afvallen/bijkomen) niet de bedoeling.
 
Ik kon nog niet opmaken uit je posts (tenzij ik erover heb gelezen) wat je korte en lange termijn doelen zijn. Maar naar behoud toe eten is natuurlijk voor beide doelen (afvallen/bijkomen) niet de bedoeling.


Ik train puur voor massa. Wel heb ik nog een iets te hoog vetpercentage naar mijn mening. Dat zit met name zoals bij velen iets onder de ribben en in de zij. Welliswaar niet zoveel meer, maar toch ... Ben sinds ik me serieus met mijn voeding bezig hou, al wel wat vet kwijt en in spiermassa gegroeid. Dus ik ben op de goede weg zou je zeggen ;)


Momenteel zorg ik er voor dat mijn EVK-gehalte steeds ca. 25-15-60% is, met enige schommeling. I.i.g. max. VP niet hoger dan 18%. Idee hier achter is, dat ik denk dat hierdoor mijn vetpercentage niet zal toenemen, maar eerder zal afnemen. Cardio doe ik met mijn huidig programma niet, maar zal het na afloop hiervan enigszins weer doen, zo ca. 15 min. per dag (2-3x p.w.)

Ik volg trouwens onderstaand trainingsprogramma:

http://www.bodybuilding.com/fun/hitworkout.htm

Wel zwaar, maar geeft je een lekker gevoel als je uit de sportschool komt! :cool:
 
Back
Naar boven