Een paar maanden terug had ik een paar zeer drukke weken, met een vriend van mij op een aantal modelbouwbeurzen (andere hobby van mij) gestaan op opeenvolgende weekends.
Zijn moeder zwaar ziek, waardoor we het reisschema om moesten gooien, want een auto minder, en ik hierdoor veel extra kilometers moest maken (mijn vriend woont in drenthe, ik in limburg en we moesten naar zuid duitsland, dus 600 km extra) en me met mijn werk in bochten moest wringen om op tijd terug te zijn, stress en nog eens stress dus.
De laatste week, bij de afbraak van de beurs zaten we elkaar dan ook nog eens flink in de haren.
Dinsdagmiddag om 1 uur dus eindelijk thuis, snel een hap eten en om 2 uur met de hele modelbouwzooi nog in de auto gaan werken, op middagdienst.
Had in die weken al gemerkt als ik in bed lag dat mijn hartslag soms flink vertraagde en dan oversloeg, met een beetje klemmend gevoel op de borst.
Nu dat ik weer was gaan werken had ik ook soms overslaan van het hart.
Maar om een uur of 5, ik had net een aantal zware pakketten afvalfolie naar een bak gedragen, begon mijn hart tekeer te gaan en te bonken, ik kreeg een heel benauwd gevoel en was aan het hijgen.
Ik werd duizelig en kreeg tintelende vingers.
Dus ik naar de BHV'er en deze een taxi gebeld en naar de eerste hulp.
Hier werd een ECG gemaakt en mijn borstkas beluisterd, en moest de arts zo hard mogelijk op zijn vingers knijpen (oei
)
Er was dus geen afwijking aan het hart te constateren.
Alles wees dus op hyperventilatie, en hij vroeg of ik spanningen gehad had, wat ik dus met ja moest beantwoorden.
Hij zei dat deze zich meestal ontladen als je in rustiger vaarwater terecht komt.
Na dus even wat rust terug naar het werk en weer rustig aan de slag gegaan.
Heb nu het probleem onder controle doordat ik weet wat het is.
Als mijn hart begint over te slaan ga ik me op mijn ademhaling concentreren en heel langzaam en diep ademhalen, zodanig dat je op een gegeven moment een ademreflex voelt, dan is het CO2 gehalte in je bloed weer hoog genoeg. (je hebt inderdaad een te lage CO2 satturatie als je hyperventileert)