AndroidHealthClinic

hartslagmeter bij cardio

Bezoekers in dit topic

jappe0007

Cool Novice
Lid geworden
18 jun 2012
Berichten
228
Waardering
2
Lengte
1m94
Massa
87kg
Vetpercentage
16%
met wat meten jullie je hartslag of controleren jullie het als jullie cardio doen of dat je jusit zit ?
 
Waarom zou je je hartslag controleren
 
Waarom zou je je hartslag controleren

Waarom niet?

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 22:29 ----------

met wat meten jullie je hartslag of controleren jullie het als jullie cardio doen of dat je jusit zit ?

Met een hartslagmeter.

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 22:32 ----------

Je kan overigens ook de Borg-schaal gebruiken:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Was een oprechte vraag :p

Bij cardio is het wel redelijk belangrijk dat je hartslag goed zit.
Mijn vraag van "waarom niet" was ook oprecht, Michiel:p

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 22:39 ----------

met wat meten jullie je hartslag of controleren jullie het als jullie cardio doen of dat je jusit zit ?

Vanwaar deze vraag, Jappe? Doe je al cardio, hou je je hartslag in de gaten?
 
Bij cardio is het wel redelijk belangrijk dat je hartslag goed zit.

Wat voor effect heeft dat dan?

Ik weet dat er vaak gezegd wordt dat je een bepaalde hartslag moet hanteren voor het verbranden van vet, maar dat is onzin - totaal aantal kcal is wat telt.

Weet niet of jij daar ook zo over denkt, maar wat is naast het hierboven genoemde het effect van hartslag controleren? (srs vraag)
 
Wat voor effect heeft dat dan?

Ik weet dat er vaak gezegd wordt dat je een bepaalde hartslag moet hanteren voor het verbranden van vet, maar dat is onzin - totaal aantal kcal is wat telt.

Weet niet of jij daar ook zo over denkt, maar wat is naast het hierboven genoemde het effect van hartslag controleren? (srs vraag)

1) Waarom zou dat onzin zijn?

2) De hartslagmeter is eveneens belangrijk om je trainingsintensiteit te controleren - verschillende hartslagzones hebben verschillende effecten. Ook belangrijk om te zien dat je niet te hard traint.
 
Totaal aantal kcal is wel hetgene dat telt, maar cardio brengt wel je metabolisme meer op gang.. en voor mij is dat echt belangrijk, wil ik vet verbranden dan moet ik echt cardio doen. :o
 
1) Waarom zou dat onzin zijn?

2) De hartslagmeter is eveneens belangrijk om je trainingsintensiteit te controleren - verschillende hartslagzones hebben verschillende effecten. Ook belangrijk om te zien dat je niet te hard traint.

1) Totaal aantal kcal is wat telt. Lagere intensiteit zorgt er voor dat je relatief meer kcal uit vetten verbrandt, maar hogere intensiteit zorgt wellicht voor relatief minder verbrande kcal uit vetten, maar voor meer verbrande kcal in totaal.
Stel je verbrandt op een hartslag van 120 80% vet-kcal, en op een hartslag van 180 50%.
Stel je verbrandt met die hartslag van 120 in totaal 200 kcal (160 uit vet dus).
Stel je verbrandt met die hartslag van 180 in totaal 400 kcal (200 uit vet dus).

Totaal met kcal verbrandt, plus ook nog is meer kcal uit vet.


2) Kun je dat uitleggen? (oprechte vraag, nogmaals)
 
1) Totaal aantal kcal is wat telt. Lagere intensiteit zorgt er voor dat je relatief meer kcal uit vetten verbrandt, maar hogere intensiteit zorgt wellicht voor relatief minder verbrande kcal uit vetten, maar voor meer verbrande kcal in totaal.
Stel je verbrandt op een hartslag van 120 80% vet-kcal, en op een hartslag van 180 50%.
Stel je verbrandt met die hartslag van 120 in totaal 200 kcal (160 uit vet dus).
Stel je verbrandt met die hartslag van 180 in totaal 400 kcal (200 uit vet dus).

Totaal met kcal verbrandt, plus ook nog is meer kcal uit vet.


2) Kun je dat uitleggen? (oprechte vraag, nogmaals)

Ad 1) Dat is zeer relatief: Cardio met een hartslag van 120 hou je vele malen langer vol dan cardio met een hartslag van 180. Ik denk dus dat je toch met een hartslag van 120 uiteindelijk meer vet gaat verbranden.

2) Je hebt toch wel van aerobe/anaerobe training gehoord?
 
Ad 1) Dat is zeer relatief: Cardio met een hartslag van 120 hou je vele malen langer vol dan cardio met een hartslag van 180. Ik denk dus dat je toch met een hartslag van 120 uiteindelijk meer vet gaat verbranden.

2) Je hebt toch wel van aerobe/anaerobe training gehoord?

1) Daar heb je gelijk in - maar aan de andere kant staat dat het langer doen van cardio niet bepaald leuk is (tenminste dat vind ik, en ik denk vele anderen ook wel) - dus wat dat betreft kun je net zo goed korter cardio doen en op hogere intensiteit

2) Vaagjes, maar ik lees nauwelijks dingen over training, bijna alleen over voeding.
Aerobe = langduriger, meer a la cardio
Anaerobe = a la KT

Zoiets was t toch? Geen idee eigenlijk.
 
1) Daar heb je gelijk in - maar aan de andere kant staat dat het langer doen van cardio niet bepaald leuk is (tenminste dat vind ik, en ik denk vele anderen ook wel) - dus wat dat betreft kun je net zo goed korter cardio doen en op hogere intensiteit

2) Vaagjes, maar ik lees nauwelijks dingen over training, bijna alleen over voeding.
Aerobe = langduriger, meer a la cardio
Anaerobe = a la KT

Zoiets was t toch? Geen idee eigenlijk.

1) Of het allemaal zo simpel is weet ik niet Michiel. Ik kan me voorstellen dat ook na de training de vetverbranding beter is als je de hartslag voor vetverbranding aanhoudt. Maar dat weet ik dus niet.

2: [Link niet meer beschikbaar]

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 23:11 ----------

Hier een handige calculator: http://www.briancalkins.com/HeartRate.htm
 
1) Of het allemaal zo simpel is weet ik niet Michiel. Ik kan me voorstellen dat ook na de training de vetverbranding beter is als je de hartslag voor vetverbranding aanhoudt. Maar dat weet ik dus niet.

2: [Link niet meer beschikbaar]

1) Nja t zal ook wel, ik geef de voorkeur aan geen cardio :D KT en voedingsschema, all I need
 
1) Nja t zal ook wel, ik geef de voorkeur aan geen cardio :D KT en voedingsschema, all I need

Verbaast me enorm: ik heb toch wel gemerkt uit je posts dat je zo gezond mogelijk wil leven - dan mag cardio zeker niet ontbreken.

Er zijn bodybuilders die zo sterk als een beer zijn, maar als ze 100 meter moeten lopen, vallen ze bijna dood...waardeloos toch?:D
 
Verbaast me enorm: ik heb toch wel gemerkt uit je posts dat je zo gezond mogelijk wil leven - dan mag cardio zeker niet ontbreken.

Er zijn bodybuilders die zo sterk als een beer zijn, maar als ze 100 meter moeten lopen, vallen ze bijna dood...waardeloos toch?:D

Mwah ik streef niet naar een perfecte gezondheid.. Ik eet avondeten mee met mn ouders, wat het ook is (en die hebben niet altijd zin om te koken), ik zuip elke zaterdag avond, ..
Maar ik rook niet en ik denk dat ik een zeer goed voedingsschema heb - close enough is good enough for me

Conditie is leuk maar ik hoef t niet te hebben :D

En ik vind 4x KT per week genoeg wat betreft sport, cardio vind ik verschrikkelijk, en kan me gestolen worden :D
 
ja wil dit toch gaan doen maar weet alleen niet hoe want op zo een cardiotoestel staat zoiets niet voor harslag te meten maar dna moet je nog zo een speciale horloge gaan kopen voor je hartslag te meten ?
 
ja wil dit toch gaan doen maar weet alleen niet hoe want op zo een cardiotoestel staat zoiets niet voor harslag te meten maar dna moet je nog zo een speciale horloge gaan kopen voor je hartslag te meten ?

Je hebt een setje van een borstband+horloge nodig. Kost rond de 40-50 euro.

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 23:47 ----------

Hier hebben ze er echt veel: http://www.hartslagmetershop.nl/
 
met wat meten jullie je hartslag of controleren jullie het als jullie cardio doen of dat je jusit zit ?

juist ? Er is geen juist.

Don't care. Ik vertrouw erop dat ik een hartslag heb en weet het verschil wel tussen rustig en intensief.
 
juist ? Er is geen juist.

Don't care. Ik vertrouw erop dat ik een hartslag heb en weet het verschil wel tussen rustig en intensief.

Er zijn anders wel genoeg mensen, die zeker in het begin veel te intensief zouden trainen (of misschien juist te licht?) zonder hartslagcontrole.
 
Er zijn anders wel genoeg mensen, die zeker in het begin veel te intensief zouden trainen (of misschien juist te licht?) zonder hartslagcontrole.
Klopt; ik heb vorig jaar ook een hartslagmeter gekocht voor bij het hardlopen en verbaasde me over mijn hartslag; daar waar ik dacht dat ik nog een stapje verder kon vertelde de hartslagmeter dat ik al over de 200 hartslagen p.m. zat.

Evt. bij de lopende band je hartslag meten en het dan uiteindelijk je eigen maken een beetje in te kunnen schatten wat je hartslag is - doe ik tegenwoordig. Werkt fijn. :)
 
Back
Naar boven