XXL Nutrition

Hartslagzones verschil/gebruik fitbit om verbruik te bekijken.

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
1 nov 2019
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
78kg
Vetpercentage
15%
Hey allemaal!

Ik heb ondertussen al heel wat gelezen over cardio-hartslagzones-HIIT-etc. Maar heb zelf een nogal alternerende levensstijl.

In bijlage een foto van 2 verschillende dagen. Een dag waarbij ik een lange shift in de horeca werk. En een dag waar ik thuis ben maar wel naar de gym ben geweest en wat cardio heb gedaan.

Zoals jullie zien zit ik gedurende m’n werkdag de hele tijd in een vetverbrandngszone en verbuik ik veel kcal. Terwijl ik bij het trainen maar eventjes een piek heb en het dan terug “voorbij” is.

Mijn vraag is nu... klopt dat eigenlijk wel dat ik zooo veel meer verbruik op een werkdag zonder sport dan op een dag met enkel gym en cardio? Wat is lichamelijk juist het verschil tussen de 2?

Ik ben 26, 1m80 weeg 78kg en fitbit zegt dat ik op een werkdag 4300 kcal verbrand. Is dat betrouwbaar? Kan ik op basis hiervan werken om mijn macro’s en voeding op te baseren?

Alvast bedankt!
gr Nick
5E65A492-039D-4224-ABB3-1754A6E0C3A0.png
9F2F2582-E35F-47A5-AB74-BE6DE5E923CC.png
 
4300kcal lijkt wat aan de hoge kant, maar lijkt niet onmogelijk.
In de horeca ben je natuurlijk continu on your feet, dus je activiteitsniveau is er hoog. Je zult zeker behoorlijk aantal stappen maken op zo'n werkdag?
 
Als oud horeca medewerker kan ikmbevestigen dat het heel wat calorieën vreet.

In feite ben je dehele dag low intensity cardio aan het doen. Dat verbrandt veel calorieën en je zult goed moeten eten.

op dagen dat je traint is het dan best interessant om als je überhaupt cardio doet intervallen te pakken. Dus heel kort hoge intensiteit om je conditie te verbeteren. De basis zal al uitstekend zijn. Krachtteaining kost niet zo veel kcals dus jouw verhaal klinkt heel logisch.

Of je echt 2700 kcal verbrandt weet ik niet maar het zal aanzienlijk zijn.
 
4300kcal lijkt wat aan de hoge kant, maar lijkt niet onmogelijk.
In de horeca ben je natuurlijk continu on your feet, dus je activiteitsniveau is er hoog. Je zult zeker behoorlijk aantal stappen maken op zo'n werkdag?
Dat klopt...

Rond de 18-22k per dag meestal.
 

Bijlagen

  • F62CB9E8-8EA2-4089-B078-420DCAE18ADB.png
    F62CB9E8-8EA2-4089-B078-420DCAE18ADB.png
    134,6 KB · Weergaven: 85
Als oud horeca medewerker kan ikmbevestigen dat het heel wat calorieën vreet.

In feite ben je dehele dag low intensity cardio aan het doen. Dat verbrandt veel calorieën en je zult goed moeten eten.

op dagen dat je traint is het dan best interessant om als je überhaupt cardio doet intervallen te pakken. Dus heel kort hoge intensiteit om je conditie te verbeteren. De basis zal al uitstekend zijn. Krachtteaining kost niet zo veel kcals dus jouw verhaal klinkt heel logisch.

Of je echt 2700 kcal verbrandt weet ik niet maar het zal aanzienlijk zijn.

Dat eten is nu een werkpuntje ;-). Het nadeel aan de job is dat ik tussendoor niet super veel tijd heb en al snel wat “brol” tussendoor binnen speel.
Ik ben op zoek naar wat alternatieven zoals misschien eiwitrepen oid om tussendoor te eten. Want die koffie-eclairs enzo zijn wel verleidelijk als ik honger krijg.
 
In feite ben je dehele dag low intensity cardio aan het doen. Dat verbrandt veel calorieën en je zult goed moeten eten.

op dagen dat je traint is het dan best interessant om als je überhaupt cardio doet intervallen te pakken. Dus heel kort hoge intensiteit om je conditie te verbeteren. De basis zal al uitstekend zijn. Krachtteaining kost niet zo veel kcals dus jouw verhaal klinkt heel logisch.
De rest van je post is redelijk tot goed, hiermee ben ik het deels oneens.

Op de werkvloer is het lopen, staan, lopen, staan, lopen, andere kant op lopen, staan, even iets sneller doorlopen etc. Je doet geen low intensity cardio, je doet low intensity intervallen. Het is een voetbalwedstrijd, geen marathon.

Ik heb mensen gezien die de hele dag voor hun werk in beweging waren en voor wie dat met regelmatige LISS-sessies makkelijker werd, ze waren aan het einde van de dag minder moe, hadden over de hele dag het gevoel van meer energie.

Wat mij betreft zou TS juist minstens 1x pw LISS moeten doen opbouwen naar sessies van ongeveer een uur (of nog langer), eventueel af en toe afgewisseld met intervallen.

@ Topic Starter: Maak je op je werkdagen niet zo druk over in welke zone je nu precies zit. Op basis van experimenteren en ervaring kom je er vanzelf achter hoe betrouwbaar die kcals zijn.
 
Mijn gewicht blijft redelijk stabiel terwijl ik zou verwachten af te vallen door de enorme hoeveelheid stappen en activiteit.

ik vind het gewoon heel veel... op rustdagen gaat het naar 2000-2200 als ik niet sport en rond de 3000-3500 op dagen met wat meer activiteit en Gym.
 
Back
Naar boven