AndroidHealthClinic

Havermout en stoelgang

Bezoekers in dit topic

Pel de pinda

Cool Novice
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
38
Waardering
8
Lengte
1m77
Massa
75kg
Vetpercentage
11%
Een hele goede middag,

Ik heb een vraag over havermout. Ik ben er namelijk verslaafd aan. Het is makkelijk te maken, goedkoop en goede bron van koolhydraten.
Nu eet ik al een tijdje 250 gram havermout per dag (en geen brinta). Ik eet het met melk en zonder te koken (ik houd van een crunch). Nu is mijn vraag of het slecht is om dagelijks zoveel havermout te eten, vanwege de fytinezuur. Ik heb geen geweldige stoelgang, maar ook geen verstoppingen. Ik heb best last van winderigheid, maar ik betwijfel of het door de havermout komt.
Verder eet ik zoveel havermout, omdat het in mijn schema past (3600 cal). Het is lastig om anders aan mijn koolhydraten te komen.

Dus mijn vraag: kan een grote hoeveelheid havermout elke dag ook negatieve effecten met zich meebrengen. Ben ook wel benieuwd hoeveel havermout en koolhydraten jullie dan eten.

Sportieve groet,

Jordy
 
Kan geen kwaad. Eet zelf ontbijtgranen ook altijd ongekookt. Havervlokken, speltvlokken, boekweitvlokken, quinoavlokken, roggevlokken etc.

Als je wil weten of de winderigheid daarvan is gewoon een tijdje ermee stoppen en vervangen door bijvoorbeeld rijstmeel (bambix).
Met een zak krentenbollen kom je ook een aardig eind met je koolhydraten. Of wraps met beleg. En anders opteren voor meer vetten. Het is minimaal 1 gr vet per kg BW wat aangeraden wordt. Dus je kan best ook daarin wat verhogen.

Op zich kan 250 gr havermout geen kwaad.

Ik meen dat imnewhere ook veelhavermout eet. Misschien kan hij zijn mening eens geven.
 
Sterk variëren met havermout in hoeveelheden kan idd zorgen voor gas en krampen. Na een tijdje wordt je lichaam het wel gewend hoor. Ik eet zelf iedere morgen 80 tot 100gr havermout. Doe ze de avond ervoor in een bokaal met een banaan, 4 diepvriesaardbeien en 260gr sojamelk. Soms wat kaneel erbij.
 
Ik zit ook op 3600 KCal. Eet al jarenlang gemiddeld een pak (500 gram) havermout per dag. Geen enkel probleem.
Fytinezuur? Dat ga ik een even googelen...
 
Over fytinezuur: no worries volgens het Voedingscentrum:

Fytinezuur

In graanproducten waarin de gehele graankorrel wordt verwerkt, zoals in volkorenbrood, komt fytinezuur (fytaat) voor. Fytinezuur komt van nature voor in de buitenste lagen van granen en zaden. Het gehalte aan fytinezuur is onder ander afhankelijk van de graansoort en de bereidingswijze. Teff bijvoorbeeld, bevat weinig fytinezuur.

Fytinezuur wordt vaak bestempeld als anti-nutriënt omdat het zich bindt aan mineralen zoals calcium, ijzer en zink. Vanwege deze verbinding kunnen deze stoffen minder goed door het lichaam worden opgenomen. Maar fytinezuur kan ook stoffen binden die schadelijk voor ons kunnen zijn. Er zijn zelfs theorieën dat de positieve eigenschappen van volkoren producten daarmee te maken hebben. Dat is echter nog onvoldoende duidelijk.

Bij een normale, gevarieerde voeding leidt het eten van veel fytinezuurrijke voedingsmiddelen zelden tot een tekort aan mineralen. De bewezen positieve eigenschappen van volkoren producten wegen hier ruimschoots tegenop.

bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/granen-en-graanproducten.aspx
 
Ik eet ook standaard in de bulk tegen de 300/400 gram havermout per dag. De één eet de hele dag rijst, en de ander havermout tsja. :shrug:
 
Kan geen kwaad. Eet zelf ontbijtgranen ook altijd ongekookt. Havervlokken, speltvlokken, boekweitvlokken, quinoavlokken, roggevlokken etc.

Als je wil weten of de winderigheid daarvan is gewoon een tijdje ermee stoppen en vervangen door bijvoorbeeld rijstmeel (bambix).
Met een zak krentenbollen kom je ook een aardig eind met je koolhydraten. Of wraps met beleg. En anders opteren voor meer vetten. Het is minimaal 1 gr vet per kg BW wat aangeraden wordt. Dus je kan best ook daarin wat verhogen.

Op zich kan 250 gr havermout geen kwaad.

Ik meen dat imnewhere ook veelhavermout eet. Misschien kan hij zijn mening eens geven.

Bedankt dan blijf ik havermout met koude melk eten! Ik eet nu 100 gram vet en ongeveer 2,2 gram eiwitten per kilo vetvrije massa. De rest is koolhydraten.
Krentenbollen en volkoren wraps (met groente) zijn geen goede havermout vervangers toch?
 
Krentenbollen en volkoren wraps (met groente) zijn geen goede havermout vervangers toch?
Waarom niet?
Het blijven gewoon granen. Brinta is ook tarwe en brood en volkorenwraps ook. Dus prima vervanger en lekker!
 
Krentenbollen zijn geen goede havermout vervangers toch?
Krentenbollen zijn doorgaans witbrood, en bevatten dus minder voedingsstoffen dan standaard havermout, wat volkoren is. Als je moeite hebt aan je 3600 KCal's te komen, zou je de havermout deels kunnen vervangen door krentenbollen, omdat deze minder verzadigen.
 
Heb een tijdje al men rijst vervangen door havermout, nu is het dan weer volkoren pasta.
Van havermout krijg ik ook winderigheid bij grote hoeveelheden een een opgezette buik. Maar dat is gewoon tijdelijk.
Deed het ook gewoon voor tijd te winnen met koken.
Voor mee te nemen gewoon water erbij en huppa, dus begrijp het wel.
 
Waarom niet?
Het blijven gewoon granen. Brinta is ook tarwe en brood en volkorenwraps ook. Dus prima vervanger en lekker!

Volkorenwraps bestaan toch voor een groot deel uit witte bloem? Welke volkorenwraps kan ik dan het beste aanschaffen? Zijn wel super lekker natuurlijk.
 
Ook gewone wraps kan je nemen.
Kijk hier eens naar het verschil tussen havermout en brinta (tarwemeel).
Er is dus niet echt aan te wijzen wat nu beter is.
witte bloem is gewoon tarwemeel zonder de zemelen en kiemen. Oftewel minder vezels.
Maar als je genoeg vezels al binnen krijgt kan je net zo goed gewone wraps nemen of volkoren wraps nemen. Merk maakt niet uit.
Wel is het zo dat vezels je meer verzadigen. Maar in je totale schema is er niet iets wat niet kan of slecht is. Het gaat om je totaal schema. En als jij een aantal keren per week gewone normale wraps eet kan dat echt geen kwaad.
 
Back
Naar boven