XXL Nutrition

HBO ICT iets voor mij?

Bezoekers in dit topic

Ozzmeester

Cool Novice
Lid geworden
16 aug 2013
Berichten
84
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
81kg
Goedemorgen allemaal,

Ik ben van plan om volgend jaar weer te gaan beginnen met school en dan een opleiding op het HBO. Heb inmiddels al vrij veel open dagen meegemaakt en veel informatie gezien en ontvangen, maar ik ben iemand die om de maand van keuze veranderd. Eerst wou ik iets met bedrijfseconomie maar hier ben ik vanaf gestapt omdat telkens met cijfers werken ook niet helemaal me ding is. Zelf heb ik op het MBO ervaring met projecten -> organiseren, presenteren, boekhouden, economie etc.. Enkel dit stelde vrij weinig voor. Dus een keuze naar bedrijfsmanagement MKB fontys lijkt me ook wel logische keuze en lijkt me ook wel iets, enkel hier komt de vraag bij kun je hier wel werk in vinden?

Nu ben ik al een tijdje na het denken over misschien wel een ICT opleiding op het fontys, dan wel ICT-Business maar past dit bij mij? ICT heeft me altijd wel geboeid maar het programmeren is dat iets voor me? Zijn hier mensen die erin werken of een opleiding volgen die me een beter beeld kunnen geven. Ik ga midden april nog een meeloop dag doen om een betere indruk te krijgen.

ICT of bedrijfsmanagement? Ik kan jullie niet mijn keuze laten maken maar hopelijk lopen hier meer mensen rond op dit forum die mijn keuze wat makkelijker kunnen maken, want van die leerlingen op de opendagen wordt je ook niet echt wijzer van..
 
Gewoon gaan werken mattie, studie veel te duur Sahbi
 
Ik heb het gestudeerd in zowel de richting business als programmeren (major/minor gedoe) en heb senior ervaring als lead van een online marketing systeem/project bij de marktleider van NL. Wat jaren constant aan beide kanten gestaan dus.

Ik zou programmeren echt afraden als je het niet al uit jezelf doet en helemaal geweldig vind. Het is niet iets wat je zomaar oppakt: Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand het from scratch op school geleerd heeft, zelfs de meesten die het al konden faalden. En leuk vond eigenlijk niemand het.

Wat vind je boeiend aan ICT? Wat zou je ermee willen gaan doen?

En vraag maar raak.
 
Zelf doe ik de technische kant in Heerlen(infrastructure design). Al is sinds dat ik beginnen ben in 2010 veel veranderd en de opleiding grotendeels op de schop gegooid voor een wat algemenere opleiding. Zelf heb ik geen idee hoe het eraan toegaat op Fontys, maar van wat ik weet zijn er veel te veel afstudeerrichtingen. Veel van welke allemaal hebben te maken met programmeren.

Wat jij omschrijft is de managerskant binnen ICT, wat heel veel mensen hebben gedaan of doen, dus veel concurrentie. Programmeren moet je overigens liggen en al ervaring mee hebben. Zonder dat je deze ervaring hebt kun je maar moeilijk meekomen in de stof en moet je er meer uren dan normaal in stoppen om het te snappen.
 
Ik volg zelf informatica op HZ in Vlissingen en dan de software kant.

Het programmeren is nog redelijk te doen, in het begin best makkelijk maar nu begint het echt moeilijk te worden. Als eerste project was het een impel text based spel en nu moeten we een fileexplorer maken.

Heb niet voor business gekozen omdat ik dat echt gruwelijk saai vond en je zo achterlijk veel rapporten moet schrijven.
 
Als met cijfers/getallen werken niet je ding is, is de kans groot dat programmeren je ook totaal niet gaat liggen. Hoewel het twee verschillende richtingen zijn zul je met HBO ICT, programmeer richting, ook zeer veel met cijfers etc. gaan werken.
 
ik volg nu een mbo ict opleiding. en ik zou je wel aanraden om er eentje te volgen op een hbo niveau. ik heb vroeger les gekregen in programeren en dat was een drama. niet alleen ik had er moeite mee maar andere klasgenoten ook. docent ging ook te snel door de stof heen. er was wel één leerling die het wel goed deed maar dat kwam omdat hij dit al deed voordat de opleiding startte. iig ik ben gezakt door programmeren en hebben mij gewoon naar niv 3 gestuurd. je zou nu denken ooh ik ga geen ict meer volgen maar als het geod is kun je op het hbo verschillende richtingen kiezen op de ict opleiding. sommige richtingen valt programmeren niet in het vakkenpakket. ik krijg bv nu geen programeren les meer. dus als programmeren niets voor je wordt, kies je gewoon een andere richting
 
Feit dat je dit vraagt op een forum zegt eigenlijk al meer dan genoeg. Als je hart nu niet al bij ICT ligt kun je beter een andere richting op zoeken.
 
Hbo werk- en denkniveau is voor paupers. Beter doe je een 'Colloquium doctum' (21+ toets) aan een van de nabij gelegen universiteiten.
 
Heb je bij zowel HBO ICT als bij BMKB al contact gehad met hogerejaars studenten? Heb je meegedaan aan een meeloopdag? Of met een decaan gesproken?
Zo nee, vraag daar even daar: hier hoor je de echte verhalen en krijg je de antwoorden vanuit deze studie.

Fontys ICT werkt bijvoorbeeld wel redelijk anders dan andere ICT-opleidingen (met innovatieroutes).

Succes iig.
 
Ik heb het gestudeerd in zowel de richting business als programmeren (major/minor gedoe) en heb senior ervaring als lead van een online marketing systeem/project bij de marktleider van NL. Wat jaren constant aan beide kanten gestaan dus.

Ik zou programmeren echt afraden als je het niet al uit jezelf doet en helemaal geweldig vind. Het is niet iets wat je zomaar oppakt: Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat iemand het from scratch op school geleerd heeft, zelfs de meesten die het al konden faalden. En leuk vond eigenlijk niemand het.

Wat vind je boeiend aan ICT? Wat zou je ermee willen gaan doen?

En vraag maar raak.
Nou nou, overdrijven is ook een vak zeg :roflol: Ik ben ook begonnen met informatica zonder dat ik kon proggen, en met mij waren er genoeg anderen die ook nog geen regel hadden geprogged in hun leven.

Op het hbo is het al helemaal goed te doen.
 
ICT is ook met cijfers? :roflol:

Alles op een pc is met 0 en 1 toch?
 
Dus zat cijfers voor OP.

Op naar de volgende opleiding lijkt mij dan :p
 
Nou nou, overdrijven is ook een vak zeg :roflol: Ik ben ook begonnen met informatica zonder dat ik kon proggen, en met mij waren er genoeg anderen die ook nog geen regel hadden geprogged in hun leven.

Op het hbo is het al helemaal goed te doen.

Dit, het is prima te doen zonder ervaring. Je moet er alleen wel wat tijd in stoppen, met alleen de practicum opdrachtjes ga je het niet (voldoende) leren. Althans op t HBO.

---------- Toegevoegd om 14:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:40 ----------

ICT is ook met cijfers? :roflol:

Alles op een pc is met 0 en 1 toch?

:rolleyes:
 
Nou nou, overdrijven is ook een vak zeg :roflol: Ik ben ook begonnen met informatica zonder dat ik kon proggen, en met mij waren er genoeg anderen die ook nog geen regel hadden geprogged in hun leven.

Op het hbo is het al helemaal goed te doen.
Prima toch dat je eraan begonnen met zonder al te kunnen programmeren.

Ik zei alleen iets over hoe goed dat ene vak vervolgens ging bij iedereen die ik heb meegemaakt, en dat was echt niet goed.

Het was ook daarom dat onze klassen in het eerste en tweede van 30 naar 8-10 man krompen.

Zelfs in m'n afstudeerjaar konden de meesten die dingen uit het eerste jaar niet, veel moesten nog steeds zulke vakken herkansen.

Het was echt een drama hehe.

En in de praktijk in het bedrijfsleven zelf... tsja.. daarom zeg ik het moet je liggen. Je kunt het proberen natuurlijk, misschien vind je het wel leuk.
 
Laatst bewerkt:
Prima toch dat je eraan begonnen met zonder al te kunnen programmeren.

Ik zei alleen iets over hoe goed dat ene vak vervolgens ging bij iedereen die ik heb meegemaakt, en dat was echt niet goed.

Het was ook daarom dat onze klassen in het eerste en tweede van 30 naar 8-10 man krompen.

Zelfs in m'n afstudeerjaar konden de meesten die dingen uit het eerste jaar niet, veel moesten nog steeds zulke vakken herkansen.

Het was echt een drama hehe.

En in de praktijk in het bedrijfsleven zelf... tsja.. daarom zeg ik het moet je liggen. Je kunt het proberen natuurlijk, misschien vind je het wel leuk.
Waar heb jij in godsnaam gestudeerd :roflol:?
 
Hogeschool van Amsterdam :roflol:
 
Hogeschool van Amsterdam :roflol:

Same, kan me plots een stuk beter in je verhaal vinden. 9/10 programmeer docenten daar kan zelf nog maar net hello world schrijven. Laat staan fatsoenlijk les geven er in.
 
Back
Naar boven