AndroidHealthClinic

heb je iets minder slaap nodig als je fit bent?

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
20.370
Waardering
11.385
Weet iemand of er iets wetenschappelijks te zeggen is over het door een betere cardio conditie een uurtje ofzo minder slaap nodig hebben vanwege de betere ademhaling/capaciteit en efficientere zuurstofwisseling ofzo?

???

Brainfart..
 
Dan hebben marathonlopers heel korte nachtjes! :D

Leuke vraag.

Volgens mij kan een goede conditie het herstel tussen de sets bevorderen en kan je met lichte cardio het herstel bevorderen.

Sporters slapen meestal meer en mijn eigen observatie is dat ik beter slaap als ik sport.

Misschien ligt er ergens een omslagpunt.
 
Is natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk maar mijn persoonlijke ervaring is eerder andersom...
Toen ik 3x per week 10-20km ging hardlopen en d'r nog een hoop fietsen/zwemmen bij deed ging mijn slaapbehoefte omhoog van 7 a 7,5u naar 9.
 
Is natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk maar mijn persoonlijke ervaring is eerder andersom...
Toen ik 3x per week 10-20km ging hardlopen en d'r nog een hoop fietsen/zwemmen bij deed ging mijn slaapbehoefte omhoog van 7 a 7,5u naar 9.
Hoe zwaarder ik wordt hoe beroerder ik slaap en des te meer mini dutjes ik doe overdag :')
 
Als ik fanatiek sport ben ik altijd vroeg wakker, maar wel fit.
Zodra ik slecht/niet sport blijf ik langer in m'n bed stinken en ben ik de gehele dag niets waard.
Het verschil in energielevels is voor mij persoonlijk enorm.
 
Definieer fit.
 
Voldoende energie om te werken en hard te trainen, zonder me gedurende de dag moe te voelen.
 
Is natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk maar mijn persoonlijke ervaring is eerder andersom...
Toen ik 3x per week 10-20km ging hardlopen en d'r nog een hoop fietsen/zwemmen bij deed ging mijn slaapbehoefte omhoog van 7 a 7,5u naar 9.
Zoveel belastendende cardio doen is natuurlijk wat anders dan een beetje fit zijn. Dat was je misschien bij die 7 uur slaap al.

Ik vraag me af of er winst te halen is tussen:

1. vanaf niks regelmatig krachttraining gaan doen
2. daarbij ook nog regelmatig 30-60 minuten cardio activiteit doen op het tempo waarbij je nog een gesprek kunt voeren
3. intensieve cardio doen in hogere hartslagzones met tempo/vo2max doelen of op afstanden die meer lijken op marathon/traitlon achtige toestanden

Dat laatste moet je natuurlijk niet willen, maar misschien dat ik met wat tijd in stap 2 (en niet continu uitgebrand zijn van krachttraining) een uurtje slaap minder nodig zou kunnen hebben? Op 7 uur kunnen uitkomen zou al mooi zijn.
 
Valt me ook op dat kuurders vaak op erg weinig slaap draaien, dat slaap daardoor wordt verstoord maar ook minder nodig lijkt? Hoe werkt dat?

Bijna de meest aantrekkelijke reden om te gaan kuren, de halve nacht kunnen werken en de hele normale dag geheel vrij zijn. :o
 
Cut slaap ik als een roosje.

Bulk 50/50 kans op een kut nacht, mede doordat je zoveel vreet je maag onrustig is en ik vaak snachts wakker werd voor een 💩.
 
Ik weet niet of fitheid ermee te maken heeft maar je kunt jezelf er wel gewoon op trainen.

Jezelf een goed ritme aanleren met 6-7 uurtjes aan slaap wen je vanzelf aan en dan ben je op gegeven moment net zo fit als nu.
 
Ik weet niet of fitheid ermee te maken heeft maar je kunt jezelf er wel gewoon op trainen.

Jezelf een goed ritme aanleren met 6-7 uurtjes aan slaap wen je vanzelf aan en dan ben je op gegeven moment net zo fit als nu.
dit.

Persoonlijk ga eerder naar bed rond 9 uur en ben rond 5 uur fit wakker.
Ik sport erg veel ik denk rond de 25 uur per week (kracht met conditie).
 
Weet iemand of er iets wetenschappelijks te zeggen is over het door een betere cardio conditie een uurtje ofzo minder slaap nodig hebben vanwege de betere ademhaling/capaciteit en efficientere zuurstofwisseling ofzo?

???

Brainfart..
Iets met cortisol
 
Ik weet niet of fitheid ermee te maken heeft maar je kunt jezelf er wel gewoon op trainen.

Jezelf een goed ritme aanleren met 6-7 uurtjes aan slaap wen je vanzelf aan en dan ben je op gegeven moment net zo fit als nu.
Ik weet niet in hoeverre het kortere slapen trainbaar is, maar dat, met een enkele uitzondering, mensen beter functioneren op een vast ritme is een gegegeven en dan zal je wel een betere kwaliteit van slapen hebben en/of beter kunnen omgaan meteen tekort.

Arie Boomsma kreeg laatst een boel shit over zich heen toen hij het had over zijn slaapriutine oid, maar vrijwel alles waren gewoon feiten van algemene bekendheid.

Val jij in slaap zodra jouw oor het kussen raakt of is het elke avond weer een gevecht om in slaap te komen? In dat laatste geval kun je flink wat inspiratie opdoen uit de slaaproutine van Arie Boomsma. Achttien regels voor een goede nachtrust om in ogenschouw te nemen.

Arie Boomsma is het toonbeeld van een fitte man. Hij sport veel, eet gezond, heeft een ijzersterke core en lijkt altijd motivatie te hebben. Zou zijn goede nachtrust daar iets mee te maken hebben?


De slaaproutine van Arie Boomsma
Op Instagram deelt Arie Boomsma niet alleen een foto van de slaapkamer des huizes, maar vertelt hij ook alles over zijn inspirerende slaaproutine die hij er dagelijks op nahoudt.

  • Minimaal 45 minuten onafgebroken intensief bewegen gedurende de dag, met daarnaast nog dagelijks 12.000 stappen;
  • Koudetraining;
  • Vers en gevarieerd eten;
  • Geen koffie na 1 uur ‘s middags;
  • Ruim twee uur tussen het laatste eten en het slapengaan;
  • Geen alcohol na avondmaal;
  • Geen laptop of telefoon in het laatste uur van de dag;
  • Lichten dimmen na het avondeten;
  • 5 minuten bewust ademen;
  • 2 druppels CBD olie;
  • Magnesium;
  • Een intentielijstje voor de volgende dag maken (met de vragen ‘wat wil ik doen’ en ‘wat moet ik doen’);
  • De dag bewust afronden (terugkijken, gedachten op papier zetten);
  • Slaapkamer temperatuur op circa 17 graden;
  • Slaapkamer goed donker houden;
  • Drie dingen noemen waarvoor je dankbaar bent;
  • Lezen met e-reader op zachte verlichting;
  • Elke dag op dezelfde tijd naar bed, en rond dezelfde tijd opstaan. Ook in het weekend.
 
Valt me ook op dat kuurders vaak op erg weinig slaap draaien, dat slaap daardoor wordt verstoord maar ook minder nodig lijkt? Hoe werkt dat?

Bijna de meest aantrekkelijke reden om te gaan kuren, de halve nacht kunnen werken en de hele normale dag geheel vrij zijn. :o
Mijn slaap is idd verstoord maar betekend niet dat ik minder nodig heb, val overdag gewoon in slaap en constant moe.

Als slaap je lief is en fit(ter) zijn zou ik allesbehalve kuren.

Als je graag de halve nacht wilt werken en overdag ook fit zou ik je eerder amfetamine aanraden, al is dat ook maar tijdelijk.
 
Als slaap je lief is en fit(ter) zijn zou ik allesbehalve kuren.
Hmm ja ligt er ook wel aan wat je gebruikt natuurlijk
Tren fucked me echt nu maar tijdens test nergens last van
 
Kan er in studies nog geen duidelijkheid over vinden, de ene ziet wel een klein gunstig verschil de ander weer niet of vind juist meer slaap nodig. Natuurlijk afhankelijk van de dosering en soort activiteit.

Zou het specifiek voor krachtsporters willen weten eigenlijk.. en dan ook met een check erbij of sportprestaties of reactietijd ofzo gelijk blijft bij minder slapen.
 
Hmm ja ligt er ook wel aan wat je gebruikt natuurlijk
Tren fucked me echt nu maar tijdens test nergens last van
Van tren heb ik geen last meer zolang het ace is. Dit is puur m'n gewicht atm, slaap normaal beter op m'n zij maar dat gaat steeds slechter atm en weeg rond de 118kg atm :p
 
Back
Naar boven