MuscleMeat

Hebben barbell of T-Bar rows carry-over naar de deadlift?

Bezoekers in dit topic

TomStaallever

Cool Novice
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
197
Waardering
7
Lengte
1m78
Massa
79kg
Vetpercentage
14%
Hebben barbell rows carry-over naar de deadlift?
 
carry-over. Dat als je veel rows doet en daar een stuk sterker van word dat dan je deadlift ook vooruit gaat.
 
Misschien als je barbell rows uit de rug doet... :coffeepc:
 
Niet direct.
De spieren die je target met rows belast je natuurlijk ook zwaar met deadlifts, maar met een stijging van kracht bij rows betekent het niet dat je deadlift ook vooruit gaat.
 
Hebben barbell rows carry-over naar de deadlift?

Als ik zie hoe velen zgn. 'rows' doen, dan ben ik geneigd om "ja" te zeggen.

Maar deze carryover wordt daarbij dan slechts veroorzaakt door de enorme synergistische activiteit van de hamstrings en de erectoren: De zware belasting van de stiff-legged deadlift-achtige smokkelbeweging die feitelijk aan de roeibeweging vooraf gaat.

Doe je de rows echt strict, zoals bij de pendlay variant bijvoorbeeld, dan is directe carrover naar de deadlift verwaarloosbaar...
 
Dit is wat Ripptoe er over zegt:
"People without access to bumper plates may choose to use the barbell row instead of the power clean. This is not a terrible substitution, but be aware of what you're giving up if you do. Cleans are important to the deadlift in that they add an element of power to the pull off the floor, and in the long run this contributes to strength in that pull. The row is a different movement entirely, and contributes to deadlifting only in that it works the hip extensors and provides isometric work for the low back. If you are avoiding the clean because you don't want to have to learn how to do it, it is suggested that this might not be the best way to approach your training."

Las het toevallig vandaag dus post het maar even... :)
 
Ik hoor wel goede dingen over kroc rows die deadliften zouden helpen. Ben zelf geen fan van 'cheatende' rows though, dus ik weet niet of het waar is en bij welk gedeelte het dan zou helpen.
 
Ik hoor wel goede dingen over kroc rows die deadliften zouden helpen. Ben zelf geen fan van 'cheatende' rows though, dus ik weet niet of het waar is en bij welk gedeelte het dan zou helpen.
Ik had in een jim wendler interview gelezen dat hij vindt dat de kroc rows zijn grip kracht verbeteren voor bij de deadlift,dus het zal wel waar zijn denk ik:p
 
Ik denk dat dit wel samenspeelt ja :)
 
Hij vraagt een antwoord waar je "ja" of "nee" op kunt zeggen.. dus wat is je probleem wwe?
 
Hij vraagt een antwoord waar je "ja" of "nee" op kunt zeggen.. dus wat is je probleem wwe?
Weet je wat het is. Iedereen in dit topic lijkt nee of richting nee te antwoorden en dit is al een aantal keer onderbouwd.

Deze man zegt nu ineens iets heel anders en dan is een stukje onderbouwing gewoon heel erg fijn vind ik. Begrijp je wat ik bedoel?:)
 
Ik heb een tijdje deadstop barbell rows gedaan vanop rack pull hoogte. En ik heb gemerkt
dat mijn rack pull er wel beter door geworden is. Maar zoals Harpep al vermelde, echt strikt
rowen doe/deed ik niet
 
sterke bovenrug = makkelijker in lockout tijdens deadlift omdat je niet het laatste deel van de deadlift nog je bovenrug hoeft te rechten

dus ja, ze helpen je deadlift sterker maken. maar het is idd niet zo dat je deadlift per definitie omhoog gaat als je rows omhoog gaan zoals Eddine al zegt
 
Ik hoor wel goede dingen over kroc rows die deadliften zouden helpen. Ben zelf geen fan van 'cheatende' rows though, dus ik weet niet of het waar is en bij welk gedeelte het dan zou helpen.

Zelfde verhaal, niks speciaals.
Gewoon bovenrug en grip die sterker wordt.
 
Ik had in een jim wendler interview gelezen dat hij vindt dat de kroc rows zijn grip kracht verbeteren voor bij de deadlift,dus het zal wel waar zijn denk ik:p

Ik denk dat dit soort vraagstukken om te beginnen een duidelijkere definitie moeten geven van het begrip carryover.

Immers, in de ruimste zin des woords zullen de meeste oefeningen dan altijd wel op een of andere manier bijdragen aan deadlifts succes.
Dit is ook niet verwonderlijk, aangezien de deadlift een haast complete fullbody movement is.
Iedere betrokken spier in de deadlift die op een andere manier - dan dmv. de deadlift zelf - wordt ontwikkeld, zal op termijn positief bijdragen aan de deadlift, maar dat is niet wat er in de stricte zin met carryover wordt bedoeld.

Carryover als zodanig, is een directe en nagenoeg onmiddellijke neuromusculaire verbetering van de prime movers in een beweging, dmv. een andere beweging dan de reguliere lift zelf.

In de regel wordt dit alleen verkregen middels subtiele variaties van de reguliere lift. Zoals bijvoorbeeld CGBP voor de bench press, pin squats voor de squats en rack pulls of deficit deadlifts voor de deadlifts.

Een (stricte) row binnen de context van een deadlift voldoet dus NIET aan dit kriterium, omdat:

1. De beweging nauwelijks neuromotorisch overeenkomt met de deadlift.

2. De spieren die met name door (stricte) rows worden belast niet tot de prime movers van de deadlift behoren, maar eerder additief/synergistisch zijn.

Daarmee wil ik overigens niet beweren dat rows geen gunstige invloed heeft op de deadlift (en bench press, OH press etc.)
Integendeel, dat hebben ze wel, maar meer in het totaalplaatje van lichaamskracht ergo veel indirecter en op langere termijn.
 
Back
Naar boven