Fitness Seller

Hechtingen zelf eruit halen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

, ik heb begrepen van een collega tandarts dat die spuit tot op het bot gaat!
Ik ben dan maar een tandheelkundestudent, maar op mondheelkunde was ik er toevallig al door :rolleyes:
Spuit gaat niet tot op het bot (als hij goed gezet is) maar doordat het weefsel in het verhemelte zo dun is, en er best veel vloeistof in gespoten word komt er wel een serieuze druk op te staan.
Hoe dan ook, het is echt een m*therf*cker van een injectie, maar het alternatief, trekken zonder verdoving, is ook niet bepaald een lekker gevoel ofzo ;)
Dus om op je vraag waar ik mijn kennis over hechtingverwijdering vandaan haal: de cursus mondheelkunde. na een extractie word ook gehecht.


@own: you're welcome. sleepinfectie komt van bacterien op de huid, dus als dit ontsmet is is er geen probleem. Uiteraard ook zorgen dat je schaartje ook ontsmet is, anders kan je hier nog zooi op zitten hebben. Handigst is gewoon een bistourimesje, recht uit de verpakking.
 
Over twee dagen mogen de hechtingen uit mn vinger.
Maar wil voor zoiets kleinzerigs niet naar de huisarts toe!!
Heeft iemand ervaring met het zelf verwijderen van hechtingen?
Moet imo toch geen grote moeite zijn???

Hier die vinger van me.

Verkapt kijk-mij-eens-een-jaap-hebben topic...:D

Serieus:
Hechtingen eruit halen is op zich geen enkel probleem, gewoon even ietsjes optillen met een pincet en dan de punt van een scherp schaartje eronder, knip. Naast de wond knippen, natuurlijk, zodat je niet met de schaar in de wond kan schieten. Voel je niks van, hoeft ook niet steriel.

Maar...

Het gaat om de beoordeling. Als alles goed geheeld is en niet pust of nog open en onstoken is, dan is er geen probleem anders moet er misschien iets aan gebeuren. Het hechtingen verwijderen is tegelijk een beoordelingsmoment voor de dokter.
 
@Scarred Rock: tandheelkundestudent? Ik heb begrepen dat boren niet makkelijk is. Als je bij het boren de tandzenuw blootlegt (per ongeluk) heb ik begrepen dat je verplicht bent om een wortelkanaalbehandeling te doen alvorens de tand te vullen. Tot op het bot mag je bijna letterlijk nemen omdat de mucosa vlak onder het bot is en de zenuwen daar ook, die lopen uiteraard door het foramen incisivum van het palatum durum zoals je zelf weet.
 
ik heb de hechtingen van de operatie van men wijsheidstanden er zelf uit gehaald... wel gespreid over 2 dagen, want ik viel bijna flauw (waren 4 kiezen)
 
@Scarred Rock: tandheelkundestudent? Ik heb begrepen dat boren niet makkelijk is. Als je bij het boren de tandzenuw blootlegt (per ongeluk) heb ik begrepen dat je verplicht bent om een wortelkanaalbehandeling te doen alvorens de tand te vullen. Tot op het bot mag je bijna letterlijk nemen omdat de mucosa vlak onder het bot is en de zenuwen daar ook, die lopen uiteraard door het foramen incisivum van het palatum durum zoals je zelf weet.

"niet makkelijk" klopt wel, maar we krijgen hier dan ook de nodige oefening in, gelukkig voor de patienten. Het is inderdaad zo dat een wortelkanaalbehandeling nodig is bij het per ongeluk blootleggen van de zenuw. Gelukkig gebeurd dit niet zo vaak per ongeluk, omdat we op Rx-foto's kunnen zien hoe diep de tand aangetast is en zal de pulpakamer (waarin de zenuw dus zit) enkel worden vrijgelegd als de aantasting te diep zit. Ongelukjes kunnen natuurlijk gebeuren.
Nog even over die verhemeltespuit (ik wijsneus :p) Het verschil tussen 'op het bot' en 'bijna op het bot' is inderdaad minimaal, doordat het weefsel in het verhemelte zo dun is. Tussen het weefsel en het bot zit wel een soort 'vlies', het zgn periost. de belangrijke nuance nu, is dat een verdoving boven het periost gezet zou moeten worden, waardoor het anesteticum zich in het weefsel verspreid en vanaf daar doordringt tot aan de zenuw. Bij een injectie onder het periost word dit door de druk van de vloeistof van het palatum losgescheurd met als resultaat meer pijn en maar evenveel verdoving.
Injectie ìn het foramen incisivum voor het front, of foramina palatinae voor de verder staande standen word trouwens ook volledig afgeraden, omdat de druk die je opbouwt door hier in te spuiten de zenuw kan beschadigen. Lokale verdoving langs de tand + stamverdoving is de standaard bij een extractie.

Dit gezegd zijnde..
@own: Wat Ariane1991 zegt is uiteraard ook waar, voor je der zelf aan begint wel zeker zijn dat het voldoende genezen is en niet aan het zweren ofzo.
 
Kerel we leven niet in Amerika! Je bent hiervoor verzekerd! Ik haat mensen die voor doktertje willen spelen! Waar haal jij deze kennis vandaan die je hier noemt?

Kerel, ik vind dat je een beetje overdreven reageert. Idd waarom zou je niet naar de dokter gaan om hechtingen te verwijderen, maar als hij het zelf wil doen why not. Steriel werken buiten de OK is gewoonweg niet mogelijk, dus ook bij de doc heb je kans op een infectie. De wond is alweer zo goed als dicht dus uberhaupt de kans op een panaritium of iets dergelijks is minimaal, als je al bang bent voor een infectie dan is het tijdens of vlak na het ontstaan van de wond. Waarom ben je bang voor peesletsel, je moet toch wel een behoorlijk lompe boer zijn als je dit voor elkaar wilt krijgen. Maw woorden veel kwaad kan het niet, maar nogmaals waarom zou je het zelf willen doen. En ja ik speel voor dokter, maar ik mag het ook;)
 
Laatst bewerkt:
gewoon even naar de dokter gaan zijn er wel meer daar ...je kan gewoon ergens anders gaan he je woont niet in nederland heb ik ook al gedaan hier!!!!!zou het wel laten doen en als je het zelf doet niet het knoopje door je vinger trekken hahahaha succes
 
Ik zou gewoon na de huisarts toegaan en door hem de hechtingen laten verwijderen.


Wil je het toch zelf doen
Vooraf:
Wond reinigen met jodium of alcohol 70 %

Controleer de wond op openingen, tekenen van infectie, afscheiding, ontstekingen of ingegroeide hechtingen. Controleer de omliggende huid op beschadigen, allergische reacties, kleur, turgor en temperatuur.

Verwijder de individueel geknoopte hechtingen:
- trek met een pincet de knoop van de hechting iets omhoog
- knip/snijd de draad vlak boven de huid onder de knoop af.
- Trek de hechting met een vloeiende beweging uit de huid aan het zichtbare deel, zodanig dat het zichtbare deel van de draad niet door de wond gaat.

Ga verder met het om en om verwijderen van de individueel geknoopte hechtingen. Doe eerst de oneven, vervolgens de even hechtingen.
Verwijder bij individueel geknoopte hechtingen de eerste en de laatste hechting het laatst (om inscheuring van de huid te voorkomen).


Als de wandranden gaan wijken dan ben je de lul :D
Je kan ter versteviging zwaluwstaartjes aanbrengen.
Alle info komt trouwens uit een studieboek, je kan er van uit gaan dat het klopt :)
Succes!
 
Kerel, ik vind dat je een beetje overdreven reageert. Idd waarom zou je niet naar de dokter gaan om hechtingen te verwijderen, maar als hij het zelf wil doen why not. Steriel werken buiten de OK is gewoonweg niet mogelijk, dus ook bij de doc heb je kans op een infectie. De wond is alweer zo goed als dicht dus uberhaupt de kans op een panaritium of iets dergelijks is minimaal, als je al bang bent voor een infectie dan is het tijdens of vlak na het ontstaan van de wond. Waarom ben je bang voor peesletsel, je moet toch wel een behoorlijk lompe boer zijn als je dit voor elkaar wilt krijgen. Maw woorden veel kwaad kan het niet, maar nogmaals waarom zou je het zelf willen doen. En ja ik speel voor dokter, maar ik mag het ook;)


Als ik zelf mijn hechtingen zou verwijderen dan zou ik eerder bang zijn dat de wondranden gaan wijken.
 
Verwijder de individueel geknoopte hechtingen:
- trek met een pincet de knoop van de hechting iets omhoog
- knip/snijd de draad vlak boven de huid onder de knoop af.
- Trek de hechting met een vloeiende beweging uit de huid aan het zichtbare deel, zodanig dat het zichtbare deel van de draad niet door de wond gaat.

zo heb ik het ook gedaan
 
Zijn ze er nou al uit of niet? :D
 
Morgen mogen ze eruit,weet nog niet hoe of wat ik ga doen???
 
Waar twijvel je aan?

Toch beetje voorzichtig ivm die infecties die je oplopen kan.
Heb de laatste tijd een behoorlijke pechperiode achter de rug dus het zou me niets verbazen als ik dat zou krijgen..:(
 
Kom op man!! Rambo zet zelfs zijn eigen hechtingen!
 
Er zitten in je vinger aardig wat hechtingen. Ik heb ze eens zelf uit mijn vinger gehaald (3 stuks). Was op vakantie gebeurd en het was al een hel om die hechtingen te krijgen van een paar Franse Belgen die dus geen woord Nederlands spraken of het niet wilde spreken.. Ik wilde daar niet voor terug en omdat ik er geen verband e.d. om heen had gehad en ermee was gaan klimmen en trainen was de wond ondanks de hechtingen met soort dik Belgisch visdraad open blijven staan.
 
Er zitten in je vinger aardig wat hechtingen. Ik heb ze eens zelf uit mijn vinger gehaald (3 stuks). Was op vakantie gebeurd en het was al een hel om die hechtingen te krijgen van een paar Franse Belgen die dus geen woord Nederlands spraken of het niet wilde spreken.. Ik wilde daar niet voor terug en omdat ik er geen verband e.d. om heen had gehad en ermee was gaan klimmen en trainen was de wond ondanks de hechtingen met soort dik Belgisch visdraad open blijven staan.

Dat draad heb ik er nu dus ook inzitten....
 
Rambo brandt toch ook zijn wonden dicht met gunpowder?
 
Back
Naar boven