XXL Nutrition

Heel het jaar door cardio doen heeft alleen maar voordelen

Heel het jaar door cardio doen heeft alleen maar voordelen


  • Totaal stemmers
    426

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga akkoord dat cardio nogal ruim is in deze topic..hoelang, hoe vaak.
Ik denk dat bij teveel cardio, zeker bij lange periode(vb uur lopen ofzo) er afbraak is aan de spiermassa, of herstel. Denk niet dat je kan herstellen van kt en op zelfde moment lange cardio sessies doen. Voor ecto's sowieso al niet, meen ik. Nu en dan cardio doen, minder langere periodes en niet te vaak, zal wel zijn voordelen hebben denk ik. Zoals al vaker gezegd. Ik probeer door het jaar heen één keer in de week te gaan zwemmen(30tal baantjes), en één keer in de week intensief cardio te doen, 15minuten maar. Niet voor vetverbranding...

Wel heb ik eens gelezen dat een korte, intensieve cardiosessie na de kt ervoor zorgt dat het groeihormoon langer op een hoger niveau blijft staan..kan het artikel niet direct terug vinden..
daarvoor doe ik het ook, maar wist niet dat het intensief moest zijn na kt.
 
daarvoor doe ik het ook, maar wist niet dat het intensief moest zijn na kt.

Ja dacht het wel, kan verkeerd zijn. Sowieso niet slecht om wat intensiever te doen, werk je terwijl beetje aan conditie
 
eens , wel afhankelijk hoe en intensiteit icm training, net als training niet structureel hetzelfde doen. Maar cardio zorgt voor betere doorbloeding en zuurstofopname en beter afvoer afvalstoffen.
 
tabata style:p
 
Telt 20 mins naar huis fietsen na KT ook als cardio? (Middelmatige inspanning iig, als ik harder ga raak ik wél buiten adem.) Zo ja, dan doe ik al genoeg cardio volgens mij :D
 
Ik doe egt nooit cardio :o lijkt me wel dat je voordeel hebt aan een betere conditie, maar om droog te worden / blijven is het overbodig :)
 
Als ik cardio doet krijg ik er last van naar een een periode.
Misschien heb ik gewoon slechte kienen of zo.
 
Ik doe egt nooit cardio :o lijkt me wel dat je voordeel hebt aan een betere conditie, maar om droog te worden / blijven is het overbodig :)

Cardio doen om droog te blijven of worden is misschien niet noodzakelijk, maat helpt wel veel, mijn ervaring..zeker in combi met juiste dieet.
 
Ik persoonlijk vind bb een mooie sport, maar vind dat er iets bijgedaan moet worden ...

Veel bb hebben geen conditie en uithouding (laat de kritiek maar komen ) maar het is zo ...


ik vind dat iedere krachtsporter een veel betere conditie zou moeten hebben en uithouding .... ook rusten velen teveel tussen de oefeningen ...en van as bijv tren (heb het zelf ondervonden) wordt je conditie er ook niet beter op ..... vermindert je uithouding erg veel ....Daarom doe ik na iedere training, ik train 5x per week kt nog min 1h of meer fietstraining....

Je moet eens in de gym kijken hoeveel mannen 5min staan te puffen nadat ze 8 reps bp gedaan hebben.... kracht en uithouding is de ideale combinatie om te slagen en gezond te sporten....Dus''' ja''' veel cardio altijd doen na je training .....zowel in de bulk als de cut want het is gewoon gezond ...
 
Laatst bewerkt:
teveel cardio zorgt ervoor dat je lichaam zich instelt op lange duur prestatie, net zoals rennen, je hart raakt gewend aan snelheid en niet aan rust.

je moet het met mate doen, anders kan je hart stilstaan. Is gebeurd met een kennis van me. door teveel cardio.

net zoals bij wielrenners en dergelijke
 
teveel cardio zorgt ervoor dat je lichaam zich instelt op lange duur prestatie, net zoals rennen, je hart raakt gewend aan snelheid en niet aan rust.

je moet het met mate doen, anders kan je hart stilstaan. Is gebeurd met een kennis van me. door teveel cardio.

net zoals bij wielrenners en dergelijke
???
 
Ik weet het niet. Soms merk ik wel dat cardio ook op mijn herstel trekt, en ik met name slechter squat daardoor. Terwijl een goede squat sessie ook zelf het hart kan stimuleren, en explosieve krachttraining dat ook wel doet zeker als je geen overdreven pauzes houdt.

Maar als je krachttraining helemaal geen stimulatie voor je conditie bevat dan is cardio denk ik wel nodig. Als je dus echt alleen de doelspier moe maakt en niet je hele lichaam, bodybuilders kunnen dat soms heel doeltreffend...maar dan heb je ook wel cardio nodig.

En sowieso een basis van lichaamsbeweging lijkt me wel nodig, maar ik noem een eindje fietsen niet meteen cardio. Het haalt ook niet perse de "cardio-trainingzone" van boven de 140 bpm ofzo. Toch denk ik dat het ook beter is als je dat soort dingen wel heel het jaar doet, dan als je het hele tijden helemaal niet zou doen. Tsja, misschien moet het dan wel cardio heten en ik moet gaan verkondigen dat ik het heel het jaar doe?

Sowieso ben ik wel geneigd het conditietrainen ook nodig te vinden, dus met wel een hoge hartslag maar dat heeft dus denk ik niet alleen maar voordelen.
Maar teveel langzame cardio was dacht ik ook slecht,als je lichaam meent zich daar specifiek op te moeten gaan aanpassen zou je pas echt skinny-fat worden:eek: of ben ik nu loze bangmakerij aan het doen?
Misschien doe ik mijn snelle cardio ook wel gewoon te lang, op de verkeerde tijden, of iets anders fout en heeft het als het goed gedaan wordt ook alleen maar voordelen? Behalve dan de tijd die het kost om erachter te komen hoe je het goed doet:o
 
Heb ergens een artikel van Lyle Mcdonald gelezen waarin hij (light-moderate) cardio het hele jaar aanraad omdat het je lichaam toestaat selectiever gebruik te maken van de calorieën.
Je eet immers meer om tijdens de bulk te compenseren voor de verbruikte kcal bij de cardio. Je lichaam is daardoor in staat een ruimere selectie te maken uit de binnenkomende kcals waardoor het effectiever met de energie om kan gaan.

Daarnaast geloof ik dat cardio voordelen heeft voor de zware compounds, squats, deadlifts. Mensen met slechte conditie zullen sneller uitgeput zijn door tekort aan zuurstof waardoor ze minder kunnen pakken dan ze zouden kunnen wanneer hun conditie beter is. Betere conditie betekent ook minder rust hoeven nemen tussen sets en snellere herhalingen (kortere pauzemomentjes) binnen de sets squats/deadlifts.

Heb afgelopen cut veel meer cardio gedaan dan voorheen en merk nu duidelijk verschil tijdens de bulk bij squaten en deadliften.

Het derde voordeel is dat je je conditie op pijl houdt voor de volgende cut.
Wanneer je dan weer gaat cutten kan je effectiever cardio doen omdat je gewoon meer kan verbranden in kortere tijd.

Daarnaast heeft het gezondheidsvoordelen, en kan me ook voorstellen dat het beter functioneren van je longen en hart nog andere voordelen zal hebben bij het spieropbouwend proces.

Mogelijk tegenin te brengen is de aanmaak van cortisol en de inpakt die cardio kan hebben op je recovery proces. Dit eerste lijkt me alleen te verwaarlozen en het laatste eveneens mits de cardio op goede manier geïntegreerd is in je schema en je de juiste intensiteit kiest + compenseert met kcal inname.


EDIT:
Oke, heb het even opgezocht en dit is het artikel van Lyle:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/cardio-and-mass-gains.html

Zeker even lezen want deze man heeft verstand van zaken.
 
Laatst bewerkt:
als je het goed toepast heeft het zeker voordelen. je bent minder snel buiten adem, je immuunsysteem verbeterd waardoor je minder snel vatbaar bent voor ziekten, goed voor stijve spieren.
zou het ook eens moeten doen :o
 
Zoals als velen hier aanhalen.
Het zorgt er gewoon voor dat je een betere uithouding hebt, waardoor je autmotisch harden kan knallen tijdens kt.
 
Ben eens. Lijkt me wel gezond voor het lichaam.
Maar wegens te lui/tijdsgebrek doe ik dit enkel voor de zomer :D
 
veel te onduidelijk dit als je 10/15 minuutjes in een dag cardio doet is dit echt niet slecht voor je maar het legt ook aan hoe je je voeding doet en van alles en nog wat ga jij elke dag 8 uur per dag rennen is dit ook cardio maar dit is echt niet goed voor je.....
 
Eens. In de cut sowieso om je verbruikt hoger te maken op een dag, en in de bulk vanwege de gezondheidsvoordelen voor je hart. Bovendien is kcals verbranden nog altijd beter dan het niet eten wat betreft vetverbranding.
 
Eens, zolang je het op het juiste moment doet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven