AndroidHealthClinic

Help de wetenschap vooruit en krijg een gratis hart-screening met state-of-the-art radiologische sca (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TimL

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
20 apr 2010
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
78kg
Vetpercentage
15%
Help de wetenschap vooruit en krijg een gratis hart-screening met state-of-the-art radiologische scan (MRI)


Beste bodybuilders en andere krachtsporters,

In het UMC Utrecht loopt nu reeds enkele jaren een grote studie naar de anatomie en functie van het hart bij sporters. Hoe groot is het volume, de hartspierwand, het hartminuutvolume (cardiac output), de ejectiefractie. Waarin verschilt het hart van een wielrenner van het hart van een voetballer, een tennisser en een bodybuilder? Hoe groot zijn de verschillen en boven alles: als een sporter bij een arts komt voor een verplichte of vrijwillige screening of zelfs met klachten, wat mag dan nog doorgaan voor een sporthart en wanneer is er sprake van een afwijking. Om goed antwoord te kunnen geven is onderzoek nodig bij sporters die een goede afspiegeling vormen van de maximale aanpassing van het hart aan een bepaald type sport.

Om deze vragen ook voor krachtsporters te kunnen beantwoorden ben ik hard op zoek naar gezonde (!) krachtsporters tussen de 18 en 40 jaar die bereid zijn naar het UMC Utrecht te komen voor een MRI-scan van het hart. Je levert daarmee een bijdrage aan dit nuttige onderzoek en bovendien wordt je hart gescreend op afwijkingen die zichtbaar zijn op MRI en wordt er een ECG (hartfilmpje) gemaakt. MRI is de methode waarmee het hart het meest gedetailleerd kan worden gescand en geldt als "gouden standaard" voor veel hartafwijkingen. Na afloop van de scan wordt de scan kort getoond op het beeldscherm en krijg je een globale uitleg over wat je ziet. Daarna geldt het principe van 'geen nieuws is goed nieuws' en word je alleen ingelicht als er bij nadere screening door een radioloog afwijkingen gevonden worden. Eventuele reiskosten worden vergoed.

Belangrijk!
Ik ben met nadruk ook op zoek naar krachtsporters die anabole steroïden gebruiken, omdat het erg interessant is om de verschillen in anatomie en functie van het hart tussen wel en niet gebruikende krachtsporters te onderzoeken. Het is namelijk zeer aannemelijk dat daar verschillen in gevonden zullen worden en dat is weer relevant voor bovengenoemd verhaal (screening, interpretatie, risico-inschatting etc.). Ook niet-gebruikers zijn welkom om mee te doen! Steroïdengebruikers wil ik alleen met klem vragen om te reageren.

Nog belangrijker!
Het onderzoek is geheel anoniem! Alle persoonsgegevens worden geanonimiseerd, privacy is 100% gewaarborgd en bovendien heb ik als arts beroepsgeheim. Dit lijkt me belangrijk om te benadrukken, omdat ik met name geen steroïden-gebruikers wil afschrikken en hun hulp hard nodig heb om een fatsoenlijke vergelijking te kunnen maken.

Voor meer informatie ben ik te bereiken per e-mail op T.Luijkx@umcutrecht.nl. Telefoonnummer is op aanvraag verkrijgbaar.

Nogmaals in het kort de eisen voor deelname:
  • tussen 18-40 jaar (= 18 jaar of ouder, jonger dan 40)
  • trainen gedurende meerdere jaren op hoge intensiteit voor maximale aanpassing van het hart aan krachtsport
  • gezond: geen hart- of longaandoening, stofwisselingsziekte of te hoge bloeddruk
  • geschikt voor de MRI-scanner: geen metalen implantaten of claustrofobie

Wat staat er tegenover:
  • een gratis screening met hypermoderne medische scan (MRI) + elektrocardiogram (=hartfilmpje)
  • een nuttige bijdrage aan de wetenschap in het belang van alle sporters
  • vergoeding eventuele reiskosten
  • volstrekt veilig onderzoek zonder gebruiken van röntgenstraling of injecties

Ik hoop op enthousiaste reacties, zeker van steroïdengebruikers!

Tim Luijkx
 
Laatst bewerkt:
Interessant
Ik zal er eens over nadenken
 
Het lijkt me leuk om er aan mee te doen, helaas train ik nog niet lang genoeg en gebruik ik geen steroiden :(
 
interessant. Wel een huishoudelijke vraag: hoe breed is de MRI? Ik heb namelijk al van zwaargewicht PLers gehoord dat ze niet in een gesloten MRI pasten...
 
Mooi om te zien dat er interesse is!
Heb zelf overigens gisteren meegedaan aan het onderzoek, waar ik zeker geen spijt van heb! Best leuk om 's een filmpje van je hart te zien :)

Mochten mensen vragen hebben, dan kan men mij altijd een PM sturen.
 
Bereid jullie maar voor op een hevig lawaai, het is best luid...

Vraag zeker oordopjes!
 
Bereid jullie maar voor op een hevig lawaai, het is best luid...

Vraag zeker oordopjes!

Je krijgt een hoofdtelefoon op met radiozender naar keuze. Mocht je dat willen, dan kun je ook je eigen cd meenemen.
 
Hardstyle in de MRI, nice :D

PS. Ik ben nog steroidenloos, sorry!
 
interessant. Wel een huishoudelijke vraag: hoe breed is de MRI? Ik heb namelijk al van zwaargewicht PLers gehoord dat ze niet in een gesloten MRI pasten...
Ik zie het al voor me dat de Brandweer er aan te pas moet komen om een bb-er uit z'n benarde positie te bevrijden.
Wel weer een goede actie op DBB. :thumbup:
 
@Chaosed: ook hard trainende niet-gebruikers met een redelijk krachtsport-verleden zijn van harte welkom! Ik ben alleen met nadruk ook op zoek naar steroïdengebruikers.

@bekjam: zo ver zal het niet komen! overigens hebben ze voor mensen van te grote omvang (hetzij door spieren, hetzij door vet) ook nog een scanner voor paarden, maar die mag ik helaas niet gebruiken ;-)
 
mail verstuurt! leuke mogelijkheid om jezelf goed van binnen te zien.
 
@Chaosed: ook hard trainende niet-gebruikers met een redelijk krachtsport-verleden zijn van harte welkom! Ik ben alleen met nadruk ook op zoek naar steroïdengebruikers.

@bekjam: zo ver zal het niet komen! overigens hebben ze voor mensen van te grote omvang (hetzij door spieren, hetzij door vet) ook nog een scanner voor paarden, maar die mag ik helaas niet gebruiken ;-)

:roflol:
 
Het lijkt me leuk om er aan mee te doen, helaas train ik nog niet lang genoeg en gebruik ik geen steroiden :(

same :P
misschien komt er binnen een paar jaar wel nog een studie ^^
 
Interessant onderzoek!
Als Utrecht niet zo'n end weg was, zou ik zeker meedoen.

Tim, zou je kunnen toelichten waar de studie precies naar opzoek is bij AAS-gebruikers?
Ik las gisteren namelijk iets interessants over left ventricular hypertropy. Krachtsporters en met name steroidengebruikers zouden hier een grotere kans op hebben.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Heel alert!

Ja, linkerventrikelhypertrofie betekent niets anders dan een verdikte hartspier in de linkerhartkamer. Dat is de kamer die het bloed uitpompt naar de aorta, de grote lichaamsslagader.

Naar mate het lichaam meer zuurstof nodig heeft, moet er meer bloed rondgepompt worden en moet de linkerkamer dus krachtiger zijn. Bovendien ontstaat er door het grotere bloedvolume in de linkerkamer een grotere druk op de wand van de linkerkamer waardoor de linkerkamer ook krachtiger moet worden. Beide leiden tot een verdikte spier (= meer kracht om uit te pompen).

Dit is een normaal proces bij sporten die meer zuurstof vragen, wat bij krachtsport niet zo zeer aan de orde is vanwege het anaerobe karakter (korte inspanningen met zuurstofschuld). Wel vergroot de afterload enorm door de verhoogde bloeddruk tijdens liften/inspanning. Dat wil zeggen dat de druk in de aorta erg hoog wordt en dat de linkerkamer dus een grotere weerstand moet overwinnen om het bloed tegen die druk in uit te kunnen pompen. Ook daarvoor heb je logischerwijs een sterkere hartspier nodig in de linkerkamer. Het is echter de vraag of de korte krachtinspanningen bij elkaar voldoende zijn om echt een structurele hartspierverdikking te bewerkstelligen. Onderzoeken hiernaar zijn het er niet over eens.

Het kan dus zo zijn dat de linkerkamer van krachtsporters niet heel erg verdikt is. Anabole steroïden hebben echter een spieropbouwend effect en de hartspier is ook "gewoon" een spier. Het kan dus zo zijn dat anabole steroïden voor een 'hypertrofie' zorgen, los van de aanpassing van het hart aan krachtsport. Om dit uit te zoeken onderzoeken we krachtsporters die wel gebruiken en krachtsporters die niet gebruiken. We kijken dan dus o.a. naar het verschil in linkerkamer-spiermassa, maar ook naar volumes en functiematen, zoals de ejectiefractie en mogelijk zelfs nog naar de aorta-stijfheid.

Linkerventrikelhypertrofie wordt vaak gebruikt in de context van ziekte, omdat het ook kan ontstaan zonder dat iemand sport en dan is het dus niet normaal. Het kan dan bijvoorbeeld een uiting zijn van andere oorzaken waardoor het hart harder moet pompen.
 
Hoe lang duurt zoiets? En hoe lang reizen is het vanaf Utrecht Centraal? En val je met pectus excavatum nog onder de noemer gezond? Aangezien het hart iets minder ruimte heeft.
 
Ik pas nooit van z'n leven in zo'n standaard MRI.
 
@ Spuitelf11:
- Het onderzoek duurt bij elkaar ongeveer een uur, waarvan 20-30 minuten in de MRI-scanner.
- Vanaf Utrecht CS is het ongeveer een kwartier met de bus, die zo'n beetje iedere vijf minuten gaat.
- Pectus excavatum is geen probleem.

@ skld:
Het is inderdaad soms een uitdaging om krachtsporters in de MRI-scanner te passen, maar het grootste deel past er toch in, eventueel met de armen omhoog.
 
@ skld:
Het is inderdaad soms een uitdaging om krachtsporters in de MRI-scanner te passen, maar het grootste deel past er toch in, eventueel met de armen omhoog.

Hoe lang is zo'n MRI-scanner dan?

En hoelang moet je erin? Ik heb namelijk restless legs syndrome...
 
Ben je specifiek op zoek naar echt grote jongens? Of ben ik ook welkom..?

Ik ben 1.89m, weeg 93 kilo met een vetpercentage van 18%....

Ik heb nu al anderhalf jaar pijn achter m'n ribben en dit trekt door langs mn linker arm, hand en vingers. De huisarts zegt dat het geen kwaad kan maar zo'n scan klinkt toch wel interessant.

Ik hoor het wel.

Groetjes!
 
Back
Naar boven