XXL Nutrition

Help! Goede hartslagmeter gezocht!

Bezoekers in dit topic

Dag heren en dames,

Voor mijn revalidatieproces van een hersenschudding moet ik 2x per week sporten en daarbij nauwkeurig mijn hartslag kunnen meten. Ik mag namelijk niet hoger gaan dan mijn 90% max dus 175 BPM. Nu dacht ik vrij goed te zitten met de Galaxy Fit2 van Samsung, maar ga net trainen.. voel gewoon mijn hart zo snel gaan als een hardcore nummer (ong 170 bpm) en zegt dat pokkeding dat ik gewoon rustig op 130 zit. Meerdere keren op en af doen en er klopt gewoon geen reet van.

Weten jullie aanraders voor een vrij nauwkeurige hartslag?
 
De H10 van Polar lijkt mij een prima en een van de nauwkeurigere hartslagmeter. Die koppelt ook automatisch aan diverse apparaten in de sportschool. Ben er zelf erg tevreden mee samen met de Vantage M horloge.
Horloges houden in het algemeen geen snelle veranderingen van je hartslag bij terwijl mijn H10 het wel bijhoudt.
 
Ah oke! Dan ga ik die eens overwegen, dankjewel
 
1. Hoe kom je aan die 194
Toch niet (220 - leeftijd) x 0,9, dat is heel onnauwkeurig. Al snap ik dat het mogelijk het beste is wat je hebt, een max-test zal lastig zijn.

2. Welke sporten of bewegingen ga je doen
Bij alles waarbij je niet je handen en/of armen gebruikt kan de pols voldoende nauwkeurig zijn, anders is een band vaak nauwkeuriger. Dus fietsen of lopen vs krachttraining, maar ook roeien of crosstrainer. Een losse band is vaak ook te koppelen met een smartphone via bluetooth, dan heb je niet altijd een horloge nodig dat je wellicht toch niet meer gebruikt.

3. Koppeling met apparaten
Een losse band van de Decathlon koppelt ook met apparaten, veelal met ANT+ of Bluetooth. Het enige probleem is dat hij niet aan het apparaat en een horloge koppelt.

4. Alleen voor revalidatie
Waarschijnlijk voldoet een goedkope band met horloge prima, zoals: https://www.decathlon.nl/p/horloge-met-hartslagmeter-hardlopen-onrhythm-110/_/R-p-6939. Dezelfde is er ook in het wit, die krijgt opmerkelijk gezien veel negatievere reviews.

5. Overig
Polar is een goed merk en H10 is wel de gouden standaard, mogelijk overkill voor jouw doelen en Gremlin is altijd zo lyrisch over Whoop dat ze of heel tevreden is of aandelen heeft (en regelmatig gaat het gepaard met interessante linkjes en suggesties).

Let bij aankoop op de mogelijkheden om batterijen te vervangen en op welke verbindingsmogelijkheden er zijn en welke je wilt.


6. Belangrijkste
Succes met je herstel!
 
Garmin heeft ook goede borstbanden!
 
voel gewoon mijn hart zo snel gaan als een hardcore nummer (ong 170 bpm) en zegt dat pokkeding dat ik gewoon rustig op 130 zit.

Tenzij je veel ervaring is zonder hartslagmeter inschatten van je hartslag lastig en kan je het eigenlijk alleen tijden een cardio oefening die je heel goed kent. Ik kon na twintig jaar wedstrijdwielrennen wel redelijk inschatten waar ik zat, maar na vijf jaar pauze moest ik echt wel weer het metertje om mijn gevoel te kalibreren met de daadwerkelijk hartslag. En als ik buiten ga rennen is het veel lastiger om op gevoel even dat omslag punt te vinden (indoor loopband is dan wat makkelijker), gewoonweg omdat ik dat niet zo vaak doe.

Daarnaast als je je hart voelt dreunen is dat niet direct een indicatie van de snelheid van je hart.

Simpel voorbeeld testje: Zet je kaken strak op elkaar en hou je adem in, ongetwijfeld zal je hart bijna meteen voelen bonken in je hoofd.

Dit ga je dus ook merken als je veel kracht zet.

Anders gezegd, ik vraag me af of die Fit2 zo onnauwkeurig is, ik zou dat toch eerst controleren met desnoods een stopwatch en in rust tellen.
 
Ik vind het zelf wel interessant, dus helemaal voor niets is het allemaal ook niet.

Het is zeker interessant, ik heb jaren met hartslag getraind., veel over mezelf geleerd. Alleen merk ik wel dat het niet zomaar vertaald naar andere sporten., ook al omdat je (bijvoorbeeld) met rennen iets hoger in je hartslag kan zitten (en je hem makkelijker kan opdrijven).

Een van de belangrijkste lessen die ik mezelf heb geleerd is hoe ik mijn hartslag na inspanning snel weer kan drukken (conditie is uiteraard de sleutel, maar ook dingen als ademhaling en spierontspanning zijn belangrijk).
 
Back
Naar boven