Fitness Seller

Help ik doe iets mis!

Bezoekers in dit topic

Jochemrl

Novice
Lid geworden
3 aug 2017
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Hallo allemaal,

Ik ga dit zo kort en volledig mogelijk proberen te houden maar sorry alvast als het wat veel wordt...
Ik heb even wat constructieve feedback nodig om weer die ene stap verder te geraken in mijn leven op en rond fitness.

Korte geschiedenis:

Ik hou al heel mijn leven van fitness.. "Becoming a better me".
Vanaf 16 jaar beginnen trainen zonder echt te weten hoe of wat.. Full body workout 3x10 met gemakkelijke gewichten en 1 oefening per spiergroep.
Uiteraard geen progressie aangezien ik er niet naar at, geen rotatie in oefeningen, ... Gewoon fitness leren kennen.

Dit 3 jaar gedaan en in de tussentijd zoveel mogelijk proberen te leren. Soorten schema's, voeding, effect van trainen op het lichaam, lichaamstypes,... alles wat ik maar kon vinden. Hierna gestopt door hogeschool en andere excuses.

Sinds januari 2016 terug fanatiek begonnen en dit keer wou ik het serieus aanpakken!!
Maar... hoe pak ik dit juist aan? er zijn zoveel verschillende meningen en opties en sommige breken 1 methode af en zweren bij hun heilige bijbel qua oefeningen en methodes en de andere persoon weer andersom... OCH we beginnen gewoon.

Dus...

3 maand full body workout gedaan 3x per week om dit terug gewoon te worden en mezelf de juiste technieken weer aan te leren. Semi lichte gewichten en met voldoende rust naargelang wat mijn lichaam nodig had.

Hierna serieuzer begonnen.. Begonnen met een split schema... Wat kies ik hier het beste voor? Sommige zeggen push pull.. anderen zeggen maandag+dinsdag,, woensdag rust,, donderdag+vrijdag. anderen weer niet... zucht we testen gewoon en zien wat de spiegel uiteindelijk zegt.

Dus ik train 4x per week. Zocht iedere 3 maanden nieuwe oefeningen of varianten op.. De regel van wekelijks of 2 wekelijks verhogen probeerde ik te hanteren.. 1RM bepalen en regeltjes te hanteren etc etc...

Een algemeen voorbeeld (zonder ieder schema te posten):

Maandag:

Borst- 3 a 4 sets van 12-10-8 reps (of net 1 voor falen behalve de laatste 2 sets ) Bench press, incline cable flyes, ...
Triceps- 2 a 3 sets van 12-10-8 (en zo voor elke volgende) Diamond push ups, skull crushers,...
Schouders- front raise, shoulder press, car drivers,...
Buik- Planking (3x2min), crunches, leg raises,...

Dinsdag:
Rug- Wide grip pull-up, back extensions, .....
Benen- Kettlebell pistol squat, leg press, ham string curls, ...
(geen deadlift, SHAME ON ME! start ik midden september mee met mijn nieuwe oefeningen.. Ik heb geen spotter voor houding en vroeger wat miserie gehad met mijn rug.. Lang schrik gehad voor foute uitvoering).
Biceps- Zottman preacher curl, hammer curls,...
Traps-shrugs,....

In het begin kon ik goed verhogen maar sinds een half jaar heb ik een plateau geraakt? Ik geraak niet meer verder. Dumbbell press zit ik al een half jaar op 2x 37,5kg. cable flyes op 2x 27kg.. bicep curl 2x 18kg.. leg press 135kg... Pull ups 3x 8-10 met eigen gewicht.

Ik geraak tijdelijk niet meer hoger ook met varianten op de oefeningen. Ik zie geen progressie. Als ik puur naar techniek kijk geraak ik niet hoger en heb ik geen verzuring, progressie, niets... Als ik toch meer probeer te nemen forceer ik me zo dat ik wat techniek verlies en enkel gewrichten of pezen irriteer ipv de spiergroepen.

''HET MOET AAN DE VOEDING LIGGEN!!'' Zullen veel waarschijnlijk denken.

Ik ben 1m85. 25 jaar. Weeg nu 83kg (kom van 97 in het begin). Lichaamsbouw is eerder mesomorph.
Doel is massa en aesthetics als prioriteit en daar naast uiteraard wat kracht.

Ik ben sinds enkele maanden bezig met mijn macro's via fatsecret:

3300 kcal.
190-210gr eiwitten
400gr carbs
40gr vezels
<100gr suikers
90gr vetten

Doel: 1-2kg massa bijkomen per maand (nog af te wachten). Zoniet verhoog ik.
Ik haal spijtig genoeg niet elke dag mijn macro's maar dit is wel mijn streven.

Dit is mijn huidige postuur (geen volledige foto maar hebben hier geen grote spiegel):

21245646_2025587087458806_315257574_n.jpg


Ik hoop dat er enkelen zijn die doorheen heel dit verhaal wakker zijn kunnen blijven....
Heeft aub IEMAND voor mij een tip om verder te geraken.. Het kan niet anders dat ik iets mis doe?!

Moet ik het eens bekijken vanuit een andere hoek? Wat zou ik kunnen doen?

Alvast heel fel bedankt voor dit alles te lezen en mij hiermee te helpen!
 
Gewoon een tijdje kappen met puur op hypertrofie te trainen en sterker worden met een krachtschema. Dropsetjes met 12-10-8 reps zijn nou niet bepaald ideaal om je kracht mee op te bouwen. Ga een krachtschema volgen en wordt sterk op de grote lifts: squats, deadlifts, bench, OH press en rows. Met grote compounds bouw je een mooie basis voor kracht en massa.
 
Bedankt voor het snelle antwoord!
Dus best half jaartje overschakelen op krachttraining met minder reps, meer rust, meer sets? Ik zal dit vanaf maandag starten.
Ik probeer al zo fel mogelijk vooruit te gaan op de compounds die ik wel al deed en hierna pas isolatie oefeningen voor het laatste beetje extra maar ook daar geraak ik niet echt verder...

Deadlifts en OH press zal ik zeker en vast meenemen in mijn volgend schema! (vanaf maandag)

Het kan absoluut niet zijn dat dit mijn 'limiet' is... Ik moet en zal verder geraken maar heb hier jullie hulp wat mee nodig met al jullie ervaring en kennis :D:D:D
 
Bedankt voor het snelle antwoord!
Dus best half jaartje overschakelen op krachttraining met minder reps, meer rust, meer sets? Ik zal dit vanaf maandag starten.
Ik probeer al zo fel mogelijk vooruit te gaan op de compounds die ik wel al deed en hierna pas isolatie oefeningen voor het laatste beetje extra maar ook daar geraak ik niet echt verder...

Deadlifts en OH press zal ik zeker en vast meenemen in mijn volgend schema! (vanaf maandag)

Het kan absoluut niet zijn dat dit mijn 'limiet' is... Ik moet en zal verder geraken maar heb hier jullie hulp wat mee nodig met al jullie ervaring en kennis :D:D:D
Probeer anders eens een powerlifting programma van Jonnie Candito bijvoorbeeld: [Link niet meer beschikbaar] Daar zit ook nog genoeg ruimte in voor wat hypertrofie werk en je leert weer wat meer over programmeren.
 
Back
Naar boven