AndroidHealthClinic

HELP! Ik heb hulp nodig met mijn trainingsschema. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

LeonKG

Cool Novice
Lid geworden
13 dec 2011
Berichten
99
Waardering
1
Beste mensen,

Sinds ongeveer 2 maanden ben ik bezig met trainen en het gaat best wel goed. Ik ben voor een aantal dingen te lui geweest maar nu wil ik toch wel een goed trainingsschema en voedingsschema gaan maken. Tot nu toe is mijn schema als volgt:

Maandag/donderdag: borst, triceps, schouders (soms buik)
Dinsdag/vrijdag: rug, biceps (soms buik)
Woensdag: benen (soms buik)

Mijn buikspieren train ik niet vaak omdat ik de meeste apparaten bij mijn sportschool voor geen meter vind werken voor mijn buik en omdat je je buik (dacht ik) ook genoeg traint bij de andere oefeningen.

Ik heb een aantal vragen om er voor te zorgen dat ik een beter en precieser schema kan gaan maken:
1. Hoe veel oefeningen moet je doen per spiergroep
2. Hoe veel sets en herhalingen moet je doen per oefening
3. Moet je elke set gewicht erbij doen, gelijk laten of juist minderen

Ik heb eens gehoort van iemand die 12 - 10 - 10 - 8 traint en bij elke nieuwe set gewicht opbouwt. Is dit goed en kan je dit doen bij ELKE oefening (inclusief de kleinere spiergroeppen)?

Hopelijk willen jullie mij wat meer informatie geven zodat ik wat precieser kan trainen en een beetje kan kijken wat goed voor mij werkt.
 
1. Benen 5-6, borst 4, rug 4, schouders 3-4, biceps/triceps 2-3
2. Aanhouden 3x8 en afwisselen met bijv 10-8-6, 3x5 of 3x12 om gewenning te voorkomen
3. Dit wijst zichzelf uit, is een set te makkelijk pak je meer begin je wat vermoeid te raken pak je wat minder.

En 12-10-10-8 en steeds gewicht erbij is wel een goede methode, maar je bent nogal veel bezig met gewicht berekenen en erbij doen en hierbij verlies je misschien wat intensiteit in je training. Dit omdat je van tevoren moet bedenken, als ik dit 10x kan kan ik dan straks met dat gewicht nog wel 8x enz. Ik zou het gewoon simpel houden en naar je spieren luisteren of je de volgende set moet verhogen of niet.

Doe je bijv 1x8 bankdrukken met 50kg maar kost dit erg veel moeite, kun je proberen hierna nog 2 sets van 5 herhalingen te doen met 50kg. Merk je na 1x5 al dat er niet meer in zit ga je terug naar 40kg en doe je dit tot failure (bijv 12x). Het komt er dus op neer dat je niet iedere week hetzelfde ritueel afwerkt maar wel probeert je grenzen te verleggen. In zowel gewicht als aantal herhalingen.
 
Veel te veel 4 sets borst en 4 sets schouders in een push/pull/legs. Probeer google/zoekfunctie op push/pull/legs en zoek een schema, post die hier en we beoordelen hem.
 
zoek het forum is af na een 5 daags split schema want dit wat je hier zet lijkt nergens op

wat een overkill

4 a 5 grote spiergroep
3 a 4 kleine spiergroep

grote spiergroep:
borst rug benen

kleine spiergroep:

biceps, triceps, schouders
 
1. Benen 5-6, borst 4, rug 4, schouders 3-4, biceps/triceps 2-3
2. Aanhouden 3x8 en afwisselen met bijv 10-8-6, 3x5 of 3x12 om gewenning te voorkomen
3. Dit wijst zichzelf uit, is een set te makkelijk pak je meer begin je wat vermoeid te raken pak je wat minder.

En 12-10-10-8 en steeds gewicht erbij is wel een goede methode, maar je bent nogal veel bezig met gewicht berekenen en erbij doen en hierbij verlies je misschien wat intensiteit in je training. Dit omdat je van tevoren moet bedenken, als ik dit 10x kan kan ik dan straks met dat gewicht nog wel 8x enz. Ik zou het gewoon simpel houden en naar je spieren luisteren of je de volgende set moet verhogen of niet.

Doe je bijv 1x8 bankdrukken met 50kg maar kost dit erg veel moeite, kun je proberen hierna nog 2 sets van 5 herhalingen te doen met 50kg. Merk je na 1x5 al dat er niet meer in zit ga je terug naar 40kg en doe je dit tot failure (bijv 12x). Het komt er dus op neer dat je niet iedere week hetzelfde ritueel afwerkt maar wel probeert je grenzen te verleggen. In zowel gewicht als aantal herhalingen.

spieren wennen aan herhalingen? Niet elke week dezelfde herhalingen maken? Leg dat is uit..

TS: persoonlijk geloof ik hier niet in, zolang je vooruitgaat niets veranderen, why change a winning team.. als jij het goed doet op 8 hh en 3 sets dan hou je dat zo. uiteraard om de tijd het gewicht verhogen..
 
Back
Naar boven