MuscleMeat

Help mij hier een Home Gym samen te stellen (uitgebreid topic) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

catamox

Cool Novice
Lid geworden
15 feb 2019
Berichten
140
Waardering
8
Lengte
1m96
Massa
100kg
Geachte lezer,

Momenteel ben ik bezig met het plannen van een eigen Home Gym met vooral als reden om tijd en geld (op de langere termijn dan) te besparen. Verder heb ik een ander rooster voor werk waardoor ik niet meer de mogelijkheid heb 's morgens vroeg naar de sportschool te gaan wanneer het lekker rustig is dus moet ik midden op de dag wanneer het voor mij te druk is. Hier erger ik me al een paar weken aan waardoor ik toch maar heb besloten nu serieus een home gym te gaan plannen. Zeker omdat ik al een kamertje heb ingericht als "home gym" met wat matten en een bench alleen ontbreekt het serieuze materiaal hier waardoor je er eigenlijk nog niks aan hebt. Dit zorgt ook wel voor een beetje frustratie elke keer als ik er langs loop dus het is misschien toch wel een idee om er serieus iets mee te gaan doen.
Nu zit ik al een paar dagen afwegingen te maken en alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten en ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat een home gym eventueel wel uitkomst kan bieden in mijn situatie. Mocht je zelf niet weten wat de voor- en nadelen zijn van een home gym dan is daar in dit forum ook een uitgebreid topic over.

Mogelijke problemen:
- Ruimtegebrek (zie foto van plattegrond).
- Ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rij (inb4 fitness-seller die alternatieven van 2x zo duur komt posten) dus het moet zo budget mogelijk (workoutsupply/gorillasports/marktplaats/vraag&aanbod etc)

Het zal in het begin een beetje moeilijk zijn om alles in deze kleine ruimte te knallen waardoor sommige mensen misschien zullen zeggen dat gaat het nét niet worden maar falen is geen optie voor mij. Een olympische stang van 220cm is waarschijnlijk geen mogelijkheid omdat je hem maar in één richting zal kunnen gebruiken. Hierdoor wil ik dus voor een barbell gaan van 170cm zodat ik deze op verschillende manieren kan gebruiken.

Wat heb ik al:
- Vloermatten
- Een bankje
- Wat 30mm materiaal (dumbells, ez curl bar, gewichten etc maar geen grote hoeveelheden).
- Een losse optrekstang (kan eventueel nog geretourneerd worden als dit ook bij het toekomstige rack zit)

50mm vs 30mm:
Ik ga liever voor 30mm denk ik omdat dat meestal wat goedkoper is en er een groter aanbod is voor de thuis gym. Verder heb ik al wat 30mm zooi liggen. Maar ik sta altijd open voor goede argumenten waarom 50mm alsnog beter zou kunnen zijn.

De plattegrond van het hondenhok waar de hele bende in moet:
ZR3cIlf.jpg


Zoals je kunt zien is er idd niet veel ruimte. 210cm breed, 360cm lang en 240cm hoog. Ik had liever natuurlijk dat het ietsje breder was en wat minder lang, maar het is nu eenmaal niet anders. Misschien handig om te vermelden dat de deur richting dat grijze kamertje eventueel permanent dicht kan blijven aangezien dat grijze kamertje toch twee ingangen heeft. Zo win je dus al wat ruimte.

Hierdoor heb je dus twee mogelijkheden:
- Trainen met je gezicht richting de deur.
- Trainen met je gezicht richting de muur.

Allebei heeft zo z'n voor en nadelen:
Met je gezicht richting de deur
betekent dat je het moet doen met 210cm breedte, waarbij je dus met een 170cm barbell 2x20cm aan beide kanten over houdt. Dat is niet ruim, maar indien je bewegingen goed zijn moet dit voldoende zijn zonder jezelf of de muur te beschadigen.
Met je gezicht richting de muur heeft als voordeel dat je geen breedtebeperkingen hebt alleen kan je weer niet teveel naar achter stappen. Of als je bijvoorbeeld gaat benchen in een rack zou het misschien kunnen dat je niet genoeg beenruimte hebt, maar misschien valt dit ook wel mee. Hier hoor ik jullie graag over.

Dus ja ik zit momenteel nog een beetje in een dubio welke van de twee richtingen ik het rack op ga zetten en ik hoor jullie hier graag over.

Het soort rack dat ik moet halen:
Met zo'n kleine ruimte is een powercage eigenlijk nét te veel, toch? En ik vind squat stands (zeker de losse) nu weer net iets te gammel omdat ik toch wel safety-spotters wil. Hierdoor zou je dus eigenlijk op een half rack uit komen. Het liefste heb ik ook nog een cable attachment erbij omdat ik dit altijd erg fijn vond in de sportschool, maar er is een grote kans dat het dan nét weer te duur wordt. Zelf zat ik momenteel aan zo'n ding te denken van workoutsupply omdat dit eigenlijk alles heeft wat ik zou willen hebben
hr-la_3.jpg

Het enige wat je dan nog bij moet bestellen zijn losse dipsteunen (is mogelijk bij dit type halfrack) en ja ik heb natuurlijk nog een barbell nodig en wat gewichten maar dat kan eventueel overal vandaan komen. Het belangrijkste is eerst het soort rack wat ik ga halen.

Maar misschien is een powercage toch handig? Het is ook iets goedkoper. Er is alleen geen mogelijkheid om dipsteunen bij te bestellen, wat ik wel vreemd vind aangezien het oogt als veel meer staal dan zo'n halfrack. Waarom is het dan goedkoper?
150pl_3.jpg

Wat verder misschien een probleem is bij dit rack is dat je de safety-pins er alleen uit kan trekken als je met je gezicht richting de deur staat. Verder neemt zo'n rack wel gelijk écht de hele ruimte in beslag waardoor ik dus eigenlijk meer naar een halfrack neig.

Of misschien toch een semi-los staande squat/bench steun zoals deze van Gorillasports?
multi-squat-rack-100645753.jpg

De voordelen van dit ding is dat het erg goedkoop is, weinig ruimte in beslag neemt maar ik heb vernomen dat de breedte van ongeveer 105cm binnenruimte kan zorgen voor elleboog-problemen bij het benchen. Ik zit zelf namelijk al tegen de 2 meter lengte aan. Hierdoor is dit misschien toch een gevalletje goedkoop=duurkoop.

Welke oefeningen wil ik sowieso kunnen doen:
- Squats
- Benchpress / dumbell flies
- Deadlifts
- Overhead Press (i.v.m. mijn lengte i.c.m. het plafondhoogte moet ik waarschijnlijk meerdere lichtere gewichten met een kleinere diameter hebben i.p.v. weinig zware gewichten met een grote diameter maar je zou t ook zittend kunnen doen)
- Pullups / chinups
- Dips
- En het liefst ook iets met cables maar dat is geen must-have als dit te duur zou worden.
- Eventueel kan het ook een heel simpel rack zonder dip/pullup mogelijkheid en dan nog een losse kleine power tower erbij voor abs/dips/pullups als dit goedkoper zou zijn of ruimte kan besparen.


Dus ja om een lang verhaal kort te maken: Wat zouden jullie halen in mijn situatie?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken, ik stel het erg op prijs.
 
Half cage met lat pulley attachement of half cage en aparte lat pulley.

Easy bar (beter voor de polsen imo), 2 m baar. Een hoop 30 mm schijven en korte stangen zodat je zelf je dumbbels kan samenstellen.

Bankje (maar dat heb je al)

Een hoop verschillende grepen,dubbel touw ,enkel touw voor de lat pulley.

Als je geen honderden kilos gaat liften is 30 mm materiaal goed genoeg.
 
Half cage met lat pulley attachement of half cage en aparte lat pulley.

Easy bar (beter voor de polsen imo), 2 m baar. Een hoop 30 mm schijven en korte stangen zodat je zelf je dumbbels kan samenstellen.

Bankje (maar dat heb je al)

Een hoop verschillende grepen,dubbel touw ,enkel touw voor de lat pulley.

Als je geen honderden kilos gaat liften is 30 mm materiaal goed genoeg.
Dus eigenlijk zeg je dat je sowieso met je gezicht richting de muur moet trainen? Zou je dan niet in de problemen komen met beenruimte? Ligt er natuurlijk aan hoe strak je zo'n half-rack tegen de muur aan kan zetten.

En nee ik zie mezelf niet zo snel honderden kilo's liften. Wie weet wat je over 5 jaar doet maar ik woon in een appartement dus zal niet zo snel 200kg deadlift laten vallen nee. Zo fanatiek train ik niet.
 
Dus eigenlijk zeg je dat je sowieso met je gezicht richting de muur moet trainen? Zou je dan niet in de problemen komen met beenruimte? Ligt er natuurlijk aan hoe strak je zo'n half-rack tegen de muur aan kan zetten.

En nee ik zie mezelf niet zo snel honderden kilo's liften. Wie weet wat je over 5 jaar doet maar ik woon in een appartement dus zal niet zo snel 200kg deadlift laten vallen nee. Zo fanatiek train ik niet.

Ik had voor mezelf alles op schaal uitgetekend en de platte grond van de toestellen ook en deze uitgeknipt.Zo kon ik met de papieren toestellen en bankjes schuiven. Zo had ik er een duidelijker beeld over wat ik waar kon zetten.
 
Ik had voor mezelf alles op schaal uitgetekend en de platte grond van de toestellen ook en deze uitgeknipt.Zo kon ik met de papieren toestellen en bankjes schuiven. Zo had ik er een duidelijker beeld over wat ik waar kon zetten.
Dat is een goede tip, dat ga ik misschien morgen doen.
 
Ga sowieso met je gezicht naar de muur trainen. Een doodnormale olympische stang past op alle racks en cages die je online ziet. Zo'n verkort ding bijna nooit.
In jouw ruimte zal je echter nooit kunnen bankdrukken in een powercage met pully, omdat je door de pully het bankje niet ver genoeg naar achteren kunt schuiven en dus de voorste palen moet gebruiken om je stang op te donderen. Met je gezicht naar de muur kom je dan dus zeker ruimte tekort. Een half-rack is dus ivm ruimte de betere optie en ook dan moet je opletten dat je het juiste bankje koopt. Je zal er echter wél een pully bij willen hebben, want je gaat enorm spijt krijgen als je het niet doet. Denk ook aan vloermatten (van bijv. helisports), superfijn abs trainen, maar ook als je door spierfalen van de monkeybar afpleurt.
Als laatste tip, koop dumbell bars van bijv. kroon met veersluitingen, zodat je snel schijven kan wisselen en geen fortuin aan dumbells kwijt bent.
En oh ja, ga voor 50mm. Ziet er ook stoerder uit als je vrienden langskomen.
 
Ga sowieso met je gezicht naar de muur trainen. Een doodnormale olympische stang past op alle racks en cages die je online ziet. Zo'n verkort ding bijna nooit.
In jouw ruimte zal je echter nooit kunnen bankdrukken in een powercage met pully, omdat je door de pully het bankje niet ver genoeg naar achteren kunt schuiven en dus de voorste palen moet gebruiken om je stang op te donderen. Met je gezicht naar de muur kom je dan dus zeker ruimte tekort. Een half-rack is dus ivm ruimte de betere optie en ook dan moet je opletten dat je het juiste bankje koopt. Je zal er echter wél een pully bij willen hebben, want je gaat enorm spijt krijgen als je het niet doet. Denk ook aan vloermatten (van bijv. helisports), superfijn abs trainen, maar ook als je door spierfalen van de monkeybar afpleurt.
Als laatste tip, koop dumbell bars van bijv. kroon met veersluitingen, zodat je snel schijven kan wisselen en geen fortuin aan dumbells kwijt bent.
En oh ja, ga voor 50mm. Ziet er ook stoerder uit als je vrienden langskomen.

Dit. Geen schroefdraadsluiting.

Dat van de 50 mm helemaal niet mee eens. Who cares dat dat er stoerder uitziet.Ik lift niet voor mn vrienden.

50 mm dumbbels zijn veel onhandiger vanwege de lengte dan 50 mm .

Voor TS is 50 mm helemaal niet nodig.
 
Ga sowieso met je gezicht naar de muur trainen. Een doodnormale olympische stang past op alle racks en cages die je online ziet. Zo'n verkort ding bijna nooit.
In jouw ruimte zal je echter nooit kunnen bankdrukken in een powercage met pully, omdat je door de pully het bankje niet ver genoeg naar achteren kunt schuiven en dus de voorste palen moet gebruiken om je stang op te donderen. Met je gezicht naar de muur kom je dan dus zeker ruimte tekort. Een half-rack is dus ivm ruimte de betere optie en ook dan moet je opletten dat je het juiste bankje koopt. Je zal er echter wél een pully bij willen hebben, want je gaat enorm spijt krijgen als je het niet doet. Denk ook aan vloermatten (van bijv. helisports), superfijn abs trainen, maar ook als je door spierfalen van de monkeybar afpleurt.
Als laatste tip, koop dumbell bars van bijv. kroon met veersluitingen, zodat je snel schijven kan wisselen en geen fortuin aan dumbells kwijt bent.
En oh ja, ga voor 50mm. Ziet er ook stoerder uit als je vrienden langskomen.
Bedankt voor je bericht, een full cage is dus sowieso geen optie. Zeker omdat ik er ook graag een pulley bij wil hebben.

Dan blijft idd alleen een halfrack over.

Vloetmatten heb ik al.

50mm weet ik dus niet zeker want 30mm werkt ook prima. Veersluitingen lijkt mij idd een stuk handiger en sneller ja dus daar ga ik ook zeker naar op zoek.
 
Bedankt voor je bericht, een full cage is dus sowieso geen optie. Zeker omdat ik er ook graag een pulley bij wil hebben.

Dan blijft idd alleen een halfrack over.

Vloetmatten heb ik al.

50mm weet ik dus niet zeker want 30mm werkt ook prima. Veersluitingen lijkt mij idd een stuk handiger en sneller ja dus daar ga ik ook zeker naar op zoek.
De korte 50 mm stangen om dumbbels mee te maken zijn langer en onhandiger imo. En je hebt al 30 mm materiaal hebt liggen zou ik ook voor 30 mm gaan.

Dat het stoerder lijkt vind ik geen overtuigend argument.
 
De korte 50 mm stangen om dumbbels mee te maken zijn langer en onhandiger imo. En je hebt al 30 mm materiaal hebt liggen zou ik ook voor 30 mm gaan.

Dat het stoerder lijkt vind ik geen overtuigend argument.
Ben ik het mee eens. 30mm is prima voor de beginnende tot gemiddelde home gym
 
Ben ik het mee eens. 30mm is prima voor de beginnende tot gemiddelde home gym

Er zijn ook lange 30 mm stangen die zwaar belast kunnen worden. Fitness seller heeft er zo eentje.
 
Er zijn ook lange 30 mm stangen die zwaar belast kunnen worden. Fitness seller heeft er zo eentje.
Thanks, maar ik denk niet dat ik snel over de 200kg belasting zal komen. Ik zal er wel rekening mee houden.
 
Dat van die vrienden was uiteraard een grapje. Die heb ik dan ook niet.

Ik had ook van alles liggen, 30 en 50mm door elkaar. Op een gegeven moment ga je met adapters kutten en weet ik het wat. 100 euro tweedehands geïnvesteerd in 50mm schijven en nooit meer teruggekeken. Is toch de standaardmaat voor het betere spul. Uiteindelijk blijft het ook een centenkwestie, want portemonnees rekken maar zo ver.
 
Ik was dus geïnteresseerd in dit ding + dipsteunen https://www.workoutsupply.nl/krachtstations/half-rack-lat-pully-lf060hr.html maar ik zie nergens waar die kabel zit. En kan je die kabel ook onderhands doen? Er is ook weinig beeld te vinden op internet. Niet eens aanvullende foto's of youtube reviews of iets. Dat vind ik wel een beetje een struikelblok... Weet iemand waar je meer van die dingen kan zien zonder naar Zaandam te gaan?
 
De kabel zit er gewoon bij, maar is niet gemonteerd op de foto. Je hebt wel alleen een high-pulley op dat model. Er kan als het goed is ook een low-pully op die LAUD racks, dat had die van mij tenminste wel. Gewoon even naar ze mailen of ze de LF150PRLP erbij kunnen leveren ipv wat er standaard op zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik was dus geïnteresseerd in dit ding + dipsteunen https://www.workoutsupply.nl/krachtstations/half-rack-lat-pully-lf060hr.html maar ik zie nergens waar die kabel zit. En kan je die kabel ook onderhands doen? Er is ook weinig beeld te vinden op internet. Niet eens aanvullende foto's of youtube reviews of iets. Dat vind ik wel een beetje een struikelblok... Weet iemand waar je meer van die dingen kan zien zonder naar Zaandam te gaan?

Je kan ook eens bij fitness seller kijken. Daar heb ik het meeste van mijn materiaal vandaan. Hebben zo vanalles in alle prijscategorieen.

Zie enkel high pulley. Zou ik zeker afraden.
 
Je kan ook eens bij fitness seller kijken. Daar heb ik het meeste van mijn materiaal vandaan. Hebben zo vanalles in alle prijscategorieen.

Zie enkel high pulley. Zou ik zeker afraden.
Ja ik wil idd ook wel een low pulley. En ik vind Fitness Seller wel een mooi aanbod hebben alleen vind ze persoonlijk erg duur.
 
Ja ik wil idd ook wel een low pulley. En ik vind Fitness Seller wel een mooi aanbod hebben alleen vind ze persoonlijk erg duur.
Vind er bij de goedkopere merken precies geen halfrack met pulley terug.
 
Ik zit nu die site van workoutsupply te doorzoeken maar volgens mij zit er bij een halfrack nooit een low-pulley. Alleen maar high-pulleys. Wil je een low-pulley dan moet je dus voor een powercage gaan wat voor mij weer te groot is. Weet iemand hoe dit kan of dat er ook ergens half racks bestaan die wel low-pulley mogelijkheid hebben?

Oja ik zie dat fitness seller er eentje heeft, maar die is dan wel gelijk weer 2x zo duur en dat is dan ook weer lastig voor mn portemonnee.
 
Ik zit nu die site van workoutsupply te doorzoeken maar volgens mij zit er bij een halfrack nooit een low-pulley. Alleen maar high-pulleys. Wil je een low-pulley dan moet je dus voor een powercage gaan wat voor mij weer te groot is. Weet iemand hoe dit kan of dat er ook ergens half racks bestaan die wel low-pulley mogelijkheid hebben?

Oja ik zie dat fitness seller er eentje heeft, maar die is dan wel gelijk weer 2x zo duur en dat is dan ook weer lastig voor mn portemonnee.

Ik heb een fortex half rack en een aparte wall pulley. Zo een wall pulley heeft ook een nadeel. je kan jezelf nergens onder vastklemmen.
 
Back
Naar boven