XXL Nutrition

HELP🚨 Probleem afvallen

Bezoekers in dit topic

ozie61

Novice
Lid geworden
7 dec 2013
Berichten
12
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
104kg
Goedennacht mensen

Ik word een beetje gek van al die formules op internet voor het afvallen ene zegt meer calorie inname andere weer minder calorie inname (wat me logisch lijkt)

ik ben heel erg aangekomen afgelopen 6 maanden en nu is het weer tijd om goed af te vallen met een plan. Ik ben 26, weeg 123KG en ben 1.82 . Ik ben heel vaak aangekomen en afgevallen in de afgelopen 10 jaar merk wel dat er echt een jojo effect is.

Wie kan mij aub hierbij helpen?

Hoeveel calorieën per dag?
Hoeveel gr koolhydraten
Hoeveel gr vetten?
Hoeveel gr eiwitten?

Ik ben al begonnen met sporten 2 weken elke avond op de crosstrainer 35 min 470-530 calorieën. Hier wil ik later ook kracht aan toevoegen.

Bedankt!
 
Lees hier even mee en bereken je onderhoud met de spreadsheet.
Die getallen blijven een indicatie.
Er staat ook alles in over macro's.
Dus 2 Gr eiwit per kg bw,
Minimaal 1 gr vet per kg bw
Rest koolhydraten.

Post eens wat je nu eet met je onderhoud en macro's.
En of je erop afvalt.
 
Formules geven een schatting om mee te beginnen, komen allemaal redelijk genoeg in de buurt om vanaf daar elke paar weken je kcal +/-10% te verhogen of verlagen als je niet aankomt of afvalt hoe je wilt.
 
Onderhoud berkenen -> 300 kcal aftrekken + 30min cardio -> afvallen

Plateau berijkt ? -> 250kcal aftrekken of meer cardio

(Vanaf je zegt "ik ga op dieet" faal je al en zijn keuzes van voeding dinge die je niet lekker vind, zoek dinge die je echt lekker vind en waarvan je een levenstijl kunt maken zonder dat het voelt om iets op te offeren)

Good luck
 
C171981B-15A0-46D8-8FA5-4E4ECF7729FB.png

Waardes:
Eiwitten 136g
Koolhydraten 112G
Vetten:44 G
 

Bijlagen

  • CBC3A430-ED57-4D97-AA9D-8D8E0A6ED329.png
    CBC3A430-ED57-4D97-AA9D-8D8E0A6ED329.png
    409,9 KB · Weergaven: 135
Waarmee bak je jou eitje ? Olie of boter, en de kip ? 1 eetlepel of een scheutje ?
 
Weeg je producten af.
1 beker melk volgens t voeding centrum is 150 ml. Terwijl ik 250ml normaal vind.
1 opscheplepel cruesli kan 50 gr zijn maar ook 80 gram.
Vlees etc.onbereid afwegen en bijproduct ook.
Pindakaas kan je dun smeren of normaal. Dun is 15 gr is 90 kcal. Normaal is 25 gr en dus 150 kcal.
Dus meten = weten....
 
Weeg je producten af.
1 beker melk volgens t voeding centrum is 150 ml. Terwijl ik 250ml normaal vind.
1 opscheplepel cruesli kan 50 gr zijn maar ook 80 gram.
Vlees etc.onbereid afwegen en bijproduct ook.
Pindakaas kan je dun smeren of normaal. Dun is 15 gr is 90 kcal. Normaal is 25 gr en dus 150 kcal.
Dus meten = weten....
Is het misschien niet verstandig dat ik die prep meals ga aanschaffen en daarmee begin voor in de middag en avond?
 
Is het misschien niet verstandig dat ik die prep meals ga aanschaffen en daarmee begin voor in de middag en avond?
Zelf maken

Voorbeeld:
Kook 1 pak rijst =400gr
Neem 650 gr kip, kruid dit, en bak in 2 eetlepels olie
Roerbak 800-1000 gr groente of kook boontjes oid.
Pak 5 bakken en verdeel dit over 5 bakken en klaar is je prep. Koelkast in en meenemen.
In je tas een flesje ketjap/ketchup oid mee.

Voor maaltijd 2 bijv.
Blikbruinr bonen 800 gr
Blik mais 200 gr
Blik gepelde tomaten
750 gr gehakt
Chili con carne kruiden.
Bak gehakt rul zonder olie
Flikker alles uitgelekt erdoor en even pruttelen. Kruiden naar smaak.
Verdeel over 5 bakken.
Neem er een pak wraps bij mee.

Tussendoor
Kook 10 eieren ( kan je in de koelkast bewaren)
Elke dag 2 mee met blikje tonijn.

Tweede tussendoor
Bak kwark met zal je noten

Zo klaar, gezond en aardig wat kcal.
 
Laatst bewerkt:
Zelf maken

Voorbeeld:
Kook 1 pak rijst =400gr
Neem 750 gr kip, kruid dit, en bak in 2 eetlepels olie
Roerbak 800-1000 gr groente of kook boontjes oid.
Pak 5 bakken en verdeel dit over 5 bakken en klaar is je prep. Koelkast in en meenemen.
In je tas een flesje ketjap/ketchup oid mee.

Voor maaltijd 2 bijv.
Blikbruinr bonen 800 gr
Blik mais 200 gr
Blik gepelde tomaten
750 gr gehakt
Chili con carne kruiden.
Bak gehakt rul zonder olie
Flikker alles uitgelekt erdoor en even pruttelen. Kruiden naar smaak.
Verdeel over 5 bakken.
Neem er een pak wraps bij mee.

Tussendoor
Kook 10 eieren ( kan je in de koelkast bewaren)
Elke dag 2 mee met blikje tonijn.

Tweede tussendoor
Bak kwark met zal je noten

Zo klaar, gezond en aardig wat kcal.
Dankje echt voor je inzet naar mij toe..

Deze 5 bakken is verdeeld over hoeveel dagen en moet ik deze bakjes als lunch en avond maaltijd eten of echt alleen avond?

Altijd gehoord dat rijst een boosdoener was?

Wat raad je aan om in de ochtend te eten?

Ik ben soms zelf op de zaak dan kan ik een roerei maken of iets dergelijks dan kan ik variëren, maar als ik zelf ook naar de bouw moet een dagje dan heb ik totaal geen tijd om zoiets klaar te maken, want moet om 5.30 op namelijk als ik met de jongens mee moet naar de bouw?

Kan ik een blikje tonijn (op waterbasis neem ik aan?) niet vervangen met wat anders af en toe komt het met strot niet meer door na een weekje eten..
 
Dankje echt voor je inzet naar mij toe..
Graag gedaan
Deze 5 bakken is verdeeld over hoeveel dagen en moet ik deze bakjes als lunch en avond maaltijd eten of echt alleen avond?
Dit was gewoon een voorbeeld voor makkelijke prep meals. Hoeveel jij in een bak moet doen hangt van je totale schema af. Hoeveel kcal heb jij voor een maaltijd? Dan kan je berekenen hoeveel rijst je nodig hebt en hoeveel groente en vlees. Snap je?
Dit is dus eigenlijk gewoon een voorbeeld.
Even een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld wat ik gaf:
rijst = 280 kcal (dus pak van 400 g verdeeld over 5 bakken is 80 gr per bak = 280 kcal)
groente = 40 kcal (2 ons)
kip = 150 gram = 150 kcal.
2 eetlepels olie = ca 30 ml verdeeld over 5 bakjes is dus ca. 6 ml per bakje = 6*9 = 54 kcal.
Totaal bevat zo een bakje dus ca 525 kcal. Beetje ketchup erover en het is zo een 550 kcal.
je kan dit als avondmaaltijd eten en smiddags gewoon brood. Je kan ook prima een warme maaltijd als lunch nemen. En bij een ploegendienst is het gewoon lekker (vind ik zelf) om in ieder geval 1 warme maaltijd te hebben. Vooral in de nachtdienst en rijst valt dan relatief licht.
Zelf at ik in die tijd (ploegendienst stage van paar maanden) 3 x warm en 3 x koud. 6 maaltijden per dag.
Altijd gehoord dat rijst een boosdoener was?
Nee hoor. hangt af van je totaal aantal kcal. Rijst/brood/pasta/wraps allemaal prima kcal. Zowel bij aankomen als afvallen kan j edat gewoon eten. Als het maar in je schema past.
Wat raad je aan om in de ochtend te eten?
Das een eigen keuze wat je het liefst hebt. Kan brood zijn met beleg, kan havermout zijn, maar kwark of yoghurt met creusli kan ook prima.
Als vetbron door je havermout pindakaas of noten oid.
Je kan ook gewoon een lekkere pmelet bakken met brood.
Zelf heb ik veel dingen afgewisseld, van 5 gebakken eieren met vlees en groente tot en met bakken kwark met muesli en noten. Ook een wel in de ploegen een bak rijst of chili. Net wat je lekker vind dus. en wat in je schema past uiteraard
Ik ben soms zelf op de zaak dan kan ik een roerei maken of iets dergelijks dan kan ik variëren, maar als ik zelf ook naar de bouw moet een dagje dan heb ik totaal geen tijd om zoiets klaar te maken, want moet om 5.30 op namelijk als ik met de jongens mee moet naar de bouw?
Roerei is perfect. Je kan ook pannekoeken bakken de dag ervoor. Blijven paar dagen goed in de koeling. Even oppiepen in de ochtend of gewoon oprollen en meenemen. broodje pindakaas en kip is ook prima of je kan een bak havermout of kwark/yoghurt met creusli pakken. Maak het zo makkelijk als je wil he.
Kan ik een blikje tonijn (op waterbasis neem ik aan?) niet vervangen met wat anders af en toe komt het met strot niet meer door na een weekje eten..
Je moet varieren... je kan ook gewoon 2 eieren pakken, pakje vleeswaren, gewoon wat gebakken kip, bak kwark, neem eens tonijn met groente in blik of tonijn in pikante tomatensaus, sardines, zalm in blik, je hebt zelfs kip in blik! en als je wat meer te besteden hebt.. pakjes beef jerky.
Zoveel verschillende eiwitbronnen die je kan nemen. Oh ja.. bakje huttenkase, Van die nep la vache qui rit kaaspuntjes (heb je ook in light)....

Kan je hier al wat verder mee?
 
Graag gedaan

Dit was gewoon een voorbeeld voor makkelijke prep meals. Hoeveel jij in een bak moet doen hangt van je totale schema af. Hoeveel kcal heb jij voor een maaltijd? Dan kan je berekenen hoeveel rijst je nodig hebt en hoeveel groente en vlees. Snap je?
Dit is dus eigenlijk gewoon een voorbeeld.
Even een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld wat ik gaf:
rijst = 280 kcal (dus pak van 400 g verdeeld over 5 bakken is 80 gr per bak = 280 kcal)
groente = 40 kcal (2 ons)
kip = 150 gram = 150 kcal.
2 eetlepels olie = ca 30 ml verdeeld over 5 bakjes is dus ca. 6 ml per bakje = 6*9 = 54 kcal.
Totaal bevat zo een bakje dus ca 525 kcal. Beetje ketchup erover en het is zo een 550 kcal.
je kan dit als avondmaaltijd eten en smiddags gewoon brood. Je kan ook prima een warme maaltijd als lunch nemen. En bij een ploegendienst is het gewoon lekker (vind ik zelf) om in ieder geval 1 warme maaltijd te hebben. Vooral in de nachtdienst en rijst valt dan relatief licht.
Zelf at ik in die tijd (ploegendienst stage van paar maanden) 3 x warm en 3 x koud. 6 maaltijden per dag.

Nee hoor. hangt af van je totaal aantal kcal. Rijst/brood/pasta/wraps allemaal prima kcal. Zowel bij aankomen als afvallen kan j edat gewoon eten. Als het maar in je schema past.

Das een eigen keuze wat je het liefst hebt. Kan brood zijn met beleg, kan havermout zijn, maar kwark of yoghurt met creusli kan ook prima.
Als vetbron door je havermout pindakaas of noten oid.
Je kan ook gewoon een lekkere pmelet bakken met brood.
Zelf heb ik veel dingen afgewisseld, van 5 gebakken eieren met vlees en groente tot en met bakken kwark met muesli en noten. Ook een wel in de ploegen een bak rijst of chili. Net wat je lekker vind dus. en wat in je schema past uiteraard

Roerei is perfect. Je kan ook pannekoeken bakken de dag ervoor. Blijven paar dagen goed in de koeling. Even oppiepen in de ochtend of gewoon oprollen en meenemen. broodje pindakaas en kip is ook prima of je kan een bak havermout of kwark/yoghurt met creusli pakken. Maak het zo makkelijk als je wil he.

Je moet varieren... je kan ook gewoon 2 eieren pakken, pakje vleeswaren, gewoon wat gebakken kip, bak kwark, neem eens tonijn met groente in blik of tonijn in pikante tomatensaus, sardines, zalm in blik, je hebt zelfs kip in blik! en als je wat meer te besteden hebt.. pakjes beef jerky.
Zoveel verschillende eiwitbronnen die je kan nemen. Oh ja.. bakje huttenkase, Van die nep la vache qui rit kaaspuntjes (heb je ook in light)....

Kan je hier al wat verder mee?
Ik snap totaal wat je bedoeld. Ik kan hier zeker wat mee.

Alleen heb via de Excel sheet berekend:
ik kom met onderhoudsniveau uit op 3893kcal Harris- Benedict en Katch-Mcardle 3085kcal (activiteit 1,55 x)

Dit is wat ik moet aanhouden neem ik aan om af te vallen, maar aantal GR koolhydraten, eiwitten en vetten?

Als ik deze ca. 3000kcal verdeel over 6 maaltijden kom ik ongeveer uit op 500cal per maaltijd dat is makkelijk te halen en als ik dan elke avond gewoon 30-40min cardio doe is dat ook ongeveer 5-600 cal per keer. Dat moet goed komen neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap totaal wat je bedoeld. Ik kan hier zeker wat mee. Alleen heb via de Excel sheet berekend en ik kom met energiebehoefte uit op 3893kcal Harris- Benedict en Katch-Mcardle 3085kcal (activiteit 1,55 x), dus dit is wat ik moet aanhouden neem ik aan, maar aantal GR koolhydraten, eiwitten en vetten. Als ik deze ca. 3000kcal verdeel over 6 maaltijden kom ik ongeveer uit op 500cal per maaltijd dat is makkelijk te halen en als ik dan elke avond gewoon 30-40min cardio doe is dat ook ongeveer 5-600 cal per keer. Dat moet goed komen neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Voor maaltijd 2 bijv.
Blikbruinr bonen 800 gr
Blik mais 200 gr
Blik gepelde tomaten
750 gr gehakt
Chili con carne kruiden.
Bak gehakt rul zonder olie
Flikker alles uitgelekt erdoor en even pruttelen. Kruiden naar smaak.
Verdeel over 5 bakken.
Neem er een pak wraps bij mee.
Deze klinkt wel goed 😁
 
Ik snap totaal wat je bedoeld. Ik kan hier zeker wat mee.

Alleen heb via de Excel sheet berekend:
ik kom met onderhoudsniveau uit op 3893kcal Harris- Benedict en Katch-Mcardle 3085kcal (activiteit 1,55 x)
Katch mc ardle heb je je vet% ingevuld? Hoe zeker weet je deze?
Ik zou zeggen begin een beetje in het midden. Dus als jij zo een 3500 kcal aanhoudt voor je onderhoud (je echte onderhoud weet je pas als je xxxx kcal eet en op gewicht blijft. Dat kost tijd om uit te vogelen. Maar als je zou starten met een schema hou dan in eerste instantie ed 3500 als onderhoud aan.
Dit is wat ik moet aanhouden neem ik aan om af te vallen, maar aantal GR koolhydraten, eiwitten en vetten?
Als je het topic gelezen hebt... daar staat het letterlijk in in post 1.... :rolleyes: Lezen is soms lastig als je te snel wil he ;)
2 gr eiwit m=per kg BW dus 210 gr eiwit
minimaal 1 gr vet per kg BW is vaak het advies. Je kan ook op 0,8 gr per kg gaan zitten maar veel lager zou ik niet gaan ivm hormonen en vetstofwisseling. Dus zeg een 80-100 gr vetten.
De rest van je kcal vul je op met koolhydraten.

Als ik deze ca. 3000kcal verdeel over 6 maaltijden kom ik ongeveer uit op 500cal per maaltijd dat is makkelijk te halen en als ik dan elke avond gewoon 30-40min cardio doe is dat ook ongeveer 5-600 cal per keer. Dat moet goed komen neem ik aan?
Als jij 500 kcal per maaltijd eet kom je op 3000 kcal. Dat is al 500 kcal onder je onderhoud. Dus dan is de extra cardio niet eens nodig. Dus dan moet je voor je cardio bijeten anders ga je nu 3000 kcal eten en 500 kcal cardio doen dan zou je in het echt 2500 kcal eten wat 1000 kcal onder je onderhoud is. Dat is echt te ver onder je onderhoud. Dus je moet dan 3500 kcal gaan eten en die cardio erbij doen of 3000 kcal eten en geen cardio. Snap je?

Je hoeft het ook niet allemaal exact te verdelen. Je kan ook gewoon een groot ontbijt nemen als je dat fijn vind. Sommige mensen vinden het juist fijn om een groet avondtussendoor te nemen. Wil je een kleinere tussendoor of heb je geen tijd/zin daarin dan moet je je andere maaltijden groter maken.
Je kan bij wijze van spreken ook ontbijt en lunch groot maken op zo een 1000 kcal per maaltijd. Avond misschien wat lichter op 800 kcal en dan heb je nog 700 kcal over voor wat dingen tussendoor (als je dus cardio extra doet).
Maar je kan ook kleiner ontbijten en een hele grote lunch doen. Het is net je voorkeur. Maar varieer een beetje in wat je eet. Wat ik noem zijn voorbeelden!!
 
Deze klinkt wel goed 😁
Is ook lekker! vaak deed ik er 1 a 2 eieren bij. :D Gewoon gekookt ei ... liefst met zachte dooier en dan op het laatst erop 🤤
 
Minder vreten en/of meer bewegen, elke twee weken de spiegel als vinger aan de pols.
Elke gram en ml gaan wegen kan je doen als je op 12% staat. Mr.O duurt nog zeker een jaar voor je ervoor kunt inschrijven.
 
Back
Naar boven