Fitness Seller

HELP - Schouders altijd dominant in elke chest/borst oefening

Bezoekers in dit topic

Colombiaan

Cool Novice
Lid geworden
16 feb 2020
Berichten
66
Waardering
16
Lengte
1m85
Massa
84kg
Vetpercentage
14%
Hi guys,

Background info:
In 11 maanden 26KG afgevallen (sporten en strikt dieet) weeg nu 80KG / 184cm / 29 jaar/ 14-15% BF. Inmiddels zie ik dat mijn lichaam mooi vorm krijgt en op veel vlakken maak ik prima gains.

Probleem:
Mijn schouders worden met de week groter, omdat ze in bijna elke chest oefening dominant inspringen. Als ik een dumbell press of een benchpress doe, zie ik dat mijn schouder (automatisch) veel van de druk/stress op zich nemen. Waardoor ik bijna altijd een soort 20% chest en 80% schouder oefening aan het doen ben..... Hoe kan ik dit tackelen? Zijn er bepaalde oefeningen voor mensen met dominante schouders? Ligt het aan mijn vorm en uitvoering? Wie kan mij a.u.b. wat tips en advies geven zodat ik mijn chest ook kan laten groeien! Ik heb al geprobeerd te trainen met extreem overdreven borst naar voren of zelfs een opgevouwen handdoek achter mijn rug voor meer bolling van de borst...

Al het advies is welkom, ik ben ten einde raad inmiddels.......:ty:
 
Hi guys,

Background info:
In 11 maanden 26KG afgevallen (sporten en strikt dieet) weeg nu 80KG / 184cm / 29 jaar/ 14-15% BF. Inmiddels zie ik dat mijn lichaam mooi vorm krijgt en op veel vlakken maak ik prima gains.

Probleem:
Mijn schouders worden met de week groter, omdat ze in bijna elke chest oefening dominant inspringen. Als ik een dumbell press of een benchpress doe, zie ik dat mijn schouder (automatisch) veel van de druk/stress op zich nemen. Waardoor ik bijna altijd een soort 20% chest en 80% schouder oefening aan het doen ben..... Hoe kan ik dit tackelen? Zijn er bepaalde oefeningen voor mensen met dominante schouders? Ligt het aan mijn vorm en uitvoering? Wie kan mij a.u.b. wat tips en advies geven zodat ik mijn chest ook kan laten groeien! Ik heb al geprobeerd te trainen met extreem overdreven borst naar voren of zelfs een opgevouwen handdoek achter mijn rug voor meer bolling van de borst...

Al het advies is welkom, ik ben ten einde raad inmiddels.......:ty:
Heb ik ook, stoort mij persoonlijk niet zo, triceps en schouders werken nu eenmaal fel mee bij press oefeningen. Je kan dumbell (of machine) flyes eens een tijdje proberen voor isolatie borst.
 
Bedankt!

Zijn er meer mensen die hier persoonlijk last van hebben gehad? Die oefeningen of tips kunnen delen voor een grotere borst!
 
Denk dat het een kwestie gaat zijn van leren voelen dat de borst werkt. Begin bijvoorbeeld eerst eens met isometrische holds waarbij je met de andere hand voelt je de borst kan aanspannen. Start hierna met een machine press( bij voorkeur converging) of zelfs een fly beweging waarbij de borst meer wordt gevuld met bloed. Als je hierna bijvoorbeeld een vrije press doet werkt de borst waarschijnlijk beter. Gebruik verder tijdens zo'n oefening eerder wat lichter gewicht dan te zwaar en werk met paused reps.
 
Speelt houding ook mee? Niet genoeg arch/te veel voorover gebogen? En goede bar positie? Sommigen komen liever wat lager onder de borst uit.
 
Speelt houding ook mee? Niet genoeg arch/te veel voorover gebogen? En goede bar positie? Sommigen komen liever wat lager onder de borst uit.
Het is vooral dat ik wat ''forward posture'' heb met dominante schouders. Waar zijn schouders dus bij elke chest beweging volgas de oefening willen overnemen ipv chest... zelfs als ik mijn schouders naar achter probeer te drukken, voel ik de ''druk'' op mijn schouders ipv borst vaak...
 
Hi guys,

Background info:
In 11 maanden 26KG afgevallen (sporten en strikt dieet) weeg nu 80KG / 184cm / 29 jaar/ 14-15% BF. Inmiddels zie ik dat mijn lichaam mooi vorm krijgt en op veel vlakken maak ik prima gains.

Probleem:
Mijn schouders worden met de week groter, omdat ze in bijna elke chest oefening dominant inspringen. Als ik een dumbell press of een benchpress doe, zie ik dat mijn schouder (automatisch) veel van de druk/stress op zich nemen. Waardoor ik bijna altijd een soort 20% chest en 80% schouder oefening aan het doen ben..... Hoe kan ik dit tackelen? Zijn er bepaalde oefeningen voor mensen met dominante schouders? Ligt het aan mijn vorm en uitvoering? Wie kan mij a.u.b. wat tips en advies geven zodat ik mijn chest ook kan laten groeien! Ik heb al geprobeerd te trainen met extreem overdreven borst naar voren of zelfs een opgevouwen handdoek achter mijn rug voor meer bolling van de borst...

Al het advies is welkom, ik ben ten einde raad inmiddels.......:ty:

Bredere greep en ellebogen meer zijwaarts (flared) bewegen t.o.v. de romp leggen meer accent op de pectoralis.
De meeste effectieve - maar ook blessuregevoelige!- variant hierbij is de quillotine press, zoek deze maar eens op.

Een veiligere optie is zeer zware flyes met licht gebogen armen.
 
Hi guys,

Background info:
In 11 maanden 26KG afgevallen (sporten en strikt dieet) weeg nu 80KG / 184cm / 29 jaar/ 14-15% BF. Inmiddels zie ik dat mijn lichaam mooi vorm krijgt en op veel vlakken maak ik prima gains.

Probleem:
Mijn schouders worden met de week groter, omdat ze in bijna elke chest oefening dominant inspringen. Als ik een dumbell press of een benchpress doe, zie ik dat mijn schouder (automatisch) veel van de druk/stress op zich nemen. Waardoor ik bijna altijd een soort 20% chest en 80% schouder oefening aan het doen ben..... Hoe kan ik dit tackelen? Zijn er bepaalde oefeningen voor mensen met dominante schouders? Ligt het aan mijn vorm en uitvoering? Wie kan mij a.u.b. wat tips en advies geven zodat ik mijn chest ook kan laten groeien! Ik heb al geprobeerd te trainen met extreem overdreven borst naar voren of zelfs een opgevouwen handdoek achter mijn rug voor meer bolling van de borst...

Al het advies is welkom, ik ben ten einde raad inmiddels.......:ty:

Weet je zeker dat ze proportioneel te groot zijn en dat het niet aan je houding ligt?

Veel voorkant schoudergordel trainen kan voor een verkeerde houding zorgen (upper cross syndrome) waardoor je schouders naar voren gaan staan/borst inzakt.

Als je echt een arm/schouder presses ben kan je imo het best overschakelen op flye bewegingen. Mijn ervaring is dat de presses proberen aan te passen weinig oplost.
 
Bedankt voor alle berichten dusver! Zijn er nog meer mensen met tips of bepaalde oefeningen die goed werken om echt de borst te activeren en je schouders niet het werkt te laten doen?
 
Bedankt voor alle berichten dusver! Zijn er nog meer mensen met tips of bepaalde oefeningen die goed werken om echt de borst te activeren en je schouders niet het werkt te laten doen?
Wat wil je nog meer weten
 
Wat wil je nog meer weten
Of er nog meer mensen op dit forum zitten die al jaren tegen hetzelfde aanhikken, en wellicht uit persoonlijke ervaring wat oefeningen kunnen voorstellen die echt hebben geholpen.
 
Of er nog meer mensen op dit forum zitten die al jaren tegen hetzelfde aanhikken, en wellicht uit persoonlijke ervaring wat oefeningen kunnen voorstellen die echt hebben geholpen.
Ik denk dat je de beste tips al gehad hebt en dat je er meer aan hebt deze eens uit te proberen. Maar een mening hee.
 
Of er nog meer mensen op dit forum zitten die al jaren tegen hetzelfde aanhikken, en wellicht uit persoonlijke ervaring wat oefeningen kunnen voorstellen die echt hebben geholpen.


Aanrader: zware flye bewegingen in de rep range waarmee je "normaal" zware presses zou doen (dus geen licht/highrep geneuzel)

Ervaring: 43jaar (hoop dat dit ervaring genoeg is? )
 
Ben zelf een bankdrukker met bijna alle kracht vanuit de borst, druk enkel met wide grip en wil zo min mogelijk de triceps en schouders gebruiken.

Flye voel ik zelf weinig met dumbbells, de beweging oogt te kort en kan niet lekker persen. Met cable flyes is dit verschil al wel te voelen, oefening duurt langer en is de gehele beweging even zwaar.

Ik zou direct overgaan tot brede grip gaan hanteren zou je echt moeten voelen in borst. Zal in begin veel kg's minder gaan drukken, wijsvingers op de ringen. Naar mate ik erachter kwam dat mijn borst veruit het sterkst was steeds breder gaan pakken met het resultaat een veel hogere bench en mijn enige spier die wél groot zijn geworden zijn mijn pecs (en dat met setjes van 3 reps.)

variëren met brede grip met 2 seconden stop onderin.
Een swiss bar zou ook uitkomst kunnen bieden.

Afsluiten met een 10 sec stop onderin, de borst laten verzuren om het gevoel in borst te gaan herkennen. Dit kan je ook met cable flyes doen, bovenin paar seconden vast houden. Zodra je het voelt, kan je gaan toepassen.
 
Afsluiten met een 10 sec stop onderin, de borst laten verzuren om het gevoel in borst te gaan herkennen.
Paused reps hebben enkele serieuze sporters mij ook aangeraden. Denk dat dit nog wel een nuttige tip kan zijn :thumbup:
 
Ik denk dat wat Onslow bedoel iet anders is dan paused reps.

Bij paused reps is het de bedoeling dat je bij iedere rep de spanning weg laat vallen dus zeg maat dood op je borst laat rusten zodat je iedere bij iedere rep het concdentrische deel vanuit rust moet beginnen en geen gebruik kan maken van pre-strech. Als je het doet om de borst aan het eind te laten verzuren " Afsluiten met een 10 sec stop onderin, de borst laten verzuren " zal je de spanning er juist op moeten laten, maw niet dood op je borst maar ondersteund (eigenlijk een isometrische rep in de laagste positie).
 
Of er nog meer mensen op dit forum zitten die al jaren tegen hetzelfde aanhikken, en wellicht uit persoonlijke ervaring wat oefeningen kunnen voorstellen die echt hebben geholpen.

3XL heeft 43 jaar trainings en coaching ervaring en ikzelf 36 jaar en beiden raden we je zware flyes aan.

Go figure zou ik zeggen! :)
 
Bankje tussen een kabelstation zetten en cable flyes doen, en niet met je ego gewoon full rom en een normaal gewicht.
 
Ik denk dat wat Onslow bedoel iet anders is dan paused reps.

Bij paused reps is het de bedoeling dat je bij iedere rep de spanning weg laat vallen dus zeg maat dood op je borst laat rusten zodat je iedere bij iedere rep het concdentrische deel vanuit rust moet beginnen en geen gebruik kan maken van pre-strech. Als je het doet om de borst aan het eind te laten verzuren " Afsluiten met een 10 sec stop onderin, de borst laten verzuren " zal je de spanning er juist op moeten laten, maw niet dood op je borst maar ondersteund (eigenlijk een isometrische rep in de laagste positie).

Met paused bedoel ik inderdaad de bar beneden vast houden, juist onder spanning. Dit en met een brede grip, kan het bijna niet anders dat je dit flink in de pecs moet gaan voelen.

Uiteindelijk kan het natuurlijk altijd zo zijn dat een bepaalde oefening iemand gewoon niet ligt.
Ik heb niks met press oefeningen voor de triceps. Dips, small grip bench, daarbij ga ik juist teveel met de schouders werken. Liefst isoleer ik ze.
 
Back
Naar boven