AndroidHealthClinic

HELP! Squat, ik snap het niet meer.

Bezoekers in dit topic

Kixat

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
20 feb 2011
Berichten
4.417
Waardering
305
Lengte
1m83
Ik snap niks meer van de squat.

Ik ging vandaag squatten en zat een beetje een nieuwe voetbreedte uit te proberen, jammer genoeg niet me normale schoenen meegenomen waar ik op squat maar schoenen met zo'n luchtkussentje..

Na 2 setjes kwam er dus een kennis langs met zijn coach. En toen begon het, Mijn hele squat was verkeerd; ik moest minder breed gaan squatten en ik moest low bar squats gaan doen. Deze 2 punten kon ik nog begrijpen, hij legde mij uit dat ik minder breed moest gaan squatten omdat ik dan de binnenkant van mijn benen meer aanpak, aangezien die kant niet goed was ontwikkeld en de buitenkant wel. Maar toen kwam het punt waar ik het maar niet mee eens kan worden, ik moest minder diep gaan squatten!

Normaal gesproken squat ik iets onder parallel maar met deze manier (Low-bar, benen dichterbij elkaar) lukte mij dat simpelweg niet meer en daar ergerde ik me aan terwijl ik bezig was. Hij zei vervolgens dat onder parallel squatten helemaal niet goed voor je is, omdat je dan alles gaat afscheuren en je veeel sneller blessures krijgt. Meneer deed zijn broek naar beneden en liet zijn monstrous benen zien "ik squat nooit onder parallel en mijn benen zijn goed" (srs, zijn benen waren huge en gedefineerd, Nog geen foto hier van een dbb lid gezien die dat evenaart)

Hij vroeg mij, waarom wil je diep squatten? "Omdat hoe dieper je gaat hoe meer je je hamstrings oproept, en die zijn zwak bij mij" zei ik. Hierop zegt hij dat daar andere oefeningen voor zijn > SLDL etc. Maar als je dan comments van Mark Rippetoe erbij gaat halen, als kindsafaan "squat" je al, sterker nog dan doe je zo goed als ATG.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
(dit heb ik niet gemeld overigens tegen hem, kwam er simpelweg niet doorheen).

Maar het rare is dus, op de manier dat ik van hem moest squatten (minder diep, benen dichter bij elkaar en low-bar) daar reageerde me benen wel op als de malle. Na elke rep zag en voelde ik me quads trillen en het voelde ook echt aan alsof ik ze goed aanpakte, alleen in me onderrug voelde het niet helemaal lekker maar dat kwam volgens mij door de schoenen.

Juist op dit forum en elk ander filmpje/boek/forum hoor en lees je juist dat je DIEP moet squatten, maar nu werd dit mij dus keihard afgeraden. Ik zoek nu dus wetenschappelijke artikelen/EMG studies/ weet ik veel wat voor studies die de punten over diep squatten benadrukken en over de effecten van langdurig diepsquatten.

Ik ga in ieder geval met deze manier van squatten wat door experimenteren, ik heb alleen het sterke vermoeden dat mijn hamstrings nu alleen maar minder aangepakt gaan worden.

Als er filmpjes van mijn "oude" squat en de "nieuwe" squat gewenst zijn dan zal ik proberen deze van de week te maken.
Desnoods kom ik een keer langs om te squatten, aangezien ik techniek gewoon super belangrijk vindt.
 
Zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube, en gewoon diep squatten dat is beter.

En niet naar die mongolen van de gym luisteren, heb zelf ook een paar instructeurs die zeggen dat ik deadlift ZONDER deadstop moet doen en mijn benen niet mag gebruiken ( ze raden me dus een stiffed leg deadlift aan ), ook wou die me squat gaan verbeteren ook idd niet diep en smal gaan staan.

Ik luister daar gewoon niet naar want het is onzin.

Je voeten iets breder dan schouderbreedte zetten en voeten IETS naar buiten laten wijzen is wat ik altijd doe.

En gewoon natuurlijk kijken wat beter aanvoelt, maar luister iig niet naar die instructeurs want de meeste wete gewoon niks.
 
Laat hem dit artikel maar eens lezen. En met een hoop Juice kun je ook groot worden.
Op zich is er niets mis met partial squats want je kunt meer gewicht pakken en daardoor je quads meer belasten. Maar met (full) squats belast je je lichaam veel meer waardoor je bv ook meer groeihormoon aanmaakt.
 
Zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube, en gewoon diep squatten dat is beter.

En niet naar die mongolen van de gym luisteren, heb zelf ook een paar instructeurs die zeggen dat ik deadlift ZONDER deadstop moet doen en mijn benen niet mag gebruiken ( ze raden me dus een stiffed leg deadlift aan ), ook wou die me squat gaan verbeteren ook idd niet diep en smal gaan staan.

Ik luister daar gewoon niet naar want het is onzin.

Je voeten iets breder dan schouderbreedte zetten en voeten IETS naar buiten laten wijzen is wat ik altijd doe.

En gewoon natuurlijk kijken wat beter aanvoelt, maar luister iig niet naar die instructeurs want de meeste wete gewoon niks.

Het is geen instructeur, om dat even duidelijk te maken. Het is een coach van iemand die deelneemt aan BB wedstrijden. Kennis heeft hij zeker en ik respecteer hem ook daarom maar dit is een punt waar ik het gewoon niet meer snap.

Mijn "oude" squat was al meerdere keren bekeken en "goed" gekeurd. Alleen deze nieuwe manier kan ik maar niet inkomen hoe meer ik erover nadenk. Ik kan maar niet begrijpen waarom diep squatten slecht voor je zou zijn, maar als ik dan ga kijken naar hoe me benen voelen na deze "partial squats"(ik durf het simpelweg geen hele squats te noemen) Voelen me benen VEEL beter aangepakt aan.

Vergis je niet, in theorie snapte ik de squat. Heb vaak genoeg naar filmpjes gekeken en boeken erover gelezen. Hier struikel ik gewoon over.

***Deze squats deed ik overigens met alleen de LEGE stang ***

Edit: Verder zit ik zoiezo wel bij een gym waar de instructeurs wel van wanten weten dus de stereotype instructeur die op dit forum altijd wordt beschreven zijn niet bij ons aanwezig (althans, van degene die in het krachthonk rondlopen).

Laat hem dit artikel maar eens lezen. En met een hoop Juice kun je ook groot worden.
Op zich is er niets mis met partial squats want je kunt meer gewicht pakken en daardoor je quads meer belasten. Maar met (full) squats belast je je lichaam veel meer waardoor je bv ook meer groeihormoon aanmaakt.

Thx, ik vind dat artikel alleen een beetje incompleet. Je moet echt het boek The Knee in Sports van k.k. Klein gelezen/ bij de hand hebben wil je een compleet beeld hebben.

Ook dat zei zeggen dat het toegestaan is om met de knie licht voorbij de tenen te gaan wordt niet voldoende onderbouwt naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Na 2 setjes kwam er dus een kennis langs met zijn coach. En toen begon het, Mijn hele squat was verkeerd; ik moest minder breed gaan squatten en ik moest low bar squats gaan doen. Deze 2 punten kon ik nog begrijpen, hij legde mij uit dat ik minder breed moest gaan squatten omdat ik dan de binnenkant van mijn benen meer aanpak, aangezien die kant niet goed was ontwikkeld en de buitenkant wel. Maar toen kwam het punt waar ik het maar niet mee eens kan worden, ik moest minder diep gaan squatten!
ik squat nooit onder parallel en mijn benen zijn goed" (srs, zijn benen waren huge en gedefineerd, Nog geen foto hier van een dbb lid gezien die dat evenaart)

1. maak zelf eens een filmpje van je squat en post het.
2. maak een foto van die huge benen :)
 
Kan ook mensen gaan zoeken die niet squatten met goede benen...
Ondiepe squat = gay
 
Ondiep squatten kan, maar dan kan je ook echt alleen je quads aan. Hier op t forum is de minimale squatdiepte onder par vanwege alle PL'ers, maar als ik naar de buffste lui in mn gym kijk squatten die ook totaal niet diep, maar dan moet je niet gaan pronken met ''woow ik squat X kg!!'' want dat stelt gewoon geen k*t voor...
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Waarom squat je?
 
Je zult heus wel dikke benen kunnen krijgen van parallel squatten. Zeker met hulp van t een of t ander.

Ik squat wel eens ondiep met meer kilo's voor de afwisseling.
 
logischerwijs nadenkend lijkt het me dat het hele idee van compound weg is als je partial gaat squatten.
 
Voor de beste ALLROUND kracht en massa ontwikkeling van de benen, is en blijft de full squat (dus op z'n minst iets lager dan parallel) de beste optie.

We praten dan over de evenwichtige ontwikkeling van de glutes, hamstrings, adductoren EN quadriceps. Ook de kuiten worden in enige mate gestimuleerd.

De vorm die jij beschrijft zal zeker meer de nadruk leggen op de quadriceps en dat is wat je gevoeld hebt.

persoonlijk vind ik langdurig full squaten tot een beter uitgebalanceerde vorming van de benen leiden.
De BB-variaties geven vaak te veel bulk aan de quads in vergelijking met de rest en dat vind ik niet esthetisch, maar da's gewoon mijn mening.

Dat betekent wel weer dat je extra oefeningen moet gaan inlassen voor de rest van de been-musculatuur.
Het is dus de vraag wat wil je bereiken en daar de variaties op afstemmen.

Die discussie over het slopen van je knieen e.d. door lager dan parallel te gaan, ga ik al niet eens meer aan... :)
 
- zeg tegen die gast dat hij oprot en maar aan andere mensen gebrekkig advies moet geven
- Squat op de manier dat jou het beste ligt; high/low bar, wide/normal stance, parallell/full. Maar ALTIJD parallell of eronder, denk ook eens aan je knieen man. Mensen die niet onder par squatten mogen dat zoveel doen als ze willen maar ze moeten hun bek houden tegen anderen. En al HELEMAAL als ze willen afkomen met "ik squat zoveel", zoals BBosman al zegt.
 
Voor de beste ALLROUND kracht en massa ontwikkeling van de benen, is en blijft de full squat (dus op z'n minst iets lager dan parallel) de beste optie.

We praten dan over de evenwichtige ontwikkeling van de glutes, hamstrings, adductoren EN quadriceps. Ook de kuiten worden in enige mate gestimuleerd.

De vorm die jij beschrijft zal zeker meer de nadruk leggen op de quadriceps en dat is wat je gevoeld hebt.

persoonlijk vind ik langdurig full squaten tot een beter uitgebalanceerde vorming van de benen leiden.
De BB-variaties geven vaak te veel bulk aan de quads in vergelijking met de rest en dat vind ik niet esthetisch, maar da's gewoon mijn mening.

Dat betekent wel weer dat je extra oefeningen moet gaan inlassen voor de rest van de been-musculatuur.
Het is dus de vraag wat wil je bereiken en daar de variaties op afstemmen.

Die discussie over het slopen van je knieen e.d. door lager dan parallel te gaan, ga ik al niet eens meer aan... :)

Thanks, zulk commentaar zocht ik. Het "probleem" was just meer dat ik aan het squatten was en ik er dus op werd gewezen dat het fout was. Persoonlijk vind ik dat als ik me quads meer wil aanpakken dan doe ik een frontsquat ipv backsquats.

Over het slopen van de knieen zei het het ongeveer zo: omdat je zo diep gaat, persen de spieren boven je knie het vocht eruit> en toen wees hij mij op conchondrie ( of iets in die geest, kan de benaming niet helemaal herinneren.) het mooie is, ik HAD dat eerst en daarom ben ik gaan squatten XD.


- zeg tegen die gast dat hij oprot en maar aan andere mensen gebrekkig advies moet geven
- Squat op de manier dat jou het beste ligt; high/low bar, wide/normal stance, parallell/full. Maar ALTIJD parallell of eronder, denk ook eens aan je knieen man. Mensen die niet onder par squatten mogen dat zoveel doen als ze willen maar ze moeten hun bek houden tegen anderen. En al HELEMAAL als ze willen afkomen met "ik squat zoveel", zoals BBosman al zegt.

Ik heb nooit gezegd dat hij opschepte met zijn gewichten. Alleen als je naar zijn fysiek kijkt, zo droog en zoveel massa dan weet je gewoon dat die er verstand van heeft. Anders kom je niet zover. Hij heeft mij eerder een paar tips gegeven voor me deadlift en daar ben ik alleen maar beter van geworden. Ik ga binnenkort mijn squat even filmen op meerdere stijlen en dan kijken wat men zegt dat het beste is.



Thx voor de comments
 
Ik heb nooit gezegd dat hij opschepte met zijn gewichten. Alleen als je naar zijn fysiek kijkt, zo droog en zoveel massa dan weet je gewoon dat die er verstand van heeft. Anders kom je niet zover. Hij heeft mij eerder een paar tips gegeven voor me deadlift en daar ben ik alleen maar beter van geworden. Ik ga binnenkort mijn squat even filmen op meerdere stijlen en dan kijken wat men zegt dat het beste is.



Thx voor de comments
Het is niet omdat hij een goede fysiek heeft dat hij er verstand van heeft? Je kan dit ook bereiken door steroiden te gebruiken of door gewoon blindelings te volgen wat hem gezegd word, maar daarom heeft hij er geen verstand van.;)

Om misverstanden te voorkomen, hij zal er wel verstand van hebben, maar een mooie fysiek is geen garantie daarvoor
 
massa =/= kennis
 
1. maak zelf eens een filmpje van je squat en post het.
2. maak een foto van die huge benen :)

1. Komt voor de bakker, zal eind deze week ergens worden denk.

2. Ja ik ga even spontaan vragen of ik foto's van ze wheelz mag maken xD, noway. Geloof me maar op me woord, zit echt flink wat jaren in wil je dat krijgen. En dan is hij nog op redelijke leeftijd ook > 40+
 
In alle gyms zou boven het squatrek moeten hangen:

Depth before dishonor.
 
Mobiliteit boven intensiteit... kortom alles draait om vorm. De diepte is precies op het punt dat je bekken naar achter begint te kantelen, na dat punt is de holle rug (lordose) niet meer vast te houden. Blindelings zeggen dat iedereen onder paralel moet squaten gaat wat mij betreft dus wat kort door de bocht.
 
Meeste prof bbers squatten ook zo als die coach het uitlegt.
 
Mobiliteit boven intensiteit... kortom alles draait om vorm. De diepte is precies op het punt dat je bekken naar achter begint te kantelen, na dat punt is de holle rug (lordose) niet meer vast te houden. Blindelings zeggen dat iedereen onder paralel moet squaten gaat wat mij betreft dus wat kort door de bocht.

en dan? olympisch gewichtheffers squatten zo diep als mogelijk en die heben de sterkste onderuggen ter wereld.
 
Back
Naar boven