MuscleMeat

Help! Waar te beginnen?! Macro's.. Doelstellingen..

Bezoekers in dit topic

Fitjourney

Novice
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m68
Massa
59kg
Vetpercentage
21%
Hi allemaal,

Ik ben een 19 jarige meisje die haar best doet om fit en strak te worden.

Een half jaar geleden ben ik begonnen met fitnessen. Ik ben de eerste 2,5 maanden veel gaan sporten (voor mijn doen), 4/5 dagen in de week meerdere uren (2+) op een dag was voor mij een hele nieuwe keerpunt wat ik erg positief heb ervaren. (lees: best decision in my life!)
Ik ben me gaan verdiepen in dit wereldje en ik heb mijn eetgewoonte omgegooid! Ik ben 5% in vetpercentage omlaag gegaan en iets meer dan 6 kg afgevallen. Ik ben eiwitshakes gaan drinken na mijn workouts, en meer eiwit gaan consumeren over het algemeen. Verder track ik mijn inname via MyFitnessPal.
Mijn doel was om puur af te vallen 5-7 kg. Dit is zo ongeveer gelukt. Ik heb 70% cardio gedaan en 30% kracht (Billen, Benen, Buik).

Na een tijdje had ik het ontzettend druk en werd vrij laks, dus ben ik een tijdje gestopt. Ook het eten ging er minder op (op zijn zachts gezegd) Ik ben aangekomen en voel me er heel vele minder goed door.

Ik heb wat rust en balans kunnen vinden in mijn leven en ben erg gemotiveerd om te werken aan een strak en mooi lichaam!
Ik ga 4/5 dagen in de week sporten (1 of 2 uren per dag) en probeer zo clean mogelijk te eten + veel eiwit gebruik. 70% kracht en 30% cardio wil ik uiteindelijk gaan doen.

Nu even wat concreteren (sorry voor de inleiding guys!):

Nu ik serieuzer te werk wil gaan en goede resultaten wil zien wil ik:
- Meer kracht gaan doen om een strakkere lichaam te hebben
- Mijn macro's tracken om zowel 5 kg af te vallen als meer spier te kweken in mijn benen, buik, billen, armen, rug.
- Uiteindelijk een voeddingschema en sportshema te creëren zodat ik niet random wat ''gezonds'' eet of random oefeningen doe / ''oefeningen doen waar ik zin in heb''
- Meer kracht doen zodat ik meer kan eten (''voor de gainz") en uiteindelijk IIFYM kan toepassen.
- Niet meer bang zijn om te veel te eten / obsessief zijn
- Mijn vetpercentage laten dalen

Ik weet wat ik wil, maar sommige dingen zijn erg tegenstrijdig.
Ik eet nu 1200 kcal per dag.
Mijn macro's zijn nu:
35% Koolhydraten
25% Vetten
40% Eiwitten

Feedback guys? :)

Moet ik meer eten om aan te komen in spier? Zo ja, hoeveel meer en wat zijn de juiste macro verhoudingen voor mijn doel? En zal ik dan niet aankomen in vet/minder sneller afvallen? Ik weet dat ik ergens meer moet gaan eten zodat ik mijn spieren kan voeden maar aan de andere kant komt er een vetlaagje over mijn (buik)spieren heen waardoor ik ze alsnog niet zie. Ik wil daarom ook doelgericht gaan eten en sporten maar ik moet eerst weten wat ik moet en mag eten!!

Via de calculatie van IIFYM en andere wordt ik er ook niet wijzer op..
Mijn BMR volgens IIFYM calculator is: 1630
Mijn TDEE is 2312
Ik heb 15% Fat Loss aangevinkt bij ''Choose your goals'' (1965 kcal geeft het aan)
En als ''Common Plans'' heb ik IIFYM aangehinkt. (of adviseren jullie anders??)
Maar nu moet ik alsnog mijn macro verhoudingen zelf beslissen...

Ik weet nader inzien niet echt wat ik wil maar ik hoop dat jullie me tips kunnen geven, doe ik iets fout, zijn mijn doelen realistische en welke macros moet ik hanteren, moet ik eerst afvallen = minder eten en daarna kracht gaan doen = meer eten om mijn doelen te verwijzenlijken?, hoe zou ik het over het algemeen dus moeten aanpakken.. ja.. feedback zou wel heel erg fijn zijn guys!

Heel erg bedankt voor de moeite om dit te lezen. Ik voel me ergens hulpeloos haha. Graag geen kritiek want ik probeer het allemaal te begrijpen! Als jullie mij kunnen helpen zou ik het ontzettend waarderen!!!! :)
 
Laatst bewerkt:
Enkele vragen beantwoord:
- Ja, je doelen zijn realistisch
- 40% eiwitten en 35% koolhydraten vind ik beetje overdreven veel eiwitten, maar dat is mijn mening.
- 1200kcal is echt heel weinig, moet zeker meer zijn als je spieren wil aankomen en het is algemeen ook heel weinig.
Je rekent best je onderhoud uit aan de hand van bijvoorbeeld de Harris-benedict formule. Afvallen > lichtjes onder onderhoud. Spieren bijkomen > op onderhoud/ erboven.

Succes!
 
Je doelen zijn zoals Stijn al aangeeft best realistisch. Alles is mogelijk! Over het algemeen vind ik je verdeling niet eens zo heel verkeerd maar alles is afhankelijk van een doel.

Je energiebehoefte berekenen met een website/app ben ik zelf geen voorstander van. Ik zou even de volgende pagina raadplegen: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/bereken-mijn-energiebehoefte-34649/

Als basis kun je aanhouden:
-500 kcal = afvallen
+500 kcal = aankomen
 
Je geeft bij fat loss 15% aan.. gezien je nu op 21% staat zou je dus naar 6% willen?? dat wil je niet als vrouw...

Met zoveel sporten moet je zeker 2 x zoveel gaan eten als je aan wil komen.
TDEE is je onderhoud om op gewicht te blijven. Wil je aankomen moet je er 250-500 kcal boven gaan zitten..
Hou hierbij aan
2-2,5 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg BW
rest koolhydraten.
 
Back
Naar boven