AndroidHealthClinic

Help!! Wat te doen voor een zoldergym?

Bezoekers in dit topic

Dave-Fit

Cool Novice
Lid geworden
3 mei 2017
Berichten
33
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Ik wil op mijn zolder een home gym maken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een steady pullupbar die ik of aan de muur kan bevestigen of los staat zoals in een power cage. Op dit moment heb ik wel een pullupbar maar die staat niet stabiel.
Screenshot_20190817-091515_Gallery.jpg


Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een powercage neem of het niet te belastend is. En dan vooral op de plek waar hij dan komt te staan. Hij zou dan komen te staan waar de pullupbar nu staat i.v.m. de hoogte.
Screenshot_20190817-091521_Gallery.jpg


zoals te zien is zit daar ook de opening van de zolder. De grond lijkt beton te zijn, maar ik heb geen idee hoeveel gewicht je er op kwijt zou kunnen en ook vooral doordat het precies naast het gat komt te staan. Met een powercage + gewichten + mijzelf kom je al snel boven de 200kg uit.

Een andere optie zou zijn om zo'n wall mount rig te monteren. Die wordt aan de muur en in de grond gemonteerd. De stangen zouden dan boven het gat komen en de pullup stang op de plek van waar de pullupbar nu staat. Hier kan je dan ook squaten. Qua bankdrukken enzo koop ik dan gewoon losse apparaten, zo wordt het gewicht verspreid en zit het gewicht niet op 1 punt.

Mijn vraag is dus, het volgende. Welke van de twee opties vinden jullie beter of hebben jullie misschien nog andere ideeën of advies hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

20190816_124909.jpg
 
Het hangt er vooral vanaf Met welke gewichten je traint en op welke manier. Als jij stevig deadlift en vanaf heuphoogte los laat wordt het spannend, als je met beleid traint en geen gewichten laat vallen kan je best ver gaan.
Ik zou zelf voor een Power Cage gaan en in de kooi zowel squatten deadliften als bankdrukken, de grootste belasting zit hem namelijk in the squat and deadlift.
Qua statische belasting zal het voor je zolder niet snel een probleem zijn als je er een een paar honderd kilo neerlegt.
Belangrijke kanttekening is wel dat het voor mij niet duidelijk is wat voor vloer er geplaatst is en dat dat wel altijd meegenomen zou moeten worden. Ook zou ik je altijd aanraden om de kooi zo dicht mogelijk op de muur te zetten.
Ik heb zelf een paar jaar lang getraind op een houten verdiepingsvloer in een huis uit 1900 met aan de overzijde tegen de muur en kleine 600 kilo aan aquaria. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik geen gewichten liet vallen maar daarmee is het wel altijd goed gegaan ook al waren deadlifts best spannend af en toe.
Is de vloer er op berekend? Uiteraard niet, is het daarmee onmogelijk op onveilig? Ik denk het niet. Wel Is het verstandig om een beetje rustig aan te doen
 
Het hangt er vooral vanaf Met welke gewichten je traint en op welke manier. Als jij stevig deadlift en vanaf heuphoogte los laat wordt het spannend, als je met beleid traint en geen gewichten laat vallen kan je best ver gaan.
Ik zou zelf voor een Power Cage gaan en in de kooi zowel squatten deadliften als bankdrukken, de grootste belasting zit hem namelijk in the squat and deadlift.
Qua statische belasting zal het voor je zolder niet snel een probleem zijn als je er een een paar honderd kilo neerlegt.
Belangrijke kanttekening is wel dat het voor mij niet duidelijk is wat voor vloer er geplaatst is en dat dat wel altijd meegenomen zou moeten worden. Ook zou ik je altijd aanraden om de kooi zo dicht mogelijk op de muur te zetten.
Ik heb zelf een paar jaar lang getraind op een houten verdiepingsvloer in een huis uit 1900 met aan de overzijde tegen de muur en kleine 600 kilo aan aquaria. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik geen gewichten liet vallen maar daarmee is het wel altijd goed gegaan ook al waren deadlifts best spannend af en toe.
Is de vloer er op berekend? Uiteraard niet, is het daarmee onmogelijk op onveilig? Ik denk het niet. Wel Is het verstandig om een beetje rustig aan te doen
Het is een betonnen vloer maar wil het gedeelte waar ik ga sporten met van die gymtegels leggen (rubberen matjes). Verder ben ik inderdaad niet van plan om het gewicht te laten vallen maar om met beleid te trainen.

De cage zou wel direct naast de ingang geplaatst moeten worden. Dit i.v.m. de hoogte van de ruimte voor bijv, explosive pullups. Zou dit wat uitmaken?

Wat voor vloer zou jij aanraden om onder de cage te plaatsen?
 
Je kan de cage toch ook in het midden van de zolder zetten? Waarom perse tegen iets aan zetten?
 
Je kan de cage toch ook in het midden van de zolder zetten? Waarom perse tegen iets aan zetten?

Wanneer je iets aan de rand zet staat het dichter bij de dragende constructie en wordt de kracht beter opgevangen. Wanneer je geen gekke dingen doet hoeft dit niet per se, maar alle beetjes helpen.

Het is een betonnen vloer maar wil het gedeelte waar ik ga sporten met van die gymtegels leggen (rubberen matjes). Verder ben ik inderdaad niet van plan om het gewicht te laten vallen maar om met beleid te trainen.

De cage zou wel direct naast de ingang geplaatst moeten worden. Dit i.v.m. de hoogte van de ruimte voor bijv, explosive pullups. Zou dit wat uitmaken?

Wat voor vloer zou jij aanraden om onder de cage te plaatsen?

Ik heb zelf mn cage op simpele foam matjes van de action staan, dit is puur om krassen op de vloer te voorkomen.
Plek waar de gewichten de vloer raken heb ik 5cm rubber granulaat, dit dempt prima. Om op te staam tijdens squatten is t alleen te zacht.
Als je een vloer door wil leggen zou ik voor 2a3cm rubbergranulaattegels gaan.
Pullups hoef je je geen zorgen om te maken, staan in schril contrast tegenover andere oefeningen :)
 
Wanneer je iets aan de rand zet staat het dichter bij de dragende constructie en wordt de kracht beter opgevangen. Wanneer je geen gekke dingen doet hoeft dit niet per se, maar alle beetjes helpen.



Ik heb zelf mn cage op simpele foam matjes van de action staan, dit is puur om krassen op de vloer te voorkomen.
Plek waar de gewichten de vloer raken heb ik 5cm rubber granulaat, dit dempt prima. Om op te staam tijdens squatten is t alleen te zacht.
Als je een vloer door wil leggen zou ik voor 2a3cm rubbergranulaattegels gaan.
Pullups hoef je je geen zorgen om te maken, staan in schril contrast tegenover andere oefeningen :)
Oke top, thnx voor de tips!!! Hebben mensen nog aanraders voor een goeie power cage?
 
Ik train ook op zolder, niks aan de hand. Ook een betonnen kanaalplaatvloer, die zijn meestal 2000mm dik. Ik deadlift (vooralsnog) niet hoger dan 180kg en laat gecontroleerd zakken. Powerrack staat ongeveer een meter van de dragende muur af, op de vloer ligt 2cm rubbergranulaat. Huis is van 2016.

 
op een deadlift platform zetten, wordt de last verdeeld over een groter oppervlakte?
 
Let bij de keuze van een powerrack ook op de afmetingen en de beschikbare ruimte. Een mooie powerrack die je niet optimaal kunt benutten door te wijnig functionele ruimte is ook zonde. Ik zie op je foto bijvoorbeeld spanten en buizen lopen die mogelijk in de weg zouden kunnen zitten. Ik heb uiteindelijk voor een iets goedkoper maar toch erg mooie powerrack van Megatec gekozen omdat deze qua afmetingen gunstiger voor mijn zolder was.
 
Ben ik de enige die dit niet snel zou doen als je een beetje sterk bent? Tuurlijk traint iedereen hier met superveel beleid maar wat als je tijdens je 220 kg deadlift de stang een keer niet kunt houden en hij valt wel vol op de vloer? Lijkt me vrij ruk als je dan opeens op het aanrecht staat met de hele zooi.

Zoek iig eerst uit of de vloer erop berekend is en ga dan eens naar materiaal kijken.
 
Ben ik de enige die dit niet snel zou doen als je een beetje sterk bent? Tuurlijk traint iedereen hier met superveel beleid maar wat als je tijdens je 220 kg deadlift de stang een keer niet kunt houden en hij valt wel vol op de vloer? Lijkt me vrij ruk als je dan opeens op het aanrecht staat met de hele zooi.

Zoek iig eerst uit of de vloer erop berekend is en ga dan eens naar materiaal kijken.

Wat als je met een paar vrienden tegelijk gaat springen op zolder?

Als het een moderne betonnen vloer is is het voor ons stervelingen geen enkel probleem. Ja kan op een houten trap in een nieuwbouw huis ook op elke trede een volwassen vent laten staan.
 
Wat als je met een paar vrienden tegelijk gaat springen op zolder?

Als het een moderne betonnen vloer is is het voor ons stervelingen geen enkel probleem. Ja kan op een houten trap in een nieuwbouw huis ook op elke trede een volwassen vent laten staan.

Ja en wat als je buurman besluit met een bulldozer door je voordeur te rijden. Dat van de springende vrienden heb je volledig zelf in de hand, een zware deadlift laten droppen kan iedereen gebeuren. TS geeft zelf al aan dat ie niet weet wat voor vloer het is dus zou ik persoonlijk eerst 's checken of de constructie je plannen ook kan handelen.
 
Als je naar de gegevens van de bouwer gaat zoeken zal je in 99% alleen een statische belasting per vierkante meter vinden die schrikbarend laag is.
 
Ik doe ook bijna alles op de bovenste verdieping. Behalve conventionele deadlift. Gewoon in de schuur. De hex bar deadlift doe ik wel boven.
 
Ik doe ook bijna alles op de bovenste verdieping. Behalve conventionele deadlift. Gewoon in de schuur. De hex bar deadlift doe ik wel boven.
Dit is volgens mij een verstandige oplossing
 
Back
Naar boven