Fitness Seller

Helpt rekken en strekken op regelmatige basis bij je training?

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Een onderbelicht aspect van training is vaak het rekken en strekken. De meeste doen het helemaal niet maar om goede defenitie te krijgen en (een beetje) soepel te blijven is het wel van belang. Werkt het en hoe precies?

Hierover gaat dit topic van de week.

Helpt rekken en strekken op regelmatige basis bij je training?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
  • Is rekken wel of niet goed als je massa wilt bouwen?
  • Wanneer doe je je rekkoefeningen en met welke frequentie?
  • Heeft het naast soepel blijven nog meer effect?
  • Remt het je groei en kracht af of juist niet?
  • Welke voorbeelden van rekoefeningen kan je geven?
Uit alle posts wordt er na twee weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
het tweede beste artikel 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
__________________
 
Leuk onderwerp! Ben hier erg benieuwd naar.
 
De wetenschap is het hier totaal niet over eens. Voorlopig zijn er nog geen aantoonbare relaties gevonden tussen blessurepreventie/extra spieropbouw/rekken+strekken. Wat wel vaststaat is dat je absolute kracht iets minder is als je voor je inspanning gaat rekken, maar uit mijn hoofd geldt dit alleen voor explosieve kracht (gemeten in een onderzoek in de hoogte van de vertical jump).

Dit topic zal dus weer uitmonden in een welles nietus verhaal, terwijl het uiteindelijk toch om de wetenschap erachter zou moeten gaan.
 
Voorzover ik gelezen heb van mensen die ECHT verstand hebben van wat er momenteel speelt, is statisch rekken taboe aangezien het precies zoals TheNose zegt, je absolute kracht kan doen afnemen.
Dynamisch rekken door slechts even de uiterste 'stand' op te zoeken doe ik sinds bijna een jaar, naar aanleiding van het aanschaffen van New Rules of Lifting waarin dit wordt besproken.
Vooral het rekken van mijn heupen vind ik zeer zinvol, wat ik met meerdere oefeningen, waaronder extremere lateral en forward lunges evenals goblet squats, hip stretches & glute bridges. Dit is vooral belangrijk voor wie vrije haltertraining doet en daarbij o.a. FULL squats uitvoert, da's geen parallel squat dus.
Sinds enige tijd werk ik ook aan de enkelflexibiliteit maar dat vergt wat meer statisch rekken, wat ik dan bij voorkeur thuis doe of na afloop van een training, maar dan heb ik er meestal geen zin meer in.
 
Dit gaat interessant worden.
 
Voorzover ik gelezen heb van mensen die ECHT verstand hebben van wat er momenteel speelt, is statisch rekken taboe aangezien het precies zoals TheNose zegt, je absolute kracht kan doen afnemen.
Dynamisch rekken door slechts even de uiterste 'stand' op te zoeken doe ik sinds bijna een jaar, naar aanleiding van het aanschaffen van New Rules of Lifting waarin dit wordt besproken.
Vooral het rekken van mijn heupen vind ik zeer zinvol, wat ik met meerdere oefeningen, waaronder extremere lateral en forward lunges evenals goblet squats, hip stretches & glute bridges. Dit is vooral belangrijk voor wie vrije haltertraining doet en daarbij o.a. FULL squats uitvoert, da's geen parallel squat dus.
Sinds enige tijd werk ik ook aan de enkelflexibiliteit maar dat vergt wat meer statisch rekken, wat ik dan bij voorkeur thuis doe of na afloop van een training, maar dan heb ik er meestal geen zin meer in.

Als je 45 bent is heupstretchen sowieso erg handig om de eerste fases van heupslijtage het hoofd te bieden. ;)
 
Als functionele fitheid je geen donder kan schelen en je uitsluitend in spierkracht geïnteresseerd bent en je verder ook niet meer dan een quarter squat (dwz. tot 45 graden) gaat in een Smith machine.. ja, dan kan je vraagtekens bij het nut zetten.
Wil je meer dan dat , dan zou iedereen boven de 30 zich toch echt eens in rekken & strekken moeten verdiepen. En dan dus meer in het dynamisch rekken.

Statisch rekken kan interessant zijn als je echt een veel grotere bewegingsuitslag wilt bereiken bijv. je kon vroeger een split/spagaat en nu niet meer. Of in mijn geval dus: ik wil een full squat kunnen doen met een rechte rug en voeten plat op de grond. Dat laat de enkel niet toe, vandaar het (milde) statisch rekken van de enkel.
In de tussentijd gaat het squatten prima met gewoon een schijfje onder de hielen.
 
Ik weet niet of het iedereen helpt, mij in iedergeval wel. Na het bekijken van Frank Mcgrath's videos (animal chest, animal arms, animal delts:[Link niet meer beschikbaar]) heb ik dat rekken en strekken tussen de setjes door ooit eens geprobeerd en het werkte. Ik denk doordat je bv je biceps rekt na je arm curls set/reps er meer bloed door de bicep gaat waardoor je sneller hersteld en meer en zwaardere reps/gewichten kunt pakken. Het is een beetje wennen maar het werkt wel ;)
 
Fascia stretching bedoel je? Dat is een integraal onderdeel van DoggCrapp trainingen.
 
Nee, leuke mythe wel.
 
Het zal wel een reden hebben, want van nature rekt een mens zich uit na of voor het slapen.
 
weinig animo? terwijl er in de wedstrijdsport veel gebruik van wordt gemaakt en er veel theorie over voorhanden is.....hoop dat we nog inzendingen krijgen, iemand voorzet?
 
Kan wel, maar het gemiddelde forumlid doet het niet en gelooft er niet in.. maar die draaien ook geen wedstrijden. In mijn eigen sportschool zie ik maar 1 ander redelijk fanatiek een langere warming up doen: de beste man is voetbalcoach. En een ander die ik ook regelmatig statisch zie rekken na afloop, is echtgenote van een voetbalscheidsrechter.
Toeval? Dacht het niet..
 
ik zal vannacht een artikel(tje) schrijven.
 
Het zal wel een reden hebben, want van nature rekt een mens zich uit na of voor het slapen.

Dat heeft met een heel anders iets te maken....

Alleen eerlijk gezegd heb ik geen zin om dat hier te gaan typen..
 
ik heb er veel baat, bij effe volgen dit
 
WSOP zei:
Ik weet niet of het iedereen helpt, mij in iedergeval wel. Na het bekijken van Frank Mcgrath's videos (animal chest, animal arms, animal delts:[Link niet meer beschikbaar]) heb ik dat rekken en strekken tussen de setjes door ooit eens geprobeerd en het werkte. Ik denk doordat je bv je biceps rekt na je arm curls set/reps er meer bloed door de bicep gaat waardoor je sneller hersteld en meer en zwaardere reps/gewichten kunt pakken. Het is een beetje wennen maar het werkt wel ;)

Esperantisto zei:
Fascia stretching bedoel je? Dat is een integraal onderdeel van DoggCrapp trainingen.

Nee ik bedoel niet fascia stretching, ook al zul je dat wel automatisch meedoen. Ik bedoel meer dat wanneer je de pomp voelt in de spier waarvoor je de oefening doet deze strekt, zodat er nogmeer bloed in stroomt en je spier sneller hersteld en je het volgende setje reps makkelijker, beter en zwaarder kunt pakken. Wat dat betreft werkt fascia stretching ook goed :D
Je kunt het verschil goed voelen tussen normaal je setjes afwerken of met rekken in de setjes...
 
Ik ben een tijdje geleden begonnen met stretchen omdat je er flexibeler van wordt en het verbeterd je postuur als je weet wat je moet stretchen. Hierdoor zijn oefeningen gemakkelijker correct uit te voeren. Daarnaast is een grotere flexibiliteit ook handig voor mijn andere sport, honkbal.. vooral rotator cuff stretching en shoulder dislocations. Ikzelf doe het vooral in ieder geval voor het verbeteren van mijn postuur, hyper lordosis en kyphosis.
 
Back
Naar boven