XXL Nutrition

Hemoglobine-waarde superhoog!?!

Bezoekers in dit topic

MX251088

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
11 apr 2011
Berichten
283
Waardering
2
Lengte
1m81
Beste DBB forummers,

ik ben een 23-jarige jongeman, relatief mager (1m81 - 59kg)

Paar maanden terug woog ik 64kg, maar door een aanhoudende
en nog steeds een onverklaarbare keelpijn ben ik 5kg afgevallen.

Ik ben altijd naar dezelfde KNO arts (een dame)
(Neus-Keel-Oor in België) geweest in het Belgische Limburg
maar die heeft nooit de oorzaak van mijn keelpijn kunnen vinden.

Onlangs ben ik na zo'n lange tijd voor een second opinion
naar een NKO arts in Antwerpen geweest en ik heb de
indruk dat deze man mijn klachten aux-serieux neemt.

Omdat er binnenkort een maagonderzoek zal plaatsvinden
en omdat de arts eerst de resultaten daarvan wil hebben
zal ik de keelpijn gewoon met "Dafalgan Codeïne"
moeten onderdrukken omdat gewone pijnstillers
en NSAID's kortweg niet helpen.

Dafalgan Codeïne = Paracetamol met codeïne.

Deze neem ik 3x per dag (filmtabletten) en ik merk
dat deze de pijn wat onderdrukt.

Dit wou ik even snel meedelen, maar het is vooral
het volgende wat ik kwijt wil;

Ik heb altijd een relatief hoge hemoglobine-waarde
gehad maar ik zat altijd tussen de normale waarden,
namelijk 13,6 - 17,7 g/dl.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobinewaarde

Ik had meestal in de 17 g/dl.

Maar mijn hemoglobine-waarde is al een tijdje aan de
hoge kant, zelfs hoger dan de normale waarden
en hiervoor ben ik in behandeling bij een hematoloog.

De laatste keer was de Hb waarde 18,90 g/dl:(

Ik heb de hematoloog vorige week de eerste keer
gezien, hij zal stap voor stap verschillende
onderzoeken doen heeft hij me verteld.

Maar voorlopig heb ik voor die hemoglobine-waarde
geen medicatie ofzo gekregen.

Maar toch maak ik me wat zorgen daarover.

Ik rook niet, ik drink niet, ik heb nooit anabole
steroïden genomen, maar ik heb wel een slecht
voedings- en slaappatroon :(

Verder heb ik veel stress.

Wat denken jullie over die 18,9 g/dl waarde?

Buiten die aanhoudende keelpijn ben ik elke
dag moe, bij de kleinste inspanning voel ik me
al moe...

Ik slaap redelijk laat en sta redelijk laat op,
ik wil er iets aan doen maar het lukt me
gewoon niet.

Wie heeft enige tips of adviezen want het gaat
bijna niet meer.

Gelukkig kan ik mijn keelpijn wat onderdrukken
met die paracetamol met codeïne,

ik weet trouwens ook niet welk bijwerkingen
deze medicijn heeft :|

Hopelijk krijg ik wat nuttige reacties te lezen.

Vriendelijke groeten
 
Ik ben nu al een week ofzo bezig met die Dafalgan Codeïne (3x per dag),

sinds daarstraks heb ik het gevoel dat mijn ademhaling belemmert is :S

Raar om te beschrijven, heb de spoedgevallen gebeld en ze zeggen dat ik met die Codeïne moet stoppen!

Ik zal het dus niet meer gebruiken,

de vraag is dan natuurlijk hoe moet ik de pijn onderdrukken als de gewone paracetamol (zelfs een dubbele dosis)

en NSAID's niet meer helpen :S

En daarnaast maak ik me een beetje zorgen over die hoge Hb-waarde, pfff :(

God help me :(

Ondanks alles, kga proberen slapen nu...
 
Welke dosering is die dafalgan codeine? Want 3x 500 mg per dag is niet veel.

Welke NSAID's heb je geprobeerd?
 
Welke dosering is die dafalgan codeine? Want 3x 500 mg per dag is niet veel.

Welke NSAID's heb je geprobeerd?

hey,

alvast heel erg bedankt voor je reactie,

ik ben daarstraks naar de huisarts geweest en ik moet het voorlopig toch met die dafalgan codeïne doen (3x per dag) tot en met 17 november want dan pas zie ik de NKO arts terug... 1 tablet bevat 500mg dafalgan en 30mg Codeïne...

Qua NSAID's heb ik ibuprofen 600mg, Apranax en Diclonefac (Cataflam) gebruikt...

3 november, dus aanstaande donderdag zal ik eerst een echografie van mijn lever en milt hebben en daarna een MRi scan van mijn hals (keel)

8 november zullen ze een zuurtegraad-meting doen om na te gaan of ik maagzuur heb of niet en dat is ook belangrijk voor de nko arts.

Dus tot en met 17 november, dus nog 17 dagen moet ik dafalgan codeïne nemen, ik zal hier niet meer op in gaan en de onderzoeken afwachten, maar wat ik nog 1 iets wou vragen; kan het kwaad als ik 17 dagen lang dafalgan codeïne zou nemen?

want dit is voorlopig de enige pijnstiller die nog een beetje helpt eerlijk gezegd
 
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic?
Het domste wat je kan doen is zomaar adviezen aannemen van mensen die je niet kent.

Als ik jou was zou ik blijven luisteren naar je artsen en niks anders.
 
Je kan naast de dafalgan codeine ook nog losse paracetamol nemen (mits je dus nu in totaal 1500 mg paracetamol binnenkrijgt per dag). Of heb je een geschiedenis met leverklachten?

Zonde dat de NSAID's niet werken!
 
Inderdaag gewoon de adviezen van je artsen blijven opvolgen! Heb je al de resultaten van de onderzoeken van 3 november? Ik ben wel benieuwd waar die hoge HB vandaan komt.
Hopelijk gaat het snel beter met je!
 
Inderdaag gewoon de adviezen van je artsen blijven opvolgen! Heb je al de resultaten van de onderzoeken van 3 november? Ik ben wel benieuwd waar die hoge HB vandaan komt.
Hopelijk gaat het snel beter met je!



De resultaten van 3 november (dus echo en mri) zal ik pas binnenkort weten, ik vermoed tijdens de consultatie op 17 november bij de keel-neus-oor arts, ofwel bij de hematoloog op 15 november.

Kan een hoge hemoglobine-waarde kortademigheid en/of hoofdpijn (stekende pijn tot aan de botten van mijn ogen net onder de wenkbrauwen) veroorzaken?

---------- Post toegevoegd Wed 9 Nov 2011 om 01:09 ----------

Of heb je een geschiedenis met leverklachten?

Zonde dat de NSAID's niet werken!

Op een bepaald moment waren mijn gpt en got waarden gestegen, maar achteraf was het weer normaal. dus een chronische leverprobleem heb ik denk ik niet.

ik kijk vooral uit naar 15 en 17 november:o

En ja, als ik mijn keel-neus-oor arts moet geloven dan zijn NSAID's geen echte pijnstillers, althans geen sterke pijnstillers zei hij:rolleyes::o kweet het ook niet meer:(
 
Ik heb wel een slecht voedings- en slaappatroon.
Verder heb ik veel stress.

Drie dingen die hand in hand gaan en voor de meest vage klachten zorgen die geen enkele arts kan vinden en behandelen. Hier moet je zelf aan werken misschien icm professionele hulp.
 
De resultaten van 3 november (dus echo en mri) zal ik pas binnenkort weten, ik vermoed tijdens de consultatie op 17 november bij de keel-neus-oor arts, ofwel bij de hematoloog op 15 november.

Kan een hoge hemoglobine-waarde kortademigheid en/of hoofdpijn (stekende pijn tot aan de botten van mijn ogen net onder de wenkbrauwen) veroorzaken?

---------- Post toegevoegd Wed 9 Nov 2011 om 01:09 ----------



Op een bepaald moment waren mijn gpt en got waarden gestegen, maar achteraf was het weer normaal. dus een chronische leverprobleem heb ik denk ik niet.

ik kijk vooral uit naar 15 en 17 november:o

En ja, als ik mijn keel-neus-oor arts moet geloven dan zijn NSAID's geen echte pijnstillers, althans geen sterke pijnstillers zei hij:rolleyes::o kweet het ook niet meer:(

NSAID's zijn: non steroid anti inflammatory drugs. Het zijn voornamelijk dus ontstekingsremmers, maar ze helpen ook tegen de pijn. Een hoog hb kan de hoofdpijn veroorzaken ja. De kortademigheid denk ik niet. Het zou eerder andersom werken. Namelijk wanneer de om een of andere reden minder zuurstof kan opnemen via je longen (kortademigheid), je lichaam dit compenseert door meer rode bloed cellen te maken (waar hemoglobine in zit en dus het hb verhoogt). Topsporters proberen dit vaak te bereiken door op hoge hoogtes te trainen, waardoor ze meer zuurstof kunnen vervoeren. Of ze gebruiken EPO ;).

Een andere reden waardoor je hb verhoogd zou kunnen zijn, is wanneer het beenmerg extra rode bloedcellen aanmaakt. Weet je toevallig de waardes van je andere bloedcellen?
 
NSAID's zijn: non steroid anti inflammatory drugs. Het zijn voornamelijk dus ontstekingsremmers, maar ze helpen ook tegen de pijn. Een hoog hb kan de hoofdpijn veroorzaken ja. De kortademigheid denk ik niet. Het zou eerder andersom werken. Namelijk wanneer de om een of andere reden minder zuurstof kan opnemen via je longen (kortademigheid), je lichaam dit compenseert door meer rode bloed cellen te maken (waar hemoglobine in zit en dus het hb verhoogt). Topsporters proberen dit vaak te bereiken door op hoge hoogtes te trainen, waardoor ze meer zuurstof kunnen vervoeren. Of ze gebruiken EPO ;).

Een andere reden waardoor je hb verhoogd zou kunnen zijn, is wanneer het beenmerg extra rode bloedcellen aanmaakt. Weet je toevallig de waardes van je andere bloedcellen?

Hey, eerst en vooral enorm bedankt voor je reactie, dat stel ik echt op prijs.

In mijn first post had ik de waardes genoteerd dacht ik, op een bepaald moment was het namelijk 18,90 g/dl.

10 dagel geleden was het gezakt naar 18,10g/dl maar dat is nog steeds te hoog.

Stel als er iets mis is aan mijn beenmerg, wat kan daar aan gedaan worden?

Is het iets ergs?:o

Mijn volgende afspraak bij de hematoloog is 15 november, dan zal er nogmaals geprikt worden denk ik...

En verder moet ik toegeven dat ik de laatste tijd regelmatig aanhoudende pijn heb aan mijn onderrug, kan dit iets te maken hebben met mijn beenmerg?
 
Laatst bewerkt:
Ja als je beenderen pijn doen kan dat teken zijn dat het beenmerg extra hard werkt, en dus ook extra veel bloedcellen aan maakt. Maar het kan ook aan iets totaal anders liggen. Ik zou liever gewoon wachten tot je afspraak met de hematoloog.
 
Ja als je beenderen pijn doen kan dat teken zijn dat het beenmerg extra hard werkt, en dus ook extra veel bloedcellen aan maakt. Maar het kan ook aan iets totaal anders liggen. Ik zou liever gewoon wachten tot je afspraak met de hematoloog.

Hopelijk is het niks ergs :(

Ik heb nu weer pijn...

Gisterenavond nog Voltaren emulgel en tijgerbalsem erop gesmeerd maar dat helpt eventjes maar...

By the way, mijn nieuwe afspraak is de 22ste november, heb me vergist.
 
In het beenmerg zitten geloof ik nauwelijks pijnsensoren, ook zal het waarschijnlijk geen pijn doen, wanneer je beenmerg meer bloedcellen produceert. Dus de pijn slaat er denk ik niet op.
Je zit ook niet erg boven de normaal waarden met je hb, dus ik denk dat het eerder ergens anders aan ligt. Weet je toevallig de waardes van andere bloedcellen zoals leukocyten en thrombocyten (witte bloedcellen en bloedplaatjes)?
Heb je trouwens je kortademigheid al sinds je keelpijn hebt? Aangezien je ook snel moe bent neem je misschien wat minder makkelijk zuurstof op, waardoor je lichaam meer rode bloedcellen aanmaakt.
 
Back
Naar boven