MuscleMeat

Henry Schut en 5x per week fullbody

Bezoekers in dit topic

Eric Geens

Cool Novice
Lid geworden
31 jul 2016
Berichten
34
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
71kg
Onlangs een filmpje op YouTube gezien van Henry Schut, presentator van Studio Sport en goed fit.

In onderstaande artikel staat dat Henry 5x per week een fullbody workout deed, momenteel doet hij dit 4x. Hoe kijken jullie naar fullbody meer dan 3x per week? Zijn er hier mensen die ook zo trainen?

https://fitguide.nl/bodybuilding/review-boek-topfit-henry-schut/
 
Ik moet er echt niet aan denken om 5x per week full body te knallen :roflol:
Het is niet mogelijk om elke dag te pieken op full body. Daar herstel je gewoonweg niet snel genoeg voor.
3x per week benchen op full body is al een beetje over de limiet..
Leuke foto op de cover maar die guy is in real life echt skinny as fuck.
 
Laatst bewerkt:
In t artikel wordt ook aangegeven dat de focus meer op ververlies dan op spieropbouw lag.
Ik verwacht ook dat de belasting aanzienlijk lager lag per training dan bij de traditionele 3*week fullbody.
Mogelijk dat er per dag afgewisselt wordt in welke oefeningen zwaarder en lichter gepakt worden?
 
Onlangs een filmpje op YouTube gezien van Henry Schut, presentator van Studio Sport en goed fit.

In onderstaande artikel staat dat Henry 5x per week een fullbody workout deed, momenteel doet hij dit 4x. Hoe kijken jullie naar fullbody meer dan 3x per week? Zijn er hier mensen die ook zo trainen?

https://fitguide.nl/bodybuilding/review-boek-topfit-henry-schut/

Het kan heel effectief zijn voor met name krachtopbouw.

Wat je dan wel direct moet vergeten is het idee iedere training te moeten 'knallen', want daarmee brand je binnen de kortste keren volledig op.

Stress-management is ALLES in zoiets als een 5 per week FB:
- Zeer behoudend om gaan met volume
- Leren om gaan met je vorm van de dag
- Auto-regulatie van stress en inspanning dus

Werken met zogenaamde Daily Comfortable Maxes, wat zoveel inhoud dat je wel zwaar gaat, maar nooit tot het uiterste. (geen grinding dus)
Sets doe je altijd tot aan een RPE van 8-9, wat zoveel wil zeggen als altijd 1 of 2 reps overhouden als je een set stopt.

Alleen voorbehouden voor de advanced trainee...
 
Kan prima.

Je moet alleen je load wel een beetje verdelen. 5x per week tot het gaatje gaan zal je op een gegeven moment gaan opbreken.
 
Ik las Henke Schutte.
 
Voor mij is dit zeer zeker niet te doen. Voor heel veel mensen denk ik niet, maar ik denk wel dat je met wat handige planning met 4x pw niet persé overtraind hoeft te raken zeker niet als je een jonge fitte vent bent die zich kiplekker voelt en toch al snel hersteld en niet super veel stress heeft. Je moet echter wel degelijk wat aan het volume doen en ik denk dat een beetje handig ''indelen'' ook wel een noodzaak is dan.. Dus niet 4x per week zwaar squatten en benchen.. Maar beetje je gezonde verstand gebruiken.
 
Paar jaar dagelijks gedaan met low reps en enkel een compound per spiergroep per training. Het kan nog makkelijker als je maar beperkt traint en zeker als je afwisseling gebruikt, alleen press en deadlift is op zich ook al een fullbody training en zo kun je alle compounds afgaan en ze goed op kracht trainen natuurlijk. Crossfit wods kunnen ook prima frequent fullbody trainingen zijn.

Maar...

Schut zegt dat hij desondanks wel bij elke set “tot het maximale” ging, wat impliceert dat hij elke set tot spierfalen traint.
Zulke repouts, PRs, sets tot failure hakken heel hard in op wat je dagen erna kunt doen.

Dus het zal wel iets zijn geweest van lichte bodypump achtige fitness trainingen?
 
Laatst bewerkt:
Voor vetverlies kan ik het begrijpen, dan zal het wel effect hebben. Maar voor spiermassa opbouw kan ik me niet voorstellen dat 5x/week fullbody efficiënt is. Als je een training flink gewerkt hebt op een spiergroep zal deze tot 2 dagen herstel nodig hebben, anders doe je slechts roofbouw. Het zou wel kunnen, maar dan zou je bijv. voor eenzelfde spiergroep moeten afwisselen met max.effort vs. deload, om en om en dan beetje verdelen over de spiergroepen zodat gemiddelde intensiteit beetje constant is.
 
Voor vetverlies kan ik het begrijpen, dan zal het wel effect hebben. Maar voor spiermassa opbouw kan ik me niet voorstellen dat 5x/week fullbody efficiënt is. Als je een training flink gewerkt hebt op een spiergroep zal deze tot 2 dagen herstel nodig hebben, anders doe je slechts roofbouw. Het zou wel kunnen, maar dan zou je bijv. voor eenzelfde spiergroep moeten afwisselen met max.effort vs. deload, om en om en dan beetje verdelen over de spiergroepen zodat gemiddelde intensiteit beetje constant is.

Bezien vanuit conventionele gedachtegang en wijsheid, ben ik het met je eens.

Toch heb ik aan den lijve ervaren hoe hoog-frequente FB (low-volume) trainingen ook zichtbaar massa kan aanzetten.
Mogelijke verklaring ligt in het fenomeen cumulatief volume.

De theorie daarachter is, dat je op weekbasis sowieso aan een bepaalde hoeveelheid volume moet komen om hypertrofie te optimaal te stimuleren.
Of je dat dan bereikt middels 1, 2, 3 of 5 keer week een spiergroep te trainen maakt niet zoveel uit.
De verdeling en verhouding is weliswaar steeds anders, maar het gaat uiteindelijk om de cumulatieve eind-som qua volume......
 
Back
Naar boven