XXL Nutrition

Hergebruik van waterflesjes enorme bron van bacterien (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
Met behulp van de medewerkers van kabelbedrijf Casema leveren we 66 flesjes in bij Universiteit Wageningen. Na een week de flesjes op kweek gezet te hebben, komen de resultaten boven drijven: Microbioloog Rijkelt Beumer onderzoekt ondermeer de aantallen enterobacteriën, ook wel poepbacteriën genoemd.

Norm drinkwater
In maar liefst 3 flesjes zijn er meer dan 1000 entero’s per milliliter gevonden. Ter vergelijking: voor het water wat koeien drinken geldt dat er niet meer dan 100 entero’s per ml in mogen zitten. Dus die drie flesjes met 1000 of meer voldoen zelfs niet aan de norm voor het drinkwater van koeien.

Slootwater
Naast de gevonden darmbacteriën is er ook gezocht naar de aantallen kiemgetallen. Deze getallen geven de kwaliteit weer van het water in de flesjes. Ook hier vond de microbioloog veel schokkende viezigheid. Er zijn een flink aantal flesjes gevonden bij waar het kiemgetal hoger was dan 100.000 per milliliter en dat is vergelijkbaar met slootwater, wat koeien drinken.

Groei beestjes
In totaal zijn er van de 66 flesjes dus 35 gevonden met een kwaliteit van slootwater.
De viezigheid is overigens wel makkelijk te verklaren: Het eten wat achterblijft in je mond, komt tijdens het drinken terecht in het water van de fles. Wanneer de fles nooit goed wordt uitgespoeld blijven die resten dus ‘leven’ in het water en krijgen de kans steeds verder te groeien. Met gevolg dus dat er steeds meer beestjes in het water komen.

Bederfgrens
Die hele hoge kiemgetallen die laten zich het beste vergelijken met producten die op de bederfgrens zijn. Als het product bedorven is, of gaat bederven dan zitten er 10 miljoen in. Er zijn 3 flesjes gevonden waarbij er meer dan 10 miljoen waren per gram in zaten. Ter vergelijking: wanneer het om melk zou gaan, dan zou de melk gewoon bedorven zijn.

Tips

Voor de mensen die toch nog steeds hun flesjes willen hergebruiken, wat tips:

* Vervang het flesje geregeld voor een nieuwe
* Was het flesje geregeld af met heet water en afwasmiddel
* Of zet een grote fles met water op uw bureau en gebruik dan elke dag een schoon glas om uit te drinken

Overigens worden mensen niet ziek van deze aantallen gevonden bacteriën. Het gaat meestal om uw eigen bacteriën die dan via het water in de fles weer terug komen in uw mond.

Maar het blijft natuurlijk wel vies.


Filmpje: Kassa artikel / Vara Kassa-online
 
Klopt, shakebekers moet je ook kort uitspoelen met kokend water. Waarom kort? Omdat anders het plastic kan vervormen. De bacteriën zijn echter in een paar seconden dood, beetje schudden met afwasmiddel doe ik ook altijd.
 
Ik doe maanden met een flesje waar ik water in doe. Goed voor de weerstand en ik lig er niet echt wakker van. Het is niet schadelijk en als ik het moet vervangen omdat het vies is? So what?
 
Teveel bacteriën zijn echt niet goed voor het lichaam hoor, sommige zijn zelfs erg gevaarlijk. Ook proef je op de duur wel dat wat je erin doet vies gaat smaken.
 
Uit het onderzoek blijkt dat de gevonden bacterien niet schadelijk zijn. Als het echt vies wordt dan zal ik het heus wel vervangen maar eerder niet.
 
Niet schadelijk...het is te zeggen:

diaree
slechte adem
misselijkheid
maagproblemen
tandbederf

Waarom zou je extra bacteriën willen binnenkrijgen, je lichaam maakt er zelf voldoende aan voor de eigen functies. Je gaat toch ook geen afval eten, ook al is het eigenlijk niet echt schadelijk in de zin van blijvende schade? De gedachte alleen al dat je duizenden bacterieen opdrinkt in je water, je kan nog beter uit een waterbak van een koe in de wei gaan drinken , bah :kots:
 
Ligt eraan wat voor afval natuurlijk :D

Ik heb gewoon geen zin om die flesjes te blijven kopen terwijl het kraanwater wat je erin doet soms wel schoner is dan wat er in die flesjes uit de winkel zit. Ik vind het allemaal best. Ik heb van geen van allen last dus zo'n vaart zal het niet lopen.
 
Hoeveel eiwit zit er in bacterieen ?
 
Ik vul deze altijd weer bij

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik merk wel dat ik er soms misselijk van word tot brakens toe maar toch was ik em regelmatig uit.
:dunno:
 
Sjonge jonge, als je 's ochtends je waterkoker aanzet, doe er dan wat meer water in en spoel met kokend water je fles om, probleem opgelost ;)
 
Heb het ook gezien idd...maare die onderzoeker zei het al ook je wordt er niet ziek van zo lang jij de enige bent die dat flesje / shakebeker gebruikt kan het absoluut geen kwaad. Daarbij is het toch logsich dat je hem af & toe ff goed omspoeld met kokend water.
Hij wou alleen niet tongzoenen met diegene....:D
 
ik drink bar-le-duc
 
* kijkt naar zijn 1 1/2 liter waterfles op zijn bureau die al 3,5 jaar meegaat.......... :(


Maar ik schenk het wel in een glas, dat dan wel weer. :o
 
gewoon uitspoelen die handel,doe ik iedere dag vooraleer ik hervul, lijkt me toch wel logish ivm bacterieen,zoals vermeld in artikel
 
:eek: ik zit hier ook al met een waterflesje die ik al een jaar lang vul 10 x per dag ofzo :(
 
Ik spoel mijn drinkflesjes altijd om voor ik ze opnieuw vul en na 1 of twee maanden gooi ik ze weg. Met kokend water spoel ik bijna nooit trouwens maar wel met heet water.

Je moet voor de grap eens met je vinger in de hals van het flesje voelen als je hem al een tijd gebruikt,dan voel je een laagje gladde aanslag. :S
 
Ik spoel mijn drinkflesjes altijd om voor ik ze opnieuw vul en na 1 of twee maanden gooi ik ze weg. Met kokend water spoel ik bijna nooit trouwens maar wel met heet water.

Je moet voor de grap eens met je vinger in de hals van het flesje voelen als je hem al een tijd gebruikt,dan voel je een laagje gladde aanslag. :S

Ja precies dat heb ik dus ook met het deksel van mn shakebekers na een tijdje. Dan neem ik toch vaak weer een nieuwe.
 
Dus die bidons die ook nog is best prijzig zijn moet je ook vervangen iedere keer. Ik doe al een jaar of 10 met dezelfde. Denk dat er inwendig onderzoek noodzakelijk is.
 
Komt door de biofilm die zich er op vestigt toch?
 
Back
Naar boven