XXL Nutrition

Herhalingen

Bezoekers in dit topic

Starter A

Novice
Lid geworden
15 apr 2020
Berichten
9
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
80kg
Hallo,

Ik ben een echte amateur in vergelijking met de meeste onder jullie dus misschien een domme vraag.
Sinds het begin van de Corona train ik om de twee dagen (ervoor niet).
Wat ik overal lees is dat voor het laten groeien van spieren je het best 3 keer 10 herhalingen doet met een gewicht die je maximaal aan kan per spier(groep). (of iets in die grootorde)
In het begin was dit zeer effectief en had ik direct resultaat en ook spierpijn.
Nu kan ik al met zwaardere gewichten werken en ik neem ze zo zwaar dat ik ze de laatste herhaling echt maar max max met veel moeite omhoog krijg maar heb hier nog weinig spierpijn door.
Zwaarder krijg ik met alle beste wil van de wereld niet omhoog.

Als ik als doel spiergroei heb.. Doe ik dan best veel meer sets dat die spieren toch afzien?

Dankjewel alvast voor het advies
 
Wat ik overal lees is dat voor het laten groeien van spieren je het best 3 keer 10 herhalingen doet met een gewicht die je maximaal aan kan per spier(groep). (of iets in die grootorde)
Neen.
heb hier nog weinig spierpijn door.
En nu?
Als ik als doel spiergroei heb.. Doe ik dan best veel meer sets dat die spieren toch afzien?
Neen.

Neem even de startersguides door, dat maakt een hoop duidelijk.
 
Wat ik overal lees is dat voor het laten groeien van spieren je het best 3 keer 10 herhalingen doet met een gewicht die je maximaal aan kan per spier(groep). (of iets in die grootorde)

Nee, het is inderdaad 1 van de vele manieren om spiergroei te stimuleren, maar niet perse altijd de beste methode.

In het begin was dit zeer effectief en had ik direct resultaat en ook spierpijn.

Nee, want spierpijn is geen betrouwbare indicator van spiergroei.

Nu kan ik al met zwaardere gewichten werken en ik neem ze zo zwaar dat ik ze de laatste herhaling echt maar max max met veel moeite omhoog krijg maar heb hier nog weinig spierpijn door.
Zwaarder krijg ik met alle beste wil van de wereld niet omhoog.

Nee, het is niet nodig om continu per training zwaarder te blijven gaan met de gewichten.
Natuurlijk moet je op den duur wel progressieve overload toepassen, maar dat kan op een geleidelijke manier.

Als ik als doel spiergroei heb.. Doe ik dan best veel meer sets dat die spieren toch afzien?

Nee, spiergroei is voornamelijk het gevolg en resultaat van een veelvoud van consequent uitgevoerde trainingen.
Niet door jezelf iedere training 'de grond in te trainen'.

Natuurlijk kun je op den duur meer volume doen (meer oefeningen en sets) maar jezelf daarbij iedere keer volledig uitputten is onnodig en zal trainingsprogressie eerder in de weg zitten.
 
Back
Naar boven