AndroidHealthClinic

heropening discussie ketogeen dieet

Bezoekers in dit topic

Guest

verwijderd
20 jaar lid
Waardering
3
Beste forum mensen,

Hier bij nodig ik iedereen graag uit, om fanatiek deel te nemen aan deze discussie omtrent het ketogene dieet, en jullie visie te geven over mijn thorie.

Na jaren lang allerlei boeken en artikelen te hebben bestudeerd, omtrent voeding, en vooral het ketogene dieet Ben ik toch tot de conclusie gekomen dat we nog steeds niet, vind ik een conclusie kan worden getrokken omtrent de werkzaamheid van een ketogeen dieet.

Feit:Het klopt dat onderzoeken hebben uitgewezen, dat een ketogeen dieet beter werkt kwa vet verliezen dan een standaard voedingscentrum dieet waar in vetten worden geschapt.

Feit:Mensen op een ketogeen dieet kunnen gemiddeld 26% meer calorieen tot zich nemen, en meer blijven alvallen kwa vet dan een low fat diet.

Maar nu komt het gelazer waar niet rekening mee word gehouden, en wat we ook niet weten van al die onderzoeken omtrent het ketogene dieet.

Feit:We weten niet of de low fat groep wel of geen geraffineerd dieet kreeg.De meeste van jullie weten dat het heel belangrijk is om je insuline onder controle te houden om zo min mogelijk vet aan te komen.
Er zijn talloze onderzoeken die hebben uitgewezen dat koolhydraten rijke maaltijden niet geraffineerd vs maaltijden garaffineerd soms tientallen procenten kunnen schelen kwa afvallen en zorgen voor beter blood waardes zoals cholestrol LDL/HDl triglyderide.

Feit:Bij ketogeen dieet onderzoek gebruiken ze vaak 250% meer eiwit dan een low fat diet vaak bedraagt dat maar 10% van het totale calorieen,tegen over 35% eiwit ketogeen diet.
Jullie weten allemaal hoge eiwit innamens superior zijn tegen over lage eiwit dieeten soms scheelt dat wel 100% kwa vet verlies.

Feit:Wanneer je diep in ketose bent, blijkt het zo te zijn dat vetten niet meer worden opgenomen, ze worden dan vaak ongebruikt uitgescheden op een onderzoek naar een dieet van 2000 calorieen bleek dat 26% van de calorieen zou weer word uigescheden worden ongebruikt.

Naar aanleiding van dit heb heb ik heel wat berekeningen gemaakt dan komt het er op neer: Dan zou een dieet van 1500 calorieen, 60 procent koolhydraten laag gi koolhydraten niet geraffineerd dus natuurlijk voedsel 30 procent vet 10 procent eiwit.
Versus een atkins dieet van 90 procent vet 10 procent eiwit en dan zou atkins 1890 calorieen mogen in nemen want 26& procent van de calorieen worde niet opgenomen wanneer je ketose bent, het zelfde resultaat moeten op leveren.

Dus ik heb echt m'n twijfels, waneer je op ketogeen diet bent meer vetten verbrand. Als er echt een onderzoek zou worden verricht zoals ik zei zonet, en een ketogeen dieet verliest dan nog steeds meer vet dan zou het moeten kloppen dat een ketogeen diet toch superior is tegen over een rijk koolhydraten dieet.

P.Verhoeven

Laatst bewerkt door een moderator:
Feit: korte termijn geeft ketogeen snellere resultaten dan low-fat.
Lange termijn werkt het niet, net als elk ander dieet.

Naar mijn mening is dit eenloze discussie...een dieet moet gevarieerd zijn, mag heus wel EN vettten, EN Koolhydraten EN eiwitten bevatten, maar moet gewoon in totale calorie behoefte onder je verbruik zitten...Eeniets hogere eiwitinname lijkt een groter verlies van vetpercentage te geven..maar voor eengoede sportprestatie (op langere termijn) is ook vet onmisbaar, net als de rest, ergo. gezond gevarieerd eten, maar wel net iets te weinig... :)

Standaard ketodiëten zoals Atkins en Protein Power zijn fantastisch voor dikke mensen die al dan niet gedwongen niet kunnen sporten en waar spierverlies niet zo'n grote rol speelt. Een hoog vet% is ook spiersparend.

Wie iets minder vet is, heeft meer eiwitten nodig om spiersparend te kunnen werken. Je kan ook doodgewoon iets meer KH eten omdat je zo de gluconeogenese (spiereiwit of voedingseiwit omzetten in glucose voor vnl hersenactiviteit = 100 g glucose per dag) stillegt.

Een ontegenzeggelijk voordeel van een ketodieet: lage insulinespiegel , weinig tot geen honger/lekkere trek, zodat je geen zin krijgt om de snoeppot of koekjestrommel te plunderen danwel winkels af te stropen etc.
Nadeel: de sporter kan niet zonder glucose , vooral de krachtsporter niet.
Dus is er het CKD en TKD uitgevonden.

Enige waar ik behoorlijk pissig over ben is dat er altijd op CKD wordt gehamerd (refeeds per 5 dagen) terwijl die voor vrouwen vaak niet werken.. TKDs zijn effectiever: voeg extra KH toe voor je trainingen!

Ben zelf nog steeds op een TKD dieet, zowel voor onderhoud, bulk als cut. Alleen eiwit en vet varieert dus... en ben helaas tot de conclusie gekomen.. alles boven 2 g/kg aan eiwit wordt makkelijk in glucose omgezet.. en bevordert dus de vetopslag. Meer KH in het dieet is niet aantrekkelijk in gastronomisch opzicht.. alleen tijdens cardio-evenementen, zoals die ik tussen 1996 en 2003 volbracht (maximum afgelegde afstand: 1997: 1400km in 116 uur of de 100 colstocht , 4000km fietsen en ruim 100 berg cols ) is dit interessant. Dan vreet ik alles wat los en vast zit en dat zijn dan zeer veel KH. Overigens : eet pas meer KH tijdens tochten sinds 2002 oid.. in 1997 heb ik de hele afstand in diepe ketose doorgebracht. Het is een feit dat je met een low-carb ketodieet een extreem duurvermogen ontwikkeld ivm efficiëntere vetvrebranding. Ik vermoed niet dat ik toen meer dan 2000 kcals gegeten heb in 5 dagen tijd.

Espi

Laatst bewerkt:
Men hecht veel teveel belang aan wat en hoe te eten. Niet dat het verwaarloost moet worden, maar het maakt geen donder uit wat je eet, zolang je daarbij calorie inname en verbruik niet belangrijk vindt.
Je kan gewoon niet om de basisregel heen van wat er in gaat en wat er verbruikt wordt. De rest maakt in veel kleinere mate verschil uit, is ook belangrijk, maar secundair op de basisregel. Op zich is het niet nodig om 1 macronutrient deels of volledig te bannen uit de dagelijkse voeding als het doel is om een lager vet% te bekomen dat kan gaan in de lagere "single digits". Er zijn voor het lichaam veel meer nadelen dan voordelen aan. Dus alles wat speciaal, nieuw en "beter" klinkt moet je gewoon niet te serieus nemen. Dieten is veel eenvoudiger dan de meeste mensen denken, alleen vraagt het een hele inspanning, en dat hoort men niet graag. Men hoort liever: ja het is heel ingewikkeld, het vraagt veel geld aan dure supplementen, maar verder mag je met je luie krent in de zetel blijven liggen.

Terug
Naar boven