XXL Nutrition

Herstel na operatie en cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bruticuz

Novice
Lid geworden
16 sep 2019
Berichten
28
Waardering
10
Lengte
1m88
Massa
86kg
Vetpercentage
16%
Goedendag allemaal,

Helaas vorig jaar september gegaan voor de tweede hernia operatie. Herstel gaat goed en ben weer in de gym aan het opbouwen.
Ik heb de fout gemaakt om vanaf mijn operatie op hetzelfde aantal calorieën te zitten als dat ik 4 x p.w. trainden. Ik was dus aardig wat aangekomen 8kg.
Na 3 maanden ben ik weer in de gym (krachtverlies is real) en lekker wat afgevallen (8kg). Mijn doel is hetzelfde als voor de operatie om te cutten naar de range van 12%-15%. Mijn vetpercentage was gewoon te hoog ondanks aardig wat spieropbouw.
Ik merk alleen dat ik nu blijft steken tussen de 88kg en 88.4kg. Ik weet niet waaraan het ligt of dat ik hier helemaal niet op moet focussen. Ik zit dagelijks ongeveer 200 tot 300 onder mijn calorieën en mijn macro's zijn in orde.
Is dit het effect van 3 maanden weg geweest en weer een stukje spieropbouw en weer begonnen met creatine dat ik zo jojo? Of is het dat ik niet hard genoeg kan trainen door het opbouwen/revalideren gepaard met het krachtverlies. Ik zit al 3 weken op die verdomde 88 en 88.5 kg.
Hier wat stats.

Leeftijd: 39
Gewicht: 88.4kg
Lengte: 1.89
Dagelijkse inname: 1900 kcal
Macro's 177gram eiwit, 133gram koolhydraten, 59 gram vetten
Vetpercentage: nog niet gemeten. op zicht vermoed ik nu 19 a 18%.
 
Is dit het effect van 3 maanden weg geweest en weer een stukje spieropbouw en weer begonnen met creatine dat ik zo jojo?
Creatine kan gewichtsverlies zeker remmen. Ben zelf een paar weken geleden ook weer begonnen met de creatine en dan zie ik mijn gewicht ook altijd 2 a 3 kilogram stijgen op de weegschaal in een week of 2.

Is, in mijn geval, allemaal vocht.
 
Goedendag allemaal,

Helaas vorig jaar september gegaan voor de tweede hernia operatie. Herstel gaat goed en ben weer in de gym aan het opbouwen.
Ik heb de fout gemaakt om vanaf mijn operatie op hetzelfde aantal calorieën te zitten als dat ik 4 x p.w. trainden. Ik was dus aardig wat aangekomen 8kg.
Na 3 maanden ben ik weer in de gym (krachtverlies is real) en lekker wat afgevallen (8kg). Mijn doel is hetzelfde als voor de operatie om te cutten naar de range van 12%-15%. Mijn vetpercentage was gewoon te hoog ondanks aardig wat spieropbouw.
Ik merk alleen dat ik nu blijft steken tussen de 88kg en 88.4kg. Ik weet niet waaraan het ligt of dat ik hier helemaal niet op moet focussen. Ik zit dagelijks ongeveer 200 tot 300 onder mijn calorieën en mijn macro's zijn in orde.
Is dit het effect van 3 maanden weg geweest en weer een stukje spieropbouw en weer begonnen met creatine dat ik zo jojo? Of is het dat ik niet hard genoeg kan trainen door het opbouwen/revalideren gepaard met het krachtverlies. Ik zit al 3 weken op die verdomde 88 en 88.5 kg.
Hier wat stats.

Leeftijd: 39
Gewicht: 88.4kg
Lengte: 1.89
Dagelijkse inname: 1900 kcal
Macro's 177gram eiwit, 133gram koolhydraten, 59 gram vetten
Vetpercentage: nog niet gemeten. op zicht vermoed ik nu 19 a 18%.
Creatine kan dat idd veroorzaken. Hard genoeg zul je wel trainen, bouw het rustig op. Je kcal behoefte kan ook anders zijn dan je verwacht/berekend, denk aan werk, cardio, trainingsduur en -frequentie.
Het kan ook zijn dat je gewicht ongeveer gelijk blijft, maar met meer spier en minder vet, prima dus.
Geeft het een tijdje en kijk liever in de spiegel dan naar de weegschaal.
 
In de spiegel zie ik zeker na 3 maanden iets spierverlies, maar kan ook zijn dat je de constante pomp gewend ben of kleiner omdat het vet er weer af is. Maar zie wel meer definitie.
 
Is je onderhoud niet gewoon lager dan je denkt? Spierverlies kan hier best een rol in spelen

Nah, voor mijn formaat nog lager en ik krijg dan echt te weinig binnen. Ik bereken mijn onderhoud niet met standaard formules (wel als begin basis). Ik kijk echt een tijdje wat is onderhoud, wanneer ga ik eroverheen en wanneer eronder. Het ging weken goed tot nu. Misschien plateau of iets meer cardio erin gooien dat kan.

Hier een foto van vorig jaar, ik schat nu dat ik 3% minder lichaamsvet heb, maar heb zeker ook wat spierverlies (niet veel) omdat ik 3 maanden weinig tot niks kon doen behalve wandelen. En ik kan nu nog niet voluit gaan met zwaardere gewichten door herstel.
 

Bijlagen

  • IMG_20210820_123634_113.jpg
    IMG_20210820_123634_113.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 110
Goedendag allemaal,

Helaas vorig jaar september gegaan voor de tweede hernia operatie. Herstel gaat goed en ben weer in de gym aan het opbouwen.
Ik heb de fout gemaakt om vanaf mijn operatie op hetzelfde aantal calorieën te zitten als dat ik 4 x p.w. trainden. Ik was dus aardig wat aangekomen 8kg.
Na 3 maanden ben ik weer in de gym (krachtverlies is real) en lekker wat afgevallen (8kg). Mijn doel is hetzelfde als voor de operatie om te cutten naar de range van 12%-15%. Mijn vetpercentage was gewoon te hoog ondanks aardig wat spieropbouw.
Ik merk alleen dat ik nu blijft steken tussen de 88kg en 88.4kg. Ik weet niet waaraan het ligt of dat ik hier helemaal niet op moet focussen. Ik zit dagelijks ongeveer 200 tot 300 onder mijn calorieën en mijn macro's zijn in orde.
Is dit het effect van 3 maanden weg geweest en weer een stukje spieropbouw en weer begonnen met creatine dat ik zo jojo? Of is het dat ik niet hard genoeg kan trainen door het opbouwen/revalideren gepaard met het krachtverlies. Ik zit al 3 weken op die verdomde 88 en 88.5 kg.
Hier wat stats.

Leeftijd: 39
Gewicht: 88.4kg
Lengte: 1.89
Dagelijkse inname: 1900 kcal
Macro's 177gram eiwit, 133gram koolhydraten, 59 gram vetten
Vetpercentage: nog niet gemeten. op zicht vermoed ik nu 19 a 18%.
1900 kcal per dag bij 88kg bw? Misschien een goede refeed doen. Heeft mij in een vergelijkbare situatie wel geholpen om weer af te vallen na een lange cut.
 
1900 kcal per dag bij 88kg bw? Misschien een goede refeed doen. Heeft mij in een vergelijkbare situatie wel geholpen om weer af te vallen na een lange cut.

Bedankt, mocht er deze week niks gebeuren ga ik een refeed doen.
 
Drop je eetschema, gegarandeerd dat er daar een fout in zit.

88kg met 1900 kcal is weinig, zelfs al heb je 0 spiermassa.
 
Drop je eetschema, gegarandeerd dat er daar een fout in zit.

88kg met 1900 kcal is weinig, zelfs al heb je 0 spiermassa.

Dit is een beetje de standaard, onderstaand is van gisteren.

Ontbijt
Skyr 200 gram: 126kcal
Soja eiwit proteïne 40gram: 151kcal
Granolah proteïne 40 gram: 175kcal
Zoetstof: 2kcal

Lunch
Kipdijfilet 250 gram: 408kcal

Avondeten (wijzigt elke avond, vaak tussen de 500 en 700kcal)
Broccoli 100 gram: 27kcal
Kipdijfilet 250 gram: 408kcal

Tussendoor
Zelfgemaakte proteïne pindakaas koekjes: 110kcal
Proteïne pudding: 150kcal
Bakje met twee geklutste eieren: 280kcal

Drinken, veel water en koffie voornamelijk.

Dus eigenlijk wat je zegt is dat ik te strikt bezig ben en de calorieën echt omhoog moet gooien. Ik dacht aan een cut van 8 weken en dan 500kcal per dag onder behoefte zitten.
 
Dit is een beetje de standaard, onderstaand is van gisteren.

Ontbijt
Skyr 200 gram: 126kcal
Soja eiwit proteïne 40gram: 151kcal
Granolah proteïne 40 gram: 175kcal
Zoetstof: 2kcal

Lunch
Kipdijfilet 250 gram: 408kcal

Avondeten (wijzigt elke avond, vaak tussen de 500 en 700kcal)
Broccoli 100 gram: 27kcal
Kipdijfilet 250 gram: 408kcal

Tussendoor
Zelfgemaakte proteïne pindakaas koekjes: 110kcal
Proteïne pudding: 150kcal
Bakje met twee geklutste eieren: 280kcal

Drinken, veel water en koffie voornamelijk.

Dus eigenlijk wat je zegt is dat ik te strikt bezig ben en de calorieën echt omhoog moet gooien. Ik dacht aan een cut van 8 weken en dan 500kcal per dag onder behoefte zitten.
Indien je aan die 1900 kcal houd op 88kg bw zou je moeten afvallen. Kunt proberen 2/3x pw 30min cardio dat telt ook snel op.
 
Indien je aan die 1900 kcal houd op 88kg bw zou je moeten afvallen. Kunt proberen 2/3x pw 30min cardio dat telt ook snel op.

Ik heb cardio eigenlijk links laten liggen. Heb ook drukke kantoorbaan dus ik probeer wel te lopen maar kom meestal maar aan 6.000 stappen. Ik zal op de niet gym dagen proberen wat cardio erin te gooien, kijken of dat ook helpt.
Maar zijn de calorieën voldoende, of op het randje van te weinig en spierverlies? Ik vraag dit omdat ik geen calorieën calculator aanhoud maar naar de weegschaal wat onderhoud is of aankomen of afvallen. En daar baseer ik dan mijn inname op.
 
omdat ik geen calorieën calculator aanhoud maar naar de weegschaal wat onderhoud is of aankomen of afvallen. En daar baseer ik dan mijn inname op.
Zo hoort het ook. Als je gewicht van week tot week langzaam daalt, dan cut je. Een calculator waarmee je je onderhoudsbehoefte berekent, geeft slechts een grove eerste indicatie. Er vanuit gaande dat je alles correct trackt, heb je blijkbaar een erg lage onderhoudsbehoefte op dit moment. Weinig beweging vanwege een drukke kantoorbaan en spierverlies t.g.v. een operatie kunnen daarbij een rol spelen.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook drukke kantoorbaan
Stress?

Zou die aangeraadde cardio in de sportschool lekker vervangen door buiten wandelen en tot rust komen in dat koppie, mensen onderschatten de nadelen van slechte slaap en stress.

Eten lekker zo houden en iets actiever worden helpt + naast een drukke kantoorbaan ben je jezelf verplicht om actief te zijn naast je werk vind ik zelf, anders roesten we vroeg of laat vast :D

Met wandelen pak je ook direct alles aan; verbranding up, stress down, lichaamsbeweging up
 
Stress?

Zou die aangeraadde cardio in de sportschool lekker vervangen door buiten wandelen en tot rust komen in dat koppie, mensen onderschatten de nadelen van slechte slaap en stress.

Eten lekker zo houden en iets actiever worden helpt + naast een drukke kantoorbaan ben je jezelf verplicht om actief te zijn naast je werk vind ik zelf, anders roesten we vroeg of laat vast :D

Met wandelen pak je ook direct alles aan; verbranding up, stress down, lichaamsbeweging up

Ik doe ook zeker geen cardio in de sportschool en als ik wel wat doe is het vaak 10min even wandelen op de loopband. En ik moet inderdaad wat actiever zijn en meer stappen maken opwerk. Stress valt reuze mee, het is druk maar ben niet zo een stress persoon gelukkig. Ik zie overal dat een minimum van 10.000 stappen per dag word aangeraden as je wilt cutten. Klopt dit ongeveer?
 
Ik doe ook zeker geen cardio in de sportschool en als ik wel wat doe is het vaak 10min even wandelen op de loopband. En ik moet inderdaad wat actiever zijn en meer stappen maken opwerk. Stress valt reuze mee, het is druk maar ben niet zo een stress persoon gelukkig. Ik zie overal dat een minimum van 10.000 stappen per dag word aangeraden as je wilt cutten. Klopt dit ongeveer?

Subjectief vooral denk ik, dus ik zou vooral doen hoe je zelf vind dat je actief genoeg bent.

Ik heb een horloge dat 100% aangeeft als ik genoeg activiteit heb, wat ik zie is dat ik met die 100% wel altijd boven de 10.000 stappen zit, maar in principe kan ik die 100% ook halen door een paar uur stenen upperen. Die 100% is dus voor mij een fijne manier om te meten dat ik actief genoeg was die dag omdat het een combinatie is van veel factoren zoals hartslag, beweging, afstand etc.

Dus als je van je bed -> kantoor -> bank gaat en 20min ging lopen tijdens de lunch, kun je dan met droge ogen zeggen dat je actief genoeg was? Ik niet :D

Rustige cardio is ook gewoon lekker naast je training (vooral na een zware leg day) en het kost voor je gevoel geen inspanning en dus minder motivatie nodig om het te doen (die motivatie kun je beter stoppen in je voeding/training dan cardio IMO). Ik combineer het met podcasts/boodschappen/sociaal en pak dus vaak 2 vliegen in 1 klapv oor mijn gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Creatine kan gewichtsverlies zeker remmen. Ben zelf een paar weken geleden ook weer begonnen met de creatine en dan zie ik mijn gewicht ook altijd 2 a 3 kilogram stijgen op de weegschaal in een week of 2.

Is, in mijn geval, allemaal vocht.
Dat is een van de redenen dat ik zelf geen creatine gebruik. Niet dat ik denk dat het wat uitmaakt qua vetverlies maar omdat ik OCD en graag wil weten of ik nog afval. Zonder exact te weten hoeveel water creatine toevoegt vind ik dat lastig. Ben een accountant en die houden van cijfers ect dus in mijn geval gebruik ik het niet.

Nu een andere vraag over creatine heeft het wel zin in een cut, gezien je carbs nodig hebt om je energiereserves op te bouwen. Als je creatine neemt kan je dus meer energie in de spieren opslaan maar als je die reserve niet kan volmaken (omdat je in een cut met een calorie tekort zit ?)

Ik bedoel je bent bezig aan het afvallen dus zal je langzaam je reserves (vet of koolhydraten) aan het opbranden zijn heeft het dan zin om iets te gebruiken waarmee je meer kan opslaan ?. Het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie.
 
Dat is een van de redenen dat ik zelf geen creatine gebruik. Niet dat ik denk dat het wat uitmaakt qua vetverlies maar omdat ik OCD en graag wil weten of ik nog afval. Zonder exact te weten hoeveel water creatine toevoegt vind ik dat lastig. Ben een accountant en die houden van cijfers ect dus in mijn geval gebruik ik het niet.

Nu een andere vraag over creatine heeft het wel zin in een cut, gezien je carbs nodig hebt om je energiereserves op te bouwen. Als je creatine neemt kan je dus meer energie in de spieren opslaan maar als je die reserve niet kan volmaken (omdat je in een cut met een calorie tekort zit ?)

Ik bedoel je bent bezig aan het afvallen dus zal je langzaam je reserves (vet of koolhydraten) aan het opbranden zijn heeft het dan zin om iets te gebruiken waarmee je meer kan opslaan ?. Het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie.
Creatine wordt niet als voedsel omgezet in energie, zoals jij suggereert. Dat proces gaat anders. Je reserves bestaan ook niet uit vet en koolhydrate. Lees eens over ADP en ATP;). Bij gezonde mensen is de toename in energie zeer gering tot nihil. Het voornaamste voordeel van creatine is meer vocht in je spieren, dus meer massa, dus meer potentiële kracht. Of jij het in je cut wil ligt aan je doel. Met zie je wat voller uit.
Creatine KAN ervoor zorgen dat je net een repje meer eruit krijgt, bij de een werkt het meer dan bij een ander. Het is zeker geen wondermiddel dus verwacht geen groot verschil met of zonder.
Placebo is ook een effect:D
 
Laatst bewerkt:
Creatine wordt niet als voedsel omgezet in energie, zoals jij suggereert. Dat proces gaat anders. Je reserves bestaan ook niet uit vet en koolhydrate. Lees eens over ADP en ATP;). Bij gezonde mensen is de toename in energie zeer gering tot nihil. Het voornaamste voordeel van creatine is meer vocht in je spieren, dus meer massa, dus meer potentiële kracht. Of jij het in je cut wil ligt aan je doel. Met zie je wat voller uit.
Creatine KAN ervoor zorgen dat je net een repje meer eruit krijgt, bij de een werkt het meer dan bij een ander. Het is zeker geen wondermiddel dus verwacht geen groot verschil met of zonder.
Placebo is ook een effect:D
Nee, ik bedoelde niet dat creatine als voedsel omgezet wordt. Ik had het er over dat je door het nemen van creatine meer energie kon opslaan. (zeg je opslag vermogen vergroten. ). Je reserves zijn wel vet en koolhydraten (tenminste de ATP die van de koolhydraten gemaakt worden). De basis voor de energie is dus gewoon koolhydraten.

Maar als je aan het cutten bent neem je minder koolhydraten en andere energie tot je (energie tekort). Dus kan je dan wel die reserves geheel vullen om het voordeel uit creatine te halen. Ik weet niet of je uitleg goed is met je meer vocht in je spieren (dat klopt wel maar dat komt omdat er meer glycogen in de spieren kan opgeslagen worden en daar hoort vocht bij). Maar is het de extra energie of het vocht dat je die kracht geeft.

Maar goed daar ging het me niet om, ging mij meer om het feit dat je een tekort aan energie creert en volgens mij daarom niet meer die extra opslagruimte kan vullen. Is creatine daarom wel nodig in een cut ?
 
Back
Naar boven