MuscleMeat

Herstel van onderrug snap na deadlift (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mr3000

Cool Novice
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
49
Waardering
15
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
17%
Hi all,

Niet de plek waar je wilt vertoeven in dit forum ;-)
Dinsdag ochtend op een smerige manier met deadlift door mijn rug gegaan. Halverwegen de beweging zijn mijn rug POEF. Ik weet heel goed wat ik fout deed, was aan het werk op mijn techniek mijn heupen wat hoger te houden.
Maar dat ging niet lekker met een rechte rug houden. En dan ook nog eens net wat meer gewicht pakken. Denk combinatie met nog spierpijn in mijn buik/core wat extra bijdroeg (niet genoeg kunnen bracen)

Anyhow die training nog af kunnen maken met leg extensions en calf raise (op leg press) Maar de dag er na(woe) pijnlijk. Gister (dond) was het niet te harden. staan, zitten, liggen was allemaal niet te doen.
Vandaag gelukkig iets beter. Ik ben heel benieuwd hoe ik het beste hier weer bovenop kan komen. Ik wil zo snel mogelijk weer door trainen. Moet ik mij echt even 5 a 6 weken afzeidig houden van squat/deadlift en vervangen voor leggpress of hack-squats?
En als ik na het weekend geen ernstige rugpijn meer heb ik ik dan al weer aan de slag met wat isolatie oefeningen of moet ik oppassen?

Ben bang als ik dit niet met een degelijk plan doe ik mezelf voorbij ren en het weer mis gaat.
 
Ai dat is balen! Klinkt pijnlijk. Sterkte toegewenst!
 
Forceren is het echt niet waard. 3-4 weekjes niet zwaar belasten is beter dan het alternatief. Ik zou je rug eerst eens een week, wellicht twee afhankelijk van de klachten, rust geven en elke dag een paar keer gestrekt gaan hangen. Dit vind ik altijd goed voelen bij een gevoelige onderrug. na een week/2 weken (het is aan je verhaal moeilijk af te lezen wat de ernst van de problemen zijn) misschien langzaam beginnen met reverse hypers of hyperextensions, maar natuurlijk alles op geleide van de pijn. Als je het echt niet vertrouwd zou ik wellicht eens langs de fysio gaan.
 
 
Rusten en ik zou ook geen oefeningen doen waarbij je rug onder spanning komt. Idk hoe je legpress vorm is maar als je daar bv buttwink krijgt, gaat t genezen niet echt vooruit is mijn ervaring.
Dus moest ik van jou zijn zou ik niks doen wat spanning heeft op je rug, kan je wss dubbel zo vlug terug beginnen
 
Laatst bewerkt:

Negeer aub de rest in dit topic en check de link die ik quote.
 
Steks Mudita Thanks. Verhaal klinkt bijna to good to be true. omdat die lower-back snap zo fucking pijnlijk is je echt het gevoel hebt dat dit nooit meer goed gaat komen.
Moet ook wel zeggen dat je op deze manier gelijk de goede bewegings patronen traint. opstaan kan alleen als je het met een goede squat beweging doet.

zijn verhaal is eigelijk begin direct de bewegingen die je altijd doet te doen om je lichaam eigelijk over-reageert en ter bescherming een shitload aan pijn geeft.
voelt counter-intuitive. Proberen zo veel mogelijk te blijven doen dus.

Het is ook wel een mind-fuck denk ik. voelt wel weer eng om de squatten en deadliften de eerste paar keer.
 
Zolang train je volgens mij nog niet en het is niet het allerbelangrijkste, maar met welk gewicht ging het fout?
 
omdat die lower-back snap zo fucking pijnlijk is je echt het gevoel hebt dat dit nooit meer goed gaat komen.
Ik neem aan dat het op z'n ergst is als je koud bent? Dus na het opstaan, na een tijd zitten, ect? En dat als je een tijdje in beweging bent, het wat minder is?
Zo ja, dan zal je zien dat het met een paar dagen alweer een stuk beter gaat 😊

Oh ja, met beweging bedoel ik niets wat intensief is. Gewoon rustig doorbloeden.
 
Blijven bewegen inderdaad en om de volgende keer te voorkomen:
1. Probeer niet “mooi” te liften, niet iedereen maakt een insta waardige 90gr hoek met z’n bekken
2. Kijk ALTIJD omhoog, of op z’n minst vooruit.
3. Wees NIET explosief, sommige mensen kunnen als een idioot omhoog trekken, doe alles langzaam/vloeibaar zowel omhoog als naar beneden.
4. Altijd één of twee warm-up sets met 60kg o.i.d. 10+ reps, puur om de rug te “voelen’
5. Hij schiet erin “voorover” dus hoe verder je moment naar voren ligt, des te groter de kans dat het fout gaat. “reik“ niet te ver naar je halter, maar halter boven wreef en door de knieen.
lift je dan in één keer 30% minder? Jammer dan, vanuit daaruit weer opbouwen
 
Zolang train je volgens mij nog niet en het is niet het allerbelangrijkste, maar met welk gewicht ging het fout?
Nee klopt zeker. des te meer reden om aan techniek e.d. te werken ;-) Het ging mis op 80kg. waar 85 / 90 op moment wel echt mn max is.
Omdat ik nog zo laag qua gewicht zit was ik laatste tijd meer geconcentreerd op kracht. Leuk om steeds een stapje te maken.

Ik neem aan dat het op z'n ergst is als je koud bent? Dus na het opstaan, na een tijd zitten, ect? En dat als je een tijdje in beweging bent, het wat minder is?
Zo ja, dan zal je zien dat het met een paar dagen alweer een stuk beter gaat 😊

Oh ja, met beweging bedoel ik niets wat intensief is. Gewoon rustig doorbloeden.
Haha zeker, in de ochtend ben ik niks waard. En gister of vandaag uit bed komen was echt drama. duurt gewoon 10min. Maar later op de dag gaat het steeds een stukje beter.
Vandaag met zo'n massage gun mn rug goed gemasseerd en sinds dien kan ik weer normaal lopen. Werkt als een trein.
Blijven bewegen inderdaad en om de volgende keer te voorkomen:
1. Probeer niet “mooi” te liften, niet iedereen maakt een insta waardige 90gr hoek met z’n bekken
2. Kijk ALTIJD omhoog, of op z’n minst vooruit.
3. Wees NIET explosief, sommige mensen kunnen als een idioot omhoog trekken, doe alles langzaam/vloeibaar zowel omhoog als naar beneden.
4. Altijd één of twee warm-up sets met 60kg o.i.d. 10+ reps, puur om de rug te “voelen’
5. Hij schiet erin “voorover” dus hoe verder je moment naar voren ligt, des te groter de kans dat het fout gaat. “reik“ niet te ver naar je halter, maar halter boven wreef en door de knieen.
lift je dan in één keer 30% minder? Jammer dan, vanuit daaruit weer opbouwen
Thanks voor je tips!! Ga als ik weer helemaal hersteld ben zeker ook met iemand aan de slag om wat dingen op techniek te doen.
 
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden, deze principes houden het voor mij beheersbaar.
en wil je dan toch zwaar op laatste stuk rug, doe dan rack pull, start positie iets door de knieën (zoutzak)
 
Ben je al bij een fysio geweest?
 
maw, hou je nek niet neutraal met je ruggengraat?
Hou je rug recht of hol, maar niet bol.
Mesomorfen <1.70 kunnen vaak hun kont / bekken draaien tot een “bijzet tafel” de meeste ecto’s hebben kortere hamstrings en kunnen dat niet. Er komt dan te veel spanning op de onderrug. Wanneer je niet in lichte spreidstand met je palmen op de grond kan steunen, moet je dat mooi liften niet proberen. Ecto’s moeten vaak veel meer door de knieë.
 
Haha zeker, in de ochtend ben ik niks waard. En gister of vandaag uit bed komen was echt drama. duurt gewoon 10min. Maar later op de dag gaat het steeds een stukje beter.
Vandaag met zo'n massage gun mn rug goed gemasseerd en sinds dien kan ik weer normaal lopen. Werkt als een trein.
Mij stelt het altijd gerust als ik dat heb, teken dat het gewoon in de spier zit. Dan kom je wss een heel eind met rustig bewegen/doorbloeden, goed eten, en aspirine voor het slapen, en een paar dagen geduld
 
Ben je al bij een fysio geweest?
Yes dag er na gelijk. toen was ik nog behoorlijk mobiel en vond alles wel netjes en o.k.
Gewoon even wat dingen gecheckt en geen schokkende dingen. tot ik dag 2 echt niks meer kon. gelukkig was dat alle gister., vandaag ging al stukken beter.

Mij stelt het altijd gerust als ik dat heb, teken dat het gewoon in de spier zit. Dan kom je wss een heel eind met rustig bewegen/doorbloeden, goed eten, en aspirine voor het slapen, en een paar dagen geduld
Zeker ;-) Ben wel benieuwd of het artikel van Steks of dat goed zou helpen. Had wel het gevoel dat toen het eenmaal gebeurd was ik zeker nog wel wat lichtere oefeningen had kunnen doen.
Echter hoor en lees ik ook vaak waarschuwingen dat je even rustig aan moet doen om het niet erger te maken dan het is.

anyhow na Vandaag alle vertrouwen, ben alleen benieuwd hoe ik nou vanaf nu het beste week kan opbouwen.
Kortom wanneer kan ik het beste weer een squat of deadlift gaan testen. Kan dat al als ik pijn-vrij ben. of moet ik nog voorzichtig zijn.
 
Na donderdag haast niet te kunnen lopen, zitten, liggen ging het Vrijdag al iets beter en Zaterdag ook. Na geregeld wat massage met de hyperice hypervolt (massagegun) ging ik steeds soepeler lopen en heb ik zelfs zondag een goede workout gedaan.
Leg extension, Bench press (met voeten op het bankje en wat lichter in gewicht), Calf raise op leg press, seated db press, db curls, tricep extensions en chest fly machine. Hanging knee raises. Kortom behoorlijke full body workout. Eigelijk miste alleen de hamstrings en glutes. Was overigens begonnen met 10 min roeien en 10 min rustig air bike om goed op te warmen.

Vandaag day after. lichte spierpijn. maar verder geen toegenomen pijn in de rug. Denk later deze week lichtjes weer eens squatten. Deadliften wacht ik denk nog wel even.
Dank voor alle tips en info!
 
Back
Naar boven