AndroidHealthClinic

Herstel voor zwaar verrekte enkelbanden

Bezoekers in dit topic

De1v3c1o

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
290
Waardering
4
Lengte
1m92
Massa
86kg
Beste Mensen,

Ik heb vorige week zaterdag (08-01) me enkelbanden zwaar verrekt.
Dit tot grote irritatie van me, ik heb een week thuis gezeten met me enkel omhoog, en afgelopen vrijdag is hij ingetaped, dankzij de tape is me enkel al veel zwelling kwijt. Alleen het is van essentieel belang dat ik zo snel mogelijk weer normaal kan lopen op me enkel.

Ik heb daarom de vraag: Hoe kan ik me herstel versnellen van me enkel?
En hoeveel tijd heeft het ongeveer nodig voordat ik weer op me enkel kan staan.

Met vriendelijke Groeten,
De1v3c1o
 
Imprensiepe is het een kwestie van rust, hoelanger je er niks mee doet,des te sneller je enkel herstelt.

Vorig jaar heb ik me enkel banden gescheurd, en ben te vroeg begonnen met actief sporten, en nu heb ik er nog 1.5jaar nog steeds last van. Dus niet overhaasten
 
ik zou gewoon ermee naar een fysio gaan. hij heeft er verstand van en zo kan je onder professioneel toezicht herstellen. anders kan het voorkomen dat je onbewust hem iets minder belast als je gaat lopen en dan krijg je slijtage.
dus gewoon professionele hulp erbij halen is mijn tip
 
ik zou gewoon ermee naar een fysio gaan. hij heeft er verstand van en zo kan je onder professioneel toezicht herstellen. anders kan het voorkomen dat je onbewust hem iets minder belast als je gaat lopen en dan krijg je slijtage.
dus gewoon professionele hulp erbij halen is mijn tip

dit dus

Dergelijke traumas kunnen ook je evenwicht, mobiliteit en stabilieit veranderen in je gewricht.
Elevatie en compressie was al een goed begin voor het herstel.
 
Ik heb zelf 2x mijn enkelbanden ingescheurd. De eerste keer ben ik op advies van de dokter een week met mijn omhoog gaan zitten. De tweede keer ben gelijk zelf naar de fysio gegaan en die zei dat je gewoon moet lopen, omdat je doorbloeding etcetera beter blijft. En daardoor herstelt je enkel sneller.
 
Kende iemand die hier ook altijd last van had. Deed er altijd magere kwark op (zn enkels natuurlijk) en dan in laten trekken. Proberen waard misschien ???
 
Staat in principe ongeveer 6 weken voor bij een normaal herstel. Als het goed is moet de zwelling nu bijna weg zijn en moet je gaan beginnen met gedoseerd belasten om de doorbloeding van de enkel te stimuleren. Oefeningetjes als je voet naar je toe trekken en van je af duwen kunnen daarbij helpen. En probeer dus gedoseerd te belasten(lopen). Afhankelijk van het beloop van je klacht zou je volgende week aan de slag kunnen gaan met coördinatie (evenwicht), stabiliteit oefeningen en zou je weer "normaal" kunnen lopen (niet sporten, iniedergeval nog niet maximaal)
 
Leuk he skiën...;) (of zit ik ernaast?:D)
 
Ik heb tijd geleden ook zwaar verrekte enkelband gehad.
de fysio kwam met wat oefeningen en masseerde de enkelband om het los te krijgen want als het heelde bleef die littekenweefsel kleven ofzo
en dat maakte hij los ermee..
 
ik zit nu in de gips voor een operatie(Watson-Jones AR) aan een herhaaldelijk afgescheurde enkelband(mijn rechter ligament had letterlijk nog de weerstand van een spaghettislierd), en omdat ik er zolang mee heb blijven lopen met gedeeltelijk hersteld 3de graads kapot kraakbeen, én een vergroeiing laten wegnemen die er steeds terugkwam door een lang onbehandelde breuk.

Kan je al zeggen: rust is verruit het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
Leuk he skiën...;) (of zit ik ernaast?:D)

Haha, je zit ernaast het is gebeurd door zaalvoetbal.

Bedankt voor de tips, ik ben nu bezig om het voorzichtig te gaan belasten, voelt wel goed.

Me enkel jeukt overigens heel erg, ik neem aan dat dat een goed teken van herstel is?
 
Ik ben afgelopen maandag weer begonnen met werken, dinsdag moest ik voor controle bij de arts, opvallend was dat me enkel weer dik was, de arts heeft me twee weken een loopverbod opgelegd. Vrijdag moet ik weer terug voor controle.

Alleen het opvallende was dat zojuist me enkel niet dik was voor het douchen, na het douchen en het dus 5 minuutjes staan zwelde me enkel zichtbaar op.

Heeft iemand hier ervaring mee? in me hoofd speelt momenteel de gedachte dat ik mischien wel een spierscheuring heb opgelopen.
 
Alleen het opvallende was dat zojuist me enkel niet dik was voor het douchen, na het douchen en het dus 5 minuutjes staan zwelde me enkel zichtbaar op.

Heeft iemand hier ervaring mee? in me hoofd speelt momenteel de gedachte dat ik mischien wel een spierscheuring heb opgelopen.

Er kan nog altijd een ontstekingsproces aan de gang zijn. Je ligamenten zullen hoogstwaarschijnlijk nog niet helemaal hersteld zijn.
Warmte verhoogte je de bloedtoevoer wat de zwelling kan veroorzaken.
Probeer eens ijs op je voet te leggen na het douchen of compressie te leggen tijdens en na het douchen
 
Dankjewel voor de reactie, ik ga zeker je tip gebruiken.
Je hebt inderdaad gelijk, ik ben te vroeg gaan lopen, dit weekend mag ik niet lopen op me enkel, en moet maandag weer terug.

Nogmaals hartstikke bedankt voor de informatie.
 
Back
Naar boven