AndroidHealthClinic

Herstellende van een Pectus excavatum operatie (nuss bar)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorin

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
25 mei 2007
Berichten
4.951
Waardering
77
Mijn verhaal

Ik had het een tijdje terug al aangekondigt in mijn voorstel topic, dat ik geopereerd zou worden aan mijn pectus excavatum (naar binnen gegroeit borstbeen). Het is nu 7 weken geleden ondertussen, en ik ben BIJNA helemaal hersteld. Het is echt heel zwaar geweest, kan ook niet beschrijven wat voor pijn ik heb gehad. Eigenlijk heb ik onnodig pijn geleden, de epiduraal die ze in mijn rug hadden ingebracht, was verschoven toen ze me van tafel verplaatste. Met als gevolg dat de toevoer van pijnmedicatie er gewoon niet was. Ik wenste me op dat moment ook dood, hoe sneu dat ook klinkt. Ik kreeg geen adem en de pijn was intens. De artsen dachten dat mijn longen ingeklapt waren en ze wilden meteen een foto maken. Meteen het bed omhoog en er werd aan me getrokken terwijl ik NIET mocht bewegen en kaarsrecht moest blijven liggen. Minpunten voor het AMC personeel.

Ondertussen hadden de artsen de hoeveelheid pijnmedicatie al een paar keer opgeschroefd gedurende een uur, maar niks hielp. Ze besloten om me meteen een shot morfine toe te dienen om de pijn te stillen, maar moesten ze dat natuurlijk eerst wel vinden. Geklungel alom, na 20 minuten toch die shot gehad. Verminderde de pijn aanzienlijk, maar het was nogsteeds niet dragelijk. Nog een tegenvaller: Normaal gesproken brengen ze een catheter in onder verdoving als je morfine als pijnstilling krijgt, maar aangezien ze er eerst van uit gingen dat het andere middel gewoon zou werken hebben ze dat niet gedaan. Mij werd gevraagd om te plassen, dat ging niet. Nu werd de catheter ingebracht terwijl ik bij was en me niet zo best voelde. Is geen chill gevoel, en die tuinslang moet echt een pleuris eind naar binnen.​


Ik heb een week in het AMC gelegen waarvan ik 3 tot 4 dagen niet mocht bewegen en alleen maar plat op bed kon liggen. Daarna mocht mijn bed geleidelijk aan steeds wat meer omhoog, zodat mijn lichaam langzaam kon wennen. Een fysiotherapeut kwam dagelijks langs om alvast een beetje uit te leggen hoe ik later uit bed kon komen. Daar was een hele methode voor, aangezien je je hele lichaam niet mag draaien. Ben er ook achter gekomen dat mijn lichaam morfine niet trekt, heb de hele week weinig tot niks kunnen eten (schaaltjes appelmoes) en werd onwijs ziek nadat ik wat gegeten had. 6-7 kilo kwijtgeraakt in de tijd dat ik in het ziekenhuis lag. Eenmaal thuis zit je natuurlijk niet meer zo zwaar onder de morfine als in het ziekenhuis, dat merk je aan alles. Voelde me meteen weer heel slecht en heb zeker nog een paar weken alleen maar op bed gelegen. Ik kon niks zelf en moest alles aan mijn ouders vragen, vrij irritant.

Hoe en wat

Voor degene die willen zien hoe het in zijn werk gaat, heb ik hier een filmpje geplaatst van een paar minuten. Zo krijg je een goed beeld van wat er allemaal gebeurd.

http://www.youtube.com/watch?v=6gj0lfm_0u0


Het is eigenlijk een minimale ingreep, en je houd er 3 littekens aan over. 1 hele kleine waar de camera is ingegaan, en 2 wat grotere aan de zijkant waar de bar doorheen is geschoven. (zie afbeeldingen). Minimale ingreep of niet, de pijn die je te verdragen krijgt is soms gewoon niet te harde. Denk er echt goed over na voordat je dit doet! Je moet dit echt HEEL graag willen (of om medische redenen)






[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Hier een ct scan van iemand met pectus excavatum, je ziet dus al dat het borstbeen als het ware helemaal naar binnen is gezakt. Zo worden de longen en het hart ook in een andere positie geduwt. Vaak helpt de operatie ook je longvolume te verhogen, aangezien je longen meer ruimte krijgen.






[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De bar word ter plaatse op maat gebogen


pectusor1.jpg

Beetje onduidelijke foto, maar de bar word er dus als het ware ondersteboven ingebracht, eerst langs je ribbenkast, daarna onder het borstbeen door. Dan word de bar in 1 keer omgedraait, zodat alles naar voren word geduwd.​

Voor de operatie

4gumv.jpg

Kuil is minder te zien door de belichting.

5esx7d.jpg

Hier kan je zien hoe diep te kuil was (ongeveer 4 cm diep.



Foto's van mij operatie​


2yvrqc3.jpg

Resultaat direct NA de operatie​

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Zoals je kan zien zit er bij mij nog wel een klein kuiltje, die konden ze niet weghalen aangezien de bar anders weer onder mijn borstbeen schoot. Daarom is de bar ook anders bij mij geplaatst. Hij zit er bij mij schuin in. Aan de rechterkant een paar cm hoger dan aan de linker kant.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

207l57b.jpg

Langzaam aan werd mijn bed steeds wat schuiner gezet

15yc0ie.jpg

Eerste keer staan. Werd erg duizelig en liep als iemand met parkinson. Zo heb ik ongeveer 4 weken gelopen, daarna kon ik wat aan mijn houding werken en mijn schouders naar achter trekken.​



[afbeelding niet meer beschikbaar]
Laatste test: Traplopen

Conclusie:

Het is een lange zware tijd geweest, maar ik zou het zo weer doen! Denk er goed over na voordat je de beslissing maakt, want het is niet zonder gevaar. Ben er zelf erg tevreden mee! Als jullie nog vragen hebben, vraag maar raak!


Update:
Ik heb mijn post even wat geupdate, ik zie dat hij nogsteeds veel gelezen wordt en krijg nog vaak priveberichtjes van mensen die meer informatie willen hebben! Tof dat ik zoveel mensen kan helpen met mijn verhaal.
De nuss-bar is er nu uit sinds november 2009. Er is altijd een gevoel gebleven dat ik onnodig pijn heb gehad, gedurende die 2.5 jaar dat ik hem gedragen heb. Een verkeerde beweging of iets onschuldigs als een val zorgde er voor dat ik gewoon de volgende dag bijna niet meer kon opstaan. Klaagde er elke controle over maar er werd niks gevonden. Tot de LAATSTE controle vlak voor de bar verwijdert zou worden. Werden weer rontgefoto's gemaakt, die aan het licht brachten dat de bar te strak zat. Mijn ribbenkast werd als het ware 2.5 jaar lang gewoon helemaal samengeknepen, dat verklaard mijn kortademigheid en constante pijn ook. Stel ****ing drabbers, wat was ik boos.
Dit had tot gevolg dat de operatie die zou volgen om hem te verwijderen ook niet liep zoals geplanned. Doordat de bar te strak was geplaatst was hij gaan vergroeien met mijn ribben. Nieuw bot was over de bar heengegroeid, waardoor ze hem dus los hebben moeten beitelen... Ook hebben ze hierbij volgens mij een spier geraakt die doorloopt tot in mijn lats, die voelt nu erg raar branderig waar ik tot op heden nogsteeds last van heb.
 
wow mooi gelogd,
 
Mooi om te lezen dat het nu goed gaat en er beter uitziet! :thumb:

goed verslag
 
Wist nou niet of ik de eerste reactie als sarcasme op moest vatten maarja.



bedankt voor de reactie jonko :)
 
Respect dat je dit post :thumb:

Wat vreselijk k*t dat de verdoving niet goed werkte, iets wat niemand moet overkomen (en wat je ook niemand gunt)

Spoedig herstel nog verder, en het resultaat is een stuk beter! ;)
 
Blij voor je dat het achter de rug is:rolleyes:, dat je maar weer snel wat kan gaan trainen.
Alleen... die bar die erin is gegaan, ik neem aan dat die er weer uit moet tzt.
 
Die moet er 2.5 jaar in blijven zitten :), als ze hem eerder verwijderen kan het weer terugvallen. En dat moet niet natuurlijk.
 
Mooi zo en nu aan 't ijzer! ;)
 
Als ik donderdag in het AMC te horen krijg dat ik weer mag sporten ga ik dat meteen doen :). Wil het alleen niet vernken, daarom begin ik heel langzaam met opbouwen. Straks gaat het wel fout en moet ik weer onder het mes :P
 
Zwaar klote van die verdoving :(

Voel je de bar ook zitten of valt het je niet echt op?

suc6 met het herstel!
 
jeetje, ook een litteken van niks ... :D (ik bedoel, al die piin, dan wil je toch ook een souvenir ...:))

Nah... is een heel stuk beter geworden. Klasse !
 
sterkte met je wederopbouw!
 
Ik voel die bar ook zeker zitten ja:P, aan de zijkanten zit de bar bevestigd met een soort metalen plaatjes van een paar cm lang. Die kan je ook een heel klein beetje zien zitten aan de zijkant. Ook als ik mijn borstkas uitzet dan voelt het net alsof er zegmaar een strakke riem omheen zit. Voelt best vaag :)
 
veel succes bij het herstel
 
Veel suc6 kerel en dat je weer snel onder een barbell mag liggen.
 
****ed up van die verdoving man :eek: hopen dat je nu geen tegenslagen meer tegemoet
gaat en dat je eindelijk je lichaam is kan opbouwen, succes de komende tijd en laat ons
versteld staan :thumbs:
 
Hey Jorin,

Had je er veel last van voor de operatie of heb je de operatie uit laten voeren omdat het er minder mooi uitziet? Ik heb zelf namelijk ook een trechterborst net als jij, ik heb wel wat meer spieren :p.

Succes met je herstel!
 
Iedereen hierboven bedankt voor het bericht!

En mankenelis, ik heb het voornamelijk uit laten voeren wegens cosmetische redenen. Maar heb vroeger wel last gehad van benauwdheid en hartkloppingen.
 
wow klinkt best heavy!

btw, mag ik vragen waar je woont? je lijkt op iemand van mijn sportschool :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven