XXL Nutrition

Het belang van benen training

Bezoekers in dit topic

Wat de benen zo belangrijk maakt, en ook de reden waarom je extra aandacht aan je benen zou moeten besteden, is gewoon omdat ze nu eenmaal de grootste spiergroep van je lichaam zijn. Ze zijn de funderingen van jouw huis dat lichaam heet en dankzij sterke benen ben je in staat een grote overall kracht te ontwikkelen.
Even de voordelen van sterke benen op een rijtje zetten:
1. Omdat de meeste massawinst die je kan maken nu eenmaal in de benen plaatsvindt, zijn ze een belangrijke factor voor de algemene spiermassa. Stel je traint als een naturel dan legt de natuur je een beperking op van een maximale zuivere winst in spiermassa van ongeveer 6-7 kg op jaarbasis. Deze maximale winst gaat dan nog eens voornamelijk in de benen plaatsvinden, zware benen gaan je dus in staat stellen om op alle oefeningen zwaardere gewichten te gebruiken om de doodeenvoudige reden dat je overall massa groter is.
2.Sterke benen laten je toe om de meest zware gewichten van de grond te pakken, wat van groot belang is voor veel compound oefeningen.
3. Benentraining maakt ook de onderrug sterker, niet onbelangrijk als je weet dat veel blessures in de diverse krachtsporten plaatsvinden op deze plaats van het lichaam.
4. Met benen training, en meer bepaald de onvolprezen squat, stimuleer je de meeste vrijlating van groeihormoon, cruciaal uiteraard wat training betreft.
5. In een menselijk lichaam staan alle spiergroepen in verband met elkaar, je moet dus een degelijke balans hebben, een evenwicht, anders loop je kans op blessures in andere lichaamsdelen die op het eerste zicht niets met de benen te maken hebben.
6. De zesde reden is gewoon vanuit esthetisch oogpunt, welk nut heeft namelijk een sterk bovenlichaam als zich daaronder een paar dunne beentjes bevinden?
Goed we zijn er nu dus van overtuigd dat benentraining een zeer belangrijk aspect is van iedere krachtsport training, maar welke oefeningen kunnen we nu het best gebruiken om het doel van veel spiermassa te bereiken.
Veel is uiteraard afhankelijk van hoe jouw trainingen er uit zien, hoe vaak train je per week? Ga je tot falen of niet? Zijn je benen al goed ontwikkeld of moeten ze extra aandacht krijgen. Alles kan hier uiteraard niet beschreven worden maar we kunnen er van uitgaan dat er twee hoofdsystemen zijn om de benen (en trouwens elke andere spiergoep) te trainen: Je gaat tot falen en dan volstaan 1 tot maximum 2 trainingen per week met niet teveel sets of je gaat niet tot falen en dan kan je gerust je benen 3 maal per week trainen en het setvolume opvoeren. Uiteraard zijn er voor de rest nog veel mogelijkheden om afwijkingen of combinaties van deze twee principes toe te passen. Belangrijk is vooral dat je leert op welk systeem jouw benen het best reageren en dat je het basisprincipe van elke krachttraining respecteert, namelijk het lichaam steeds aan nieuwe prikkels blootstellen (hetzij in de vorm van meer gewicht, hetzij door veranderingen in de reprange of door andere oefeningen), want enkel als dit het geval is kan je maximale spiergroei bereiken.
Wat is nu de beste oefening om massa op te bouwen in de benen? Daar kan maar één antwoord op zijn, de Squat! Deze koning van alle compounds moet de basis zijn van elke vorm van krachttraining, en ik durf zelfs te stellen dat je voor de zuivere massa slechts die oefening nodig hebt. Als je zwaar kan squatten dan zal je grote benen hebben, daar kan geen discussie over bestaan. Dus in mijn training bijvoorbeeld, die voorlopig nog gericht is op het kweken van spiermassa, doe ik enkel de squat, want ik weet dat als de gewichten van mijn squat omhoog gaan dan zal de gewichtstoename navenant zijn. Als ik nu op een gegeven moment besluit dat ik genoeg massa verzameld heb en het tijd wordt om een en ander af te werken dan is het noodzaak om wat andere oefeningen bij te voegen, als daar zijn de leg extension, leg curl, lunges, hack squat, leg press e.a.
Je kan uiteraard ook het principe hanteren om al van in het begin een combinatie van oefeningen te kiezen en dan zou je kunnen uitkomen op bijvoorbeeld een training die er zo uitziet:
Squats.
Leg press.
Lunges.
Leg curls.
Leg extensions.
Uiteraard zijn er nog andere combinaties mogelijk maar dit gewoon als voorbeeld.
Wat ik ook nog even wil vermelden in verband met de squat is de theorie van sommige trainers dat het voor de benen beter zou zijn om een wat hogere rep range toe te passen. Het is dus ook geen slecht idee om in je squat training ook een paar sets te doen die wat hoger in reps zitten,bijvoorbeeld tot een rep of 20.
Tot slot nog een woordje over het kleine broertje van de machtige bovenbenen, de kuiten. Ook deze zijn belangrijk en kunnen best getraind worden met oefeningen als staand of zitten kuitheffen, en dit bij voorkeur in een wat hogere rep range van bijvoorbeeld 15-25.
 
Laatst bewerkt:
Mooie post je vergroot ook je longinhoud met squats goed voor je uithoudingsvermogen :D
 
bron? vooral voor punt 4 en 5
 
Is dit al niet het zoveelste 'belang van benen-topic'...
 
bron? vooral voor punt 4 en 5

Ja als ik voor zoiets nog een bron moet geven dan weet ik het ook niet meer hoor, dat het meeste groeihormoon wordt vrijgegeven bij de zwaarste compound oefeningen is een algemeen geweten feit. En de squat staat niet voor niets bekend als dé oefening die de meeste overall groei teweegbrengt. In principe kan je zelfs heel je lichaam trainen met slechts drie oefeningen: de squat, deadlift en bench press. Even surfen op internet en je zal het vast in veel artikels tegenkomen.
Dat het lichaam één geheel is en dat je dus moet zorgen dat ook alles in balans blijft lijkt mij ook nogal overduidelijk, het verwaarlozen van een bepaald lichaamsdeel kan onherroepelijk leiden tot blessures.
Ik heb dit artikel volledig zelf ontworpen, zoals de bedoeling was. Heb niet op sites gekeken maar alleen geput uit eigen ervaring en op kennis die ik vroeger hier en daar opgerapen heb.
 
Ja als ik voor zoiets nog een bron moet geven dan weet ik het ook niet meer hoor, dat het meeste groeihormoon wordt vrijgegeven bij de zwaarste compound oefeningen is een algemeen geweten feit. En de squat staat niet voor niets bekend als dé oefening die de meeste overall groei teweegbrengt. In principe kan je zelfs heel je lichaam trainen met slechts drie oefeningen: de squat, deadlift en bench press. Even surfen op internet en je zal het vast in veel artikels tegenkomen.
Dat het lichaam één geheel is en dat je dus moet zorgen dat ook alles in balans blijft lijkt mij ook nogal overduidelijk, het verwaarlozen van een bepaald lichaamsdeel kan onherroepelijk leiden tot blessures.
Ik heb dit artikel volledig zelf ontworpen, zoals de bedoeling was. Heb niet op sites gekeken maar alleen geput uit eigen ervaring en op kennis die ik vroeger hier en daar opgerapen heb.

Begrijp mij niet verkeerd, ik weet dat benen trainen heel belangrijk is. Maar ik dacht misschien heb jij een bron naar een onderzoek over de invloed van zware compounds op het GH level, ik zou het wel interessant vinden om er wat meer over te lezen :D
 
Begrijp mij niet verkeerd, ik weet dat benen trainen heel belangrijk is. Maar ik dacht misschien heb jij een bron naar een onderzoek over de invloed van zware compounds op het GH level, ik zou het wel interessant vinden om er wat meer over te lezen :D

Neen ik heb er vroeger veel over gelezen, maar zou je niet kunnen doorverwijzen naar een bron, ik denk dat je met surfen heel wat succes zou kunnen hebben. Succes.
 
Dus als je weinig tijd hebt om te trainen en kort wil pompen doe de squat, deadlift en bench press en klaar is kees met een overall workout ;)
 
Dus als je weinig tijd hebt om te trainen en kort wil pompen doe de squat, deadlift en bench press en klaar is kees met een overall workout ;)

Voila! Maar we hebben het dan wel over de zuivere massa he, voor een competitie body builder komt er uiteraard nog veel meer bij kijken!
 
Ja als ik voor zoiets nog een bron moet geven dan weet ik het ook niet meer hoor, dat het meeste groeihormoon wordt vrijgegeven bij de zwaarste compound oefeningen is een algemeen geweten feit. En de squat staat niet voor niets bekend als dé oefening die de meeste overall groei teweegbrengt. In principe kan je zelfs heel je lichaam trainen met slechts drie oefeningen: de squat, deadlift en bench press. Even surfen op internet en je zal het vast in veel artikels tegenkomen.
Dat het lichaam één geheel is en dat je dus moet zorgen dat ook alles in balans blijft lijkt mij ook nogal overduidelijk, het verwaarlozen van een bepaald lichaamsdeel kan onherroepelijk leiden tot blessures.
Ik heb dit artikel volledig zelf ontworpen, zoals de bedoeling was. Heb niet op sites gekeken maar alleen geput uit eigen ervaring en op kennis die ik vroeger hier en daar opgerapen heb.

GH en test verhogen bij zware inspanning. Je kan je ook zwaar inspannen op de leg extension of leg press.

Waarom neem je zelf niet eerst de moeite om te onderzoeken of je beweringen wel kloppen? Als je een artikel schrijft wil je toch geen onzin lullen?

Het artikel staat vol met ongefundeerde uitspraken die iedereen weer van elkaar gaat na-apen.
 
Is dit al niet het zoveelste 'belang van benen-topic'...

hier kan nooit genoeg op gehamerd worden.

zoveel superdudes op de wereld :mad:.. tis tijd voor verandering :eek:
 
GH en test verhogen bij zware inspanning. Je kan je ook zwaar inspannen op de leg extension of leg press.

Waarom neem je zelf niet eerst de moeite om te onderzoeken of je beweringen wel kloppen? Als je een artikel schrijft wil je toch geen onzin lullen?

Het artikel staat vol met ongefundeerde uitspraken die iedereen weer van elkaar gaat na-apen.

Schrijf dan zelf een beter artikel waarin je uitlegt waarom dat van mij niet goed is ipv van zelf onzin te lullen.
Elite lid zijn met veel karma op een BB forum en nog niet eens weten dat de zware compounds het meeste groeihormoon doen vrijkomen, awel merci!

Even het volgende lezen en daarna inbinden en ergens anders de ruige aap gaan spelen:

Testosterone and GH levels after squats & deadlifts:
Resistance training in general, increases testosterone and growth hormone, during and immediately after post excercise. It has been shown in many studies, including a published study Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35 done on both men and women during resistance excercise. Squats and deadlifts increase GH and Testosterone, more than other compound excercises during excercise.
There is however, no significant studies that show that resistance excercise, directly leads to higher hormone levels long term. In fact, for a day or 2 post-excercise, many studies show LH and testosterone decline, while cortisol increases. In other words, building yourself up to a 200 lb ripped bodybuilder doesn’t directly increase your testosterone levels, from when you were smaller. But you might though have higher testosterone levels, due to better eating, supplementation, and working out, as a result of the bodybuilding lifestyle. The increased cortisol levels and lower testosterone, is also why overtraining is such an easy state to enter. We have to allow our body to recuperate itself, before doing more weight lifting.
Long term effects from squatting and deadlifting:
The benefit for doing leg excercises, appears from research not to be from increasing long term natural levels of testosterone and GH. I believe however the large burst of testosterone and other hormones during leg excercises, are the major reasons why squats and deadlifts are very important for overall muscle building. It’s the same reason why a bench press is more effective mass builder than a chest flye workout. Why? because the compound bench press is going to release more testosterone and GH in a workout than a chest flye.
The large burst of anabolic hormones resulting from squats and deadlifts, allows most of your muscles to benefit from this release simultaneously. Squats and deadlifts work many muscles simultaneously in the body and will allow most of your body to get some stimulation from the release of the hormones during the workout. The testosterone and GH released, is very crucial for being a catalyst for your muscle growth. It won’t be released as much in the smaller compound excercises, such as bench press. Therefore doing smaller compound excercises, would not be able to makeup for the benefit of having leg workouts in your routine.
Most experienced bodybuilders know all too well, how important leg excercises are for overall mass. You’ve probably seen the guys walking in the gym who look like lightbulbs (big upper body, but chicken legs). That has made many bodybuilders question the idea that leg excercises always equals bigger upper body. One must keep in mind we don’t know if they are using steroids, which would make it a little easier to gain upper body mass without leg excercises. On the flipside, it would also be harder post cycle for a steroid user just to keep his gains. These people probably also have excellent upper body genetics and years of training experience. If they worked harder on leg excercises, they would be even bigger.
 
Laatst bewerkt:
nog een belangrijk punt om benen te trainen is dat het testosteron vrijmaakt in het lichaam en er dan dus veel meer van dat kostbare goedje in omloop is in je lichaam. Echtwaar ik verzin het niet. Het verhoogd je vrije testosteron waardes... ;)
 
nog een belangrijk punt om benen te trainen is dat het testosteron vrijmaakt in het lichaam en er dan dus veel meer van dat kostbare goedje in omloop is in je lichaam. Echtwaar ik verzin het niet. Het verhoogd je vrije testosteron waardes... ;)

4. Met benen training, en meer bepaald de onvolprezen squat, stimuleer je de meeste vrijlating van groeihormoon, cruciaal uiteraard wat training betreft.
 
OP bedankt, karma on its way
 
hier kan nooit genoeg op gehamerd worden.

zoveel superdudes op de wereld :mad:.. tis tijd voor verandering :eek:
True that! teveel mensen hebben wel een groot bovenlichaam en dan zijn je die kleine beentjes en denk ~je doh!
 
topic is van 2009 ?
 
Back
Naar boven