XXL Nutrition

Het cannabisgebruik bij tieners blijft stijgen (België)

Bezoekers in dit topic

Santoz

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2004
Berichten
5.259
Waardering
0
Het cannabisgebruik bij tieners blijft stijgen. Veertig procent van de zeventienjarigen zegt ooit al gerookt te hebben. De helft van hen heeft recentelijk gebruikt. De Rodin Stichting vraagt dat er werk wordt gemaakt van een duidelijk en goed gecommuniceerd beleid.



Uit een nieuwe bevraging van 2.200 scholieren tussen 10 en 17 jaar blijkt dat het cannabisgebruik in ons land nog altijd stijgt. Dat zegt Wouter Somers, wetenschappelijk coördinator van de Rodin Stichting die het onderzoek deed samen met het Oivo, het onderzoekscentrum van verbruikersorganisaties.

,,We zijn zelf naar de klassen getrokken en hebben de leerlingen ondervraagd naar het gebruik van tabak, cannabis, xtc en speed. Vijftien procent van de ondervraagden zei al cannabis gebruikt te hebben. De cruciale leeftijd ligt rond 14 jaar. Van de 10- tot 13-jarigen zegt twee tot vier procent al eens cannabis gerookt te hebben, maar daarna schiet het aantal 'ooit-gebruikers' snel omhoog. Op 14 jaar is het 11 procent, op 15 jaar 20 procent en op 17 jaar zelfs 40 procent. Veertien jaar is ook hét moment waarop de cannabis in hun leven komt: meer dan de helft van de ondervraagden zegt op die leeftijd zijn eerste joint opgestoken te hebben.''

Het onderzoek geeft aan dat het aantal gebruikers nog stijgt. ,,In 2003 hebben we in onze welzijnsenquête ook de vraag naar cannabisgebruik gesteld. Toen lag het aantal gebruikers ongeveer drie procent lager.'' Ook onderzoek van het hulpcentrum De Sleutel geeft gelijkaardige cijfers.

Vraag is: hoeveel van die ,,ooit-gebruikers'' roken op regelmatige basis cannabis? ,,Bij de 17-jarigen zegt 20 procent recentelijk gebruikt te hebben. Een kwart van de gebruikers geeft toe een regelmatige roker te zijn. Gemiddeld lag de frequentie van het cannabisgebruik op 2,8 keer tijdens de week en 2,1 keer in het weekeinde. ,,Dat geeft inderdaad aan dat er stevig gebruikt wordt. Toch moeten we die frequenties een beetje relativeren. Een aantal gebruikers gaf immers aan dat ze tot meer dan 25 keer per week rookten. Dat trekt het gemiddelde natuurlijk omhoog.''

Uit het onderzoek blijkt voorts dat er niet meer zoveel verschil is tussen jongens en meisjes. Alleen worden jongens vaker gecontroleerd. ,,Er blijkt ook een duidelijk verband met het roken van tabak. Slechts twee procent van de niet-rokers gebruikt toch cannabis. Bij de rokers loopt dat op tot 60 procent. Ook het rookbeleid van een school is van belang. Jongeren die cannabis gebruiken, zijn dubbel zo talrijk in een school waar roken is toegelaten.''

Somers waarschuwt ook voor de mythe van het cannabis roken als sociale activiteit. ,,Twee op de vijf ondervraagde jongeren verklaren dat ze cannabis gebruiken als ze alleen zijn. Voor ons is dat een indicatie dat het problematisch gebruik vergroot.''


Bron : (domi) De Standaard-online

Iemand daarover verwonderd? En denken jullie dat we op termijn ook naar een beleid als in Nederland gaan?
 
Die laatste zin slaagt op niet veel, als ik dan eens een jointje rook, dan is het wel alleen s'avonds voor het slapen gaan na een zware work out. Wanneer ik onder vrienden ben, zal ik zelfs nooit een roken; vooral door de opkomende paranoia en onzekerheid.

Een beleid zoals in Nederland lijkt me nog het best, dan ga je ook zowieso het stoere, stiekeme gedrag bij tieners wegnemen.
 
wat niet mag doet men .


men blowt steeds op jongere leeftijd met alle gevolgen van dien .
 
Hmm ben het kwijt, maar had zo'n onderzoek gelezen dat gebruik van cannabis beter voor je is dan alcohol... Is dat echt zo?
 
Homer17 zei:
Hmm ben het kwijt, maar had zo'n onderzoek gelezen dat gebruik van cannabis beter voor je is dan alcohol... Is dat echt zo?

Sommigen zeggen dat ja. Komen ze met het verhaal dat bij blowen de hersencellen alleen "in slaap" gebracht worden en later weer geactiveerd worden, terwijl je bij alcohol echt de hersencellen laat afsterven. Weet ook niet precies hoe het zit.
 
opzich is er denk ik niks mis met het 'eens proberen'. Maar als steeds meer jongeren dit gaan doen, is de kans op jongeren die het niet kunnen doseren ook groter.

Ik ben er wel van overtuigd dat blowen (in vergelijking met alcohol) veel sneller aanzet tot dagelijks gebruik.
 
Homer17 zei:
Hmm ben het kwijt, maar had zo'n onderzoek gelezen dat gebruik van cannabis beter voor je is dan alcohol... Is dat echt zo?

Met mate zijn bijde middelen niet echt slecht voor je.

Het gevaar van alcohol is vooral dat je lever kapot gaat en in erge gevallen
dat je korsokof kan krijgen (zware hersen beschadiging).

Bij wiet heb vooral kans op psychische klachten zoals angststoornis en
amotivatiesyndroom. Sommigen hebben echter helemaal nergens last van,
maar het komt wel veel voor onder de blowers.
 
Blackadder zei:
Wanneer ik onder vrienden ben, zal ik zelfs nooit een roken; vooral door de opkomende paranoia en onzekerheid.


Waar komen die gevoelens vandaan denk je? Allereerst komt het vanuit jezelf maar de kwaliteit van de weed is ook niet onbelangrijk. Als de weedplanten op slechte ondergrond gekweekt wordt dan zal dat gevolgen hebben voor het effect van de weed als hij wordt gerookt en zo zal je sneller die negatieve gevoelens hebben.


Of ik verwondert ben over het toenemende gebruik bij tieners in België? Bijlange niet. Door het steeds veranderen van de wetgeving betreffende cannabisgebruik in België is de onzekerheid omtrend het al dan niet mogen gebruiken van weed toegenomen. Daarmee hebben de beleidsmakers het gebruik aangezwengeld.

Het is hip om weed te roken want rap-en posterren en bekende mensen alom doen het, hell, zelfs politici uit de federale regering zijn ermee populair geworden.
 
het stijgt! en terecht!
 
Eindelijk eens goed nieuws tussen al die zooi :thumbs:
 
Late ga ik me kinderen dus echt zoooo bang voor drugs maken he ! :)
Ik vertel ze gewoon dat ze even psychisch als mij worden
met wat overdrijvingen en enge verhalen erbij. :cool:
 
LangeMan zei:
Late ga ik me kinderen dus echt zoooo bang voor drugs maken he ! :)
Ik vertel ze gewoon dat ze even psychisch als mij worden
met wat overdrijvingen en enge verhalen erbij. :cool:
Gewoon vertellen dat ze op hun vader gaan lijken dan, lijkt me voldoende :D :p
 
Santoz zei:
Gewoon vertellen dat ze op hun vader gaan lijken dan, lijkt me voldoende :D :p

Dat zeg ik "even psychisch als mij worden" of bedoel je uiterlijk ?

In dat geval zullen ze er flink op los gebruiken :D
 
Back
Naar boven