AndroidHealthClinic

Het DBB woordenboek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik weet zo 1/2/3 niet waar ik dit anders zou moeten plaatsen, maar ik wil graag bij deze een topic openen voor een soort 'dbb woordenboek', waarbij zo veel mogelijk termen uitgelegd worden. Met termen bedoel ik uiteraard termen zoals Cutten, Bulken, Antagonisten, etc. etc.
Ik wil dus uit mijn eigen kennis over BB nu een lijst maken in dit topic voor alle termen, van A-Z. Waarom? Dit lijkt me handig voor nieuwe mensen, maar ook voor gevorderden. Dit kan tevens weer een hele boel vragen gaan besparen. Ik zal uit mij zelf al vast een kleine lijst maken met termen die ik ken. Als jij zelf nog een term of meerdere termen weet, dan mag je ze hier posten en zal ik ze (met beschrijving) Toevoegen aan deze startpost.
Ik hoop dat er veel animo komt voor dit topic, want het kan best handig gaan worden.
Tevens is het natuurlijk erg handig om elkaar aan te vullen.
P.S.: Een mod mag dit evt. verplaatsen als er hiervoor een geschikte plaats is. Ik plaats hem eerst hier zo dat het topic een beetje bekend wordt.
S.V.P. GEEN Betekenissen of Termen regelrecht kopiëren van internet, daar hebben we niks aan! Ik heb zelf wel zin en tijd om termen en betekenissen te updaten, dus maak je daar maar niet druk om ;). Als je een fout tegenkomt mag je het melden en dan verbeter ik het.


Nederlandse BB Termen van A-Z.


A:

- Antagonist: Een spier die een andere spier tegengaat. Denk aan de Biceps; Wanneer die samentrekt, buigt je arm.

- Anabole Steroïden: 1 Ding: Begin hier niet aan zonder dat je weet wat je doet!

- Anabolic Window: De tijd na het trainen waarin je lichaam extra voedingstoffen absorbeert.

B:

- Bulken: Meer Calorieën binnen krijgen dan je nodig bent. Bij een Clean Bulk eet je zo min mogelijk vet.

- Bench Press: Een Compound oefening die vooral gericht is op je Borst.

- Biceps: De voorkant van je arm.

- Brachialis: De Brachialis is de spier tussen je Biceps en Triceps.

- Brachioradialis: Een spier in je onderarm.

- BB: Bodybuilding/Barbell.

- BF: Bodyfat.

C:

- Cutten: Onder onderhoud eten, dit kan samengaan met evt. Cardio. Hierbij probeer je zo droog mogelijk te worden d.m.v. verlaging van het vetpercentage.

- Crunch: Een oefening voor je Buikspieren.

- Caseine: Een langzaam opneembare vorm van eiwitten.

- Cardio: Uithoudingsintensieve sporten: lopen, fietsen, zwemmen, roeien ... Cardio mag pas Cardio genoemd worden als je hartslag tussen de 55 en 75% van je maximale hartslag zit.


D:

- Deadliften: Een Compound oefening die vooral gericht is op je Rug.

- Dumbbell Pullovers: Een oefening die vooral je Borst en Triceps aanspreekt.

- DB: Dumbbell

- DC: Dogcrap. Een soort trainingsmethode.


E:

- Erector Spinae: Loopt van je nek tot aan de onderkant van je rug.

- EctoMorph: Iemand die van nature niet makkelijk spieren aanzet. Idem met vet aanzet.

- EndoMorph: Iemand die van nature makkelijk vet maar ook makkelijk spieren aanzet.

F:

- Farmers Walk: Een mogelijk onderdeel van een Strongman Wedstrijd.

- Full Body Schema: Een schema waarbij je bij elke training je hele lichaam traint.

- FB: Fullbody

G:

- Genetische Bepaling: De een heeft meer aanleg om spieren te kweken als de ander. Hier zul je mee moeten leven.

H:

- Hammer Curls: Oefening waarbij je je Brachialis en onderarm aanspreekt.

- Huidplooimeter: Hiermee meet je op een vrij betrouwbare manier je vetpercentage. Hiervoor is wel wat kennis nodig aangezien een Huidplooimeter niet heel makkelijk te gebruiken is.

I:



J:



K:

- KT: Krachttraining

L:

- Lateral Raises: Een oefening die vooral de Schouders aanspreekt.

- LB: Lower body.

M:

- Military Press: Een Compound oefening voor je Schouders.

- MesoMorph: Iemand die van nature Atletisch gebouwd is, en makkelijk spieren maar ook makkelijk vet aanzet.

N:



O:



P:

- Proteine : Eiwitten. Deze ben je zeker nodig om spieren te bouwen.

Q:

Q: Quads : Quadriceps ---> Voorzijde bovenbeen.


R:

- RM: Repetition Maximum.

- Roids: Anabolica en aanverwanten

S:

- Squat: Een Compound oefening die vooral je Benen aanspreekt, maar tevens de rest van je bovenlichaam.

- Sit-Ups: Een Buikspieroefening. Op google kun je de juiste uitvoering ervan vinden.

- Supplementen: Eventuele toevoegingen zoals Creatine. Deze eventuele toevoegingen kunnen helpen bij bijv. het herstel van je spieren.

- Shrugs: Een oefening die je vooral je Traps aanspreekt.

- Splitschema : Trainingsschema waarbij je iedere dag één of twee verschillende spiergroepen traint, bijvoorbeeld maandag: borst - biceps.

T:

- Triceps: De achterkant van je arm.


U:

- UB: Upper Body.

V:

- Vetpercentage: Het percentage vet dat je lichaam heeft. Dit kan bijvoorbeeld 15% zijn. Zie Huidplooimeter.

W:

- Walking Lunges: Een oefening die je Benen aanspreekt.

- Whey: Een snel opneembare vorm van eiwitten.

X:



Y:



Z:





Zoals je ziet staat nog lang niet bij elke letter iets. Dit komt omdat ik natuurlijk lang niet alle termen ken :o. Post hier dus je toevoegingen, en help dit Topic andere mensen te helpen!
Hopelijk wordt dit topic een sticky :).
 
Laatst bewerkt:
Bestaat volgens mij al. Kan hem alleen ff niet vinden
 
Die is engels. Ik zou het persoonlijk handiger vinden als er ook een Nederlandse komt. Tevens vanwege het feit dat niet iedereen Zo goed Engels kan spreken als die termen die daar staan. Including me :o.
Deze is dus 100% Nederlands zodat echt iedereen hem goed kan begrijpen.
 
haha echt bizar slim voor 13 jaar.

goed zo, jongen :thumbs:
 
EctoMorph, EndoMorph, en MesoMorph toegevoegd.
 
Brachialis: De Brachialis is de zogenoemde 'piek' op je armen.
correctie: Brachialis is een spier tussen de biceps en triceps.
 
Bedankt Devil Inside. Heb het verbeterd.
 
anabolen steroiden is niet hetzelfde als kuren. kuren is meer een werkwoord. iets dat je doet mbv AAS.
en shrugs is voor trapezius niet zo erg voor rug denk ik.
 
Ok bedankt.
 
anabolic window: de tijd na het trainen waarin je lichaam extra voedingstoffen absorbeert.
 
P- Proteine = eiwitten

W- Whey= een snel opneembare vorm van eiwitten

C- Caseine= een langzaam opneembare vorm van eiwitten

Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt.
 
Bedankt, heb het toegevoegd aan de woordenlijst.
 
FB = fullbody
UB = Upper body
LB = Lower body
AS = Anabolic Steriods
BB = Bodybuilding/Barbell
DB = Dumbbell
BF = Bodyfat
TS = Topic starter
BP = Benchpress
DL = Deadlift
SQ = Squat
BOR = Bent over row
RM = Repetition maximum
Gut/GH = groei hormoon / dikke buik ;)
MM = Most muscilair
Latspread =
BDB (back double biceps =
FDB (front...) =
+ andere poses
Cleanbulk =
DC = Dogcrap
Stats =
Max.(en) =
Overload =
Volume =
Reprange =
Sets =
 
Bedankt Obeb, zal er een aantal goeden aan toevoegen.
 
J/K = just kidding
roidrage = geweldadig testosterongedreven gedrag die voortvloeit door het gebruik van steroiden.
AAS = hoogste kaart die je kan hebben in het traditionele kaartspel, tenzij de joker meedoet
barbell/stang = ijzeren stok van 20 kg waar gewicht aangehangen kan worden. Voor oefeningen met 2 handen tegelijkertijd
dumbbell/halter = Enkelvoudige gewichten die je kan vasthouden in 1 hand
set = dunno
rep/repetition/herhaling = dunno
1 RM = dunno
?? = de naar beden gaande beweging tijdens een oefening
?? = de naar omhoog gaande beweging tijdens een oefening
the big 3 = squats, deadlifts en benchpress
karma = balkje onder de gebruikersnaam die aangeeft hoe waardevol je posts zijn.
KT = krachttraining
cardio = uithoudingsintensieve sporten: lopen, fietsen, zwemmen, roeien ...
bb = bodybuilding
 
Laatst bewerkt:
Heb alleen Cardio en KT toegevoegd.. de rest vind ik niet echt in de woordenlijst passen. Wel bedankt.
Begint zo een aardig lijstje te worden.. hopelijk gaat 't op dit tempo door! :D
 
Heb alleen Cardio en KT toegevoegd.. de rest vind ik niet echt in de woordenlijst passen. Wel bedankt.
Begint zo een aardig lijstje te worden.. hopelijk gaat 't op dit tempo door! :D

en 1 RM niet :o
ik weet zelfs niet eens wat dat betekent
1 repetition maximalum ofzo?
 
Back
Naar boven