AndroidHealthClinic

Het fruittaboe

Bezoekers in dit topic

Elouw

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2016
Berichten
86
Waardering
18
Lengte
1m85
Massa
84kg
Beste allemaal,

Zelf eet ik veel fruit. vier stuks fruit per dag is vaak een gewoonte (appels, sinaasappels, bananen, kiwi's, rood fruit, avocado's of druiven). Soms als ik mensen vraag wat ik eet en ik vertel dit, reageren ze met de volgende reactie:

"Maar zoveel fruit eten is helemaal niet gezond. Je krijgt zo veel te veel suikers binnen".

Hier kan ik zelfs een beetje neidig om worden. Het gekke is, dat ik het de laatste maanden steeds vaker te horen krijg. Naar mijn mening kun je beter een stuk fruit extra nemen dan een cracker met hummus of iets dergelijks. Je krijgt wel suikers binnen, maar ook veel vezels dus geen probleem lijkt me.

Nu was ik benieuwd wat jullie mening over het fruittaboe is. Waarom mensen ineens beweren dat je niet zoveel fruit moet eten omdat je veel suikers binnen zou krijgen. Zelf kan ik er echt niet bij met mijn verstand dat mensen zo redeneren, maar wellicht is er een andere verklaring voor.
 
Beste allemaal,

Zelf eet ik veel fruit. vier stuks fruit per dag is vaak een gewoonte (appels, sinaasappels, bananen, kiwi's, rood fruit, avocado's of druiven). Soms als ik mensen vraag wat ik eet en ik vertel dit, reageren ze met de volgende reactie:

"Maar zoveel fruit eten is helemaal niet gezond. Je krijgt zo veel te veel suikers binnen".

Hier kan ik zelfs een beetje neidig om worden. Het gekke is, dat ik het de laatste maanden steeds vaker te horen krijg. Naar mijn mening kun je beter een stuk fruit extra nemen dan een cracker met hummus of iets dergelijks. Je krijgt wel suikers binnen, maar ook veel vezels dus geen probleem lijkt me.

Nu was ik benieuwd wat jullie mening over het fruittaboe is. Waarom mensen ineens beweren dat je niet zoveel fruit moet eten omdat je veel suikers binnen zou krijgen. Zelf kan ik er echt niet bij met mijn verstand dat mensen zo redeneren, maar wellicht is er een andere verklaring voor.
Wen er maar aan. Je moet geen discussie voeren over voedsel met mensen. Zorgt alleen maar voor irritaties.
 
Zelf eet ik twee stuks fruit per dag. Er zitten natuurlijk wel suikers in maar het zijn wel natuurlijke suikers waar je lichaam heel anders op reageert dan op die toegevoegde gerafineerde suikers die overal in zitten. Het blijft gewoon een eerlijk natuurlijk product en lekker. Veel vezels en vitamines.
Wat ik niet doe is smoothies. Dan gooi je in feite de vezels weg en drink je in een teug alle suikers van 10-15 stuks fruit weg. Dat lijkt me niet echt verstandig.
 
Politiek, geloof en eten daar reageren mensen soms ongelukkig op.
Hebben een eigen mening, sommige menen die andere op te moeten dringen.
 
Ik wijt het aan onwetendheid.
 
Beste allemaal,

Zelf eet ik veel fruit. vier stuks fruit per dag is vaak een gewoonte (appels, sinaasappels, bananen, kiwi's, rood fruit, avocado's of druiven). Soms als ik mensen vraag wat ik eet en ik vertel dit, reageren ze met de volgende reactie:

"Maar zoveel fruit eten is helemaal niet gezond. Je krijgt zo veel te veel suikers binnen".

Hier kan ik zelfs een beetje neidig om worden. Het gekke is, dat ik het de laatste maanden steeds vaker te horen krijg. Naar mijn mening kun je beter een stuk fruit extra nemen dan een cracker met hummus of iets dergelijks. Je krijgt wel suikers binnen, maar ook veel vezels dus geen probleem lijkt me.

Nu was ik benieuwd wat jullie mening over het fruittaboe is. Waarom mensen ineens beweren dat je niet zoveel fruit moet eten omdat je veel suikers binnen zou krijgen. Zelf kan ik er echt niet bij met mijn verstand dat mensen zo redeneren, maar wellicht is er een andere verklaring voor.
Redenatie of gehoord op het internet en geadopteerd als waarheid. Gelijk sponzen zijn ze die bijbel/koran/torah, politieke flyer of advertentielezers.
 
Kan je nagaan dat je ook mensen hebt die allerlei vlogs geloven.....................
 
Wen er maar aan. Je moet geen discussie voeren over voedsel met mensen. Zorgt alleen maar voor irritaties.

Dat komt doordat mensen zoveel ongefundeerde onzin verkondigen als het op voeding aan komt, zoals hieronder.

Zelf eet ik twee stuks fruit per dag. Er zitten natuurlijk wel suikers in maar het zijn wel natuurlijke suikers waar je lichaam heel anders op reageert dan op die toegevoegde gerafineerde suikers die overal in zitten. Het blijft gewoon een eerlijk natuurlijk product en lekker. Veel vezels en vitamines.
Wat ik niet doe is smoothies. Dan gooi je in feite de vezels weg en drink je in een teug alle suikers van 10-15 stuks fruit weg. Dat lijkt me niet echt verstandig.

Je lichaam herkent geen verschil tussen 'natuurlijke' en 'toegevoegde' suikers. En vezels gaan niet verloren in een smoothie.

Conclusie, fruit is niet slecht, suiker in welke vorm dan ook is niet slecht, maar voor beide geldt (zoals met alles): met mate
 
Ik wijt het aan onwetendheid.

Dat denk ik ook. Misschien dat een of ander dieetboek zoiets zegt, waardoor mensen dat blind aannemen, niet verder kijken dan hun neus lang is :)
 
Conclusie, fruit is niet slecht, suiker in welke vorm dan ook is niet slecht, maar voor beide geldt (zoals met alles): met mate
Dus fruit is beter omdat je door de hoeveelheid vezels toch een verzadigd gevoel krijgt?
Hoeveel vezels zit er dan nog in een smoothie? Als ik een uitgeperste sinaasappel zie dan krijg ik toch wel de indruk dat er nog heel veel vezels ongebruikt blijven.
 
Dus fruit is beter omdat je door de hoeveelheid vezels toch een verzadigd gevoel krijgt?

Dát, en omdat er gewoon heel veel vitamines en mineralen in zitten, wat je lichaam ook altijd wel kan gebruiken. Qua calorieën valt fruit vaak ook wel mee.
Wat sinaasappelsap betreft, daar heb ik me nooit in verdiept. Ik denk dat als je smoothies maakt je gewoon het hele fruitsoort in de blender knalt waardoor de vezels er nog steeds in zitten. Bij sinaasappelsap gebruik je alleen het sap. De schillen en die witte randjes om de sinaasappel gooi je weg. Het wordt volgens mij een ander verhaal als je die hele sinaasappel in de blender gooit ipv uitpersen
 
Dát, en omdat er gewoon heel veel vitamines en mineralen in zitten, wat je lichaam ook altijd wel kan gebruiken. Qua calorieën valt fruit vaak ook wel mee.
Wat sinaasappelsap betreft, daar heb ik me nooit in verdiept. Ik denk dat als je smoothies maakt je gewoon het hele fruitsoort in de blender knalt waardoor de vezels er nog steeds in zitten. Bij sinaasappelsap gebruik je alleen het sap. De schillen en die witte randjes om de sinaasappel gooi je weg. Het wordt volgens mij een ander verhaal als je die hele sinaasappel in de blender gooit ipv uitpersen
O.K. Weer een misverstand de wereld uit. Zo leer ik weer eens wat in mijn onschuld. ;)
Ik dacht (dacht dus) dat er wel degelijk verschil zat in fruitsuikers en toegevoegde suikers. Probleem met lege suikers is dus eigenlijk dat je het verzadigingsgevoel mist en daardoor snel teveel eet.
 
O.K. Weer een misverstand de wereld uit. Zo leer ik weer eens wat in mijn onschuld. ;)
Ik dacht (dacht dus) dat er wel degelijk verschil zat in fruitsuikers en toegevoegde suikers. Probleem met lege suikers is dus eigenlijk dat je het verzadigingsgevoel mist en daardoor snel teveel eet.

Ja, plus dat "lege" suikers je bloedsuikerspiegel veel sneller laten pieken dan bijvoorbeeld fruitsuikers. Hierdoor krijg je snel weer trek. Heeft weer te maken met de Glycemische Index.
Correct me if I'm wrong though :)
 
Ja, plus dat "lege" suikers je bloedsuikerspiegel veel sneller laten pieken dan bijvoorbeeld fruitsuikers. Hierdoor krijg je snel weer trek. Heeft weer te maken met de Glycemische Index.
Correct me if I'm wrong though :)
Dat is wel de ellende van het internet, er staat ook heel veel onzin op.
 
Het lichaam maakt qua energie geen onderscheid in suikers uit fruit en andere suiker.
Fructose levert evenveel kcal als glucose. (is letterlijk zelfde stof, ander isomeer)
Wel levert fruit natuurlijk vitamines etc. en zorgen de vezels in fruit voor minder pieken van je bloedsuikerspiegel.
Bij geperst fruit in sap of smoothies kunnen er en minder vezels zijn (tenzij je het hele stuk fruit pureert) maar het is vooral dat kcal drinken minder verzadiging geeft dan kcal eten.
stond toevallig nog in de NRC van gister.
''Hoe langer je voedsel in je mond houdt, hoe minder kcal je inneemt. Het lichaam krijgt daardoor tijd een verzadigingshormoon aan te maken.Waardoor je denkt ik zit vol''
 
Voor het lichaam zijn er weldegelijk verschillen tussen verschillende suikers zoals glucose, fructose en sacharose (welke bestaat uit 1 molecuul glucose en 1 molecuul fructose) 1 van de grote verschillen is bijvoorbeelde glycemische index, die is voor fructose 19, voor sacharose 65 en voor glucose 100 (en de index loopt van 0-100). Verder zal ik er uit mij hoofd niet veder over uitwijden, ik zal eens zoeken naar een betrouwbare bron wat betreft informatie over de verschillende suikers.
 
Beste allemaal,

Zelf eet ik veel fruit. vier stuks fruit per dag is vaak een gewoonte (appels, sinaasappels, bananen, kiwi's, rood fruit, avocado's of druiven). Soms als ik mensen vraag wat ik eet en ik vertel dit, reageren ze met de volgende reactie:

"Maar zoveel fruit eten is helemaal niet gezond. Je krijgt zo veel te veel suikers binnen".

Hier kan ik zelfs een beetje neidig om worden. Het gekke is, dat ik het de laatste maanden steeds vaker te horen krijg. Naar mijn mening kun je beter een stuk fruit extra nemen dan een cracker met hummus of iets dergelijks. Je krijgt wel suikers binnen, maar ook veel vezels dus geen probleem lijkt me.

Nu was ik benieuwd wat jullie mening over het fruittaboe is. Waarom mensen ineens beweren dat je niet zoveel fruit moet eten omdat je veel suikers binnen zou krijgen. Zelf kan ik er echt niet bij met mijn verstand dat mensen zo redeneren, maar wellicht is er een andere verklaring voor.

Mensen zijn gebouwd om veel fruit en vlees te eten. Bovendien als je anders wilt zij dan de massa. zul je anders moeten doen dan de massa.

Negeer vooral zulk commentaar van de massa ^^

Ook op dit forum zijn er voldoende geijkte antwoorden over voeding. dat ik zelf bijna niet in die sectie durf te posten :p

de suikers uit vers fruit zijn NIET te vergelijken met de geraffineerde suikers die we toevoegen in de levensmiddelen industrie. Punt :)
 
Verschilt de GI? Serieus dat wist ik nog niet, vet om te weten.
Maar qua kcal maakt het niet uit toch? (een gram fructose levert toch 4kcal net als 1 gram glucose?)
Dat sacharose inderdaad di-sacharide is van glucose en fructose wist ik. Je zou echter zeggen omdat moleculformule fructose en glucose hetzelfde is (C6H12O6?) en ze alleen isomeren zijn ze wel zelfde energie leveren. Of neemt je lichaam ze ook anders op.
Sorry voor vervuilen van Topic, TS kan in ieder geval naar mijn mening gewoon fruit blijven eten.
 
Back
Naar boven