MuscleMeat

Het fundamentele probleem is een 'vanzelfsprekend' respect voor religie

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Het fundamentele probleem is een 'vanzelfsprekend' respect voor religie

Wat mij als individu steeds weer opvalt in de hedendaagse westerse samenleving, is dat er het idee overheerst dat er vanzelfsprekend en automatisch respect moet zijn voor religie en bijgevolg voor elke aanhanger ervan. Natuurlijk is bijna iedereen het ermee eens dat er godsdienstvrijheid moet zijn, immers, als je kiest voor (relatieve) vrijheid als grondrecht, moet je logischerwijs ook de godsdienstvrijheid aanvaarden.

religions.gif


Respect & recht

Maar het aanvaarden van godsdienstvrijheid staat niet gelijk aan een automatisch en vanzelfsprekend respect voor religie. Daarnaast staat godsdienstvrijheid niet boven andere grondrechten. Godsdienstvrijheid stopt daar waar het andere rechten in gedrang gaat brengen. Helaas is niet iedereen het daar mee eens. Men lijkt soms te denken dat religie boven andere grondrechten, en/of zelfs boven de wet kan staan.

De vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld kan (of zou) nooit geschonden (mogen) worden op basis van godsdienstvrijheid. Het is in een samenleving namelijk essentieel dat iedereen zijn of haar mening kan ventileren, zonder daarbij te moeten vrezen voor sancties uit om het even welke hoek. Zonder deze vrijheid, worden alle andere vrijheden betekenisloos. Dit houdt ook in dat niemand een ander kan opleggen om respect te hebben voor geloof en religie, of wat dan ook.

Met andere woorden, mensen hoeven niet automatisch respect te hebben voor religie, voor gelovigen, of wat dan ook. Mensen hebben het recht om alles te kunnen zeggen en dus ook kritische uitspraken te doen over religie en elk ander onderwerp met betrekking tot religie, zolang men anderen niet lichamelijk of op een andere manier gaat schaden. Belangrijk is wel dat we hier spreken over lichamelijke schade of andere vormen van schade die wettelijk bepaald zijn. Zich beledigd voelen is daar geen onderdeel van. Beledigen is een vorm van meningsuiting en dus altijd een recht, tenzij wettelijk anders bepaald. Ook heeft niemand het recht om niet beledigd of uitgelachen te worden (uitzonderingen zoals extreme vormen van pesten op school of werk e.d. daargelaten).

Ondanks alle vastgelegde grondrechten en wetten hebben veel mensen toch dit merkwaardige idee dat zij automatisch respect moeten tonen voor geloof, gelovigen, goden, en religie in het algemeen. Niet alleen gedragen zij zich anders tegenover deze zaken dan tegenover andere, men gaat zelfs zo ver om van anderen hetzelfde te verwachten, te eisen of in het ergste geval hen ertoe te dwingen.

De politiek, media, natuurlijk alle religies, en een groot deel van de bevolking heeft zichzelf de gedachte opgelegd dat we religie altijd moeten aanvaarden, wat er ook in de religieuze boeken staat of wat religieuze leiders ook zeggen. Dat bepaalde ideeën gewoon barbaars, gruwelijk, achterlijk, achterhaald en zelfs gevaarlijk en ronduit slecht zijn voor onze maatschappij is taboe en wie het toch ter sprake durft te brengen wordt meteen bestempelt als racist, xenofoob, of veel erger.

respect-is-earned-not-given.png


Het taboe

Wanneer men bijvoorbeeld een debat heeft over terrorisme dan zien we steeds dezelfde patronen terugkeren: het probleem ligt nooit bij de religie zelf, de religieuze boeken, de leiders. Nee, de religie zelf mag nooit aangeduid worden als het probleem. Er zijn volgens de apologeten namelijk meer gematigde gelovigen dan geradicaliseerde. Dus het is een probleem van interpretatie en uitoefening. Hoewel dit een correct gegeven is, is het geen excuus om de religie en religieuze literatuur zelf niet kritisch te bekijken en zelfs te veroordelen.

Men legt de focus altijd op misbruik van de religie; het zijn gekken, kwaadaardige mensen, extremisten, enz. die de religie in negatief daglicht brengen. Ja, het is correct om te stellen dat zij een persoonlijke verantwoordelijkheid dragen. Maar anderzijds baseren zij zich wel altijd op de beschikbare literatuur. Die literatuur is helaas niet altijd duidelijk en nodigt uit tot verkeerde interpretatie. Gelovigen halen ook altijd graag de positieve verklaringen uit hun heilige boeken, maar vergeten of verdraaien de minder beschaafde teksten. Deze teksten zijn geschreven gedurende een periode waarin de mensheid nu eenmaal nog erg onwetend en relatief onbeschaafd was. Echter, een radicale gelovige neemt het hele heilige boek letterlijk en vindt zichzelf de enige échte christen of moslim. Dan krijg je radicale groeperingen als Westboro Baptist Church of IS.

De conclusie

Algemene vrijheid is hét belangrijkste recht in een ontwikkelde en beschaafde samenleving. Daar hoort ook godsdienstvrijheid bij. Maar we moeten af van het idee dat religie automatisch respect verdient, respect moet eerst verdient worden. We moeten kritisch durven spreken over élke religie, we moeten onze fundamentele grondrechten blijven bewaken en verdedigen. Alleen als we alle taboes doorbreken en als volwassen en beschaafde mensen de realiteit durven zien en bespreken is een vreedzame samenleving mogelijk.

T.
 
Dus je vindt dat men altijd zijn mening moet kunnen uiten rond religie, binnen wettelijke bepalingen, zonder dat er kans is op een eventueel gevolg?

Hier ben je vast wel op voorbereid :)
 
Religie is één van die dingen uit vroegere tijden die is blijven hangen, tegen beter weten in. De enige reden dat religie tegenwoordig nog bestaansrecht heeft, is (m.i.) door middel van walgelijke indoctrinatie van kinderen. Ouders zouden niet de vrijheid moeten krijgen om hun kind religieus op te voeden. Als religie 18+ gemaakt zou worden, zul je zien dat dit vreselijke fenomeen binnen 2 generaties uitsterft. Neem een aftreksel van de goede waarden en normen die de meeste religies delen (denk naastenliefde etc.) en geef dat je kinderen mee, zonder het denkbeeldige vriendje erbij. Dan zou de wereld een veel betere plek zijn.

Instant edit:
Natuurlijk is onderdrukking niet de oplossing. Dit is in het verleden ook nog nooit goed gegaan. Maar het hele probleem met religie, is dat religieuzen voor geen enkele rationaliteit vatbaar zijn. De discussie aangaan zit er dus niet in. Wat blijft dan over? Allicht de ijdele hoop dat men ooit tot wakker wordt.
 
Herinner me een nieuwe forumregel van een tijd geleden waardoor 'zware godslastering' of zo niet meer kan omdat google anders zou huilen...

inb4; Ja, dat is mijn recht als eigenaar van de site en je hebt de keuze om hier wel of niet te komen :p
 
Herinner me een nieuwe forumregel van een tijd geleden waardoor 'zware godslastering' of zo niet meer kan omdat google anders zou huilen...

inb4; Ja, dat is mijn recht als eigenaar van de site en je hebt de keuze om hier wel of niet te komen :p
Google heeft niets tegen kritiek of debat, houden gewoon niet zo van vloeken, extreme vormen van laster e.d.. Was mischien wat vaag geformuleerd.
 
Wat mij als individu steeds weer opvalt in de hedendaagse westerse samenleving, is dat er het idee overheerst dat er vanzelfsprekend en automatisch respect moet zijn voor religie en bijgevolg voor elke aanhanger ervan.

'De maatschappij' is niet hetzelfde als 'politiek geitewollen links'. Want dat is de enige bron waar ik dit soort ongenuanceerde prietpraat van hoor komen. Ik hoor nergens in de maatschappij 'respect' voor Salafistische haatpredikers.

Natuurlijk is bijna iedereen het ermee eens dat er godsdienstvrijheid moet zijn, als je kiest voor (relatieve) vrijheid als grondrecht, moet je logischerwijs ook de godsdienstvrijheid aanvaarden

Wat is godsdienstvrijheid? Daar wringt het schoentje al en kun je boeken over schrijven. Is het vrij zijn van een godsdienst te hebben, of vrijheid van een godsdienst te mogen uitoefenen, of nog iets anders? Zijn er limitaties in de private en/of publieke sfeer? Een goed voorbeeld hiervan is het hele Kim Davis schandaal in de VS. Of zoals TMM het zegt:


Komt neer op mijn grootste kritiek van de Verlichtingswaarden: ze zijn vaak zeer slecht gedefineerd, kunnen niet omgaan met een dynamische maatschappij en lijken eerder op utopisme.
 
Laatst bewerkt:
De conclusie

Algemene vrijheid is hét belangrijkste recht in een ontwikkelde en beschaafde samenleving. Daar hoort ook godsdienstvrijheid bij. Maar we moeten af van het idee dat religie automatisch respect verdient, respect moet eerst verdient worden. We moeten kritisch durven spreken over élke religie, we moeten onze fundamentele grondrechten blijven bewaken en verdedigen. Alleen als we alle taboes doorbreken en als volwassen en beschaafde mensen de realiteit durven zien en bespreken is een vreedzame samenleving mogelijk.

Los gezien van deze conclusie, waar ik mij overigens best in kan vinden. Denk ik niet dat religie het grootste probleem is van de hedendaagse wereld. Wel het gebrek aan evolutie binnen bepaalde culturen. Dat de grootste vertegenwoordiging van deze groepen vanuit de islam komt is natuurlijk een feit.
 
Ik neem aan dat de aanleiding voor dit stukje de recente aanslagen van IS is? De leiding van IS zijn militairen die de Islam gewoon gebruiken als gereedschap voor het uitbereiden van hun macht, net als de Paus vroeger dat deed met bijvoorbeeld de kruistochten. De oorzaak ligt totaal niet bij religie maar bij armoede, demografische problemen, gebrek aan opleiding en uitzichtloosheid. Sinds de welvaart in Nederland is toegenomen heeft er een enorme secularisatie plaatsgevonden en zijn er veel meer gematigde stromingen ontstaan die geloof anders zijn gaan intrepeteren. De oorzaak ligt niet bij religie, al is religie wel de aanleiding voor veel geweld. Ik begrijp dus totaal niet waarom je geen respect voor religies zou moeten hebben alleen omdat bepaalde mensen religie misbruiken voor persoonlijk gewin.
 
net als de Paus vroeger dat deed met bijvoorbeeld de kruistochten.

Daarbij mag opgemerkt worden dat de kruistochten oorspronkelijk ook een reactie waren op Islamitische aggressie en uitbreidingsdrang, niet andersom.
 
Daarbij mag opgemerkt worden dat de kruistochten oorspronkelijk ook een reactie waren op Islamitische aggressie en uitbreidingsdrang, niet andersom.

Van 400 jaar ervoor...

Je bent slap aan het lullen nu barbie.
 
Ik neem aan dat de aanleiding voor dit stukje de recente aanslagen van IS is? De leiding van IS zijn militairen die de Islam gewoon gebruiken als gereedschap voor het uitbereiden van hun macht, net als de Paus vroeger dat deed met bijvoorbeeld de kruistochten. De oorzaak ligt totaal niet bij religie maar bij armoede, demografische problemen, gebrek aan opleiding en uitzichtloosheid. Sinds de welvaart in Nederland is toegenomen heeft er een enorme secularisatie plaatsgevonden en zijn er veel meer gematigde stromingen ontstaan die geloof anders zijn gaan intrepeteren. De oorzaak ligt niet bij religie, al is religie wel de aanleiding voor veel geweld. Ik begrijp dus totaal niet waarom je geen respect voor religies zou moeten hebben alleen omdat bepaalde mensen religie misbruiken voor persoonlijk gewin.
Je bewijst hiermee mijn punt alleen maar :)
 
Van 400 jaar ervoor...

Je bent slap aan het lullen nu barbie.

Zover ik geleerd heb zijn ze niet plots gestopt na die 400 jaar. Maar als jij hier meer van weet mag je me gerust verhelderen, Calypso.
 
Zover ik geleerd heb zijn ze niet plots gestopt na die 400 jaar. Maar als jij hier meer van weet mag je me gerust verhelderen, Calypso.

De echte expansie is gestopt in na de Ummayaden(750), dan is het Islamitische wereldrijk stilaan uit mekaar gevallen in deelstaten en was er van expansie in Katholiek Europa nog amper sprake.

Het was de Paus vooral te doen om Heilige Plaatsen terug te veroveren omdat 'Deus Vult!', aka het prestige van het Pauselijke Christendom(dat was redelijk fucked in de Europese staten). Even de Orthodoxe kerk en Islam tegelijk verneuken dacht hij.

Er zitten natuurlijk nog heel wat andere factoren aan vast maar dan moet ik mijn tekstboek terug zoeken, geen zin in.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten natuurlijk nog heel wat andere factoren aan vast maar dan moet ik mijn tekstboek terug zoeken, geen zin in.

En met deze instelling gaan we dit soort situaties in het westen gewoon nooit winnen ;)
 
En met deze instelling gaan we dit soort situaties in het westen gewoon nooit winnen ;)

:roflol:

Heel de kruisvaardersrhetoriek is zowiezo een ferme rode haring want Wahhabis mogen toch andere theisten doden omdat ze tovenaars zijn. Dat ze het aanhalen is ad hoc stemmingsmakerij van hun kant.
 
Ah Calyptus heeft gereageerd. Even mijn woordenboek erbij pakken
 
  • Like
Waarderingen: mat
Ik ben het wel redelijk eens met T, heb momenteel niet heel veel zin om allerlei moeilijke woorden te gaan gebruiken ook.
 
Back
Naar boven