AndroidHealthClinic

De Islam & Moslims

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoveel islam experts hier :rolleyes:, denken het allemaal zo goed te weten wat de islam inhoudt zonder er maar iets over te weten. Denkend dat de elke Arabier/Afrikaan of iemand uit Azië de islam vertegenwoordigd en dat alles wat ze doen of niet doen met de islam te maken heeft...
Niveau hier is om triest te noemen
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Dat is in 9 van de 10 gevallen wel wat ze zelf zeggen.
Ze kunnen zoveel zeggen, maar dat zegt niet dat alles wat zij doen of zeggen conform islam is.
Naja, ik ga dbb vanaf heden gebruiken waar het voor bedoeld is en niet om politiek of religie te bespreken, daar is het niveau hier te laag voor.
 
Zoveel islam experts hier :rolleyes:, denken het allemaal zo goed te weten wat de islam inhoudt zonder er maar iets over te weten. Denkend dat de elke Arabier/Afrikaan of iemand uit Azië de islam vertegenwoordigd en dat alles wat ze doen of niet doen met de islam te maken heeft...
Niveau hier is om triest te noemen
Wel makkelijk wegkijken als je bepaalt dat een ieder die gemene dingen doet of zegt niet met de islam te maken heeft.

Als het goed is kun je dan feitelijk onderbouwen waarom die uitingen er niet bij passen en waarom het onjuist is om daar generieke karakteriseringen uit op te maken.

Hoe kunnen we objectief bepalen wie wel of geen echte moslim is? Zijn zelfs de meest selectieve eigenschappen al incompatibel met onze samenleving?
 
Zoveel islam experts hier :rolleyes:, denken het allemaal zo goed te weten wat de islam inhoudt zonder er maar iets over te weten. Denkend dat de elke Arabier/Afrikaan of iemand uit Azië de islam vertegenwoordigd en dat alles wat ze doen of niet doen met de islam te maken heeft...
Niveau hier is om triest te noemen
Als ik de publiciteit rondom de vertaling van de werk ’Bid, vecht en heers’ van de middeleeuwse schriftgeleerde Ahmad Ibn Taymiyya (1263-1328) van Machteld Allen lees dan komt daar steeds in naar voren dat veel moslims zelf ook niet zoveel van hun geloof weten. Overigens stelt ze ook dat juist salafisten in hun drang alles letterlijk nemen niet zoveel ophebben met interpretatie, wat ze dan weer op kritiek komt te staan van de orthodoxen, want als het in de Koran gaat over de hand en de troon van Allah en je neemt dat letterlijk, dan ken je God menselijke eigenschappen toe en dat is incorrect.

Het is ook nogal een breed gebied en als al evengrote onzin om te zeggen dat IS niet-islamitisch is als dat alle moslims uit zijn op de vernietiging van het avondland, dan is er in ieder geval binnen de islam een behoorlijke diversiteit.

Enerzijds hoor je mensen uitleggen dat salafisten altijd een probleem of potentieel gevaar zijn, anderzijds zegt de burgemeester van de tweede stad van het land dat iedere moslim een beetje salafist is.

Van reportages over geldstromen uit de Golfstaten, undercover in moskeeën, parallelle rechtssystemen is het niet altijd even rustig slapen, ook al hebben de meeste moslims hier part noch deel aan.
 
Zoveel islam experts hier :rolleyes:, denken het allemaal zo goed te weten wat de islam inhoudt zonder er maar iets over te weten. Denkend dat de elke Arabier/Afrikaan of iemand uit Azië de islam vertegenwoordigd en dat alles wat ze doen of niet doen met de islam te maken heeft...
Niveau hier is om triest te noemen
Eindelijk een goeie post! :woot:
Ik wil binnenkort weer naar de moskee, de vorige preek was echt goed!
 
Veel geweld dat zogenaamd religieuze motieven heeft, is daadwerkelijk te doen om zaken gerelateerd aan politiek, macht, geld. Religie wordt vaak gebruikt om geweld te rechtvaardigen en hiertoe worden verzen of citaten compleet uit hun verband gerukt. Helaas creëert dit bij veel mensen een afkeer tegen de complete islam en moslims in het algemeen.
 
Veel geweld dat zogenaamd religieuze motieven heeft, is daadwerkelijk te doen om zaken gerelateerd aan politiek, macht, geld. Religie wordt vaak gebruikt om geweld te rechtvaardigen en hiertoe worden verzen of citaten compleet uit hun verband gerukt. Helaas creëert dit bij veel mensen een afkeer tegen de complete islam en moslims in het algemeen.
Mijn punt is dat je enerzijds gelijk hebt, maar dat anderzijds dit verwijt ook kan worden gemaakt naar mensen die een beeld van de islam schetsen dat het eigenlijk volledig overeenkomt met westerse waarden en ideeën over mensenrechten. Terwijl het, net als met christelijke stromingen op sommige punten op sommige punten echt wel schuurt en wringt.

Eigenlijk vind ik jouw stelling wel waar, maar ook te makkelijk en te éénzijdig. Moslims hebben vaak een positief beeld wat islam voor hen is en alles wat daar niet binnen past dat is dan geen islam: cognitieve dissonantie, "no true Scotsman". Vergelijk het hiermee, dat mensen die heel erg voor een voetbalteam zijn, die zien overtredingen van het eigen team en het andere team echt anders. Op iemand van het eigen team wordt een keiharde overtreding gepleegd, maar in dezelfde situatie is de speler van het andere team een aansteller en een kaartenaannaaier.

Zo'n zelfde tweedeling zie je terugkomen in dit interview:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/316...&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed
Maar is de islam wel inpasbaar in onze democratische rechtsstaat?

„Natuurlijk wel. Gelukkig kennen de meeste moslims die teksten helemaal niet. Ik heb moslimstudenten, die zeggen: ’Ik heb dit nog nooit gehoord, ook niet in de moskee’. Die reageren bijna ontredderd als ik ze op Ibn Taymiyya wijs. Laat hen hun ramadan-versie van de islam belijden. Zij zijn cultuurmoslims, die gezellig bij elkaar komen met het Suikerfeest en gewoon meedoen in de samenleving. Zij streven niet naar ontwrichting van onze samenlevingen. Maar dat doen salafisten wel, die het leven van Mohammed willen imiteren – een krijgsheer die moordde, vrouwen en kinderen tot slaven maakte en oorlog voerde. In welke andere grote religie vind je zo’n gewelddadig iemand als rolmodel? Dat er tienduizenden salafisten onder ons zijn, moet ons op z’n minst grote zorgen baren.”
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Veel geweld dat zogenaamd religieuze motieven heeft, is daadwerkelijk te doen om zaken gerelateerd aan politiek, macht, geld. Religie wordt vaak gebruikt om geweld te rechtvaardigen en hiertoe worden verzen of citaten compleet uit hun verband gerukt. Helaas creëert dit bij veel mensen een afkeer tegen de complete islam en moslims in het algemeen.

Als ik voor mezelf spreek en om me heen kijk, dan zie ik doorgaans weinig tot geen aversie tegen goed bedoelende individuele moslims.
Dit zijn gewoon mensen die spiritueel hun religie belijden, net zoals zoveel andere gelovigen dat doen.

Maar dat is maar één kant van de medaille...
Net als het christendom -met name in middeleeuwen-, is de islam naast een religie vooral ook een politiek ideologisch systeem.
De bestaande afkeer van de islam is met name gericht tegen dat laatste en de ellende die daar uit voort komt en blijft komen.

Wat wel heel kenmerkend is voor moslims in het het algemeen, is de cognitieve dissonantie die Mentat eerder schetste:
"Moslims hebben vaak een positief beeld wat islam voor hen is en alles wat daar niet binnen past dat is dan geen islam"
Daardoor vindt er heel veel agressie en geweld plaats, dat wel degelijk is gebaseerd op islamitische beweegredenen, maar wordt dit feitelijk ontkend door veel moslims door te zeggen "ja maar dat is geen islam".

Dit is je reinste wegkijk en struisvogelpolitiek, maar daarmee ook een psychologisch trucje om maar niet de eigen hand in boezem te hoeven steken. Want dat is geen islam...
Op deze manier hoef je dus niet kritisch naar je zelf te kijken en -als gelovige- mede verantwoordelijkheid te nemen voor de wandaden van een mondiale groepering waar je zelf ook deel van uit maakt als moslim.
 
Veel geweld dat zogenaamd religieuze motieven heeft, is daadwerkelijk te doen om zaken gerelateerd aan politiek, macht, geld.
Het meeste zal veel basaler zijn; haat, eer, wraak, lust, etc. Geweldadige aard van het beestje.

Zij zijn cultuurmoslims, die gezellig bij elkaar komen met het Suikerfeest en gewoon meedoen in de samenleving. Zij streven niet naar ontwrichting van onze samenlevingen.
Maar doen daar wel aan mee? Simpelweg door displacement, parallele samenleving, aanpassen van wetten en regulering, nepotisme, en eisen dat dat allemaal geaccepteerd wordt anders...
 
Zou er dan een puur spirituele lichting moeten zijn waarmee men zich als individualist kan uitspreken tegen de basale geweldsimpulsen én tegen de culturele/politieke omvorming van de ontwikkelde (gast)samenleving?

Wat blijft er (cultureel?) van de islam over om je moslim voor te willen blijven noemen als je zulke individualistische waarden/idealen hebt en ook daadwerkelijk uitleeft?
 
Ik snap het typisch ontwijken van elke discussie ook wel. Met feiten en onderbouwing deelnemen aan dialoog om een waarheid overeen te komen is tegenstrijdig met islam.

Dat spel wil men helemaal niet spelen. Is onderwerpen aan verlichting. Wat men helemaal niet van plan is. Ideologie omvat al alle waarheid die men nodig heeft.

Wie niet meegaat in - wie zich niet onderwerpt aan - de wil van allah, danwel van de moslim, zijn onderdrukkers waartegen ontkent en verdraait moet worden. Of erger als dat kan.

Geen mogelijkheid tot (zelf-)reflectie over wat nou de hoger liggende waarheid is om beter naar te (samen)leven.
 
Mijn moslimcollega zei vandaag nog (het ging over homo's, waar hij niets op tegen heeft en wat hem betreft is iedereen vrij in zijn/haar seksuele voorkeur):
"Wie ben ik om te oordelen?"
Zo is het maar net. :)
Respecteer anderen, laat anderen in hun waarde en sta open voor andere visies. Mocht dit laatste je niet lukken, prima, maar veroordeel het dan ook niet direct. Ga uit van het goede van de mens en er niet bij voorbaat van uit dat iemand slechte ideeën heeft, omdat hij/zij een bepaalde religie aanhangt. "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, etc etc.".
 
Laatst bewerkt:
Tast die religie toch je hersenen aan....
Fuck, corrected. Ik heb het niveau wel heel erg omlaag gehaald, dat dit mij overkomt...:sad:
In dit geval verdien ik 30 zweepslagen, wollah!:whip:
 
weer een mooi geval van pure provocatie , omrijden die handel

Man bidt richting mekka op vluchtstrook A73, wordt bijna overreden door vrachtwagen.
22-02-2019 om 11:42

filmpje : https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190...op-vluchtstrook-a73-en-wordt-bijna-aangereden


Een automobiliste keek donderdagochtend raar op, toen ze een man op zijn knieën zag zitten op de A73 bij Roermond.

De bestuurster filmde het voorval en zette de beelden op Twitter. De man zat geknield op de vluchtstrook van de A73 en leek te bidden, terwijl het verkeer vast stond in een file.

Op het moment dat de man op de vluchtstrook zat, werd hij ook nog bijna aangereden door een vrachtwagen van een bergingsbedrijf.
 
52688492_10210675044191873_4576114124324339712_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-amt2-1.jpg
 
weer een mooi geval van pure provocatie , omrijden die handel

Man bidt richting mekka op vluchtstrook A73, wordt bijna overreden door vrachtwagen.
22-02-2019 om 11:42

filmpje : https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190...op-vluchtstrook-a73-en-wordt-bijna-aangereden


Een automobiliste keek donderdagochtend raar op, toen ze een man op zijn knieën zag zitten op de A73 bij Roermond.

De bestuurster filmde het voorval en zette de beelden op Twitter. De man zat geknield op de vluchtstrook van de A73 en leek te bidden, terwijl het verkeer vast stond in een file.

Op het moment dat de man op de vluchtstrook zat, werd hij ook nog bijna aangereden door een vrachtwagen van een bergingsbedrijf.
Omrijden die handel?
Ik kan begrijpen dat je het niet eens bent met de idioot, maar dat je hem doodwenst is echt verschrikkelijk. Het toont aan dat je haat heel diep zit en dat verklaart wellicht waarom je hier zoveel negatieve berichten omtrent moslims post. Confirmation bias, nog maar eens.
 
  • Like
Waarderingen: hk95
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven