MuscleMeat

De Islam & Moslims (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
D0Z6dNlWwAA0uyI.jpg
Die 29% PvdD-stemmers vindt het onverdoofd ritueel slachten dus prima? :P
 
Is ook gevraagd in welke hoedanigheid (of stroming) de islam niet bij de NL samenleving past, of gewoon "De islam past niet bij de NL samenleving." En wat is de NL samenleving volgens het onderzoek. De samenleving in de bijlmer of kanaleneiland ziet er anders uit als in Wassenaar.
Bij goed onderzoek is de peiling representatief.
 
Maar wat is een geïntegreerde moslim, volgens wie en welke maatstaven. Ik speel soms advocaat van de duivel, vind ik ook leuk, maar als je gaat door denken kan je nooit met zo'n stelling als in het overzicht staat wegkomen. En dit zegt niets over mijn eigen voorkeur of wensen.
Het gaat mij niet om maatstaven of zwart-witte criteria. Als ik gewoon met mensen praat krijg merk ik toch al snel genoeg welke mensen het wel of niet hebben begrepen en in staat zijn gewoon in goed Nederlands en rationeel te redeneren. Zo heb ik een collega die moslim is, maar alle andere geloven en ook atheïsme of geen-geloof respecteert. Het feit of iemand wel of niet gelooft maakt iemand ook niet een goed of slecht mens; de wijze waarop je je leven leidt wel. Daarnaast komen de meeste geloven op hetzelfde neer. Normen en waarden (los van het geloof) zoals elkaar respecteren, geweld niet met geweld vergelden, goede daden verrichten, behulpzaam zijn etc. en dit binnen de wetten en regels en normen en waarden die in het land en de cultuur waar je verblijft gelden en passen.
 
Het gaat mij niet om maatstaven of zwart-witte criteria. Als ik gewoon met mensen praat krijg merk ik toch al snel genoeg welke mensen het wel of niet hebben begrepen en in staat zijn gewoon in goed Nederlands en rationeel te redeneren. Zo heb ik een collega die moslim is, maar alle andere geloven en ook atheïsme of geen-geloof respecteert. Het feit of iemand wel of niet gelooft maakt iemand ook niet een goed of slecht mens; de wijze waarop je je leven leidt wel. Daarnaast komen de meeste geloven op hetzelfde neer. Normen en waarden (los van het geloof) zoals elkaar respecteren, geweld niet met geweld vergelden, goede daden verrichten, behulpzaam zijn etc. en dit binnen de wetten en regels en normen en waarden die in het land en de cultuur waar je verblijft gelden en passen.
Ik heb het over de vraagstelling. De islam. Wat wordt daar dan onder verstaan. Zoals je kunt lezen is de meerderheid van de meerderheid in de politiek eens met die stelling. Stel iemand zou mij morgen vragen op straat, wat vind jij van het volgende. De islam past niet bij de NL samenleving. Wat denk je dan dat ik zou vragen. Welke islam (stroming), welke definitie van de NL samenleving en wat is passen precies? Of gaan we lekker algemeen doen en elkaar zwakzinnig houden door niet verder te denken. Prima speel ik die rol zou ik dan zeggen. En ik kan op dit forum toch niet als kritiekloos tegenover de islam in het algemeen genoemd worden.
 
Wankstain

Zolang ze in Europa niet door een verlichting heengaan blijf ik daar ook bij.
Denk dat de zon nog eerder gaat schijnen waar ze normaal niet bij u schijnt dan een verlichting. Alleszins nie tin de nabije toekomst.
 
Wankstain

Zolang ze in Europa niet door een verlichting heengaan blijf ik daar ook bij.
Nu scheer je iedereen over één kam.
Toevallig ken ik moslims die wel goed geïntegreerd zijn en ik nodig je uit kennis te maken, zodat je dit kan bevestigen. Ik weet dat het subjectief is, maar het is maar net hoe letterlijk iemand de teksten uit de Koran interpreteert en invulling heeft aan zijn leven.
 
Nu scheer je iedereen over één kam.
Toevallig ken ik moslims die wel goed geïntegreerd zijn en ik nodig je uit kennis te maken, zodat je dit kan bevestigen. Ik weet dat het subjectief is, maar het is maar net hoe letterlijk iemand de teksten uit de Koran interpreteert en invulling heeft aan zijn leven.
Alleen gaan ze wel naar een door Qatar gefinancierde moskee van de Moslimbroederschap.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar wel dat je soms een heel roze bril op hebt.
 
Zolang ze in Europa niet door een verlichting heengaan
Dat is een ideaal. Ik denk als je daar naartoe wilt werken veel tijd en geduld nodig hebt, en moet beginnen lokaal. Alleen nog maar imams die in Nederland de opleiding hebben gekregen zonder financiering van buitenaf. En zo stap voor stap.
 
Ik heb het over de vraagstelling. De islam. Wat wordt daar dan onder verstaan. Zoals je kunt lezen is de meerderheid van de meerderheid in de politiek eens met die stelling. Stel iemand zou mij morgen vragen op straat, wat vind jij van het volgende. De islam past niet bij de NL samenleving. Wat denk je dan dat ik zou vragen. Welke islam (stroming), welke definitie van de NL samenleving en wat is passen precies? Of gaan we lekker algemeen doen en elkaar zwakzinnig houden door niet verder te denken.
Mee eens! Die hele stelling is volgens mij alleen maar bedoeld als stemmingmakerij, zodat bepaalde politici weer dingen kunnen roepen zonder enige context.
Je zou over andere religies, inclusief het Christendom, ook genoeg argumenten kunnen bedenken dat het niet binnen deze samenleving past. Mensen die voorstander zijn van scheiding van kerk en staat (lees in dit geval voor 'kerk' 'gebedshuis', ongeacht de religie), zullen veelal sowieso vinden dat een religie niet binnen deze samenleving past, behalve als die religie geheel vrijblijvend is en geen regels stelt.
 
inclusief het Christendom, ook genoeg argumenten kunnen bedenken dat het niet binnen deze samenleving past. Mensen die voorstander zijn van scheiding van kerk en staat (lees in dit geval voor 'kerk' 'gebedshuis', ongeacht de religie), zullen veelal sowieso vinden dat een religie niet binnen deze samenleving past, behalve als die religie geheel vrijblijvend is en geen regels stelt.
Daar heb je zeker gelijk in. Alleen is Nederland van oudsher, in meerderheid Christen. Niet moslim. Dat brengt bepaalde waarden voort. Ik ben sowieso voor strikte scheiding.
 
Religies zijn gewoon een ziekte, als ik kan kiezen nog liever de pest. Islam steekt er wel bovenuit momenteel. Zijn best wel moslims waar je serieus mee kan werken en die vergelijkbare normen en waarden hebben maar het is vooralsnog een minderheid. En voor het eerst zijn er in Antwerpen nu meer dan 50% allochtonen en nog zien die teringgroenen en sossen er geen graat in.
 
Maar wat is een geïntegreerde moslim, volgens wie en welke maatstaven. Ik speel soms advocaat van de duivel, vind ik ook leuk, maar als je gaat door denken kan je nooit met zo'n stelling als in het overzicht staat wegkomen. En dit zegt niets over mijn eigen voorkeur of wensen. Ik ben geen retard, al is dat mijn mening, maar wens ook niet zo toegesproken worden door opiniemakers, tests of politici. Kan prima voor mijzelf denken.
1tje die afstand neemt van zijn geloof.
 
Dat is een ideaal. Ik denk als je daar naartoe wilt werken veel tijd en geduld nodig hebt, en moet beginnen lokaal. Alleen nog maar imams die in Nederland de opleiding hebben gekregen zonder financiering van buitenaf. En zo stap voor stap.
Dit is wel een punt, er wordt vaak gesproken met mensen die dan de vertegenwoordigers van alle moslims (van een bepaalde groep) zouden moeten zijn. Dit zijn vaak goed georganiseerde wat strengere organisaties.

Juist de gematigde, Europees georiënteerde moslims zouden ons oor en onze steun moeten hebben.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Juist de gematigde, Europees georiënteerde moslims zouden ons oor en onze steun moeten hebben.
Exact.
1tje die afstand neemt van zijn geloof.
Geloof is in veel gevallen verbonden met cultuur. Afstand doen van cultuur doet men niet gauw. Kijk maar naar Nederlanders, hoe wij vast proberen te vasthouden aan bepaalde gebruiken. Hoe ridicuul ook. Het is ons geleerd, gezegd en zo doen wij dat nou eenmaal. Mensen ver geboren na de jaren '50 en '60 hebben een kennelijke drang naar die tijd. Dat is fascinerend. Zonder een waardeoordeel te vellen, dat geldt ook voor "de andere zijde". Of zijden. Want het is denk ik universeel. Door te claimen je bent welkom als je je cultuur afzweert, zal je niet veel succes hebben. Hoe dan wel, ik vraag het me af. Enerzijds bepaalde instromen beperken, anderzijds misschien van binnenuit een meer neutrale stroom introduceren. En ook de tijd haar werk laten doen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Alleen gaan ze wel naar een door Qatar gefinancierde moskee van de Moslimbroederschap.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar wel dat je soms een heel roze bril op hebt.
Weer niet waar; de moskee waar ik geweest ben werd niet gefinancierd door partijen buiten de gemeenschap. Wat een aannames.

V.w.b. die roze bril, dat doe ik bewust. Ik zeg ook niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is, maar het is ook niet zo dat iedere moslim niet geïntegreerd is. Slecht één tegenvoorbeeld is toch al voldoende om die bewering te ontkrachten.
 
Daar heb je zeker gelijk in. Alleen is Nederland van oudsher, in meerderheid Christen. Niet moslim. Dat brengt bepaalde waarden voort. Ik ben sowieso voor strikte scheiding.
Klopt, dat is zeker waar. Maar we willen hier zo nodig multicultureel zijn en draven daarin door. Laat Kerst en Pasen gewoon officiële feestdagen blijven en niet het Suikerfeest en weet ik het wat voor dag om het Vliegende Spaghettimonster te aanbidden, want dat is het einde zoek.

Dit is wel een punt, er wordt vaak gesproken met mensen die dan de vertegenwoordigers van alle moslims (van een bepaalde groep) zouden moeten zijn. Dit zijn vaak goed georganiseerde wat strengere organisaties.

Juist de gematigde, Europees georiënteerde moslims zouden ons oor en onze steun moeten hebben.
Dus ze bestaan toch? :)
 
Nu scheer je iedereen over één kam.
Toevallig ken ik moslims die wel goed geïntegreerd zijn en ik nodig je uit kennis te maken, zodat je dit kan bevestigen. Ik weet dat het subjectief is, maar het is maar net hoe letterlijk iemand de teksten uit de Koran interpreteert en invulling heeft aan zijn leven.
Ik scheer de Islam over één kam. Het is (voorlopig) een religie die niet volledig te integreren is in onze maatschappij. Ik zag wat er gebeurde toen de profeet werd afgebeeld in een Deense en Franse krant.

Focusseren op individuen is vooralsnog nutteloos. Ik weet dat sommigen niet alles letterlijk nemen. Alleen zullen deze mensen dat maar zelden publiekelijk uiten. (Maajid Nawaz?)

Er is om diverse redenen teveel groepsdruk binnen die gemeenschap waardoor mensen liever in de kast blijven.
Dat is een ideaal. Ik denk als je daar naartoe wilt werken veel tijd en geduld nodig hebt, en moet beginnen lokaal. Alleen nog maar imams die in Nederland de opleiding hebben gekregen zonder financiering van buitenaf. En zo stap voor stap.
Tegen die tijd liggen wij al lang onder de zoden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven