Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Volg het forum via Google Nieuws
Tien tot vijftien centimeter sneeuw en het was van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat doffe ellende op onze wegen. Het kan nochtans anders, zegt verkeersprofessor Johan De Mol (UGent). “Verplicht winterbanden, liefst voor alle voertuigen, maar zéker voor trucks, bussen en bestelwagens.” Alleen wil de minister daar niet van weten.
Een rij langer dan 1.300 kilometer van stilstaande of met een slakkengang bewegende voertuigen: de ochtendspits was gisteren goed voor een jaarrecord. Omdat het gesneeuwd had. Nochtans hoéft een vuistdikke witte laag er niet voor te zorgen dat het hele land in chaos stort. Als de regering tenminste enkele maatregelen wil nemen, zegt verkeersexpert Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. “Ons land zou net als Duitsland winterbanden moeten verplichten. Liefst voor elke chauffeur, maar hoe dan ook voor professionele weggebruikers, zoals het vrachtvervoer, De Lijn en bestelwagens.”
Zo’n verplichting zou wel gepaard moeten gaan met een verlaging van de toegelaten snelheid. “Wie met winterbanden rijdt, verbruikt meer en stoot meer uit. Ook de geluidshinder neemt toe. Een lagere snelheid kan dat compenseren én countert ook het risico dat chauffeurs de veiligheid van winterbanden toch nog gaan omzetten in een groter gevaar, doordat ze te veel gas geven.”
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is echter geen voorstander van een verplichting. “De sneeuwval van de jongste dagen is nog steeds uitzonderlijk in ons land. Of winterbanden nuttig zijn, hangt ook erg af van waar je woont en waarvoor je je auto gebruikt.”
Nog een voorstel van de prof: maak van strooiwagens en sneeuwruimers prioritaire voertuigen in de files. Het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor de strooidiensten, wijst naar het federale niveau, maar daar kaatsen ze de bal terug. “Mocht Vlaanderen dit nodig achten, dan kan het een aanvraag indienen en zullen wij die bekijken. Maar we hebben nog nooit zo’n aanvraag gekregen.”
Verplicht winterbanden, zegt expert, maar minister wil niet (BE)
Beetje overdreven... Het is de eerste keer in jaren dat het zo sneeuwde.
Ik zie alleen maar nadelen momenteel. Vooral voor gezinnen die het niet breed hebben.
Ik zie alleen maar nadelen momenteel. Vooral voor gezinnen die het niet breed hebben.
Waarom?Ik zie alleen maar nadelen momenteel. Vooral voor gezinnen die het niet breed hebben.
Volvo is erg de Duitse kant opgegaan met de vormgeving van de laatste generatie. Goede stap want het zag er voorheen niet uit.
Waarom?
Kost je praktisch niks extra's.
Waarom? Kost je praktisch niks extra's.
Mwoah je hebt een set extra velgen nodig en je moet een 2e set banden kopen dus aanschafwaarde ligt wat hoger, verbruikskosten zijn inderdaad praktisch nihil.
Overigens rijden winterbanden ook prima in de zomer, had ze er vorig jaar onder laten zitten omdat profiel meer dan helft versleten was en ik het niet de moeite waard vond om ze er af te halen en terug te plaatsen in de herfst. Had toen nog geen aparte velgen voor de winterbanden.
Enige nadeel is dat ze wat sneller slijten.
Een extra set velgen hoeft in principe niet, al is het wel makkelijk.
Eenmalig winterbanden aanschaffen kost wel wat, maar daardoor slijten je zomerbanden een half jaar niet(die je anders eerder zou moeten vervangen).
Banden overzetten kost je ieder half jaar wel wat extra, maar voor 40 euro per keer valt dat mee, voor extra veiligheid.
En ik heb ze niet zozeer voor de paar dagen sneeuw, maar vooral voor de winterse- en herstbuien.
Grappig eigenlijk dat mensen met een mooie auto met mooie lm velgen een half jaar p.j voor lul rijden met stalen velgen met winterbanden…. Zonder doppen!
Edit: te langzaam getypt.
Maar 160/240 euro p.j kost het echt niet hoor.
Gewoon zwart , bij een turkse bandenboer.
Werken prima en klaar terwijl je wacht zonder afspraak.