Fitness Seller

Sticky Het Auto Topic

Bezoekers in dit topic

Verplicht winterbanden, zegt expert, maar minister wil niet (BE)
Tien tot vijftien centimeter sneeuw en het was van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat doffe ellende op onze wegen. Het kan nochtans anders, zegt verkeersprofessor Johan De Mol (UGent). “Verplicht winterbanden, liefst voor alle voertuigen, maar zéker voor trucks, bussen en bestelwagens.” Alleen wil de minister daar niet van weten.

Een rij langer dan 1.300 kilometer van stilstaande of met een slakkengang bewegende voertuigen: de ochtendspits was gisteren goed voor een jaarrecord. Omdat het gesneeuwd had. Nochtans hoéft een vuistdikke witte laag er niet voor te zorgen dat het hele land in chaos stort. Als de regering tenminste enkele maatregelen wil nemen, zegt verkeersexpert Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. “Ons land zou net als Duitsland winterbanden moeten verplichten. Liefst voor elke chauffeur, maar hoe dan ook voor professionele weggebruikers, zoals het vrachtvervoer, De Lijn en bestelwagens.”

Zo’n verplichting zou wel gepaard moeten gaan met een verlaging van de toegelaten snelheid. “Wie met winterbanden rijdt, verbruikt meer en stoot meer uit. Ook de geluidshinder neemt toe. Een lagere snelheid kan dat compenseren én countert ook het risico dat chauffeurs de veiligheid van winterbanden toch nog gaan omzetten in een groter gevaar, doordat ze te veel gas geven.”

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is echter geen voorstander van een verplichting. “De sneeuwval van de jongste dagen is nog steeds uitzonderlijk in ons land. Of winterbanden nuttig zijn, hangt ook erg af van waar je woont en waarvoor je je auto gebruikt.”

Nog een voorstel van de prof: maak van strooiwagens en sneeuwruimers prioritaire voertuigen in de files. Het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor de strooidiensten, wijst naar het federale niveau, maar daar kaatsen ze de bal terug. “Mocht Vlaanderen dit nodig achten, dan kan het een aanvraag indienen en zullen wij die bekijken. Maar we hebben nog nooit zo’n aanvraag gekregen.”

Beetje overdreven... Het is de eerste keer in jaren dat het zo sneeuwde.
 
Ondertussen in Abu Dhabi

eWlThin.jpg


M760ix Walhalla
 
Verplicht winterbanden, zegt expert, maar minister wil niet (BE)


Beetje overdreven... Het is de eerste keer in jaren dat het zo sneeuwde.

Zelfs als t vriest zonder gladheid scheelt het vrij veel hoor.

Maar net zo goed met t verschil goedkope tov dure banden.
 
Ik zie alleen maar nadelen momenteel. Vooral voor gezinnen die het niet breed hebben.
 
Volvo is erg de Duitse kant opgegaan met de vormgeving van de laatste generatie. Goede stap want het zag er voorheen niet uit.
 
Waarom?
Kost je praktisch niks extra's.

Mwoah je hebt een set extra velgen nodig en je moet een 2e set banden kopen dus aanschafwaarde ligt wat hoger, verbruikskosten zijn inderdaad praktisch nihil.

Overigens rijden winterbanden ook prima in de zomer, had ze er vorig jaar onder laten zitten omdat profiel meer dan helft versleten was en ik het niet de moeite waard vond om ze er af te halen en terug te plaatsen in de herfst. Had toen nog geen aparte velgen voor de winterbanden.

Enige nadeel is dat ze wat sneller slijten.
 
Waarom? Kost je praktisch niks extra's.

Winterbanden zijn, met een gemiddeld prijskaartje van 400 euro niet goedkoop. Maar als je twee sets banden hebt, gaan die ook twee maal zo lang mee. Als je één set ‘op rijdt’ in drie jaar tijd, zal je met twee sets zes jaar doorkomen. Je moet ze natuurlijk wel goed bewaren en de kosten van installatie per jaar meerekenen. Zo’n 160 à 240 euro per jaar. Wie die kosten wil vermijden kan wel vier extra velgen aanschaffen en de banden zelf monteren.

Het kan toch aardig oplopen.

VIAS, het vroege BIVV, is niet te vinden voor zo’n verplichting. Ook federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is geen voorstander. Volgens hem is de sneeuwval van de afgelopen dagen uitzonderlijk.

Correct
 
  • Like
Waarderingen: Rain
Mwoah je hebt een set extra velgen nodig en je moet een 2e set banden kopen dus aanschafwaarde ligt wat hoger, verbruikskosten zijn inderdaad praktisch nihil.

Overigens rijden winterbanden ook prima in de zomer, had ze er vorig jaar onder laten zitten omdat profiel meer dan helft versleten was en ik het niet de moeite waard vond om ze er af te halen en terug te plaatsen in de herfst. Had toen nog geen aparte velgen voor de winterbanden.

Enige nadeel is dat ze wat sneller slijten.

Een extra set velgen hoeft in principe niet, al is het wel makkelijk.
Eenmalig winterbanden aanschaffen kost wel wat, maar daardoor slijten je zomerbanden een half jaar niet(die je anders eerder zou moeten vervangen).
Banden overzetten kost je ieder half jaar wel wat extra, maar voor 40 euro per keer valt dat mee, voor extra veiligheid.
En ik heb ze niet zozeer voor de paar dagen sneeuw, maar vooral voor de winterse- en herstbuien.

Grappig eigenlijk dat mensen met een mooie auto met mooie lm velgen een half jaar p.j voor lul rijden met stalen velgen met winterbanden…. Zonder doppen!

Edit: te langzaam getypt.
Maar 160/240 euro p.j kost het echt niet hoor.
Gewoon zwart , bij een turkse bandenboer.
Werken prima en klaar terwijl je wacht zonder afspraak.
 
400-500 euro kost t voor een polo om winterbanden + velgen + balanceren te kopen.

Als je dat niet kan betalen moet je gewoon de weg niet op gaan.

Betaal zelf 360 euro voor 4 zomerbanden zodat ik op tijd stil kan staan, zal niet de eerste keer zijn dat 1 of andere pauper op goedkope banden vervolgens mijn achterbumper aan gort rijdt.

En dan worden de boete bedragen van snelheid gebaseerd op lui met goedkope kutauto’s :scold:
 
Een extra set velgen hoeft in principe niet, al is het wel makkelijk.
Eenmalig winterbanden aanschaffen kost wel wat, maar daardoor slijten je zomerbanden een half jaar niet(die je anders eerder zou moeten vervangen).
Banden overzetten kost je ieder half jaar wel wat extra, maar voor 40 euro per keer valt dat mee, voor extra veiligheid.
En ik heb ze niet zozeer voor de paar dagen sneeuw, maar vooral voor de winterse- en herstbuien.

Grappig eigenlijk dat mensen met een mooie auto met mooie lm velgen een half jaar p.j voor lul rijden met stalen velgen met winterbanden…. Zonder doppen!

Edit: te langzaam getypt.
Maar 160/240 euro p.j kost het echt niet hoor.
Gewoon zwart , bij een turkse bandenboer.
Werken prima en klaar terwijl je wacht zonder afspraak.

Set velgen is goedkoper dan elke keer opnieuw banden er af laten halen en opnieuw laten balanceren.

Dat kost 15 euro per band, metalen velgen 40 ofzo. En dan kun je met metalen velgen (in mijn geval) ook nog van 215 naar 185 gaan waardoor je ook goedkopere banden hebt.
 
Met wat zoekwerkt heb je voor +/ 150 euro ook een set lm .
Prima om winterbanden om te leggen.
 
Back
Naar boven