XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

Bezoekers in dit topic

2 ton is kapot weinig.. :o

Als je er een beetje netjes mee omgaat en niet alleen kleine k*t stukkies rijd moet je 3-4 ton makkelijk halen..
Idd ligt er ook een beetje aan welke auto ik zie een lada nou niet met 4 ton op de klok rondrijden, mag blij zijn als die 1 ton haalt:o
 
Idd ligt er ook een beetje aan welke auto ik zie een lada nou niet met 4 ton op de klok rondrijden, mag blij zijn als die 1 ton haalt:o

Lada en auto horen niet in 1 zin thuis :roflol:
 
Mijn pa heeft jaren met een toyota carina gereden (omdat hij fijn reed en goedkoop was :o) ding had met 450.000 km op de teller nog maar 1 ding vervangen aan de voorophanging en verder alleen regulier onderhoud.

Dan heb je toch mazzel gehad denk ik, no way dat mijn ford dit haalt :D

Vind een diesel kopen met 100dk+ niet zo erg als een benzine kopen met zoveel kmers. Risico is me te groot.
 
Laatst bewerkt:
Mazzel heb je toch mazzel gehad denk ik, no way dat mijn ford dit haalt :D

Vind een diesel kopen met 100dk+ niet zo erg als een benzine kopen met zoveel kmers. Risico is me te groot.

Haha mijn pa rijd veel lange afstanden en rijd maar 100 km/h :o

Dus dan slijt alles toch nauwelijks..
 
Wat is het verschil tussen korte stukjes en lange stukken?

't Gaat er gewoon om hoe je met je auto omgaat.
 
Wat is het verschil tussen korte stukjes en lange stukken?

't Gaat er gewoon om hoe je met je auto omgaat.

Als je motor koud is slijt hij vele malen sneller dan wanneer hij warm is.. Kijk je naar wat taxi's in new york rijden dan zijn dat 1.000.000+ km voordat ze de geest geven.. Puur omdat ze vrijwel continue rijden...
 
Dus echt stukjes van 10 minuten enzo, ´t ja dan zal het misschien wel wat uitmaken.
 
Dus echt stukjes van 10 minuten enzo, ´t ja dan zal het misschien wel wat uitmaken.

Haha er zijn veel mensen die wel zo met hun auto omgaan hoor :p

Zeker 2e auto's, die worden vaak alleen gebruikt om boodschappen mee te doen of ff snel ergens langs te gaan..
 
Als je motor koud is slijt hij vele malen sneller dan wanneer hij warm is.. Kijk je naar wat taxi's in new york rijden dan zijn dat 1.000.000+ km voordat ze de geest geven.. Puur omdat ze vrijwel continue rijden...

En waarom slijt een auto sneller als je er kleine stukjes mee rijd? (xyxyxxy'tje rent naar papa om te vragen waarom dat zo is...)
 
En waarom slijt een auto sneller als je er kleine stukjes mee rijd? (xyxyxxy'tje rent naar papa om te vragen waarom dat zo is...)

Iets met natuurkunde, warm worden, wrijving enz ;)
 
oplossing: standkacheltje half uurtje van te voren inprogrammeren?
 
oplossing: standkacheltje half uurtje van te voren inprogrammeren?

Verwarmd toch alleen interieur? Zou betekenen dat je bak,motor en diff olie nog steeds koud is.

Of zeg ik nu iets geks?
 
Verwarmd toch alleen interieur? Zou betekenen dat je bak,motor en diff olie nog steeds koud is.

Of zeg ik nu iets geks?

Daarom deed ik er ook een vraagteken achter. Ben er ook wel benieuwd naar wat de autokenners, zoals xyzxix of hoe hij ook heet, er over te zeggen hebben.
 
Daarom deed ik er ook een vraagteken achter. Ben er ook wel benieuwd naar wat de autokenners, zoals xyzxix of hoe hij ook heet, er over te zeggen hebben.

Hmm, je zou zeggen van wel.. Hoe warmer de auto is hoe sneller hij op temperatuur zal zijn..

Vraag me overigens af of de levensduur van je auto ook daadwerkelijk korter wordt als je alleen kleine stukjes rijd.. Lijkt me sterk dat iemand 400.000 km haalt met alleen stukjes van 5 km
 
Over het algemeen wordt wel aangenomen dat je beter veel snelweg kilometers kan hebben, dan elke keer stukken van 10/15km.

Anyways, ik ben van mening dat het waarschijnlijk zo weinig uit maakt, dat je bij normaal rijgedrag er weinig tot niets van gaat merken.
 
Hmm, je zou zeggen van wel.. Hoe warmer de auto is hoe sneller hij op temperatuur zal zijn..

Vraag me overigens af of de levensduur van je auto ook daadwerkelijk korter wordt als je alleen kleine stukjes rijd.. Lijkt me sterk dat iemand 400.000 km haalt met alleen stukjes van 5 km

Ik heb me laten vertellen door een monteur dat een auto pas warm is na 2 uur rijden. Iig dan is de olie warm en kan je knallen met de auto. Meeste mensen die een rit hebben rijden niet meer dan 2 uur per rit dus in principe ben je dan al verkeerd bezig als je knalt met je auto.
 
Ik heb me laten vertellen door een monteur dat een auto pas warm is na 2 uur rijden. Iig dan is de olie warm en kan je knallen met de auto. Meeste mensen die een rit hebben rijden niet meer dan 2 uur per dag dus in principe ben je dan al verkeerd bezig als je knal met je auto.

Hmm.. 2 uur is wel heel lang..

Denk eerder iets van 15 minuten, dat temperatuur metertje is ook best wel bullshit. Je merkt behoorlijk wat verschil tussen wanneer hij net uit is en wanneer je al een tijd rijd. T is volgens mij meer een indicatie dat je motor op een temperatuur is waarbij je het gas weer wat dieper in mag trappen maar geen vrijwaarding dat je vol mag raggen..

Nu ik er over denk, zou hij niet olie in versnellingsbak/diffrentieel enzo bedoelen? Lijkt me wel dat die minder snel warm worden..

---------- Post toegevoegd Sun 28 Oct 2012 om 23:21 ----------

Over het algemeen wordt wel aangenomen dat je beter veel snelweg kilometers kan hebben, dan elke keer stukken van 10/15km.

Anyways, ik ben van mening dat het waarschijnlijk zo weinig uit maakt, dat je bij normaal rijgedrag er weinig tot niets van gaat merken.

Ik denk inderdaad dat het de effectieve levensduur niet zal beinvloeden omdat mensen die weinig km rijden nu eenmaal nooit veel km halen voordat ze de auto weg doen. Ik durf wel mijn handen in het vuur te steken dat je met alleen paar km ritjes je auto geen hoog km zal halen (ook al doe je daar dan een eeuw over)
 
Ik heb me laten vertellen door een monteur dat een auto pas warm is na 2 uur rijden. Iig dan is de olie warm en kan je knallen met de auto. Meeste mensen die een rit hebben rijden niet meer dan 2 uur per rit dus in principe ben je dan al verkeerd bezig als je knalt met je auto.
Na 15 min rijden is die van mij wel warm hoor, en warmer word die ook niet ( blijft gewoon op de helft staan ) na een half uur of eerder zou de olie ook echt wel op temperatuur zijn hoor.
Diesel duurt wel wat langer heb ik gehoord ( ze maken ook minder toeren dus logisch ook )

Dus 2 uur is wel heel overdreven hoor:p of ze bedoelen 2 uur stationair draaien wat ik me ook niet kan voorstellen want stationair draaien word je auto warmer van dan op de snelweg rijden.
 
Ik heb me laten vertellen door een monteur dat een auto pas warm is na 2 uur rijden. Iig dan is de olie warm en kan je knallen met de auto. Meeste mensen die een rit hebben rijden niet meer dan 2 uur per rit dus in principe ben je dan al verkeerd bezig als je knalt met je auto.

Onzin slechte monteur imo, auto is warm als de motor olie de 90 graden heeft bereikt.
Deze smeert dan optimaal, en kan de motor gewoon belast worden.
Boven de 120 word de olie (b.v.10w40) dunner en kan deze minder goed smeren bij 130 kan het gevaarlijk worden.

En onder de 90 smeert de olie ook niet goed dit kan schade brengen aan de lagers, etc.

Zoveel kan er niet kapot gaan van kortere ritten zolang je niet met koude motor gelijk gaat planken.

Edit:
Olie temp. is heel iets anders dan je KVS temp.
Als je KVS temp. op 90 staat is de motor olie nog lang niet op die temp.
 
Back
Naar boven